Maaliskuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Klaara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ilpis: Mille ajalle varasitte sen reissun? Mekin on mietitty kesälomamatkaa jonnekin lämpimään, mutta kesäkuussa on vähän vaikea löytää sopivaa aikaa ja jos menee heinäkuun puolelle niin ilmeisesti pitää olla jo lääkärintodistus lentämistä varten, että kaikki on mennyt normaalisti. Niin ei olla vielä tohdittu varata. Huomenna kun on neuvolalääkäriaika, ajattelin kysellä lääkärin ajatuksia tuosta ajankohdasta ja matkustamisesta ja muuten.

Sitä huomista lääkäriaikaa jo tosiaan kovasti odotellessa. Ilmeisesti siellä kuunnellaan sydänääniäkin. Ajattelin kysyä myös, että milloin voisi alkaa kuulua kotidopplerilla sydänäänet. Mies kun ei pääse neuvolaan mukaan, niin voitaisiin kotona sitten kuunnella. ostin sen dopplerin huuto.netistä viime keväänä kesken menneen raskauden kanssa, silloin ei ehditty kuunnella :/ Uskon, että nyt on kaikki kunnossa, on monella lailla paljon varmempi olo, mutta kyllä vähän se levottomuuskin alkaa nostaa päätään kun lääkäriaika lähestyy...

Mun mielestä 12-13 viikolla kuuluu kotona sydänäänet sen koneen kanssa, joillain voi kuulua jo aiemmin jos kaikki osuu kohdilleen. Siihen kai vaikuttaa tosi moni asia.
Meillä ne ei neuvolassa suostu kuuntelemaan ennen 13 viikkoa ollenkaan niitä ääniä.

Miten muut kellä on useampia lapsia, tunteeko kukaan liikkeitä. Mulla on pari kertaa iltasin ollu ihan pieni tönäisy häpyluun yläpuolella, ja olen ihan satavarma että on vauvan liikettäeikä kuvitelmaa :)

Me lähdetään reissuun jo ens kuun alussa kun miehellä on vieläkin talviloma pitämättä :) Kesällä varmaan sitten mennään vielä uudelleen kun äiti haluaa koko perheen mukaan lomamatkalle kun täyttää 60 vuotta :) (tai no hän täyttää vasta syyskuussa, muta mie en silloin pysty enää matkustamaan). Ajattelin kanssa vähän kysellä neuvolassa tuosta matkustamisesta ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Tukisukat täytyy ainakin käydä apteekista ostamassa :D

Tuollainen koti dopleri olis kyllä kätevä, mutta me varmaan täällä vaan odotetaan ja toivotaan että kaikki on hyvin. 

Ilpis: Raskaana matkustaminen riippuu monesta asiasta. Itse tietysti tiedät parhaiten, mikä toimii sinulla ihan arkenakin (ruokailu, väsyminen jne.). Samat säännöt pätee sitten matkustellessakin.

Itse lensin juuri pari päivää sitten (15. viikko) mannerten välisen lennon välilaskulla eikä ollut mitään erityistä. Nälkä tulee helpommin, mutta varasin pientä evästä mukaan. Mahassa ei tuntunut, vessassakaan ei tarvinnut juosta. Jalkajumppaa teen muutenkin kerran pari, joten sekin oli kuten ennen. Koneen istumapaikkaa kannattaa miettiä, mikä toimisi sinulle parhaiten. Käytävällä pääsee helposti vessaan mutta ikkunan vieressä on ainakin minulla helpompi levätä tai nukkua. Seuraavan kerran matkustan huhtikuun lopussa, raskauden puolivälissä, ja uskon sen menevän ihan ok.

Vaikka kaikki on ollut ok ja uskon että asiat menevät hyvin, niin en kuitenkaan haluaisi lennellä tai matkustella kauas viimeisten raskauskuukausien aikana. Sinä teet miltä itsestäsi parhaiten tuntuu.

Myös matkakohteen valinta vaikuttaa. Itse käyn ja oleskelen länsimaisen hygieniatason uloittumattomissa, sillä maa on tuttu ja tiedän miten toimin. Hyvä hygienia auttaa pitkälle vieraassakin maassa. Silti olisin mieluusti Suomessa kaikkien ruokavalikoimien ympäröimänä (raejuusto NAM!). Kaikkien eniten minua arveluttaa listerian mahdollisuus. Esim. Pohjois- tai Länsi-Euroopassa hygieniataso on varmasti hyvä kaikilta osin, Etelä-Euroopassa toksoplasma on paljon yleisempää (myös monet ovat sen sairastaneet, joten se ei ole yhtä suuri riski paikallisille raskaana olijoille). Uudessa-Seelanissa taas raskaana oleville on paljon tiukemmat ruokamääräykset kuin Suomessa, sillä siellä on joissain raaka-aineissa enemmän saaste- tai muita kerääntymiä. Eli kannattaa ottaa selvää paikallisista raskaussuosituksista ja niiden syistä ja tehdä sitten omat johtopäätökset. Varsinkin jos matkustaa kauemmaksi.

