Luomusynnytys parempi vaihtoehto?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Tämän päivän pääkirjoitus Synnytin luomuna herätti tunteikasta keskustelua Vau.fi:n Facebook-sivuilla.

"On turvallisuuden äärirajoilla, että sekä äiti että lapsi huumataan vahvoilla kipulääkkeillä. Kipulääkkeet tekevät lapsista velttoja ja väsyneitä. Ilman kipulääkkeitä äidillä ja lapsella on korkea adrenaliinipitoisuus veressä. Adrenaliini saa sekä äidin että lapsen innostumaan ensinäkemisestä jopa pitkän ja väsyttävän synnytyksen jälkeen. Onko vähemmän kivun kokeminen synnytyksessä todella sen arvoista, että luovumme sen vuoksi ensimmäisestä hetkestä vauvan kanssa?" Maren Erikson kirjoittaa.

Onko luomusynnytys oikeasti parempi vaihtoehto? Mitä mieltä olette? Täytyykö naisten syyllisää itseään ja toisiaan kivunlievityksen käytöstä?
 
Hei
Pakkohan tähän on vastata...olen synnyttänyt neljä kertaa, viimeisimmästä on kulunut noin puoli vuotta. ensimmäinen oli yllätysperätilasynnytys alateitse ja sain epiduraalin, mutta en musta koskaan tunteneeni taivaallista oloa niinkuin tv-synnytyksissä (vauvan tarina). Toisessa sain kohdunkaulakanavan puudutteen, laittaminen tuntui kauhealta , enkö vaikutusta tiedä vieläkään ja synnytys oli kauhea. kolmas synnytys oli nopea ja helppo, luomu, en ehtinyt saada kuin lämmintä kättä kätilön tervehtiessä. Tämän helpon synnytyksen myötä uskalsin vielä yhden kerran ryhtyä leikkiin. En ehtinyt saada epiduraalia vaikka suunnitellusta poiketen pyysin, ilokaasu oli ainoa kivunlievitys mitä sain. Pelkäsin ponnistusvaiheen aikana että halkea, synnytin kilon suuremman vauvan kuin edelliset. Episiotomia tehtiin, tikit ommeltiin ilman puudutetta, ei kuulemma kannattanut laittaa, itkit joka langan vedolla kun koko alapää tuntui olevan niin "riekaleina". En ole mielestäni kipuherkkä enkä halua pelotella synnytyksillä mutta olisin halunnut kokea muutakin kuin pelkoa ja kauhua. pääni sisällä ääni sanoo että tehkää jotain, päästäkää pois, auttakaa! Nyt jälkeenpäin käyn  vielä läpi hetkiä synnytyksestä, häpeän heikkouttani, mutta silti tunnen katkeruutta miksi minun synnytykset ovat olleet yhtä tuskaa, enkä ole saanut kokea "taivaallista " oloa. Olen onnellinen kaikista lapsistani ja akuhu on poistunut aina heti kun olen saanut vauvan syliini mutta sen tiedän että minun synnytyskokemukseniovat tässä, ei enää koskaan enää!
 
