Lypsämisen aloittaminen ennen synnytystä

mammikammi

Näppärä viestien naputtelija
Huhtikuiset 2021
Moikkamoi

Onkos täällä muita jotka on aloittaneet käsin lypsämisen rv38 alkaen? Erityisesti radilaisille sitä taidetaan suositella, niin mä olen nyt parina päivänä viitisen minuuttia koittanut lypsää. Ei ole toistaiseksi mitään tullut, mut kun oli yksi välipäivä lypsämisestä niin kesken päivän oli tullut tippa rintsikoihin ihan itsestään, et kyllä sieltä varmaan jotain vielä voi tulla ennen synnytystä.

Itse toivon, että toi lypsäminen auttaisi maidonnousussa sitten synnytyksen jälkeen ja että saisin edes hiukan kolostrumia säilöön, että voisi antaa omaa maitoa sitten sairaalassa, kun vauva varmaan sitä verensokerin takia tarvitsee (ainakin oon ymmärtänyt, että radivauvoille annetaan automaattisesti lisämaitoa, vaikka sokerit olisikin hyvät?).
 
(ainakin oon ymmärtänyt, että radivauvoille annetaan automaattisesti lisämaitoa, vaikka sokerit olisikin hyvät?).

Moikka!

Ainakin meidän vauvalle annettiin automaattisesti lisämaitoa ensi-imetyksen jälkeen. Sen jälkeen ei enää annettu. Arvot oli vauvalla koko ajan hyviä. Sitä en tiedä vaikuttaako tähän esim. se kuinka hyvin radi on pysynyt hallinnassa.

Mitä lypsämiseen tulee niin kukaan ei lypsämistä suositellut, joten en lypsänyt eikä maitoa tullut kummassakaan raskaudessa ennen synnytystä. Imetykset on kuitenkin sujuneet hyvin. :) Esikoinen ei saanut koskaan korviketta vaikka syntyi sektiolla, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti maidon nousuun. Kuopus on tähän asti kasvanut hyvin omalla maidolla, mutta ikää on vasta 2kk. Ei siis tarvitse huolestua vaikka ei maitoa saisi ennen synnytystä lypsettyä.
 
Moikkamoi

Onkos täällä muita jotka on aloittaneet käsin lypsämisen rv38 alkaen? Erityisesti radilaisille sitä taidetaan suositella, niin mä olen nyt parina päivänä viitisen minuuttia koittanut lypsää. Ei ole toistaiseksi mitään tullut, mut kun oli yksi välipäivä lypsämisestä niin kesken päivän oli tullut tippa rintsikoihin ihan itsestään, et kyllä sieltä varmaan jotain vielä voi tulla ennen synnytystä.

Itse toivon, että toi lypsäminen auttaisi maidonnousussa sitten synnytyksen jälkeen ja että saisin edes hiukan kolostrumia säilöön, että voisi antaa omaa maitoa sitten sairaalassa, kun vauva varmaan sitä verensokerin takia tarvitsee (ainakin oon ymmärtänyt, että radivauvoille annetaan automaattisesti lisämaitoa, vaikka sokerit olisikin hyvät?).

Mulla oli vaikea-asteinen raskausdiabetes ja maito nousi myöhään, mutta sitä tuli todella paljon sitten kun tuli.

Lääketieteellisistä syistä en imettänyt, mutta maito nousi kyllä hyvin lopulta radista huolimatta. :)
 
Moikkamoi

Onkos täällä muita jotka on aloittaneet käsin lypsämisen rv38 alkaen? Erityisesti radilaisille sitä taidetaan suositella, niin mä olen nyt parina päivänä viitisen minuuttia koittanut lypsää. Ei ole toistaiseksi mitään tullut, mut kun oli yksi välipäivä lypsämisestä niin kesken päivän oli tullut tippa rintsikoihin ihan itsestään, et kyllä sieltä varmaan jotain vielä voi tulla ennen synnytystä.

Itse toivon, että toi lypsäminen auttaisi maidonnousussa sitten synnytyksen jälkeen ja että saisin edes hiukan kolostrumia säilöön, että voisi antaa omaa maitoa sitten sairaalassa, kun vauva varmaan sitä verensokerin takia tarvitsee (ainakin oon ymmärtänyt, että radivauvoille annetaan automaattisesti lisämaitoa, vaikka sokerit olisikin hyvät?).

Mulla ollu kaikissa raskauksissa radi ja kahdessa viimesimmässä insuliinihoito. Lypsin muttei sillä mitään saanu aikaseksi. Lokakuinen ei saanut yhtään lisämaitoa vaan asui mun paidan alla ja imetin tiuhaan. Sokerit pysyvät hyvänä ja maito nousi kunnolla heti kun pääsin kotiin. Elokuisen kanssa tyrkytettiin lisämaitoa mut annoin sitä vaan muutaman kerran ja sit hänkin oli ihokontaktissa koko ajan ja asui melkein tissi suussa synnärillä.
 
Mulla oli viimeisimmässä raskaudessa radi, mutta vauvalle ei synnärillä annettu lisämaitoa. Sokerit olivat heti synnytyksen jälkeen aavistuksen matalat, mutta imetys oli ensisijainen hoitokeino.

Olen ollut kahdesti raskaana, molemmilla kerroilla maitoa alkoi tulla jo puolivälin tienoilla. Tästä jälkimmäisestä myös lypsin ennen synnytystä kun siihen kehotettiin, heruin tosi helposti ja sain paljon maitoa pakkaseen. Synnytyksen jälkeen olenkin sitten meinannut hukkua maitoon, sitä tulee aivan liikaa ja vauvakin kärsii liikatuotannon aiheuttamista mahanpuruista ja pulauttelusta. Reilun kuukauden iässä aloitti myös rintaraivarit, kun suihkuava maito ei tunnu kivalta. Ollaan tämän vuoksi siirrytty osittaisimetykseen. Esikoisen kanssa maitomäärä oli järkevämpi, eli jos vielä joskus raskauden niin en aio lypsää etukäteen.
 
Takaisin
Top