Ootteko te kanssasisaret kuinka turvoksissa??
Itsestäni tuntuu, että en kestä tätä (nimemomaan) mahan turvotusta!!! Kävin kurkkimassa tuolla toisissa keskusteluissa kuvia, ja mulla on tällä hetkellä mahaa varmaan enemmän kuin monella puolivälissä olevalla..... Ja siis todellakin turvotusta, eihän tässä vaiheessa vielä paljon muuta uskoisi näkyvän. 
En pysty syömään oikein mitään, kun ensinnäkin tulen hetkessä ihan täyteen ja sitten hetken kuluttua tosiaan turvottaa aivan villisti. Ihan järkyttävää! Ja vaikka sitten tosiaan syö vähän kerrallaan ja pitkittää syömisten väliä ihan maksimiin, niin paino vaan nousee... Argh, milloin tämä tasoittuu??

Puapru
Mulla on myös maha ihan turvoksissa. Ja syömisen kanssa on sama juttu eli vaan pieniä annoksia, mutta mä kyllä syön useesti. Omat housut ei oo pitkään aikaan menny jalkaan vaan äitiyshousuja käytetty jo viikkoja.
Sormet on aamulla turvoksissa, mutta ne palautuu kun saa taas juotua vettä..
Kyl tän pitäis kohta tasottua, mulla on ainakin pahoinvointi enää satunnaista, luulis että nää muutkin menee pian ohi.

Voi, sama juttu. Olen nyt kolmisen viikkoa ollut niin turvonnut ettei omat housut todellakaan mahdu jalkaan. Eipä auta vedenjuonti, ei säännöllinen liikunta, ei mikään... Eipä ole mitään jäljellä siitä urheilullisesta kropasta joka oli vielä muutama viikko sitten. :D Odotan vaan että tää tasottuu ja "oikea" vauvamaha tulee esiin sieltä turvotusten alta!

Osa vanhoista housuista mahtuu vielä päälle, varsinkin jos jättää napin auki. Yritän venyttää mammahousuihin siirtymista mahdollisimman pitkään. Ne kun ovat niin rumia.

Aamupäivällä mahaa ei pahemmin itsekään huomaa ja välillä mietin olenko sittenkään raskaana, mutta illalla turvotus iskee ja maha pullistuu kunnolla. Tosin vauvamahaa ei vielä näy. Näyttää, että olisin vain lihonnut kovasti, toki painoa onkin tullut vähän. Liikuntaa pitäisi lisätä!

Pauliina1976, ite ostin henkkamaukalta tosi kivat äippähousut, farkkuja vain sovittelin että en tullut katsoneeksi oliko mitä muuta tarjolla. Ite oon ollu tosi tyytyväinen, päällepäin ei kyllä huomaa onko mammahousut vai ei. Suosittelen!

Ja netistä selailemalla olen löytänyt myös tosi nättejä mammahousuja! Itse kun olen jo kerran vaihtanut mammahousuihin niin takasin tavallisiin en enää vaihtaisi, on niin mukavat! :)

Ostin Henkalta yhdet juostvyötäröiset "suorat housut" normaalilta osastolta. Ne olivat niin miellyttävät päällä, että tilasin kahdet samanlaiset netistä. Tilasin samalla myös kahdet farkut vapaa-ajalle. Nyt vain odottelen, että paketti saapuu. Pystyn vielä pitämään muutamia vanhoja housuja, joista osa on ihan uusia, enkä senkään vuoksi haluaisi niitä laittaa varastoon. Netissä on kyllä vaikka mitä ihan kivankin näköisiä mammavaatteita. Osa vain on niin kalliita etten raaski sellaisia summia niihin laittaa kun ei teidä voiko niitä käyttää kuukauden vai kaksi. Veikkaan, että loppu kesällä pitää olla jo suurempi koko kuin tässä keväällä.

Vinkatkaa jos olette löytäneet jostain kivoja tyylikkäitä hameita työkäyttöön? Sellaista olen etsiskellyt myös (ei liian kesäistä).

Pauliina: oliko ne Henkan joustovyötäröiset housut ne, mistä tuolla ensikertalaisissa vinkkasin vai löysitkö vielä jotkut toisenlaiset? Kiinnostaa lähinnä sillä, että haluaisin itse vähän uusia housuja ja jos on jotain muitakin malleja, niin laita vinkkiä :) Ja jos ne oli ne minun vinkkaamat, niin tilasitko netistä jotain erivärisiä (jos niitä on erivärisiä) vai onko nekin mustat?

