Mökkielämää

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tapaatteko käydä mökillä? Miten usein ja mitä teette siellä? Onko teillä oma tai onko unelmissa oma mökki?

Meillä ei ole mökkiä, emmekä käy kenenkään mökillä, sillä lähimmilläkään ei ole mökkiä. Haaveissa olisi oma.:Heartred
 
Ollaan yleensä miehen vanhempien omistamalla mökillä. Siellä uidaan, saunotaan, grillaillaan, pelataan ulkopelejä, (soutu)veneillään ja kalastetaan. Jättitramboliini myös ostettiin sinne viime kesänä ja lapset tykkäsi. Myös kaikenlaista rakentamista vielä on jäljellä kun pikkuhiljaa valmiiksi tässä vuosien varrella tullut. Tänä kesänä pitäisi uusi laituri rakentaa.

Tänä vuonna mennään myös äitini omistamalle mökille. Ollut hänen mummonsa kotitalo. Se vaan ei ole rantamökki niin ei ole vuosiin tullut ajanpuutteen takia käytyä. Nyt ajateltiin viikko siellä viettää ja ainakin katsella naapureiden eläimiä (lehmiä, hevosia, lampaita, poroja, kanoja yms.)

Niin joo ja haaveissa olisi myös jossain vaiheessa rakentaa oma. Tontti jo on, mutta nyt ei ole pitkään aikaan aikaa tai rahaa siihen projektiin. Viimeistään sitten kun lapset muuttavat kotoa ja muutetaan pienempään taloon.
 
Muokattu viimeksi:
Kummankin porukoilla on mökit. Miehen perheen mökillä tulee ehkä kerran, pari kesässä käytyä, on vain kesäkäyttöön eikä ole sähköjä/juoksevaa vettä.
Oman perheeni mökillä olen pienestä tytöstä asti käynyt, nyt vanhempani rakensivat muutama vuosi sitten vanhan tilalle uuden, ympärivuotisen mökin niin tulee käytyä useemmin.
Yleensä mökillä uidaan/paljuillaan, saunotaan, grillataan, käydään veneilemässä/järven jäällä hiihtämässä/luistelemassa, metsässä kävelemässä/keräämässä marjoja, pelaillaan, herkutellaan ja yksinkertaisesta nautitaan olostamme. Mökkeily on :Heartred

Haaveissa olisi myös vielä joskus oma mökki!
 
Mökkeilemme joka viikonloppu miehen vanhempien mökillä, jossa on meille omat tilat. Siellä on aina kaikkea puuhaa, mutta ei mitään pakollista työleiriä. Lapsi nikkaroi, korjailee kaikkea, pyöräilee, vaellellaan metsissä ja joskus osallistutaan kevyisiin metsätöihin. Sienestetään, marjastetaan, uidaan, kalastetaan ja tänä kesänä on alettu kokeilla pienimuotoista viljelyä.

Omaa mökkiä ei osteta, koska tuo on suvussa kulkeva tila ja siirtyy aikanaan miehelleni.

Olen mökkeillyt lapsesta asti. Siinä kaupunkilainenkin oppii monenlaisia hyödyllisiä käytännön taitoja.
 
Mä en ole koskaan kokenut tarvitsevani mökkiä, varsinkaan nyt kun asutaan omaa pientilaa. Mutta löydettiin retkeillessä vahingossa joitakin vuosia sitten täydellinen paikka mereltä jonka molemmat koki haluavansa omaksi. Nyt sinne on väkerretty omannäköinen fiskestuga, tukikohta merellä liikkuessa. Voi sitä ehkä mökiksikin kutsua.
Molempien vanhempien mökeillä tulee joskus käytyä, muttei koeta omaksi ollenkaan. Sähköt, keittiöt sun muut mukavuudet kuuluu meidän mielestä kotiin, jos lähtee rentoutumaan pois, halutaan yksinkertaistaa. Mökkeily ei oo mun juttu, tylsistyn varsin nopeasti paikalla oloon.
 
Kun asuttiin keskustassa rivitalossa, kaikki kesäpäivät olivat täyttä tuskaa. Kämppä oli kuin sauna, aurinko paistoi takapihalle koko päivän. Pieni kaupunki oli täysin kuollut kesäviikonloppuisin. Sitten ostettiin mummonmökki puolen tunnin ajomatkan päästä. Ihan vaan että voitaisiin viettää kesäviikonloput vähän mukavammin... saunoa ja käydä paljussa, puuhailla puutarhassa, istua terassilla iltaa ja juoda vähän viiniä jne. Ei pitänyt laittaa paljoa rahaa kiinni. Ei remontteja, ei isoja hankintoja. Ei viimeisen päälle olevia mukavuuksia.

