Lyhentynyt kierto ja raskautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hiiru
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

hiiru

Vauhtiin pÀÀssyt keskustelija
Syyskuiset 2026
Hei 😊 kaipailen kokemuksia/vertaistukea kuukautiskierrossa mietityttĂ€viin asioihin.

Eli mulla on kierto lyhentynyt tÀmÀn vuoden aikana entisestÀ kellontarkasta 28 pÀivÀn kierrosta 24 pÀivÀÀn. VÀlillÀ tulee vÀlissÀ 25-28 pÀivÀnkin kiertoja, mutta kyllÀ tuo 24 alkaa olla jo se vakiintunut. Myös vuodon mÀÀrÀ on vÀhentynyt huomattavasti, vaikka tÀmÀnkin suhteen on joissakin kierroissa vaihtelua.

Ovista en vielÀ tikuta kun yritys ei ole vielÀ alkanut. LÀmpöjÀ ja ovisoireita seuraan, ja nÀiden mukaan luteaali on arviolta 11-13 pÀivÀÀ.

Onkohan tĂ€llainen yhtĂ€kkinen kierron lyhentyminen ja vuodon niukentuminen merkki jostain, mistĂ€ pitĂ€isi huolestua, kun raskaustoive on? đŸ„ș TietenkÀÀn en voi tietÀÀ, tuleeko tĂ€rppi piankin kun pÀÀstÀÀn yrittĂ€mÀÀn, mutta en voi olla miettimĂ€ttĂ€ nĂ€itĂ€ jo etukĂ€teen. Kannattaisikohan olla yhteydessĂ€ gynelle? Kokemuksia, ajatuksia? 😊

Moikka! ItsellÀni lyheni samalla tavalla toisen lapsen jÀlkeen, n. 37-39-vuotiaana. Ei tosin muistaakseni ihan noin lyhyen ajan sisÀllÀ. Minulla liittyi ilmeisesti ihan luonnolliseen kierron lyhentymiseen (kierto ilmeisesti lyhimmillÀÀn keskimÀÀrin n. 42v). Raskauduin kuitenkin helposti 40-vuotiaana ja kaikki meni hyvin loppuun asti (olin 41 kun lapsi syntyi). Olen ymmÀrtÀnyt, ettÀ vuoto voi olla vÀhÀisempÀÀ, kun kierto on lyhyempi. Limakalvo ei ole ehtinyt kasvaa niin paljoa. ItsellÀni toooodella runsaat kuukautiset ollut aina, enkÀ toisaalta huomannut vÀhentymistÀ kierron lyhennyttyÀ.

Eli voi olla normaalia. ItsellÀni luteaali pysyi samassa 14 pÀivÀssÀ vaikka kierto lyheni.

Minulla oli esikoisen ja kuopuksen yrityksen aikaan kierto aina 28 pÀivÀÀ. Kolmannen yritysaikana lyhentyi 25 pÀivÀksi suurimmaksi osaksi. Luteaalivaihe kuitenkin sama ja ovis tuli aikaisemmin. Raskauduin kesÀn lopulla kuitenkin, vaikka kierto lyhyt.

Eli jos luteaali normipituinen ja ovis tulee aikasemmin niin ei kai huolta. Ainakin itse raskauduin lyhyemmÀstÀkin kierrosta.

Kiitos vastauksista @VĂ€riSointu ja @Eleonora90 😊 kiva kuulla, ettĂ€ onnistuneita raskauksia on lyhyemmĂ€llĂ€kin kierrolla.

Tuo vuodon vÀhÀinen mÀÀrÀ on jÀnnittÀnyt sen takia, ettÀ mietin onkohan kohdun limakalvo riittÀvÀn paksu kiinnittymiseen. Ja kun ovulaatio-oireet alkavat vÀlillÀ todella aikaisin (tÀssÀ kierrossa esim. jo kp7), mietityttÀÀ onko munasolu tarpeeksi "kypsÀ" onnistuneeseen raskauteen. Voimakkaiden oireiden (limat, kivut, halut, mieliala ja energia) ja loppukierron korkeampien lÀmpöjen perusteella olen siinÀ uskossa, ettÀ ovis kuitenkin tapahtuu. Olen alle 30-vuotias, ja sillÀkin tÀmÀ kierron lyhentyminen hiukan ihmetyttÀÀ.

No mutta sormet ristiin, ettĂ€ tĂ€ssĂ€ ei olisi huolta ja saataisiin vauva syliin ilman isompia haasteita.😊

Takaisin