Maaliskuun mutinat

Nyt on se tilanne, että tuo maidontulo ilmeisesti on ihan oikeasti vähentynyt. Aamulla vielä tuli riittävästi kun molemmat tissit söi, mutta nyt jäi selkeästi nälkäiseksi syötyään molemmat. Tuntuu kauhealta! Pakko ostaa sitä korviketta, jotta voi antaa silloin kun jää nälkäiseksi. Siispä pikapikaa kysyn vinkkiä kun en mitään korvikkeista tiedä: mitä kannattaa ostaa? Jauhetta vai nestettä? Onko merkeillä paljon eroa? Ei ole tarkoitus lopettaa imetystä vaan antaa vain jos jää nälkäiseksi.

Tässä vielä tukea ja ohjeita imetykseen, korvikkeiden ja kiinteiden antoon:
http://keminmaa.terve.com/tukea_imetyksen_arkeen.pdf

Meemi: ei oo pahemmin mulla korvikkeista kokemusta, mut joskus sillon alkuun annettiin vähän tuttelia ja nannia. Mut nettikeskusteluista sillon noista luin. Joillekki sopii joku tietty merkki, toisille toinen. Et ei kai tuohon mitään selvää vastausta oo..kokeilemalla selviää.

Joku tais mainita et imetys loppu ku seinään... tässäpä juttua:

13 Totta vai tarua - IMETYKSEN URBAANILEGENDAT

”Yhtenä päivänä maidon tulo vain loppuu kuin seinään”

Kerran käynnistynyt maidon tuotanto ei lopu yhdessä yössä, vaan maidon loppuminen on hidas
prosessi. Niin kauan kuin maitoa poistetaan rinnoista, maitoa muodostuukin rintoihin.
Ennenaikaista imetyksen loppumista edesauttavat kuitenkin runsas pulloruokinta, runsas muun
ravinnon saaminen, säännöllinen huvitutin käyttö ja rintojen saama vähäinen stimulaatio
(harvat imetykset tai tehoton imuote). Maidon tulon loppumista ei kannata pelätä turhaan. Jos
maito tuntuu vähenevän, tehosta imetyksiä ja pyri välttämään maidon tuotantoa haittaavia
tekijöitä. Luota itseesi ja kykyysi imettää!

Urbaanilegendat jatkuu...

”Imetyksessä tulee pitää 4 tunnin syöttövälit”
Tällaisella liian harvoja imetyksiä suosivalla ohjeella pilataan monen äidin imetys! Kellolla ei
imetysasioissa tee yhtään mitään. Poikkeuksena heikosti syövät vauvat ja pienet keskoset, joiden
ravinnon saantia joudutaan hieman tarkkailemaan. Imetyksen taustalla olevasta fysiologiasta
saadun tutkimustiedon perusteella suositellaan lapsentahtista imetystä, jolloin vauva määrää itse
syömisvälinsä ja imetyskerran keston. Eiväthän aikuisetkaan syö aina kellon tarkasti eikä nälkä
tule kello kaulassa meilläkään. Vauvan vatsa ei tarvitse lepotaukoja, sillä äidinmaito on hyvin
sulavaa ravintoa, jota vauva syö tiheämmin kuin esimerkiksi huonommin sulavaa korviketta.

”Vauva saa kaiken tarvitsemansa maidon rinnasta 15 minuutissa, eikä sen jälkeen
hänellä kuuluisi olla enää nälkä”
Joskus imetyskerrat voivat olla pitkiä ja toisinaan lyhyitä. Ei ole mahdollista sanoa tarkkaa
aikarajaa eikä imetystä tule rajoittaa. Alussa imetysten kestot ovat pitkiä puolesta tunnista
tuntiin ja vauvan kasvaessa kesto lyhenee. Yksilölliset vaihtelut ovat silti tavallisia. Muistathan, ettei rinta merkitse vauvalle pelkkää ruokaa vaan myös läheisyyttä ja turvaa, joita vauva hakee
rinnalta.

