Mahan särky ja ennakoivat supistukset!

Murukas

Jostain jotain jo tietävä
Onko kellään kokemuksia ennakoivista supistuksista joita tulee ensinnäkin pelkästään jo levossakin ja sitten ovat välillä vatsaa särkeviä?

Huolestuttaa, että onkohan tämäm ihan normaalia. Vauva kuitenkin on ultrissa ollut ihan normaali ja liikkuu normaalisti ettei sen puolesta huolta.

On vain todella alusta asti (VK12) ollut ennakoivia supistuksia ja nyt ne on alkanu välillä oleen särkeviä :(

Seuraava neuvolas on 10.02 jossa on myös sitten lääkäri samassa. Pitäisköhän soittaa neuvolaan ja kysyö ovatko nämä ihan ok?
 
Moikka!

Huomasin ite n. parisen viikkoa sitten illalla aaltoilevaa, aika kovaakin kipua alavatsalla jonka jälkeen alavatsaan särki jonkun aikaa. En tiedä, mutta musta tuntuu et se oli ihan oikea supistus. Oon kuullu, et ennakoivien supistuksien ei kuuluis sattua? Mulla ei kyllä vatsa mitenkään kiristynyt tms.. Sattu vaan kovin! Oon ite täl hetkellä viikoilla 21+5.
Sen vaan tiedän, et näillä viikoilla ei kuuluis varmaankaan kauheesti supistella vielä, eikä tuo mun kipuilu ja säryt ollut ainakaan kasvukipuja!

Kannattaa varmistaa asia neuvolasta, he siellä tietää näistä asioista ja sit on itelläkin mukavampi olla ku saa vastauksia :)

Onnea odotukseen!

 
Ennakoivat ei satu eikä kestä niin kauaa,ku oikeat supparit ja ennakoivat laantuu,ku vaihtaa asentoa tai yleensä ainakin pitäis,mut ei mulla aina. Ennakoivat kestää vähemmän aikaakin.. n.30min ja synnytys supparit jopa puoltoista minsaa. Ja ne kyllä erottaa toisistaan. Itellä 34+6 nyt ja lähemmäs neljä viikkoa ollut päivittäin keskimäärin 10kpl suurimmaksi osaksi todella kipeitäkin supistuksia,että ukko joutunu jo hieroon selkää,ku mamma puuskuttaa ja voivottelee.Ja mulla tulee näissä pitkissä suppareissa sellainen todella todella kivulias ns.huipentuma jonka jälkeen supistus laantuu.  Tulee kauhee paineen tunne alapäähän ja häntäluuhun ja joskus järkyttävä viiltäminen niinkuin vauva koittais repiä tietään auki..Nyt on tullut jotai uutta mitä ei ole ollut kolmessa edellisessä raskaudeessa..synnytyksessä..Kauheen polttava tunne ala selässä ja vatsassa joka välillä yltyy joksiki aikaa ja sitten laantuu ja taas yltyy ja laantuu.Mietityttäny itteäni mitä nämä oikein on..Poltto saattaa olla myös silloin,ku kouristaa ja kunnolla. Ja huomannu olen,että reisiin vastaa supistukset jota ei ennen ole tapahtunut.Mut jokainen raskaus ja synnytys on erinlainen. Paikat on tarkastettu viimeks muutama vko sitte ja ei ollu tapahtunu mitään,mut silloin ei ollukkaa näin kivuliaita suppareita,ku tais olla vaa niitä harjotus suppareita.Nyt oon ollu viikon ns.vuojelevossa ja vko vielä tarkistukseen saakka ja sen jälk. mitä luultavammin käskevät vielä viikon ottaa rauhallisesti siihen saakka,että vkot on sellaiset ettei vauvaa enää lasketa keskoseksi jos syntyy.Mulla nimittäin supistaan alakaa jos kävele vähäki pitempään ja nostella en oo raskaita voinu pitkään aikaan nostella eli ukko kauppareissutki joutunu tekeen pitkän aikaa.Mut veikkaanpa,että tämä kiusaa vaan mua niinku kolme edellistäkin. Edellinen varsinkin jonka aikana olin kans useemman kuukauden kipee ennen käynistystä johon päädyttiin viikkoa aikaisemmin laskettua aikaa,ku olin jo liian väsynyt kipuihin. Kaks edellistä supisteli 3 vuorokautta ennenkuin Oyssiin huolivat ja silti tippaa annettiin. 

