Lyhentynyt kierto ja raskautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hiiru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hiiru

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syyskuiset 2026
Hei 😊 kaipailen kokemuksia/vertaistukea kuukautiskierrossa mietityttäviin asioihin.

Eli mulla on kierto lyhentynyt tämän vuoden aikana entisestä kellontarkasta 28 päivän kierrosta 24 päivään. Välillä tulee välissä 25-28 päivänkin kiertoja, mutta kyllä tuo 24 alkaa olla jo se vakiintunut. Myös vuodon määrä on vähentynyt huomattavasti, vaikka tämänkin suhteen on joissakin kierroissa vaihtelua.

Ovista en vielä tikuta kun yritys ei ole vielä alkanut. Lämpöjä ja ovisoireita seuraan, ja näiden mukaan luteaali on arviolta 11-13 päivää.

Onkohan tällainen yhtäkkinen kierron lyhentyminen ja vuodon niukentuminen merkki jostain, mistä pitäisi huolestua, kun raskaustoive on? 🥺 Tietenkään en voi tietää, tuleeko tärppi piankin kun päästään yrittämään, mutta en voi olla miettimättä näitä jo etukäteen. Kannattaisikohan olla yhteydessä gynelle? Kokemuksia, ajatuksia? 😊

Moikka! Itselläni lyheni samalla tavalla toisen lapsen jälkeen, n. 37-39-vuotiaana. Ei tosin muistaakseni ihan noin lyhyen ajan sisällä. Minulla liittyi ilmeisesti ihan luonnolliseen kierron lyhentymiseen (kierto ilmeisesti lyhimmillään keskimäärin n. 42v). Raskauduin kuitenkin helposti 40-vuotiaana ja kaikki meni hyvin loppuun asti (olin 41 kun lapsi syntyi). Olen ymmärtänyt, että vuoto voi olla vähäisempää, kun kierto on lyhyempi. Limakalvo ei ole ehtinyt kasvaa niin paljoa. Itselläni toooodella runsaat kuukautiset ollut aina, enkä toisaalta huomannut vähentymistä kierron lyhennyttyä.

Eli voi olla normaalia. Itselläni luteaali pysyi samassa 14 päivässä vaikka kierto lyheni.

Minulla oli esikoisen ja kuopuksen yrityksen aikaan kierto aina 28 päivää. Kolmannen yritysaikana lyhentyi 25 päiväksi suurimmaksi osaksi. Luteaalivaihe kuitenkin sama ja ovis tuli aikaisemmin. Raskauduin kesän lopulla kuitenkin, vaikka kierto lyhyt.

Eli jos luteaali normipituinen ja ovis tulee aikasemmin niin ei kai huolta. Ainakin itse raskauduin lyhyemmästäkin kierrosta.

Kiitos vastauksista @VäriSointu ja @Eleonora90 😊 kiva kuulla, että onnistuneita raskauksia on lyhyemmälläkin kierrolla.

Tuo vuodon vähäinen määrä on jännittänyt sen takia, että mietin onkohan kohdun limakalvo riittävän paksu kiinnittymiseen. Ja kun ovulaatio-oireet alkavat välillä todella aikaisin (tässä kierrossa esim. jo kp7), mietityttää onko munasolu tarpeeksi "kypsä" onnistuneeseen raskauteen. Voimakkaiden oireiden (limat, kivut, halut, mieliala ja energia) ja loppukierron korkeampien lämpöjen perusteella olen siinä uskossa, että ovis kuitenkin tapahtuu. Olen alle 30-vuotias, ja silläkin tämä kierron lyhentyminen hiukan ihmetyttää.

No mutta sormet ristiin, että tässä ei olisi huolta ja saataisiin vauva syliin ilman isompia haasteita.😊

Takaisin