”Sanoohan jo järkikin, että tiheästi rinnalla syövä vauva ei saa tarpeeksi ravintoa”
Tutkimustiedon mukaan, mitä enemmän rintoja tyhjennetään, sitä enemmän maitoa
muodostuu. Jos rinnat eivät saa vauvan imuärsykettä ja maito ehtii aina pakkautua rintoihin,
kulkee kehossasi viesti, että maitoa muodostuu liikaa vauvan tarpeisiin, kun sitä ei tyhjennetä
rinnoista pois. Lue myös oppaan osio 9 tiheästi tankkaavista vauvoista.

”Kiinteät kannattaa aloittaa aikaisin, jotta yöt rauhoittuisivat”
Kiinteiden aloittamisen ei ole todistettu vähentävän yöheräämisiä. Joillakin käy päinvastoin
kiinteitä aloittaessa ja vauva haluaa rinnalle yöaikaan entistä tiheämmin, sillä vauva ei ehdi
päivällä imeä tarvitsemaansa ja ottaa rinnalla imemiset takaisin sitten yöaikaan.

”Maitoa ei taida enää tulla, kun rinnat ovat muuttuneet valtavista kansallispuvun
taskuiksi”
Imetystaipaleen alun ”Dolly Parton-rinnat” menettävät todellakin pinkeytensä myöhemmin,
mutta eivät lainkaan maitomääräänsä! Tarjonta vain alkaa pikkuhiljaa vastata kysyntää ja
maidontuotanto tasaantuu, jolloin rintojen pingottuneisuus helpottaa.

meemi: älä anna ihan vielä periksi niille korvikkeille. Siis meinaan, että annat vaan aina uudelleen ja uudelleen imeä vuorotellen kumpaakin rintaa, jos tuntuu nälkäiseltä. Jos se nälkäisyys kestää jo paljon kauemmin ku muutaman päivän, niin sit kai vois jo ajatella jotain lisäravintoa.

Se tiheän imun kausi kesti ainakin meillä just siinä parin kk:n iässä muutaman päivän, jonka jälkeen palattiin taas normaalimpaan vähän harvempaan syömiseen. Nyt on selvästi taas menossa tiheämpi imuttelu (täyttää ylihuomenna 3kk), kun viime yönä söi kahden tunnin välein, vaikka jo useamman viikon on nukkunut ihan koko yön putkeen. Ja tänään on syöty kans sen sata kertaa.

Ja niistä iltarutiineista: Meillä on vähän menneet nyt jotenkin kellonajat hassusti, joten iltahommat aikaistui monella tunnilla viime viikolla. Aiemmin kun mies lähti töihinsä yöksi, siinä 21-21.30 aikoihin, me mentiin Olivian kanssa joka toinen päivä ensin suihkuun ja sitte puhdasta vaippaa ja yöpukua päälle, joka toinen päivä ei suihkua vaan suoraan vaipanvaihtoon. Sit mennään äitin ja isin sängylle syömään ja toisinaan Olivia sitten nukahtaa siihen kesken syömisen ja toisinaan jää vielä hereille siihen sängylle. Minä sitten hiippailen olkkariin/keittiöön iltapalalle ja tuijottamaan töllöä, ja Olivia nukahtaa omia aikojaan, jos ei jo syödessä nukahtanut.

Nyt sit viime viikolla yhtenä iltana odotin ja odotin, että tytteli heräis syömään iltaruokaansa ja sit käytäis vaihtamassa niitä vaatteita ja vaippoja yms, mutta sehän posottelikin menemään aamuneljään asti!! Ja siis siirsin olkkarista makkariin, eikä eväänsä liikauttanut koko siirron aikana!! Rytmi siis muuttui niin, että jo 18-19 aikaan mennään vaihtamaan yöpukua, kun saattaa siis jo sillon nukahtaa yöunille... Ei niin kauhean mukavaa äitille, kun oon tämmönen yökukkuja, ja vaikken oliskaan, niin en kyllä halua mennä vielä seittemältä illalla nukkumaan!! Kaikki hyvät telkkariohjelmatki tulee vasta sen jälkeen! :)

Tänään kyllä melkein palasi taas siihen viime viikkoa edeltäneeseen rytmiin, eli nukahti tuossa yhdeksän aikaan. Katotaan miten sitte huomenna käy :)

tättärä: Ihanalta kuulostaa teidän poppoon iltapuuhat! :) Ei ainakaan huvi lopu siellä!