Menna: kiitos vain vinkistä. Ostin ne suosittelemasi joustovyötäröiset housut Henkalta ja lisäksi tilasin netistä kahdet samanlaiset, mutta kokoa isommat. Kaupassa ei enää ollut kuin pieniä kokoja muutamat jäljellä. Kaikki ostamani olivat mustia. Niitä on saatavilla myös valko-harmaita kukallisia, mutta en oikein pitänyt väristä enkä kuosista. Noilla mustilla pitäisi nyt pärjätä jonkin aikaa. Paketti saapui juri ja sieltä tuli noiden housujen lisäksi yhdet mustat mammatreggingsit ja siniset strech farkut. Varsinkin mustat housut olivat hyvät ja pääsevät työkäyttöön. Samoin farkut olivat ihanan pehmeät ja niille tulee käyttöä ainakin vapaa-aikana. Otin kaikissa housuissa yhtä kokoa isommat mitä normaalisti olen Henkalta ostanut ja kaikki olivat sopivia, tosin niissä löysävyötäröisissä on vielä reilusti kasvun varaa mahalle :)

Edelleen kaipailen polvimittaista siistiä hametta ja jotain paitapuseroa.

HenkkaMaukalta minäkin kahdet mammahousut pari viikkoa sitten ostin. Ja samalla tavalla yhden koon normaalia kokoani isompia ostin, valittelin kassalle että tätä kokoa (44) oli niin vähän tarjolla, vain hajakappaleita, sain vastaukseksi ettei heille juuri isoja kokoja tulekaan. No, housut on tosi kivat päällä, ei purista eikä hankaa, ainut mikä vähän minua harmittaa on se, että lahkeet on niin kapeat. Olen tottunut käyttämään boot cut-housuja niin pillifarkut ja sammarit on jotakuinkin kauhistus. Kai niihinkin tottuu? Ja verkkarit on kova sana minulla edelleen! 

Minä ostin kans tosiaan h&m:lta äitiysfarkut pari viikkoa sitten, siellä taitaa olla kahta farkkumallia (tai sama malli, eri väri) suoralla, ei kapenevalla lahkeella, ostin sitten sellaiset, kun en myöskään ole oikein kapenevien lahkeiden suuri ystävä. Minä ostin samaa kokoa kuin normaalisti, olen kuullut kahta versiota tuosta. Osalle ainakin on mennyt normaalikokoa vastaavat äitiyshousut ihan loppuun asti. Ja toivon muutenkin että kesällä pitkälahkeisille ois mahdollisimman vähän käyttöä, toivon lämpimämpää kesää kuin viime vuonna, vaikka ihan hirmuista ja pitkää hellekautta en toivo, se voi olla etenkin raskaana ollessa aika ahdistavaakin.

Vielä olen pärjäillyt normaalihousuillani ja olen ollut ihan tyytyväinen siitä. Sunnuntaina olemme menossa Cirque du Soleil-esitykseen mieheni kanssa ja siellä ajattelin ensimmäistä kertaa käyttää niitä mammahousuja. Kun on pitkä istuminen niin haluaa että on mukava ja miellyttävä olla. Ja toisaalta siellä tuskin on huimasti tuttuja, jotka katsoisi että jaa äitiyshousut on jalassa... Niistä housuista ei paljon näykään että ovat äitiyshousut, jos on tarpeeksi pitkä paita päällä, mutta en silti ole vielä töissä niitä tohtinut pitää. Luulen, että esimiehelle kerron varmaan melko pian ensiviikkoisen ultran jälkeen, viimeistään kun pääsiäisvapailta palailen ja sen jälkeen varmaan kohta alkaa muukin työyhteisö tietämään, niin voi varmaan alkaa niitäkin housuja sitten käyttämään myös töissä.

Eilen puuhastelin pitkän tovin vaatekaappini kimpussa ja laitoin kaapista kaiken sellaisen pois mitä on epämukavaa pitää. Housuja pääasiassa ja joitain alusvaatteita. 

Tosi moni tuntuu jännittävän tota töissä kertomista, Onneksi itsellä ei ollut mitään stressiä siitä. Meillä esimies osasi jo odottaakin kun nuori pari just menny naimisiin ja aika avoimesti oon puhunu vauvakuumeestani! :)

