Lukemista odottajille

Pippula

Vauhtiin päässyt keskustelija
Luetteko raskauskirjoja tai lapsikirjoja? Avasin tämän säikeen sillä ajatuksella, että tänne voisi halutessaan laittaa kehuja tai moitteita tai muuta keskustelua "alan kirjoista".

Itse ostin tänään Minna Kiistalan kirjan Minä en sitten muutu - odottavan äidin tunnustuksia.
Se on omaelämänkerrallinen "terapiakirja", jonka Minna kirjoitti esikoisensa odottamisesta ja niistä kaikista tunteista ja kokemuksista (myös niistä jotka eivät ole kovin salonkikelpoisia) joista ei raskausoppaissa kerrota. Kirjoitustyyli on niin hauska ja jotkut asiat niin itsekin koettuja, että välillä olen nauranut ääneen. En ole vielä lukenut kirjaa loppuun, mutta toistaiseksi on tuntunut kivalta lukea jotain vakavistakin aiheistaan huolimatta hauskasti kirjoitettua kirjaa. Se on tänään piristänyt ja rentouttanut tätä muutoin niin ankeaa päivää.
 
Olen ostanut yhden kirjan jo esikoista odottaessa, luen kirjaa nyt kolmatta kertaa. Anna Wahlgrenin lapsikirja, kirja ns. käsikirja vanhemmille lasten hoidosta ja kasvatuksesta syntymästä 16-vuotiaaseen asti. Anna on kirjoittanut kirjan täysin omista kokemuksistaan, lapsia hänellä on 9(Lapset ovat nyt jo aikuisia) [:D] Kirja on käytännöllinen,hauska ja myötäelävä. Aivan paras, jota pidän suurena oppaanani lasten kasvatuksessa [;)] Rakkautta,huumoria ja kuria [:)]

Ensimmäisessä osassa käsitellään raskautta ja synnytystä,toisessa pikkulapsen hoitoa,teoriaa,ajatuksia ja käytäntöä. jne...

Pätkä sivulta 18. "Uskomatonta mutta totta:yhdestä sormustimellisesta spermaa saisi leikiten alkunsa koko maailman väestö. Ja sen verran herrat ruiskuttelevat itsestään tuon tuostakin... Mutta naisessa kehittyy yksi nuppineulan kokoinen munasolu kuukaudessa..."

pätkä sivulta 20."Itket ehkä tyhjästä.Tai alat riidellä,heitellä esineitä,riehut ja raivoat-ja katselet sitten jälkeenpäin kauhistuneena itseäsi ja mietit:"mikä hirviö minä oikein ole?"
Saat kenties päähäsi,että sinun on oltava mielettömän onnellinen vauvasta,jota olet odottanut kauan ja josta olet monta vuotta uneksinut -ja nyt tunnetkin vain pahoinvointia,inhoa ja vastahakoisuutta. Älä ole liian ankara itsellesi..."


Miehille siellä taustalla:
Pätkä sivulta 31." Ettäkö mies tulisi raskaaksi?
Niin sinulle todennäköisesti käy. Ei ruumillisesti-sitä et voi;valitettavasti,saanen sanoa. Mutta kylläkin tunnetasolla. Sinä tulet heilahtelemaan ilon ja ahdistuksen väliä aivan samoin kuin raskaana oleva naisesi.
....On miehiä, joille on oikeasti käynyt näinkin:
s.32 He ovat voineet pahoin ensimmäisinä raskauskuukausina ja oksentaneet aamuisin. Rintoja on pakottanut.Synnytyksen aikana heillä on ollut supistuksia kohdussa,jota heillä tosin ei ole...
Jos fyysisiä oireita tulee.,älä silti luule että olet vaihtamassa sukupuolta. Sinä eläydyt lapsen tuloon niin vahvasti, että luonto saattaa hyvinkin valmistella sinua myös fyysisesti,täsmälleen kuten valmistelee sinun naistasikin."


Omani vain kasvatti samaa tahtia vatsaa, ja esikoisen synnyttyä desinfioi ammeen keitetyllä vedellä...(Oli oikeesti vakava juttu miehelleni, kaupan pöpöt piti saada pois, ettei vain pojulle tule pöpöjä)[:D] Noh, meillä iskä on aina ollut se mestari kylvettämään, muksut on kiljunu "hengen hädässä" omissa kylvetys-sessioissani [:-]

Kirja on tosi monipuolinen, löytyy tulevalle iskällekkin lukemista. Sitä en tiedä löytyykö mistä kyseistä kirjaa enään, ostamisesta tosiaan on kulunut jo yli 15 vuotta[;)]
 
Heippa! Tosi kiva aihe[:)]

En ole vielä ehtinyt lueskella muuta kuin neuvolasta saatua vau-kirjaa sekä sitten Vauva-lehtiä. Olen toki ajatellut hommata jonkun kasvatus oppaankin jossakin vaiheessa. Kiitos Mamma76lle vinkistä, tuollainen enemmän tositarinaan perustuva kirja voisi sopia mulle paremmin kuin jokin teoriapohjainen kasvatusopas.

Pippula: Katselin tuota mainitsemaasi kirjaa viime viikolla, mutta jäi vielä hyllyyn, oli sen verran hintaa. Ajattelin katsastaa josko kirjastosta saisi. Tarkoitus myöskin lukea se tässä kevään aikana, ehdottomasti, sen verran mielenkiintoinen oli jo takakannen perusteella[:D].
 