Nyt on pakko sit lähteä nukkumaan, jos vaikka sais nukuttua ennen ku tuo taas herää syömään. :)

peekay: kiitos tsemppauksesta! Juurikin tuota "tissiltä toiselle" rumbaa pyöritin eilisen kun vauva vain huusi nälkäisenä. Kävin ostamassa korvikkeita, mikä osittain on mulle pskykologinen juttu. Nyt ne on kaapissa ja en ole "huono äiti" kun mulla on tarpeen mukaan muutakin annettavaa. Toivon, ettei tarvitse käyttää. Tai eilen illalla kun vain itkin tilannetta ja maitoa ei stressinkään takia meinannut yhtään tulla, annoin vähän santsimaitoa. Toivottavasti ei enää tarvis. Ei yhtään haittaa jos pääsee pilaantumaan nuo pari purkkia. :) Voisko olla niin, että mulla tiheän imun kauden jälkeen (tais olla viikonloppuna) maito nousee jotenkin viiveellä? eli vauva olisi valmis jo aikaisemmin syömään isompaa määrää. Toivottavasti on niin.

Niin ja tuohon maidontulon loppumisasiaan: en usko, että maitotuotanto sinänsä loppuisi noin vaan, MUTTA: maidon HERUMINEN voi syystä tai toisesta estyä. Väsymys voi olla yksi herumisen estäjä, samoin kuin joku muutos hormonitoiminnassa jne. Eli uskon, että on mahdollista, että joidenkin äitien on pakko korvikkeille siirtyä. Älkää ihmeessä siitäkään poteko huonoa omaatuntoa - ei niissä mitään vikaa ole, vaikka tavoite ja halu varmaan kaikilla tai suurimmalla osalla onkin antaa sitä omaa, omalle lapselle suunniteltua maitoa. Mulle ainakin on tosi kova paikka kun pelkää oman maidon loppuvan ja tosi kova paikka olisi korvikkeelle siirtyä. Siispä ketään en halua korvikkeista ikinä syyllistää. Jokainen tekee parhaansa.

Voi vee mikä yö taas takana. Googlettamalla selvisi, että aika yleistä ilmeisesti ja voi kai olla vielä sitä tiheää imua, vaikka päivällä syökin jo taas harvemmin. Maitoa on myös jo selvästi enemmän.

Mutta siis joo. Mikä levotomuuden multihuipentuma! Aleksi ei varsinaisesti siis heräillyt, vaan viuhtoi ja pyöri kuin viimeistä päivää, jopa puolen tunnin välein! Yritin tarjota tuttia, juu ei, joko sylkäisi tutin huitsin nevadaan tai jatkoi pyörimistään. Paketoin käsin pikakapaloon, juu ei. Voimaili siinäkin mun käsiä vastaan ja pää pyöri. Sitten tarjosin rintaa ja rauhoittui, vaikka ei siis edes syönyt mitään! Rinta oli suussa, välillä imi, toisinaan piti sitä vain huultensa välissä ja rauhottui joka kerta siihen. Nyt taas nukkuu tyytyväisenä. Joka yönä nyt kun on ollut levotonta, niin loppuu jossain vaiheessa aamulla ja sitten nukkuu hetken ihan rauhassa. Tänään päätin itse nousta ylös ja käyttää ajan hyödyksi.

Ärsyttää koko homma jo senkin takia, että en oikeasti tiedä milloin Aleksi on viimeksi syönyt. Häiritsee, koska en osaa yhtään nyt taas arvioida, tarviiko esim ruokaa ennen niitä pitkiä päikkäreitä, jotka nukkuu nykyään jo heti aamun ekoilla päikkäreillä. Voi älyttömyys tätä. Toivottavasti olisi vain taas joku vaihe, joka menee pikapikaa ohi. Öisin olen itse niin pihalla, etten aina oikein tiedä mitä tekisin enkä ainakaan muista mikä ehkä toimi edellisellä ähinällä tai onko jossain välissä syönyt jne. Hullua hommaa, tosiaan toivon että menee pian ohi, koska olen niin pihalla. Kerran muuten yöllä taisi hiukan itkaista nälkäänsä, lähinnä komensi että nyt ruokaa mulle ja silloin söi, mutta se olikin jo ihan alkuyöstä.