Tsemppiä loppu odotukseen =)
 
Kiitos vastauksista :) Mä nyt sit soitin sinne neuvolaan äsken. Mulla on alusta asti ollu myös ummetusta ihan kokoajan. Ja se nyt on sit vissiin se mikä niitä kipeitäkin supistuksia aiheuttaa. Oli sitä mieltä että se on hoidettava nyt heti ja lääkäri aika siirrettiin huomiselle kun se olis ollu vasta 10.02.

Voin sitten taas tänne päivitellä mitä neuvolassa sanottiin kun olen käynyt ym. :) Jos vaikka joku painii samanlaisten juttujen kanssa niin on sitten vähän vastausta tänne :)
 
Minäkin otin äsken neuvolaan yhteyttä tän jatkuvan polttelun takia ja supistusten,ku voimistuvat kivuiltaan vaikkei niitä säännöllisesti tuu.Huomiseksi sain tarkistusajan. Jospa ei sairaalaa laiteta makaan.
Mulla oireeton virtsatulehus puhkaisi supistukset jotka on hoidosta huolimatta jatkunut näihin päiviin saakka. Onneks ummetus loppu..Se ei ollu kyllä kivaa.
 
hellou:)
Mulla on nyt viikkoja 23+4 ja mulla on ihan samanlaisen kuulosta kuin sulla Murukas!
Mulla on ollu myös jo pitkään supisteluja,päivittäin ja välillä tosiaan kivuliaitakin. Ja saattaa tulla mulla ihan levossakin ettei tartte edes hermostua. Mutta niin, töistä oon nyt jääny pois (olen tarjoilija ja se on aika raskasta fyysisesti) ja neuvolassa ne seurailee aina säännöllisesti ettei paikat oo lähteny avautuun supisteluista.
Enkä tiädä mistä johtuu, mutta mun omalla äidillä on ollu myös samanlailla mua sekä siskoo odottaessaan ja ollaan kyllä molemmat synnytty ajallaan.
 
Mulla tuli supistus myös ihan ku vaan istuin sohvalla! En edes ollu mitään normaalia raskaampaa tehny.. Mut niinhän sitä sanotaankin et kohtu on tahdosta riippumaton, ne tulee kun on tullakseen :) Ite oon töissä vanhainkodissa, jossa tietty joutuu paljonkin nostelemaan ja kyykistelemään koko ajan.. Mietin vaan, jäänkö sairaslomalle vai jatkanko töissä.. Toisaalta en halua missään nimes vaarantaa vauvan terveyttä enkä halua et vauva joutuu syntymään liian pian mun töiden takia!

Oon kuullut, et raskauden eteneminen ja synnytys on jotenkin hiukan perinnöllistä! Esim. Mä itse olen syntyny imukupilla, mun siskonpoika syntyi imukupilla.. Luulempa et ku mä lähden synnyttämään ni imukuppia joudutaan myös käyttämään :D
 
Tarkisuksessa käyty ja ei ollu paikat onneksi auennut ja kanavaa hiukan vielä jäljellä,mut nyt tiiän mitä nuo ihmeelliset polttelut on ja ne ennakoi kuulema synnytystä ja valmistelee paikkoja ja ku päivä päivältä pahenee voi olla lähelläkin lähtö,mut en jaksa uskoa,että tulis aikaisemmin. Mut kuulema hyvillä viikoilla ollaa,et antaa tulla jos on tullakseen =). Mut pakko vissii vääntäytyy kauppaan ostaan viimeiset tavarat joita sairaalassa tarvii,ku kerta ei tiiä miten käy..Lääkäri epäili sitä mahollisuutta,että menis laskettuun aikaan tai yli..
Ja niihä sitä sanotaan,että jollai tapaa periytyy äitiltä itelle synnytys asiat,mutta kyl mun ja mun  äitin osalta ei ole pitäny mitenkään paikkaansa. Äiti vaan on käyny synnytyssalissa kääntymässä ja muksu ulkona ilman puudutuksia ja ite väkersin esikoista kolme vuorokautta ja sairaalassa reilu 17h. Keskimmäistä kolme vuorokautta ja sairaalassa reilu 4h ja nuoriin reilu 7h ja jokainen tipalla patistettiin ulos ja puudutuksia otin. Ja äitillä ponnistusvaihe kestäny paljo kauemmin mitä mulla. Eka mulla 9min, toka oli muistaakseni 4min ja nuoriin tuli syöksymällä ulos heti,ku vähä punnersin ja siihe ei kätilö meinannu osata päättää mitä ponnistusajaksi laittaa :D. Ja se o pakollinen tieto. Ja istukka o jouduttu äitiltä paineleen irti ja mulla ne o aina tullu syöksymällä ite ulos. Mut jokainen synnytys ja raskaus on erinlainen =)
 
