LYSY - Lyhytjälkihoitoinen synnytys

Caarina

Kommentoinnin ninja
Joulumammat 2016
Tälläistä mahdollisuutta tarjottiin. Eli kotiutuminen synnytyksen jälkeen 6-36 tunnin jälkeen ns. Polikliininen synnytys. Jos ja kun täyttää kriteerit joita oli mm. Normaali raskaus, yli 39 viikkoinen vauva, äidin terveys, uudelleensynnyttäjyys jne.

Olishan se superia päästä yöksi omaan sänkyyn...
 
Mä olin esikoisesta kaksi yötä. Toisen kohdalla samoten vaikka olivat pökkäämässä kotiin jo ekan yön jälkeen, en halunnut lähteä.
 
Mä 'pääsin' kotiin 10 tuntia esikoisen syntymän jälkeen.. En ehkä olis halunnu lähteä niin nopeesti kun sitä oli vielä niin shokissa kaikesta mut en oikein osannu vastaakaan väittää:oops:
 
Ite sinänsä ehkä haluaisin kotiin nopeasti koska en tykkää sairaaloista.. Mut ehkä helpompaa jos siellä on ensin rauhassa tutustumassa tulokkaaseen ennen kotiin pääsyä.
 
Mä lähden kotiin kun pärjään kipujen ja vuodon kanssa. Ja kun vauvan arvot ovat kohdillaan. Ja että on varma tunne että kaikki on ok. Meni siihen sitte 6 tuntia tai kolme päivää. Hoitoa ja imetystä ei tarvi enää opetella niin sen suhteen ei tarvi sairaalassa maata. :)
 
Mä haluaisin yöksi kotiin jos ei saada perhehuonetta, mieluummin olisin miehen kanssa kotona kuin vieraan hoitohenkilökunnan kanssa sairaalassa. Siis jos vauvalla kaikki ok. Omien vaivojen kanssa kituutan yhtä hyvin/huonosti kotona kun sairaalassakin, ellei ole jotain isompaa vikaa. Mutta mä olen ensisynnyttäjä niin ei koske mua tuo mahdollisuus. :sorry:
 
Mä haluaisin myös kotiin levähtämään mahdollisimman nopeasti. Esikoisesta se osastolla notkuminen turhautti ja rasitti. Nukkua ei voinut, kun koko ajan joku meteli piti hereillä..naapurilla oli vieraita tai vauva itki jne.jne. Toivon hartaasti, että kaikki menee niin hyvin, että max. 1yö menisi sairaalassa..tietysti vauvan voimien mukaan mennään.. omasta voinnista en osaa huolehtia kun esikoisesta olin valmis maratoonille suoraan salista. :D Nyt tietty tilanne voi olla eri, kun ikääkin on 12v enemmän..
 
Ja koskaan ei voi tietää, jos homma ei menekään niin kuin strömsöössä ja tulee vaikka joku komplikaatio. Kaveri synnytti just 39 asteen kuumeessa ja menetti yli kaksi litraa verta. Sen jälkeen oli maratoni aika kaukana edessäpäin. Suurimmalla osalla kai onneksi kaikki menee ihan hyvin.
 
Kyllä toivon myös kotiinpääsyä mahdollisimman pian. Esikoisen kaa oltii 3pvä kun maito ei noussut heti kunnolla, paino laski 11% ja sokeriarvot myös kävi liian matalalla. Kaikki lähti nousuu kun maitoa alkoi tulla enemmän :)
Meillä oli perhehuone ja se oli ihan mukavaa oleilua :wink
 
Suurella osalla vauvoista verensokeri heittelee ensimmäisen vuorokauden aikana. Maidon kunnolliseen nousuun menee muutama päivä. Omalla kohdalla esikoinen syntyi keskiviikkona ja maito nousi lauantai iltana kotisaunassa :) nyt toisen kohdalla kaikki menee luultavasti nopeammalla tempolla.

LYSY on nykypäivää ja kokoajan yleistymässä. Luultavasti yleisempää niissä kaupungeissa joissa synnytyssairaala on. Omassa kotikaupungissa ei kovasti suositella ainakaan, lastenlääkärinhän tulee vauva tutkia noin kahden vuorokauden ikäisenä. Meilläkin synnärille matkaa se 50km. Mielummin siis ainakin omassa tapauksessa ne ensipäivät siellä ettei tarvitse edestakaisin ajella.
 
