Mahamahamaha

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
PuLLuKKa*: Ota kuva kerran viikossa, saatat yllättyä [;)].

Just eilen juttelin kaverin kans, hän sanoi että hällä ei ollut mitään ennen vkoa 20, sitten tuli ihan pikkuruinen kumpare, joka kasvoi seuraavan kerran vasta vkon 30 tienoilla. Sitten vkolla 35 (tai 32, en muista) 'räjähti' ihan valtavaksi. Sanoi että oli todella hankala se loppuaika kun ei ollut tottunut mahaan ollenkaan [:D]

Kameraa en omista, joten pitäis aina lainata joltakin.. Mutta mittanauhan voisin ensitöikseni hakea huomenna jostain. Tiedän kuitenkin mikä tuo ympärysmitta on aina ollut joten sen perusteella sit ainakin tietää onko kasvanut kun sen sit huomenna mittaan :) Tulen heti kertomaan tuloksen :D:D

Ihania massuja! [:)] Täytyypä itsekin ottaa valokuva. Housut on kiristäneet jo tovin aikaa ja oonkin jo käynyt ostamassa parit äippähousut. Mies sanoi viime viikolla, että nyt hänkin jo huomaa, että massu on kasvanut. [:)]

Minä otin eilen taas uuden kuvan mahasta. Mutta ei siis mitään muutosta viimeviikkoiseen!! Voiko olla että maha kasvaa eri viikoilla eri tahtiin, vai olikohan viime viikon kuvaushetkelllä vaan ylimääräistä turvotusta. [8|] Tai sitten voimakas sisäänhengitys just kuvahetkellä niin maha pullistui liikaa. Ärsyttävää. No, tuntuu kuitenkin että maha pömpöttää entistä enemmän, ja mahan olemassaolon huomaa todellakin jo painon tunteena.

Yhtenä aamuna sängyssä vielä makoillessa huomasin että mahan vasen puoli oli painellessa ihan "löllö" pehmeä (= normaali), mutta oikea puoli oli sellainen kova pömppö. [:)] Siellä se vissiin köllötteli sitten!!

Ja vielä perin outo ilmiö: ihan kuin mulla olisi oma napa siirtynyt himpun verran vasemmalle!! [:-][:-] Onko se mahdollista että kohtu kasvaa enemmän toiselta puolelta?? Istukan paikkaa en tiedä, jos se on tossa oikealla puolella niin voiko sekin aiheuttaa epätasaista pullistumista???

Sadepilvi: Mä oon kanssa huomannut joskus masun olevan toisella puolella isompi, eli pikkuinen on ollut toisella puolella masua. Neuvolassa sanoivat sen olevan tavallista. Voisikohan kohtu olla isompi siltä puolelta missä on istukka? Mulla on napa kanssa muuttanut ulkonäköään, enää napa ei ole niin syvä kuoppa kuin ennen. Toivon ettei piakkoin pullistuis ulospäin.

Kävin ti toisen kerran neuvolassa. Siellä kuunneltiin ekaa kertaa vauvan sydänääniä. Se nainen taisi aika rajuin ottein toteuttaa kuuntelu toimintaa (oon hoikka joten voi olla että sen vuoksi painoi liian kovaa). Heti kun lähdin kävelee pois neuvolasta vatsa tuntui tosi kipeeltä. Tuntui kuin olisi tulossa mustelma siihen kuuntelu alueelle. Onko muilla ollut kipua neuvolan tai ultran jälkeen? Sen neuvola käynnin jälkeen pari päivää tuntui samalta kuin alkuraskaudessa, oli myös hieman menkkamaisia kipuja ja kipuja kohdun kohdalla, voisiko olla kohdun venymistä kun juuri näillä viikoilla (rv 17) pitäis masun kasvaa kovaa vauhtia? Vatsan pinta on ollut kipeä, samoin kohdun (?) vasen ja oikea alareuna. Onko muilla ollut tämmöisiä kohdun/vatsan venymis kipuja?