Tämä aihe on nyt niiiin lähellän sydäntä, koska olen viimeisilläni raskaana. Odotan toista lastani. Olen pohtinut kuumeisesti eri kivunlieitys vaihtoehtoja, niin lääkkeellisiä kuin lääkkeettömiä. Esikoiseni käynnistettiin suuren painoarvion vuoksi.
 Supistukset olivat ihan hirveitä ja pyytelin epiduraalia, mutta kätilöt sanoivat, että on vielä liian aikaista. Ajattelin ettei tästä voi selvitä hengissä kun sattui niin paljon. Pyysin päästä kuumaan suihkuun ja kätilö sanoi ennen sitä tuikkaavansa piikin pakaraani. En saanut informaatiota mitä minulle pistettiin, mutta odotin kipujen helpottavan, mutta ei! Kätilö mainitsee, että tämä ei vie kipuja pois, mutta rentouttaa. Noh "rentouttihan" se kun olo oli sama kuin olisi parit siiderit ottanut. Kätilöt vakuuttivat, että aamulla vasta synnytän (klo. oli 23). Kuuman suihkun alla istuskelin ja kärvistelin huppelissa kivuissa, kunnes sitten tunsin kovaa ponnistamisen tarvetta ja en pystynyt olemaan ponnistamatta. Kun kätilö tuli tarkastamaan tilanteen vauvan pää tuntui jo. Siitä kiireesti synnytyssaliin ja 6 minuutissa minulla oli vauva sylissäni. Kello oli 1 yöllä. Painoarvio oli mennyt vähän pieleen, aavi 3430g.  Kätilöt hehkuttivat miten hieno luomusynnyttäjä, mutta olo oli aivan kauhea!!
Aamulla sain tietää, että olin saanut petidiini piikin. Se siitä luomusta :D Oloni oli rapulainen ja kärsinyt. Lisäksi vauvani oli tosi uninen ja ruokahaluton neljä päivää, tämän vuoksi jouduimme viettämään päälle viikon sairaalassa. Lääkäri arveli syyksi juuri tämän petidiinin, joka on kuin morfiinia. Vauva vain nukkui, ei hamunut rintaa, syöttäminen oli tuskallista, koska vaavi kirjaimellisesti nukkui eikä niellyt maitoa. Tämän vuoksi en ainakaan kenellekään suosittele petidiiniä!!! Se vaikutti vauvaani suorastaan huumavasti monen päivän ajan. Ja tunsin etten ollut täysin läsnä ponnistus vaiheessa humalaisen olon vuoksi.
Minun mielestäni kukaan ei voi tuomita tai arvostella toista naista synnyttäjänä oli sitten synnyttänyt lääkkeillä tai ilman. Minun mielestäni jokainen nainen kokee synnyttämisen niin omalla tavallaan ja onhan se intiimi asia jota ei mielestäni voi verrata kenenkään muun naisen kokemukseen. 
Kukin nainen varmasti tietää synnytys tilanteessa mikä on itselleen hyvä ja oikea tapa. Ja vaikka suunnittelet synnyttäväsi ilman lääkkeitä, ei se välttämättä onnistukaan tai jos haluat lääkkeitä niitä ei annetakkaan...
Avoimin mielin synnyttämään ajattelen minä. Jonain päivänä ajattelen, että selviän kuumalla suihkulla ja toisena, että kyllä epiduraalin tahdon tai vähintään ilokaasua :D Saa nähdä miten naisen käy. 
Lopetetaan naiset tuollainen turhanpäiväinen arvostelu ja pröystäily... Naisten pitäisi jakaa asioita ja tukea toisiaan ilman turhanpäivästä vertailua. 
 
Karamelli, osuit mielestäni naulan kantaan viimeisillä lauseillasi. Täällä Hollannissa on vielä aikalailla asenne, että luomua se synnytys pitää olla ja naisten pitäisi olla jonkinlaisia sankareita synnyttäessään. Epiduraalin mahdollisuutta ei aina ole, ja kun kotisynnyttäminen on todella suosittua, monesti kuulee näitä "sankaritarinoita" synnytyksistä. Hattua kyllä nostan naisille jotka pystyvät synnyttämään luomusti; itsellä se urakka on vielä edessä joten en oikein voi vielä sanoa miten omalla kohdalla tulee käymään. Kipukynnykseni tuntien tapahtumasta tulee niin ei-luomu kuin mahdollista - vauvan terveyttä riskeeramatta tietysti. Miksi kivusta pitäisi kärsiä niin paljon, jos mahdollisuus kivunlievitykseen on?
 
Kyllä mulle alusta asti oli selkeää, että pyrkisin synnyttämään ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Halusin olla täysissä järjissäni ja tuntea kehoni synnytyksen alusta loppuun. Halusin kokea synnytyksen sellaisena kuin se on. Taustalla ei siis ollut sen suurempia syitä.
Onnistuinkin. Tosin synnytys kesti vajaat kaksi tuntia, enkä koskaan saa tietää kuinka olisi käynyt jos olisi kestänyt pidempään. Eihän siinä mitään olisi ehtinytkään saada, kun vajaa tunti sairaalaan sapumisen jälkeen tyttö oli jo sylissä. Hyvä niin.
 
Tahtoisin vielä kysyä, miksi suomalaiset naiset ottavat kaiken itseensä. Tuostakin kirjoituksesta nousi sellainen kohu että huh huh. Miksi välittää niin paljon yhden naisen arvostelusta ( viittaan lauseeseen joka meni suunnilleen: "liian monet ovat liian herkkähipiäisiä" tai johinkin tohon suuntaan). Tuntevatko suomalaiset vain liian helposti huonomuuden tunnetta ja miksi? Ja miksi pitää pröystäillä niin paljon tuolla lääkkeettömällä synnytyksellä? Mitä hänen pitää sillä pönkittää? Arvostakaa naiset itseänne naisina, ihmisinä, äiteinä, omana itsenänne! Ja synnyttäjinä! Kukaan ei ole huonompi kuin toinen! Se jonka täytyy toisia arvostella ja morkata niin sanotusti saadakseen paremman ielen (jota tuskin saa), saattaakin sitten olla ihmisenä huono itsetuntoinen tai jotain. Tämä menee nyt avautumisen puolelle, mutta naiset jumankauta ottakaa eri asenne! :D
 