Tarkastuksessa käyty täälläkin :) Paikat oli pysyny kiinni eli ei hätiä onneks kun viikoja vasta 26 :)

Verenpainetta käskettiin kotona seurailla, kun esikoisesta lähti näillä paikkeilla nousuun, jonka seurauksen ase sit käynnisteltiin viikolla 39+4. Verenohennuslääkkeitä olen myös syöny viikolta 6 asti ja syön viikolle 34 asti. Valtimovirtauksissa jotain häikkää ollu.

Ja sama riskin verenpaineen nousuun kun esikoisestakin niin saattaapi estää tuo lääke senkin mut ei välttämättä. Kumpahan nyt kaikki sit vaan menis hyvin :)
 
Murukas: Onpa hyvä,että sulla o paikat visusti kii viel,ku vkoja tuon verran,mut onneks sen verran jo viikkoja,että selvii baby jos nyt päättää syntyy. Voimia sinne =)
 
Laitan tämän viestin nyt tällekin palstalle, jospa tavoittaisi useammat palstailijat.

Uskaltauduin viimein kirjoittamaan tälle palstalle, kun ollaan oltu miehen kanssa koko ajan hieman varpaisillaan tämän raskauden kanssa. Mulla on takana 2 keskenmenoa: eka oli tasan 2 vuotta sitten helmikuussa (rv6)  ja toinen tasan vuosi sitten helmikuussa (rv13). Nyt on meneillään rv 18+3 ja kaiken pitäisi tutkimusten mukaan olla kunnossa.

Itseäni kuitenkin huolestuttaa kivuttomat harjoitussupistukset, joita tunsin ekan kerran jo pari viikkoa sitten. Nyt olen sairaslomalla niiden takia, kun viime viikon lauantaina niitä tuli levossa ollessakin useita. Mitään tulehdukseen viittaavaa ei lääkärissä löytynyt, kohdunsuu oli pysynyt kiinni ja sikiön sydänäänetkin kuuluivat hyvin. Vuotoa ei ole. Supistelut kuitenkin jatkuvat levosta huolimatta ja niitä alkaa tulla aina iltapäivän/illan puolella ja ihan sohvalla maatessa. Liikkeitäkin tuntuu päivittäin, joten elossa sikiö varmaankin on, mutta silti huolettaa. Onko muilla kokemusta samasta? Joutuuko näistä kärsimään loppuun asti vai liittyvätkö vain tiettyyn vaiheeseen raskautta? Neuvolassa viime viikolla toinen terveydenhoitaja sanoi, että ovat ihan normaaleja ja voi tulla useita päivittäin, mutta eilen kun soitin meidän varsinaiselle terveydenhoitajalle, sanoi että aika varhaisessa vaiheessa niitä on alkanut kyllä tulla... Mitä tuosta nyt sitten päättelemään?

Itseäni huolestuttaa varsinkin se, että niitä tulee levossa ja tuntuu, että helpottavat kun nousen ylös makuulta. Sillä ei ole merkitystä, olenko selälläni vai oikealla tai vasemmalla kyljellä.  
 
Samama: Kannattaa ottaa ihan renosti nyt ja antaa vaikka ukon tehä siivoukset yms.Ja kauppaostoksetki kannatat ukollas. Kahtoa vaikuttaako mitenkään.Kyllä mullakin varhaisessa vaiheessa tuli kivuttomia suppareita ja nyt kivuliaita jo useemman vkon ajan.Ja ukko meillä on joutunu jo pitkään kantaan ostokset ja siivoileen isommat siivoukset,ku mie en oo vaa voinu..Mut jos yltyy supistus tai ei lopu,ku liikut,nii sillo kannattaa kysellä neuvolasta uudelleen.Tsemiä!
 
Takaisin
Top