Eilen illalla aloin kunnolla tuntemaan vauvan liikkeet, joten kaikki taitaa olla hyvin masussa. Illalla kun olin menossa nukkumaan seisoin makkarissa ja tunsin kutinaa mahasta, kuin pieniä perhosia ois lennellyt masussa. Kun koskin mahaan kutinaa ei tuntenut ja sitten se taas alkoi uudelleen [:)] Tänä aamuna pikkuinen touhuili tunnin putkeen, ja koko 8 tunnin työpäivän ajan liikuskeli vähän väliä. Töiden jälkeenkin on tuntunut useaan otteseen liikehdintää. Oiskohan ollut jumppapäivä tänään pikkuisella? [:D] Tuntuuko muilla jo liikkeet? Alkaakohan näitä nyt sitten tuntumaan lähes päivittäin?

Tammivauva2011 mulle sanottiin neuvolassa, että kohdun kasvu/venymiskivut ovat saman tyylisiä kuin kuukautiskivut!!
Itselläni on ollu samanlaista kipua vasemmalla ja oikealla puolella alavatsassa vuorotellen kuin sinulla...
Eli vatsasta nippailuja ja vihlasuja on ollut [:)]
Mutta neuvola/ultra käsittelyn ei pitäisi mielestäni sattua!!!! Itselläni ei ole ollut yhtään epämielyttävää ultraa, äänien kuuntelua yms...
Seuraavalla kerralla varmaan kannattaa mainita asiasta, että josko saisi hieman varovaisempaa käsittelyä!! Jos saan udella niin missä neuvolassa kävit??

Sadepilvi kun viikkoja tulee vielä enempi niin huomaa selvemmin kummalla puolella vaaveli makoilee ja joku kohta on "suosikki, missä useasti on [:)]
Itselläni on myös nyt kohtu jotenkin toispuoleinen.

Voin laittaa kuvaa sitten jossain vaiheessa kun masu rupeaa näkymään noiden omien renkaiden läpi [:D]

Mutta ihanaa katsella toisten masuja, ovat jo isoja [:)]

Lumihiutale: Hyvä kuulla että sulle on sanottu kohdun kasvamisen tuntuvan menkkakivuilta, sitä oonkin ajatellut että kivut olisivat niitä, koska ihan alkuraskaudessakin oli samoja kipuja. Mulla on alusta saakka vihlaissut nivusista nopeissa liikkeissä, kuten sängyssä kääntyessä ja aivastaessa. Kävin Koivukylän neuvolassa. Meinasin soittaa sinne neuvolaan kun tuli sitä mahakipua, mutten sitten kuitenkaan soittanut kun se parissa päivässä meni ohi. Aion todellakin seuraavalla kerralla sanoa tuosta kivusta ja pyytää hellempää käsittelyä. Oon käynyt kahdessa ultrassa, eikä niiden jälkeen ole tullut minkäänlaista kipua.

Ihanaa tänäänkin on tuntunut masussa liikkeitä useaan otteeseen, tälläkin hetkellä tuntuu [:)] Siellä se vaavi ilmoittelee olemassa olostaan ja itsellä on helpottunut olo kun tietää siellä olevan eloisa kaveri. Mahakin näkyy jo hyvin, tänään loppui kesätyöt. Ihme ettei siellä kukaan kysynyt oonko raskaana, vaikka asiakkaat on pienten vauvojen äitejä. Ehkei ihmiset kehtaa kysyä kun voihan se olla vain lihomistakin. Onko keneltäkään jo kysytty onko raskaana?

Multa kysyi tuttu että ootko raskaana, mutta se oli ehkä enemmän päätellyt sen näistä asuntokauppa suunnitelmista, mutta oli se kuulemma jo huomannut pyöreän vatsan. Vanha työkaveri joka tietää niin sano kyllä että näkeehän susta jo ihan selkeästi, mut mulla se kyllä vieläkin turpoaa tosi herkästi, et aamulla kun herää niin on hoikka ja sit lounaan syötyä onkin sitten kauhee pallo sinne iltaan asti. Mutta sitten taas eilinen vaippa kauppias pimeessä autotallissa sano etteihän susta vielä ees huomaa että oot raskaana..hyvä etten tuhahtanu ja jättäny ostoksia sinne [:D]

Mulla ei kyllä vieläkään tunnu kun jotain satunnaisia sillon tällön mutta ei esim joka päivä tai mitään..[:(] kai mulla on sitten se istukka jotekin sellasessa paikassa tai muuten oudosti että ei sitten tunnu niin herkästi, äitikin tuntenut mun isosiskon vasta yli 20 viikolla ja senkin ehkä ja minut sitten 18+5 isolla kysymysmerkillä että kai meillä on sit geeneissä joku paksu nahkaisuus. Mutta tollasta toispuolleisuutta kyllä on havaittavissa [:D] välillä toinen puoli pullotta ja välillä toinen.

