Mahd.raskaus ja ADHD-lääkitys

Susimutsi

Jostain jotain jo tietävä
Hei!

Olen aika yksin nyt asian kanssa joten uudet tunnarit tänne melkein 10 vuoden jälkeen :D Menkat 8 päivää myöhässä ja laskujen mukaan voisi olla jo vko.4 tai 5... Viimeksi menkat 9.6 ja kierto ollut 24vrk. Nyt on todella epätavallista ja ahdistaa koska minulla on säännöllinen vahva lääkitys. Kotitestejä tehnyt eilen (negat) ja tänään sain pikalähetteen tk:hon ja luulin meneväni verikokeisiin, sillä sitä pyysin. otettiin kuitenkin pissatesti keskellä päivää joka oli negat. Tänään tullut rusehtavaa ja vähän kirkasta vuotoa pyyhkiessä (kiinnitysvuoto tai keskenmeno?) Turvottaa, vatsa, rinnat, hikoilen, huimaa, kuvottaa. Minulla on yksi lapsi, ja olen hämmentynyt. Lääkitys on tärkeä arjen rullaamiselle ja nyt en sitä ole uskaltanut ottaa. Vaikea keskittyä ja laskea, missä vaiheessa kannattaisi uusi testi tehdä, vaadinko terkkarilta verikoetta (kyseessä on stimulanttilääkitys) ja onko kenelläkään kokemusta onko käytetty ADHD-lääkitys vaikuttanut raskaustestin tuloksiin? Tätä mietin koska muutenkin nopeuttaa aineenvaihduntaa.

Kiva jos joku jaksaisi vastata! :)
 
Suosittelen minäkin jatkamaan lääkitystä kun ei ole plussaa testissä, kun on selvästi tärkeä lääkitys. Sitten jos plussaat kannattaa ottaa heti yhteys lääkäriin ja kysyä miten kannattaa toimia. Osa oireistakin voi johtua lääkkeen yhtäkkisestä lopettamisesta. Kurjaa että et saanut verikoetta. Kerroitko että sinulla on lääkitys, jonka takia olisi hyvä saada varmuus? Jos et niin kannattaa ottaa se puheeksi ja vaatia verikoetta. Tsemppiä, toivottavasti tilanne selkenee pian!
 
Voisitko keskustella lääkärin kanssa jo etukäteen, että mitä pitää tehdä lääkkeen kanssa jos tulet raskaaksi? Sitä keskustelua ennen jatka lääkitystä.

Minulla on eri asiaan lääkitys, jonka kanssa ei saa tulla raskaaksi. Jos siis haluaisin tulla raskaaksi, pitää ensin käydä lääkärissä juttelemassa millä lääkityksellä jatketaan tai voidaanko lääkitys raskauden ajaksi lopettaa - ja tietenkin miten lopetus tapahtuu. Näitä samoja asioita lääkärin pitäisi kertoa kaikille pitkäaikaista lääkitystä käyttäville naisille.
 
Takaisin
Top