Vauvat on ihan sekavia :D Aamupalalle mars!

Pitänee ehkä ensi yönä omista vastusteluista huolimatta kokeilla sivuvaunupinnistä, jospa kuitenkin häiritsen Aleksia läsnäolollani. Ei se ennen kyllä ollut ongelma, mutta mistä noiden pienten aivoituksista tietää :) Ehkä itse kuitenkin saisin nukuttua hiukan, kun ei olisi koko ajan potkimassa mua kylkeen.

Ja toinen, pitää asetella Aleksi nukkumaan kyljeltään, koska nyt taas nukkuu älyttömän rauhallisesti kyljellään. Ja yksin. Isossa sängyssä :D On siinäkin...

Hitsit, mikä tätä foorumia TAAS vaivaa, en näe Peekayn viestin jälkeen tulleita viestejä, vaikka niitä pitäisi olla jo useampia!

Juu illoista vielä sen verran, että menin sitten eilen sotkemaan rytmin... Lähdettiin lasten kanssa vielä ulos päivällisen jälkeen (eli kesärytmiä kohti ollaan menossa, silloin ollaan aina iltapalaan asti ulkona sään salliessa) ja niinpä vauva sitten ei olisi malttanut illalla nukahtaa, kun tietenkin oli mukana ja nukkui vaunuissa. Katseli vain silmät pyöreinä vielä iltasatuaikaankin ja ihmetteli joko pitäisi muka nukkua, lopulta kuitenkin tuokin jossain vaiheessa oli simahtanut, onneksi ei kuitenkaan pitänyt mekkalaa vaan oli ihan rauhassa. Toivottavasti tämän saa nyt tasaantumaan niin, että nukkuisi iltaulkoilun jälkeen silti yötkin. Muuten tuo kyllä heti vaikutti yöunen laatuun - vai liekö sattumaa, että nyt oli sellainen yö ettei paljon ähisty ja heräilty.

Uskomaton aamurauha tänään... mies tuossa juuri lähti kolmosen ja nelosen kanssa luistelemaan kyläkoululle, isot pojat edelleen mummulassa ja vauva nukkuu keskellä isoa sänkyä... Pitäisi jossain vaiheessa raahata itsensä lenkille, mutta kun en raaskisi tuota pientä häiritä vaipanvaihdolla ja pukemisilla, kun juuri sammui. Mutta pitäisi lähteä koiraa viemään lenkille, nyt en uskalla pitää sitä tarhassakaan, kun se mimmi päätti lopettaa olemasta pentu ja sai kevään kunniaksi ensimmäiset juoksunsa.

Ja nyt pitäisi kyllä keksiä jotain muuta tekemistä kuin koneella leikkiminen ennen ulkoistautumista... olen koko aamun leikkinyt näillä Vaun sivuilla ja sitten toisaalta myös ifolorin kuvakirjaohjelmalla, jolla olen tehnyt bestselleriksi tähtäävän opuksen Leevin ensikuukausista.

Meemi: Kyllä sitä maitoa alkaa tulla, luota vain. Itsekin joutunut vaihteleen imetystapoja monesti.

Aluksi annoin aina molemmat rinnat samalla syötöllä ja Vilja vaati rintaa todella usein. Tuntui ettei niistä tullut mitään, kun maito ei edes ehtiny nousta. Kyllä vauva pärjää hetken pienemmilläkin annoksilla, seuraavana päivänähän sitä tulee sit enempi.

Mulla auttoi kun aloin imettää pidempään aina yhdestä rinnasta kerrallaan. Näin takamaitoa alkoi muodostua enempi ja vauva tyhjäsi rinnan hyvin. Nyt kun on pidemmät imetysvälit niin maitoa ehtii nousta.

Tosin nyt kun päivällä lussuttaa 2h välein ja yöllä saattaa tulla toiselle tissille jopa 9h tauko, niin olen saanut todella taistella pinkeyden kanssa. Rintatulehduskin on melkein.. kun syö niin epätasaisesti.. yöllä kerran ja päivällä kokoajan.. paitsi 3h päikkärit pitää taukoo.

