Maidonnousu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Milloin teillä on maito noussut? Nousiko myös kuume? Mitä konsteja olette käyttäneet helpottaaksenne oloanne?
 
Mulla ei kunnolla sairaalassa noussut vaikka oltiin neljä päivää, ja vauvan paino laski liian reippaasti ja sokerit oli hetken tosi matalat ja tietenkin juuri synnyttäneenä säikähdin, huolestuin, itkin, syytin itseäni, ja sitten ihmettelin että miten tää on mahdollista mähän oon tehny parhaani koko ajan ja eihän mun kropassa tai maidossa oo mitään vikaa ja mitä ne hoitajat tuolla lailla säikyttelee tai syyttelee vastasynnyttänyttä äitiä.. kolostrumia lähinnä tuli sairaalassa, vähän vaaleni sinä päivänä ku kotiuduttiin. Vasta kotona alkoi tulee kunnolla maitoa ja sitten sitä tulikin jo ihan liikaa. Nyt on vähän jo tasaantunut, vauva on tasan 4 vk
 
Ekasta kotiutymis aamuna eli 3 vrk synnytyksestä.
Tokasta ja kolmosesta 1 vrk synnytyksestä, kotona oltiin jo yö oltu.
Nelosesta heti kotiin tullessa 2 vrk synnytyksestä.
Ei noussut kuumetta, mutta rinnat kivikivay ja isot kuumat pallot. Koitin vaan jotai viileää välillä niihin laittaa ja vauvaa tiheästi tyhjentämään.
 
Mulla ei kunnolla sairaalassa noussut vaikka oltiin neljä päivää, ja vauvan paino laski liian reippaasti ja sokerit oli hetken tosi matalat ja tietenkin juuri synnyttäneenä säikähdin, huolestuin, itkin, syytin itseäni, ja sitten ihmettelin että miten tää on mahdollista mähän oon tehny parhaani koko ajan ja eihän mun kropassa tai maidossa oo mitään vikaa ja mitä ne hoitajat tuolla lailla säikyttelee tai syyttelee vastasynnyttänyttä äitiä.. kolostrumia lähinnä tuli sairaalassa, vähän vaaleni sinä päivänä ku kotiuduttiin. Vasta kotona alkoi tulee kunnolla maitoa ja sitten sitä tulikin jo ihan liikaa. Nyt on vähän jo tasaantunut, vauva on tasan 4 vk
Siis tämän kolmosen kohdalla. Paremmin nousi kahdesta ekasta
 
Vauvat imivät hyvin jo sairaalassa, mutta muistaakseni molemmilla kerroilla 1vrk synnytyksestä oli rinnat isot kivikovat pallot, eli silloin kai on noussut. Kuumeilua ei ollut.
 
Esikoisen kohdalla nousi 3-4 päivää sektiosta. Rinnat oli kipeät ja maitoa herui niin että paita kastui liivinsuojista huolimatta. Toisen kohdalla nousu tapahtui rauhallisemmin enkä ihan osaa sanoa missä kohtaa nousi. Kuumetta ei ole ollut.
 
Muistaakseni 1-2 vuorokaudessa nousi kunnolla niin, että oli aina paita märkänä. Oltiin sairaalassa viisi päivää, kun pojalla oli yksi sun toinen arvo vähän alhaalla syntymän jälkeen, niin niitä sitten seurailtiin. Olin ensisynnyttäjä, joten en oikein osannut ajatella koko asiaa, kun poika kävi alusta asti rinnalla jatkuvasti, en siis osaa sanoa, milloin se maito oikeasti nousi silleen että se pojalle alkoi riittää. Kuumetta en muista tunteneeni, mittaustuloksia tai mainintaa kuumeesta ei ainakaan ole missään.
 
Minulla maito ei noussut ollenkaan, vaikka kaikki tehtiin täysin oikein, synnytys oli nopea synnytys ilman kivunlievitystä, lapsi pääsi heti ja usein rinnalle eikä imussa, imuotteessa tai lapsen suussa ollut mitään vikaa.

Tämäkin on hyvä muistaa, ettei koskaan voi tietää miten käy, eikä sille itse mahda mitään. Eikä ole mitään kikkakolmosta, jolla maitoa tulisi, jos sitä ei ole tullakseen.
 
Minulla maito ei noussut ollenkaan, vaikka kaikki tehtiin täysin oikein, synnytys oli nopea synnytys ilman kivunlievitystä, lapsi pääsi heti ja usein rinnalle eikä imussa, imuotteessa tai lapsen suussa ollut mitään vikaa.

Tämäkin on hyvä muistaa, ettei koskaan voi tietää miten käy, eikä sille itse mahda mitään. Eikä ole mitään kikkakolmosta, jolla maitoa tulisi, jos sitä ei ole tullakseen.

En tiedä, oletko asiasta tietoinen enkä halua millään lailla tungetella, mutta jos sinulla on esimerkiksi PCOS-taustaa, voi olla että maitorauhaskudos ei ole kehittynyt ollenkaan tai sitä on huomattavasti vähemmän, jolloin maitoa kyllä tulee jonkin verran, mutta sen määrä ei koskaan lisäänny vauvalle riittävälle tasolle. Rinnan rakenne voi toki olla poikkeava ilman PCOS-diagnoosiakin, mutta se on se tavallisin syy. On todella, todella ikävää, ettei terveydenhuollossa edelleenkään riittävän hyvin havaita tai osata epäillä sellaisia poikkeavuuksia, vaan hoetaan että imetä imetä imetä kyllä se maito sieltä nousee, vaikkei siihen ole yksinkertaisesti mahdollisuuksia ilman normaalisti kehittynyttä maitorauhaskudosta. Monella tällaiset poikkeavuudet ovat selvinneet vasta vuosia myöhemmin tai hyvällä tuurilla ammattimaisella imetysohjaajalla käydessä, jos sellaiselle on ollut mahdollisuus päästä. Toivon todella, että tähän kiinnitetään jatkossa huomiota sairaaloiden imetysohjauksessa entistä enemmän.
 
Takaisin
Top