Toi oli tosi hyvä kysymys karamelli. Ehkä yksi syy on se, että äitiydelle/vanhemmuudelle luodaan kauheat paineet ja toki jokainen haluaa olla hyvä vanhempi. Toiset tavoittelevat jopa täydellisyyttä. Sitten on näitä paljon pinnalla olevia aiheita, kuten luomusynnytys, joita pidetään ainoana oikeana tai vähintäänkin parempana vaihtoehtona synnytykselle. Eihän kukaan halua epäonnistua vanhempana.

Kyllä täytyy myöntää, että olin itsekin vähän järkyttynyt, kun jälkeen päin mietin millaiset määrät mömmöjä muhun laitettiin synnytyksen aikana. Oli epiduraalia ja kipupiikkiä ja ilokaasua yms. Vaikka yritin olla reipas ja kestää kipua parhaani mukaan, niin kuitenkin ne kaikki lääkkeet olivat tarpeellisia. Eikä niistä ollut mitään haittaa ainakaan mun tytölle. Heti oli hanakasti imemässä rintaa jo synnytyssalissa. Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin mua ei todellakaan haittaa, että olin siitä epiduraalista niin turtana, etten tuntenut, kun tyttö liukui musta ulos tai kun väliliha leikattiin.
 
mie sain alussa jonkun piikin ja sitten ilokaasua kokeilin(ei apua) epduraalin sain sitten  myös.selväjärkinen olin koko ajan ja kävelemäänkin pystyin ihan helposti.epan aikana kivut oli siedettävissä,muun ajan yhtä helvettiä.tikkaukseen sain puudutuksen.ei vaikuttanu poikaan mitenkään mömmöt..kunpa vaan minuun oisivat paremmin!traumoja jäi kivun takia,juurikin sen 13h ajan ennen ponnistusta..saas nähä miten sitä seuraavan uskaltaa synnyttää..kertaakaan en oo huonoo omatuntoo kokenu noiden takia,mix pitäskään.haaveilinhan sitä minäkii luomusta,mutta enpä osannu arvata miten kovat ne supparikivut on..ja toisaalta hyvä niin..eipähän tarvinnu pelätä etukäteen.
 
Uskon, että nuo fysiologiset vaikutukset ovat suurimmilta osin juuri niin kuin artikkelissa kerrotaan. Kysymys onkin sitten siitä, että jos supistukset ovat äidille niin käsittämättömiä sietää, niin onko se sitten sen arvoista, että saa myöhemmin kertoa, että "synnytin luomuna"? Jos se jolle kulle on tärkeää saada ko sulka hattuunsa, niin siitä vaan! Itse olen harrastanut kehon kuuntelua vaativia lajeja (esim. astangajoogaa) useamman vuoden ja uskallan myöntää, että tunnen kehoni rajat. En todellakaan aio venyä kivunsietoni kanssa liian pitkälle. Saa nähdä minkälainen kokemus minulla on tiedossa. 
 
Mun henkkoht mielipide on, että parempi olis JOS äiti pystyisi synnyttämään luomuna (nyt ei tosiaan ole kyse siitä, että luomuna synnyttävät naiset olisivat muita parempia. Ajattelen sen niin, että luomusynnytys vois olla kokemuksena parempi kun kipuun suhtaudutaan eteenpäin vievänä voimana. Meinaan, että kun monesti sanotaan vain että "tärkeintä on että vauva on terve". No tottakai se ON tärkeää, mutta minusta olis hienoa, jos useammat naiset tajuaisivat synnytyksen merkityksen kokemuksena, jonka myötä voi kasvaa äitinä ja naisena ja ihmisenä). Mua harmittaa, etten pystyny. Tai no pystyny ja pystyny, oisin voinu muttei siinä ois ollu mitään järkeä. Olin valvonu putkeen yli 30h ja avautuminen ei edistyny, siksi päädyttiin epiduraaliin. Joka kieltämättä teki synnytyksestä helpon. MUTTA en tuntenut minkäänlaista ponnistamisentarvetta, en tuntenut supistuksia lainkaan vaan mun täytyi pällätä koko ajan monitoria, että tiesin milloin mun pitää ponnistaa ja tuo kirjoittajan kuvailu osui kyllä aika oikeaan; en osannut iloita esikoiseni synnytyksestä niinkuin olin kuvitellut iloitsevani.