Juu, kyllä tää kirja on munkin normaalibudjettiin nähden liian kallis, mutta iski kai joku raskausajan ostostelumielenhäiriö, kun olin kaikesta eilen niin jotenkin sekaisin, kun oli ne supistukset. Miehellekin kiukuttelin ja huusin ihan tyhmästä jutusta, mitä en oo koko aikana muuten tehnyt. 
 
Nyt oon lukenut Juha Vuorisen Raskausarpia ja menossa on Vaippaihottumaa. Eihän noi mitään varsinaisia oppaita ole, mutta ihan viihdyttävää luettavaa[:D]

Eilen kirjastossa käydessä käteen tarttui Karen Millesin Vuoristoradalla: Odottajan päiväkirja. Takakannen perusteella hyvä, kommentoin sitten myöhemmin onko sisältökin mielenkiintoinen.

Ja tosiaan.. Tuo Minna Kiistalan kirja on meidän kirjastoon vasta tilauksessa, 2kpl, joihin on jo neljä varausta[:-]. En viitsinyt varata, kun menisi niin pitkä aika sen saamiseen. Harkitsen kuitenkin vielä sijoittamista ihan omaan kappaleeseen.
 
Mä kanssa HaniMami tuon raskausarpia lukaisin uudemman kerran nyt pääsiäisenä. Ei sitä voi nauramatta kyllä lukea ja toisinaan antaa kyllä raskaana olevasta naisesta aika hirviömäisen kuvan omalla viihdyttävällä tavallaan. Mä tykkään muutenkin Juha Vuorisen teoksista mut sanottakoon et toi kirja ei ehkä sovellu niille jotka pitää kaikensorttista kakkahuumoria huonona.

Ehkä itellä sen verran kiero huumorintaju että noi kirjat jaksaa naurattaa =)
 
Luen juu. Tulevat isovanhemmat tilasivat Kaksplussan lahjaksi, sitä on tavailtu yhden jos toisenkin kerran. Lisäksi on joko kesken tai luettuna erinäisiä muita opuksia. Itseäni kiinnostavat etenkin sarjakuvat joissa tunnelmat jotenkin välittyvät ihanasti ja tunnepitoisesti. Tässä vähän listaa luetuista ja suosituksista:

Baby Blues
, kaikki osat, aivan tajuttoman hyvää huumoria lapsiarjesta! Mies lukee näitä ihan innoissaan myös.
Katja Tukiaisen Rusina, koskettava, raatorehellinen ja huumorpitoinen sarjakuva odottamisesta ja äitiydestä.
Anne Muhosen Sydänääniä, ihana pieni teos odottamisesta.
Daniel Blythen Vaippavapaalla, kesken mutta äärimmäisen hyvä, sarkastinen ja rehellinen mustaa huumoria sisältävä teos tulevan isän näkökulmasta.

Plus sitten tietenkin nettipalstat, blogit jne. joita löytyy pilvin pimein. :)
 
Tuolla hankinnoissakin jo mainitsin kirjan: Vauva, omistajan opas -käyttöohjeet, vianmääritys ja ensimmäisen vuoden huolto[:D], joka on kirjoitettu keveästi vähän niinkuin minkätahansa elektronisenlaitteen käyttöopas ja sisältää paljon kuvia. Kirjoittajat on Louis ja Joe Borgenicht, joista toinen on isä ja toinen lastenlääkäri. Tuossa sitä selailin ja paljon hyödyllistä tietoa näytti sisältävän. En voi vielä lukea sitä kunnolla, kun ostin sen miehelle lahjaksi, mutta pakkohan sitä oli vähän kurkkia[:D].

Esimerkkejä kappaleista:
-Kantolaitteet: tärkeitä lisävarusteita kuljetukseen: rintareppu, kantoliina, selkäreppu
-Torkkutilan ohjelmointi: lepoalueen konfigurointi
-Syöttäminen: vauvan virtalähteen kuvaus
-Turvallisuus ja hätätoimet: Vauvan sisälämpötilan mittaus
-Vauvan jätetuotannon seuranta

Kiukkutoiminto: keskusyksikön punoitus normaalia. sadetus kuuluu asiaan, ääreisosilla huitominen tavallista, keskity positiiviseen vahvistukseen.

Ja tosiaan ihan asiaakin mukana, muun muassa yleisimpien lastentautien oireiden kuvaukset, ohjeet kylvettämiseen, vaipan vaihtoon ja röyhtäyttämiseen, jotka melkein kaikki on uutta ja ihan yhtä tarpeellisia ensimmäistä kertaa odottavalle äiskälle, kuin iskälle. Ja paljon muuta

On siis kirjotettu miehille suunnatusti, ilman liikoja höpinöitä. Äkkiseltään arvioituna kattava kuvaus, eikä ollut hinnalla pilattu.

Tuossa vielä linkki, missä enemmän tietoa:

http://www.bookplus.fi/kirjat/borgenicht,_joe/vauva-4239779
 
JA vielä piti kysymäni, että olisiko jonkun jolle tulee KaksPlussa, mahdollista laittaa lista kirjoista, jotka mainittiin muistaakseni lehdessä 3/2010, synnytystä/ synnytykseen valmistautumista käsittelevässä artikkelissa. Ennen neuvolaa sitä lehteä lueskelin, mutta en ehtinyt ottaa kirjojen nimiä ylös ja neuvolan jälkeen en enää muistanut. Kolme kirjaa taisi olla mainittuna.
 
Takaisin
Top