Pelkään että vauvan suun sammas on tarttunut rintaan, kun se on niin kipee. Kävin lääkärissäkin ja sain jotain voidetta siihen. En kyl laita sitä vielä, kun koitan sitruunalla ja vichyllä lievittää kipua. Niin ja buranaa joutuu myös napsiin. En tiedä tekeekö tuo jo hampaita, kun meni nänninpää rikki ja siitä ehkä sit se sammas. Nänniin tuli valkoinen kohta ja kipu viiltelee tissiin. Nyt kun on sitä hoitanut, niin oikeen huomaa, kuinka kipeeseen rintaan tulee tosi paljon maitoa, kun olen sitä joutunu tarjoon useammin.. ettei tulis tiehyetukoksia (pari tuntui olevan viikonloppuna). On tää imetys sellasta tasapainoilua että kyllästyttää. No kyllä tää kai ohi menee. Tämäkin sai alkunsa siitä, etten tarjonnut molempia rintoja yö syötöllä.. tuli liian pitkä väli + nänniin haava, kun oli niin pinkee rinta.

Tyhjän tuntuisesta rinnasta vauva tuntuu saavan paremmin maitoo. Ainakin nielee taajempaan, kun pinkeestä. Kipeen rinnan tyhjennys kesti pahimmillaan toissa yönä 45min. ja tosiaan herätin vauvan sitä imeen, kun muuten tukos ei olisi auennut. Eli eipä ole näitten täysien kanssakaan nyt kiva olla. Oikeen yritän lyhentää rinnalla oloaikaa, kunhan tissi hieman paranee.

Korvikepurkki kaapissa on kyllä erinomainen mielen rauhoittaja.. Nimimerkillä kokemusta on. Meillä on käytetty Nania silloin harvoin, kun tuo on korviketta saanut. Itse asiassa eilen oli pitkästä aikaa taas sellainen päivä, että olin hieman pitempään kotoa pois (no, vajaa kolme tuntia) niin isänsä oli ehtiny antaa pojalle korviketta vähän ennen ku tulin kotiin. Hyvin oli huolinu maidon pullosta, vaikkei pullosta sitä ollut pitkään aikaan saanutkaan. Eilen käytiin neuvolassa ja tuli kyllä taas todettua, että hyvin on rintamaito meillä riittänyt, vaikka välillä oon minäkin sitä epäillyt. (Liekö kaikilla imettävillä sellaisia kausia?) Poika oli tuplannut syntymäpäinonsa. On jo yli kuusikiloinen jötikkä, vaikka syntyessään painoi nipin napin kolme kiloa. :)

Käytiin ostamassa itkuhälytin ja eilen poika nukkui ensimmäistä kertaa päiväunet ulkona. Kolmen tunnin kuluttua kävin hakemassa Kasperin sisälle, vaikka vielä ois tyytyväisenä jatkanu unia. Tiesin kyllä, että vauvat yleensä nukkuu ulkona paremmin, mutta en ois kyllä uskonu, että ero on näin suuri. Siis vau, tätä meillä kyllä jatketaan aina kun sää vain sallii. Poika oli illallakin paljon tyytyväisempi, kun oli nukkunut kunnon päiväunet.

niin ja unohtui laittaa, että siksi en yleensä anna enään kahta rintaa putken.. kun tyttö pulauttelee aika paljon ihan yhdenkin rinnan jälkeen. Pulauttelee viel jopa 2h jälkeenkin, eli vähän on löysä tuo mahanportti. Eli kai tää on tällaista jatkuvaa tasapainoilua.

Ja kyllä mullakin tulee paha omatunto, jos mies on antanut korviketta, kun vauva on herännyt yllättäen. Ja eka kerran muuten tuli silloin tiehyetukos.. eli eipä rintakaan tykännyt korvikkeen annosta. Ne tuntuu reagoivan muuttuneisiin imuaikoihin pahemmin, kun neiti itse:)

Vanha ei hevillä tavoistaan pääse, joten täällä taas heti kun vähän aikaa löytyy (=imetyshetki sängyllä).

Rintojen pinkeydestä: olen koko  ajan sanonut, ettei nuo enää vedä pinkeiksi kuten ensimmäisen lapsen vauva-aikana vaan roikkuvat kuin cockerspanielin korvat... No nyt jostain syystä sitten päättivät vetää pinkeäksi, miten ihmeessä TÄSSÄ vaiheessa?