Niinpä.
Nyt ollaan asuttu täällä kolmatta vuotta, kaikki on rempattu ja pihakin laitettu.
Eikä ole edes kaikkia mukavuuksia. Jos haluaa suihkuun niin pitää lämmittää pesuvesi ensin ja talvella sitä saunaakin vähän että tarkenee. On siis ulkosauna. Kaikkea tekemistä on mutta onhan se todettu että pieni puuhastelu ja ulkoilu on vaan terveellistä.

Jossain vaiheessa, ennenkuin lapsi aloittaa koulun, pitää muuttaa lähemmäs keskustaa. Sitten tämä jää kesämökiksi, jossa on kiva viettää kesäviikonloppuja.
 
Minä rakastan mökkeilyä ja viimekesänä käytiin 10kk ikäisen esikoisen kanssa mökillä. 9 tunnin ajomatka meni tosi hyvin, eikä poika hermoillut ollenkaan.

Mökillä syödään grilliruokaa, nautitaan auringosta ja pulahdetaan järveen.

Esikoiselle oli oma pieni uima-allas ja iso peti missä kieriskellä. :)
 
Miehen vanhempien omistamalla kesäasunnolla ( kaikki mukavuudet löytyy) käydään kerran tai parikertaa kesässä. Silloin yleensä saunotaan, grillataan, tehdään muurinpohjalettuja, veneillään. Järveen pääsee uimaan rantasaunasta, mutta paarmoja on yleensä niin julmetusti, ettei siellä kauaa viihdy. Jos miehen sisko perheineen on paikalla, niin tilat ovat myös aika ahtaat.

Omaa mökkiä emme ole koskaan halunneet.
 
Käydään yleensä kerran kesässä isäni ja vaimonsa mökillä. Siellä uidaan, veneillään, grillataan, käydään metsässä... Mökki on järven rannalla. Omaa mökkiä en kaipaa vaikka pidänkin mökkeilystä. Kun olin lapsi isäni puolen suvulla oli mökki. Oltiin siellä paljon kesäisin ja rakastin sitä paikkaa.
 
Löytyy talviasuttava mökki mukavuuksilla, jota hiljalleen ollaan muokattu omaan tarpeeseen soveltuvaksi. Pyritään viettämään aikaa mahdollisimman paljon. Lapset rakastavat uida, leikkiä ja pelailla, nikkaroida, kalastaa… Me vanhemmat nautitaan perheen yhteisestä ajasta ja touhutaan omaan tahtiin milloin minkäkin projektin parissa.
 
Vanhemmillani on mökki, käydään siellä muutaman kerran kesässä. Saunotaan, uidaan, soudellaan, miehet kalastaa, syödään ja ulkoillaan. Omasta mökistä en ole haaveillut, perintönähän tuo joskus tulee. Mökkeily on kivaa, mutta tällä hetkellä on niin paljon muutakin tekemistä, ettei olla oikein ehditty mökkeillä. Varmaan lasten myötä ja vanhemmiten tulee mökkeiltyä enemmän.
 
Meillä on yhteisomistuksessa perintömökki, jossa viihdytään hyvin ja käydään melko usein. Ikiomaa mökkiä en kaipaa, koska en haluaisi olla siellä kaikkea vapaa-aikaani, ja yhteisellä mökillä on enemmän porukkaa tekemässä pakollisia töitä, joten se ei ole työleiri.
 
Ei ole omaa mökkiä eikä kummankaan vanhemmillakaan ole. Ei ole erikoisesti tullut houkutusta hankintaan. Aiemmin käytiin ulkomailla lomilla (ennen koronaa). Molemmat mummolat ovat maaseudulla, niissä käydään kesäisin. Kotimaan matkoja tehdän jonkun verran ja niissä majoitus joskus vuokramökissä. Me tykätään reissata ja nähdä uusia paikkoja. Jos olisi oma mökki, kaikki lomabudjetti taitaisi mennä siihen.
 
miehen vanhemmilla on talviasuttava "mökki", eli talo sähköillä, vedellä, järven rannalla ja rantasaunalla. siellä ollaan paljon ja veneillään, kalastetaan, jne. on myös niin lähellä, että on helppo mennä vaikka vaan päiväksikin.

minun vanhemmillani on suvun mökki, joka on oikea mökki ilman suurempia mukavuuksia (ei juoksevaa vettä, sähköä pieniin tarpeisiin aurinkopaneelilla, ulkohuussi). täällä olen käynyt pienestä pitäen ja on tärkeä paikka minulle. mökki on myöskin järven rannalla ja sauna löytyy. ympäristö on metsäisempi kuin miehen mökillä ja veneenä pelkkä soutuvene. käydään muutaman kerran kesässä.
 
Takaisin
Top