Olen siis vanhoja keskusteluja netissä selanneena käsittänyt, että joillain klinikoilla olisi luovutettujen munasolujen kohdalla takuu, että jos ei tule yhtään alkiota tai vain yksi niin ei tartte maksaa kokonaishintaa hoidosta vaan saa alennusta tai toisen hoidon ilmatteeksi? Felicitaksella ei ilmeisesti tätä ole, mutta ei heillä käsittääkseni ole jonoja luovutettujen munasolujen hoitoonkaan... Mutta tämä saattaa olla siis yksityisellä puolella muuttunut vuosien aikana, osa keskusteluista mitä luin oli useamman vuoden vanhoja.
Olen ymmärtänyt, että luovutettujen munasolujen hoidon kustannus on yksityisellä n. 10000eur (varmasti riippuu vähän klinikasta ja siitä onko siittiötkin luovutetut jne), onko teillä kokemuksia onko tämä jokseenkin todellisuutta vastaava? Tietää paljonko pitää rahaa olla taas varattuna. 
Olen tätä lahjasoluhoitoa miettinyt osittain jo tammikuusta alkaen, kun selvisi, että omilla soluilla lisääntyminen ei todennäköisesti tule onnistumaan, joten vaikka ajatustyö on tämän osalta vielä kesken, ei se loppujen lopuksi tunnu enää kovin vieraalta. Ajattelinkin, että olen maanantaina yhteydessä minua hoitaneeseen lääkäriin ja kysyn voinko saada lähetteen julkiselle hoitoihin. Jono on kuitenkin sen verran pitkä, että ehdin samalla pohtia lahjasoluhoitoja pidemmän aikaa ennen kuin mitään kuitenkaan tapahtuu ja hoitoja voidaan julkisella kuulemma tehdä, jos hoitopäätös on tehty 6kk ennen kuin täyttää 40v (en tosin tiedä mitä se hoitopäätös pitää sisällä, pitääkö silloin olla ollut jo käynti julkisella vai riittääkö, että lähete siitä on saapunut?). Voisikohan jonottamisen nopeuttamiseksi käydä pakollisen psykologin käynnin yksityisellä?