Muuten olen huomannut sen saman, mistä joku jo mainitsi, että mitä tyhjemmältä rinnat itsestä tuntuvat sen tiuhempaan vauva nieleskelee, eli imu saa maidon virtaamaan.

Toivottavasti meemi ja muut imetyksen kanssa tuskailevat jaksavat vaikean vaiheen yli ja saavat jatkettua edes osin omalla maidolla vaikka vain öisin, jolloin imettäminen on se hauskempi ja helpompi vaihtoehto pulloralliin verrattuna - tosin tämä on vain oma mielipiteeni.

Meidänkin pikkujätkä veti äsken kolmen tunnin unet vaunuissa! Muutama kerta piti heijailla, mutta aina nukkui takaisin. Luultavasti tämä mainitsemani pinkeys sittenkin johtuu vain siitä, että nyt tuli aika reilu syöttöväli ja kun meilläkin syö vain yhdestä kerrallaan niin tuo toinen on ollut tyhjentämättä ainakin 7 tuntia.

Tulin vain fiilistelemään, että jos teoriat pitävät paikkaansa, niin meidän ensi yö voi mennä paremmin, koska tämän päivän päikkärit on ollu hyviä :) Nukkuu tällä hetkellä kolmansia uniaan ulkona ja nyt jo taas tunti mennyt. Yleensä siis nämä iltapäivän unet on ollut aika pätkiä, koska en ole vienyt ulos enää kolmatta kertaa. Nyt on ollut kuitenkin niin hieno sää ja niin lämmintä, että jäin ratassuojankin laittamatta, niin ajattelin viedä ja mikä onnistunut päätös olikaan!

Ihana kevätpäivä suorastaan tänään ollut ilmojen puolesta!

jee viikonloppu menee miehen kanssa laatuaikana...poitsu menee mummille ja papalle pe illasta su iltapäivään hoitoon...mutta onko se normaalia että musta ei tunnu  miltään vaikka menee hoitoon, menee siis nyt ensi kertaa hoitoon yöksi...mutta siis en tunne mitään vaikka meneekin...hmm...

mut joo...nyt sohvalle kun poitsu jo nukkumas :)

Täytyy nyt heti alkuun koputtaa puuta... Vähän on nimittäin alkanut tuntua, että meidän neidin koliikki loppui kuin seinään pari päivää sitten! Toki se on vatsaansa itkenyt jne. normaali-itkuja, mutta koliikki-itkua ei ole ollut ja se tuntuu tosi kummalliselta. On vähän sellanen fiilis, että onko tuo kipeä kun ei huuda!? :D Kai tästä hiljalleen oppii nauttimaan. Ja jo nyt tuntuu, että on vähän paremmin voimia kun pari päivää on saanut viettää "itkuttomassa" äänimaailmassa. Tuo koliikki-itku oli kyllä melkoisen kuluttavaa. Yöunia en vielä ole saanut nukuttua aiempaa paremmin ja univelkaa siis on melkoisesti, mutta hyvä näinkin. Jotenkin menin koliikki-itkun takia ylikierroksilla kaikki päivät läpi, koska muuten ei jaksanut. Nyt mulla on kumman rauhallinen mieli. Hyvä näin.

Tänään oli jälkitarkastus ja tytön lääkärintarkastus. Kaikki hyvin molemmilla, paitsi tämä uupumustila. Olisi vaan pitänyt ottaa vaihtovaatteet tytön lisäksi myös itselle. :D Ensin Mette vetäs megapuklut mun paidalle niin, että paita tuli aivan märäksi. Hoitaja yritti sääliä tuntien hinkata mun paitaa kuivaksi. Sitten mentiin lääkärille ja Metelle tuli sellanen tunne, että nyt just on hyvä tyhjentää suoli 4 päivän panttauksen jälkeen. Joo, voitte arvata, että sitä tavaraa tuli. Mette oli mun sylissä ja eihän se kakka mahtunut sinne vaippaan (neuvolareissulla oli vielä kertavaippa) ja se lurahti ensinnäkin bodyyn, mutta sitten bodyn lahkeesta suoraan mun housuille. Jes, oli siis paita puklussa ja housut sinapissa. Noh, mitäs pienistä. :D