Potilashotelli olis toiveena, jos kaikki menee hyvin ja vauvalla ja itsellä vointi hyvä! Siellä on apua lähellä tarjolla, mutta saa nukkua rauhassa ja mies olla mukana.
 
Minullekin taidettiin kuopuksen kohdalla kyseistä ehdottaa, mutta meillä on 90 km (vai 100km) kys:iin, enkä halua mennä uudelleen, kun vauva on kahden vuorokauden ikäinen.. Joten haluan ihan rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen ja ehkä myös hieman levätä ennen kuin palaa kotiin.
 
Mä varmaan haluisin ton, mut ei ole mitään mahdollisuuksia saada. Luultavasti menee sairaalassa 5-7 päivään synnytyksen jälkeen nytkin. Kummastakin pojasta on seurattu pilirubinarvoja, kummakkin on ollu pari ekaa päivää vastasyntyneiden seurantaosastolla. Ja sitten mun perussairaus ja edelliset sektiot. Siinä syyt miksi ei mulle ole mahdollinen.
 
Mulle tämä onkin ihan uusi asia. Onkohan tätä TAYS:ssa?!
Mulla oli esikoisen synnytyksestä toiveena päästä potilashotelliin, mutta ei onnistunut, kun jouduin kiirelliseen sektioon. Onneksi saatiin perhehuone osastolta, niin mieskin sai olla meidän kanssa koko sairaalassaoloajan. Synnytin perjantaina ja kotiin lähdettiin maanantaina.
Haluaisin nyt synnyttää alakautta, jos se vaan on mahdollista. Ja jos tarvitsee sairaalaan jäädä, olisi nytkin se potilashotelli toiveena, kun olen ymmärtänyt, että esikoinenkin voisi tulla sinne mukaan. Mutta katsotaan nyt sitten, miten synnytys menee ja tietenkin vauvan voinnin mukaan.
 
on tämä mahdollisuus tayssissakin. Mutta sun aikaisempi sektio varmaan vaikuttaa kans asiaan.
 
on tämä mahdollisuus tayssissakin. Mutta sun aikaisempi sektio varmaan vaikuttaa kans asiaan.
Joo, joudun/pääsen sektiotaustalla synnytystapa-arviointiin joskus loppuraskaudessa. Eiköhän siellä nämä vaihtoehdot selviä. :)
 
Toiveissa on et pääsisin taas 6h jälkeen kotiin vauvan kanssa, mut varaudun myös siihen, et joudutaan olee jonkun aikaa kun mulla on muutama lapsi joutunu valohoitoon.Inhoan vaan yli kaiken sairaaloita, en osaa nukkua siellä yhtään ja stressaan kauheasti :sad001
 
Mie oon ollu potilaana sairaalassa ainoastaan yhden yön omasta halusta. Leikattiin 2014 jouluna nielurisat ja mulla on taipumusta paniikkikohtaukseen niin päätin että olen yhden yön vaikka olis päiväkirrana mennyt normaalisti. Sillon nukuin kyllä hyvin kun olin niin pahassa lääkepöhnässä ja yksin siellä 4h huoneessa :D nyt pelottaa jo valmiiksi että miten kauan joutuu olemaan sairaalassa sitten.. Toivottavasti ei kauaa..
 
Mää olin esikoisesta 4 yötä(1 tosin ennen vauvan syntymää), ja kuopuksesta kans 4 yötä(2 osastolla ennen vauvan syntymä lapsiveden menon vuoksi). Koin erityisesti esikoisesta että sairaalassa olo aika oli todella tarpeen, tosin olin valmis ite kahen yön jälkeen lähtee kotiin mut vauvan takia ei päästy. Niin uutta kaikki, vaikka vauvoja olin aikasemminki hoitanu mut oma lapsi silti niin eri asia. Imetys lähti sujumaan vasta kolmantena yönä, siihen asti tosi opettelua, hoitajien neuvot tuli tarpeen. Ja ite olin niin väsyny synnytyksen jälkeen et eka yö vauva oli hoitajilla koko yön, toka yönä ensimmäiseen syöttöön asti. En ois ollu tosiaankaan ite valmis lähtee seuraavana päivänä kotiin. Nyt toivon että ei tarvis ainakaan kahta yötä enempää olla sairaalassa. Onhan sielä se tietenki et nukkuu huonommin, vauvat herättelee kaikkia mut kuitenki mulla ainaki oli tietty turvallisuuden tunne olla sielä ensimmäiset hetket vauvan kans.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top