Toinen synnytys on tulossa, ja toivon voivani synnyttää luomuna. Haluan tuntea miten kehoni toimii ja olla yhteistoiminnassa sen kanssa. En osannut edes ponnistaa, kun ei ollut hajuakaan miten se tapahtuu, keho ei antanut siihen mitään apuja silloin eka kerralla.

Synnytyskivuilla ehkä mässäillään liikaa ja kylvetään naisiin pelon siemeniä. Mielestäni oikealla asenteella, aiheeseen perehtymisellä ja rentoutumisella on suuri merkitys siihen miten kivun synnytyksessä kokee -olen huomannut tämän itsessäni vahvasti. Toki on naisia, joiden kipukynnys on hyvin matala, eikä pidäkään väkisin yrittää sietää sietämätöntä kipua. Mutta tuntuu, ettei sellaisia naisia kukaan edes kannusta tarttumaan ongelman ytimeen, vaan tuputetaan vaan automaattisesti "ratkaisua" eli lääkkeellistä kivunlievitystä. Harmi. Kyllä uskon, että useampi nainen pystyisi synnyttämään luomuna mikäli pystyisi voittamaan pelkonsa ja rentouttamaan itsensä, asennoituisi siihen kipuun eteenpäinvievänä voimana. Se vain vaatisi todella suurta ponnistelua ja oman mielen muokkaamista. Ehkä?

Kenenkään ei silti tarvi hävetä kivunlievityksen käyttöä, se on jokaisen oma ratkaisu. Eikä luomusynnytys ole mikään superäitien krediitti, ärsyttää että siitä on edes tehty sellainen mielikuva. Mulle ainakin luomusynnytys on tärkeä juttu sen vuoksi miten MINÄ ITSE KOEN SEN SYNNYTYKSEN, mua ei vois vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelee. Mut tietty, ehkä asenteisiin ja pelkoihin oikealla tavalla vaikuttamalla synnytys olisi monille toisenlainen kokemus, miellyttävämpi (uskon ainakin).
Enkä todellakaan arvostele ketään kivunlievitystä käyttävää! Kenelläkään ei ole oikeutta arvostella sitä miten toinen haluaa synnyttää. :)

Tykkään, että tuossa artikkelissa on pointtia, mutta kirjoittajan ulosanti antaa ymmärtää sävyn täysin väärin. Juuri tuohon tyyliin kirjoitetut artikkelit nostaa toisissa suuttumusta. Mutta toisaalta, miksi tosiaan ihmiset suivaantuvat niin herkästi? Eihän se luomusynnyttäväkään ole huonompi, joten eikö pitäisi vain suvaita erilaiset mielipiteet. Siitä suuttumisesta tulee mieleen, että sellaisilla ihmisillä joku juttu kolahtaa omaan ylpeyteen tai johonkin. Miksi siitä muuten tarvitsis nostaa meteli? Eikö jokainen saa elää omaa elämäänsä, vaikka aiheista keskustellaankin avoimesti. =)



Mua ihmetyttää se miksi niin monet vastustaa synnytystoivelistan tekemistä ihan kuin se haittaisi synnytystä kokemuksena. Eihän siinä mitään suunnitelmaa tehdä, että näin ja näin HALUAN kokea synnytyksen ja sit petytään kun asiat ei menekään niin. EI. Vaan sen toivelistan avulla voi OIKEASTI vaikuttaa siihen minkälainen kokemus siitä synnytyksestä tulee, koska silloin on parhaat mahdollisuudet saada siitä miellyttävä kokemus, vaikkei kaikki menisikään toiveiden mukaan. Se selkeyttää omia ajatuksia ja auttaa kätilöä luomaan synnytyksestä mahdollisimman miellyttävän. Hmph..
 
Jos kaikki menee tässä raskaudessa hyvin ja vauva pysyykin matkassa ( km takana ja tämä raskaus todella alussa, eilen plussattu) olen ajatellut luomuna synnyttämistä, tietty tilanteen mukaan mennään ja joustonvaraa on mielessä mutta ensisijaisesti haluaisin synnyttää luomusti, esikoinen syntyi sektiolla ( pystyviilto) niin mitä luulette, onnistuisko luomusynnytys ? tai alatiesynnytys sektion jälkeen ylipäätänsä ? en haluais enää toista sektiota, haluisin kokea sen " normaali synnytyksenkin" vielä tässä elämässä
 
Takaisin
Top