Bluerose: Vaikea sanoa, onko normaalia, ettet tunne mitään. Vaikeaa siksi, että itse olen niin syvästi sisäistänyt ajatuksen, etten Metteä vie yöhoitoon alle vuoden ikäisenä ellei ole aivan viimeinen pakko. Joko minä tai mieheni hoidetaan sitä aina. Muutaman tunnin hoitoon saatan viedä tutuille ihmisille. Niin, en osaa sanoa mitä tuntisin vauvan ollessa hoidossa, koska se ei tunnu edes vaihtoehdolta tällä hetkellä... Haluan, että se saa ensin muodostaa rauhassa turvallisen suhteen äitiinsä ja isäänsä kun ei vielä kykene niin montaa turvallista suhdetta näin pienenä muodostamaan. Jokainen tietysti tekee omat päätökset ja valintansa parhaaksi katsomallaan tavalla ja omaan tilanteeseen sopien. Ainahan ei ole edes vaihtoehtoja...

Loppuhehkutus vielä: Mette nukkuu pinnasängyssään rauhassa ja mä kömmin kohta sen viereen. :) (ei, tää ei voi olla mahdollista meidän perheessä - varmaan kohta herään jostain kuplastani...IHANAA!!!)

meemi: kuulostaa hyvältä tuo Meten itkun väheneminen ja parempi nukkuminen. Toivottavasti sama linja jatkuu pidempään!! :) Niin ja mun tietääkseni se maito nousee kyllä vähän viiveellä, kai sekin on yksilöllistä kaikilla, että kuinka suurella tai pienellä viiveellä.

Ja mulla on kans kaks purkkia Nania kaapissa, ihan vaan VARMUUDEN VUOKSI. En ole niitä joutunu käyttämään, enkä käytäkään, jos ei ole pakko. So far so good... Kyllä tää tieto siitä, että ne purkit on olemassa, helpottaa stressiä maidon riittävyydestä. Siksi mä ne alunperinkin hankin.

Meillä on nyt siis just menossa se maidon lisätilaus. Tänään on kans syöty ehkä noin miljoona kertaa. Kaikki päiväunet on olleet 15-45min ja aina vaan uudelleen syömään kun herää... hohhoijaa. En siis ole eilen enkä tänään viitsinyt laittaa Oliviaa ulos nukkumaan, kun siellä olisi jatkuvasti pitänyt käydä ja tuoda jo heti takas sisälle taas syömään... Huomenna meillä on 3kk neuvola, että sit päästään vähän käymään pihalla. Enkä ole tänään saanut MITÄÄN tehtyä, kun koko ajan on ollut Olivia tissillä :D

Otin päivällä Olivian kanssa puolentoista tunnin päikkärit (kahdessa tai kolmessa erässä, en tiedä, kun olin niin unenpöpperössä), kun yölläkin on pitänyt syöttää niin paljon pari viimeistä yötä. Katotaan vieläkö tämäkin yö ja huominenkin päivä menee näin, vai joko tilaus on jätetty.

Ja eriteasiaa :D
Olivia oli tuossa 13 päivää kakkaamatta ja siis se eka kakka tauon jälkeen tuli viime sunnuntaina. Oli ihan semmoinen melko normaali pieni kakka, tosin vähän vaan tummempaa, eli ei niin keltaista vaan enemmän ruskeeta, se itse erite. Sit eilen päivällä tuli seuraava samanlainen kakka. No, tänään tuli sit oikein parin viikon edestä! :DD Olin sohvalla ja Olivia mun sylissä pystyssä, eli en (onneksi) pitänyt kiinni pepun alta. Pystyi siis kakkaamaan rauhassa ja kaikki tökötti pysyi vaipassa (onneksi olin sattunut laittamaan kertsin, kun kuvittelin menevän pitkille päiväunille).