Sen verran pitää vielä kommentoida, etten minä erityisesti jännitä töissä kertomista sen enempää kuin muuallakaan kertomista. En vain ole halunnut kertoa oikein kenellekään ennen kuin on vähän varmempaa. Takana kun on viime vuodelta yksi keskenmeno ja yksi tuulimunaraskaus, niin ei ole positiivisen testin jälkeen ensimmäisenä kertomassa asiasta ympäriinsä, kun tietää että mitä vain voi vielä sattua ennen kuin ollaan turvallisemmilla vesillä. Uskon, että minun puolesta työkaveritkin ovat oikein iloisia ja on ollut jopa vähän huono omatunto kun esimies olettaa minun jatkavan myös ensi lukuvuonna samassa työssä. Nyt olen kuitenkin taas hakenut yhtä virkaakin, niin että rehtori tietää että voi olla etten jatkakaan ja kohta voin sitten kertoa senkin, että en varmaankaan jatka vaikka en sitä kyseistä virkaa saisi vaan jään ihan kaikista palkkatöistä syksyllä hetkeksi pois. Haluan myös kertoa töissä myös tarpeeksi hyvissä ajoin, kun siellä aletaan jo valmistautua seuraavaan lukuvuoteen monin tavoin tässä vaiheessa kevättä, että tietävät tilanteen, etten ole käytettävissä syksyllä.

Onneksi minun ei tarvitse työvaatteita miettiä. Ne ovat ihan erikseen, vaikka kiristävät nekin. Minä sain muutamat housut ja läjän paitoja kavereilta, joilla ajattelin pärjätä. Ei tee mieli ostella yhtään mitään muutaman kk takia. Se hyvä puoli on siinä, kun on raskaana vanhana, niin saan paljon juttuja kavereilta, jotka ovat jo omat lapsensa tehneet. Heillä ei ole tarvetta säästää tuleville :)

Ja kyllä nuo mamahousut ovat NIIN mukavat. Ei mulle mitkään vanhat enää mahan kohdalta enää mahdukkaan.

Olen siirtynyt käyttämään kokoa isompia paksuja legginsejä ja mekkoja. Mihinkään housuistani en enää mahdukaan. Navan alle on noussut pyöreä, greipinkokoinen, hassu alue.

Siitä taitaakin olla jo pari viikkoa, kun viimeksi pääsin tänne maaliskuun höpinöitä juttelemaan.

Farkkuja en ole tammikuun jälkeen päälleni vetänyt, kotona ja töissä college-housuilla (ei ole niin väliä töissä, mitä on jalassa, kunhan työpaita on pällä, asiakkaat eivät kuitenkaan jalkojani näe) ja kaverien synttäreillä yms legginsit ja joku pidempi paita päällä. Kävin katselemassa äitiysousuja, mutta eivät ainakaan henkarissa näyttäneet miellyttäviltä, joten siirryin Intersporttiin hakemaan mahdollisen paljon venyvät, uudet college-housut. =D

Itse olen huomannut myös, että maha on kasvanut, mutta en osaa varmaksi sanoa, onko oikeasti vauvamahaa vai turvotusta. Pianhan sen mahan pitäisi tulla näkyviin kuitenkin. Varsinkin iltaisin tuntuu aika kovaakin painetta alavatsassa kohdun paikkeilla. Kuin olisi ilmapallo mahassa. Ei kuitenkaan mitään kipua, ihan vain painetta, kuin joku kupla suurenisi ja suurenisi mahassa. Myös pieniä "liikkuvia" ilmakuplia on mennyt mahassa, kun oikein olen tunnustellut, mutta olen vielä kauhean skeptinen sen suhteen, että tuntisin tosiaan oikeasti jotain liikettä. Ehkä joku jo aiemminkin raskaana ollut osaa kertoa, onko muilla ollut tällaista paineen tunnetta vatsassa tässä vaiheessa raskautta.

Edellisestä ultrasta on jo aikaa, seuraava on tosiaan vasta huhtikuun lopussa ja minulle on hiipinyt mieleen samanlaisia ajatuksia kuin alkuraskaudestakin, että mitä jos se tänä aikana onkin jotenkin vammautunut tai kuollut tai jotain. Itkin tässä yksi ilta miehellenikin, että mitä jos se onkin kuollut, mistä sitä tietää, kun se on siellä sisällä, ei sitä kukaan tiedä, mitä sille on tapahtunut. Hän vain yritti lohduttaa, että kaikki on hyvin. Itsekin olin jo jossain kohtaa sitä mieltä ja todella hyvillä mielin, että kaikki on hyvin, mutta nyt taas tuli tuo pelko. Kai sekin on tietysti ihan normaalia, että pelkää jotain sattuvan! Ovatko kaikki täällä olleet ihan hyvillä mielin, vai onko muillakin ollut tällaisia pelkoja. Pitäisi varmaan hankkia sellainen kotidoppleri, voisi itse aina kuunnella, onko kaikki hyvin, eikä tarvitsisi odottaa seuraavaan lääkäriaikaan asti.

Huh, olen vain kuullut juttua, että joillain äideillä pehmenee pää raskauden aikana, mutta taidan tosiaan olla yksi niistä! =D

Takaisin