Maidoneritys

emm12

Jostain jotain jo tietävä
Onko kellään vielä alkanut? Ja mihin aikaan tämän kuuluisi yleensä alkaa?

Itse en edes ollut ajatellut koko asiaa kunnes tänään huomasin, että jotain kirkasta tuli.
Toivottavasti ei lisäänny hirveästi ennen vauvan tuloa :)
 
Ite oon kans miettinyt samaa asiaa, tietää sitten varautua asiaan etukäteen. :)
 
Minäki miettiny tota ihan samaa, mutta en oo vielä muistanu neuvolassa sitä kysyä. Ja mullakin on jo tota kirkasta nestettä valunu. Pitää vissiin kohta lähtee tissinsuojus ostoksille :)
 
Mulla alkoi ekassa raskaudessa tulla noita kirkkaita tippoja just näihin aikoihin ja huomasin taas että alkanu olemaan liiveissä semmosta kuivunutta "töhnää" rinnanpäissä. Tää ei kuitenkaan valitettavasti tarkoittanut sitä että maitoa olisi tullut heti synnärillä. Mulla meni synnytyksestä 6 vuorokautta ennen kuin maito nousi. Siinä ehti jo itku tulla kun vauvan paino vaan laski ja pumpullakaan ei sairaalassa saatu tulemaan kuin vaivaiset 20 ml puolessa tunnissa. Rinnat meni alussa ihan rikki ja jouduin välillä käyttämään rintakumeja (pelastus!). Noin kuuden viikon päästä imetys vasta alkoi sujua niin ettei illalla tarvinnut varuiksi antaa korvikelisää. Mutta sitten kun kivut lähtivät ja maitoa tuli, niin sittenhän se sujui mallikkaasti ja olisin jatkanut vuoden ikään ellei neuvolasta olisi laitettu imetyskieltoa alhaisen painon ja keskenmenoriskin takia kun tämä raskaus tuli ilmi. Imetin siis 11 kk ennen kuin täytyi tehdä stoppi. Ja ihan hyvään aikaan se stoppi tulikin. Lopettaminen sujui kolmessa vuorokaudessa ja ilman kitinöitä. Nokkamuki ja luomumaito tulivat siinä vaiheessa kehiin :)

Tällä kerralla olen siis varautunut ettei tuo alku tule taaskaan olemaan mitään ruusuilla tanssimista. Voi kunpa esikoisen syntyessä olis ollut joku kertomassa että kyllä se siitä kun aikansa yrittää! Vähemmän olisin tuskaillut.
 
Muistaakseni esikoisen kohalla suunnilleen näillä viikoilla huomasin ensimmäisen kerran noita kirkkaita tippoja. Tosi yksilöllistähän se on, ei kaikilla tuu niitä tippoja ollenkaan ja silti maito nousee ihan normaalisti. Mulla sitä maidon "esiastetta" ei tippoja enempää erittynytkään ennen ku vauvan synnyttyä, joten en liivinsuojiakaan tarvinu ennen sitä. Maito nousi kunnolla kolmantena päivänä synnytyksestä. Nyt oon huomannu kuivunutta töhnää, mutta tippoja en oo vielä bongannut. Esikoisen imettämisen lopetin pari kuukautta sitten. (Tai oikeastaan poika kyllä lopetti sen ihan ite.)
 
Moikka
Mä huomasin itelläni kirkasta nestettä tulevan jo aika monta viikkoo sitten (en muista yhtään tarkkaan mitkä viikot ja nyt rv23), ja nyt se on "sakeentunu" viime aikoina, ei enää ihan kirkasta siis.
 
Mulla alkoi kirkasta nestettä jo rv15 jos puristi ni tuli pari tippaa. Kysyin neuvolassa siitä niin sanoi vaan että se on yksilöllistä eikä oo mitään tiettyä aikaa millon alkaa normaalisti tulla, kaikilla ei tule ollenkaan. Nyt on menossa rv 26 ja nyt se on muuttunu valkoisemmaksi ja maitomaiseksi ja näkyy liiveissä laikkuja ja monesti aamulla saattaa nännit olla ihan märät. Todella ällöttävää ja tahmaista. Kohta täytyy mennä ostamaan varmaan liivinsuojia. :(
ei kiva.
 
Heissuli hei,

Juu komppaan Annelsea ja Zoeta, että se on hyvinkin yksilöllistä, kuinka maitoa esimaitoa erittyy. Itselläni on välillä ollut jopa menkkojen välillä kirkasta vuotoa (ensimmäisen lapsen jälkeen). Ja nyt tässä raskaudessa ruskeaa velhonmaitoa on erittynyt jo jonkin aikaa. Voimia loppuraskauteen teille kaikille.
 
Takaisin
Top