Kun sitten menin vaihtamaan vaippaa (se löyhkä oli kyllä päätähuumaava!!!) ja tyttö oli tietty pakko laittaa hoitopöydälle selälleen, niin sitä kakkaa levisikin sitten ihan joka paikkaan. Vaippaan oli jäänyt aimo annos imeytymättäkin, joten varovasti ottaen sain vaipan roskiin ilman suurempia ongelmia, mutta tyttö oli niin innoissaan suuresta lastistaan, että potki ja sätki ja liikutti itseään pitkin hoitopöytää ja levitteli sitä sitten pitkin selkää ja jalkoja ja yms yms... :D Eihän siinä auttanut kuin mennä tytön kanssa suihkuun vaan suoraan.
Ja body meni tietty tahranpoistoaineen kanssa likoamaan ämpäriin ;D

Eipä muuta, nyt nukkumaan taas!

peekay: mitä ihmeen kertsejä teillä käytetään jos tuollainen satsi pysyy vaipassa!!? :D Minäkin pidin Metteä niin, ettei vaippaan tullut kosketusta mistään suunnasta, mutta sieltä se vaan iloisesti tuli joka raosta ulos. Velliä meilläkin oli tosi reilu määrä imeytymättä vaipassa. (kivat keskusteluaiheet... :D) Niin, meillä on kertseissä käytössä Pampersit kun tuntuvat falskaavan hieman vähemmän kuin Liberot tuolla hoikkeliinilla. Mutta kertsit falskaa kyllä tosi usein meillä ja siksi kestoja tykkäänkin kovasti käyttää. Helpompi pestä pekkä vaippa kuin kaikki vaatteet...

Se taisi olla just niin, että maito lisääntyi viiveellä. Nyt tuntuu taas tarve vastaavan kysyntää. Mutta kyllä oli kurja fiilis siinä vaiheessa kun ei vielä ollut tarpeeksi tytölle... Kiitos vaan kaikille kannustuksesta. <3

Meillä nukuttiin suht hyvin viime yö. Vain 4 syöttöä yöllä. Se on meillä vähän. Ja ne välit nukuttiin vaikkakin tuntui, että Metteä hieman vatsa vaivasi. Olisko syyllinen eilinen rotarokote...

Mulla on aina välillä ollut sellasta menkkamaista kipua ja eilen jälkitarkastuksessa siitä kysyin. Vastaus oli, että ne on edelleen jälkisupistuksia!!! Siis häh, 2 kk synnytyksestä! Mulla oli tosi kovat jälkisupistukset synnytyksen jälkeen ja kesti pitkään. Niin kipeät, että sain kivunlievitystä niihin. Kuulemma aika poikkeuksellista ensisynnyttäjälle. Mutta vaikka tunne onkin sama noissa menkkakipumaisissa (vaikkakin lievempänä) niin en kyllä ole uskonut millään, että enää voi olla jälkisupistuksia! Mites muilla, oliko teillä jälkisupistuksia kuinka?

Nyt Mette heräilee... Täytyy mennä nappaamaan se, ettei mies herää.

meemi: mäkin olisin varmaan sitä mieltä että en veis yökylään jos imettäisin, mutta kun en imetä, enkä tunne olevani äiti niin en koe minkäänlaista surua tai huolta kun annan hoitoon...

eilen kävin ystäväni kanssa syömässä ja poika jäi isänsä kanssa kotiin, en edes muistanu koko lapsen olemassa oloa niinä parina tuntina...ei minkäänlaista huolta että mitähän kotiin kuuluu...mieheni harvoin yksin jää pojan kanssa...
Sain viime yönä nukuttua ihan hyvin..kävin jo 8 maissa nukkumaan...puol 6 maissa sit nousin jo sitten ylös...poistu nousee lähes joka aamu puol 7 =)
nyt on nukkunut 4+3+2 ku en oo jaksanu perunavelliä tehä...kun perunavellin kanssa eka pätkä on 5-6 tuntia =)...
saanu vatsaakin pikkusel toimii ja ei niin kauheesti huutele, annan 1ml levolacia aamulla ja iltapäivällä niin helpottaa...ja vatsa toimii...ja varmaan vatsavaivoihin on tuo dds juniorillakin ollut asiaa sillä huudot vähentyneet sen aloituksen jälkeen huomattavasti...

eipä mulla ihmeempää...mitä nyt tuo oikein innokkaasti juttelee nyt, siis aiemmin jutteli vähän, nyt vissiin tajunnu äänensä niin tulee alvariinsa juttua...

Takaisin