Luonnon vesissä uiminen - onko vesi liian kylmää?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Pidättekö luonnonvesissä uimisesta? Tuntuuko vesi herkästi liian kylmältä vai uitteko mielellänne viileässäkin vedessä? Entä lapset?

Itse uin lapsena ties kuinka kylmässä vedessä tyytyväisenä. Isäni tykkää aina kertoa kuinka kävin uimakoulussa meressä (pieni paikkakunta) kylmänä kesänä. Vesi oli uimakoulun alussa ~10 asteista. Nykyisin en ehkä niin kylmässä viihdy, mutta en vähän viileää vettä karsasta ainakaan jos on lämmin ilma tai pääsee saunaan. Esikoinen sen sijaan ei pidä kylmästä vedestä. Olemme parhaillaan mökillä järven rannassa. Vesi on kuulemma yli 20 asteista ja pojan sai ihan maanitella uimaan. Kuopus taitaa tulla äitiinsä. Meni iloisesti läiskyttelemään rantaveteen kylmästä piittaamatta.

Meillä lapset ovat vielä vähän pieniä uimaan luonnonvesissä, mutta varastossa on jo odottamassa sukulaisten lasten vanhat ohuet lyhytlahkeiset ja lyhythihaiset märkäpuvut, jotka lämmittävät hyvin. Ne on ostettu lomamatkalla Decathlonista, siellä ne ovat hyvinkin huokeita. Suomen kauppojen tarjonnasta en osaa sanoa.

Minä olen enemmän tai vähemmän käyttänyt märkkäriä uidessa jo parikymmentä vuotta, toki sitä ei tarvitse, jos vain saunasta hyppää veteen ja sitten saunaan takaisin lämmittelemään, mutta muuten ei tee mieli uida ilman sitä.

Uin paljon luonnonvesissä tavallisesti. Rakastan mökkeilyä ja uimista. Avannossakin olen käynyt, joten jäässä oleva vesi taitaa olla rajana. 😁 Viime talvena en uskaltanut mennä avantoon.

Takaisin