Tuokin oli outoa että sillon kun mulla oli kohdunulkoinen niin leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi että normaalissa raskaudessa ei ole alavatsa kipuja.. että tiedät sitten kun seuraavaa odotat että ei kuulu sattua. Nyt sit taas joka paikassa sanotaan että voi olla alavatsa kipuja kun kohtu kasva..väliä näillä neuvoilla ei kuitenkaan ole kun se vajaa 2v..

Mä odotan nyt kolmatta lasta, aikaisemmat 13v ja 9v. mulla tota omaa masuakin on ja näin ollen ns vauvamasuu/kumpua ei kovin huomaa mutta samalla lailla se kasvaa kuin muillakin!

Mulla kyllä tosiaan on alavatsakipuja ollut ja kahdessa ultrassa (joilla oli viikko väliä), todettiin vauvan olevan kohdussa, eli ei ole kyseessä ulkopuolinen raskaus. Tosi outoa että noin äkkiä ohjeet muuttuu. Liikkeiden tunteminen on kyllä todella yksilöllistä ja raskaudesta riippuvaista, istukan paikalla kun on merkitystä liikkeiden tuntemiseen. Liikkeet tosiaan tuntuu alavatsalla, eikä suinkaan navan yläpuolella [:D] Viikko sitten neuvolassa neuvolatäti sanoi selälläni maatessani kohdun yläreunan (pohjan?) olevan pari senttiä navan alapuolella. Voiko kohtu olla hieman ylempänä istuessa?

mulla vaan mahanahka venyy ja paukkuu kun turvottaa niin sikana varsinki iltaa kohti, maha vaan valittaa ja möyryää. kauhee olo, nyt alkaa meikäläisen ruokaremontti, saapi jäähä kaikki turhat pullamössöhiilarit!

Neuvokaas tyhmälle, että miten ihmeessä ton kuvan saa pienennettyä? Jos joku osais neuvoa vielä silleen, et sellanen ihminen tajuis, kuka ei tajuu tietokoneista juuri mitään. [:D] Kiitos.

Hirveetä vauhtia tuo maha on kasvanut...ollaan nyt joka viikko otettu kuva ja mitat niin viikossahan tapahtuu vaikka mitä, nytkin tullut sentti ympärysmittaa lisää, ihan pelottaa mitä se on sit loppuaikana!

Mitenkäs onko teillä pistelyitä ja kipuja kun nousette äkkiä, aivastatte tai venyttelette? Mulla rupee aina vihlomaan tuohon navan yläpuolelle jos tekee jotain noista, varmaan kuuluu asiaan (toivottavasti)

Mahan kasvamisen myötä ukkokin on tajunnut että meitä on kohta kolme :) silittelee aina iltaisin mahaa ja juttelee sille. Lisäksi se puhuu mulle aina monikossa " mitä te haluutte?", "otatteko te jotain?" Miten teillä meni päivä?" ymym....se on mielestäni suloista ja huvittavaa[:D]

Adara Sadepilvi tuolla aiemmin neuvoi minua, miten paintilla pienennetään. Varmaankin ekalla sivulla. Eli avaat kuvan Paintissa ja sitte Sadepilven ohjeita seuraat. Minäkin sain pienennettyä[:D]

Heips!

Tuossa aikani kuluksi massua kuvailin, niin samalla ajattelin tänne laittaa...[:D] Eli kuvassa rv 18+6, meitsi on nielassu rantapallon, heh [:D]

Meillä on kyllä sokeri84 kanssa ihan samallaiset olotilat [:D] sama laskettu aika, samat turvotukset ja mahan väännöt ja mouruamiset [:D] ja sama hiljais elo mahassa [:)] Hassua että onkin niin ..

Mullakin noita aivastus ym repäisykipuja ja välillä jostain kyljestäkin vetää ikävästi veikkaisin sen liittyvän tuohon ruuansulataus muutoksiin kun ei ruoka löydäkään niin helposti oikeaan paikkaan.  Tänään lähi siwan myyjä kysyi että "ootkos sä söpösti pyöristynyt?" hihii..aika uhkarohkea kysymys [:D] mutta siis tarkotti just sitä vauva juttua eikä sitä että oon syöny liian monta munkkia [:D]

Takaisin