Loppuraskaus ja unettomuus= väsymys ja uupumus

Elmeri1986

Silmät suurina ihmettelijä
Onko kukaan muu kokenut loppuraskaudessa unettomuutta sekä sen seurauksena invalidisoivaa väsymystä, syystä tai toisesta?

Itsellä on ollut tätä jo rv 28 asti ja kun nyt on rv 38+3 menossa niin olo on kuin ihmisrauniolla. Sairaslomalle laittoi lääkäri rv 32 supistusten ja ennenaikaisen paikkojen kypsymisen takia. Itsellä uniongelmat alkoivat alunperin supistuksista ja lantionseudun kivuista sekä tottakai vessassa ramppaamisesta. Vessassa on saanut rampata yössä 3-8 kertaan näiden 10vk aikana. Sitten näiden lisäksi alkoi närästys jota on hoidettu useilla lääkkeillä,samoin noita kipuja on hoidettu eri lääkkeillä. Lääkkeet ovat hieman helpottaneet aina hetken,mutta siihen se on aina jäänyt.

Tilanne on mennyt nyt siihen pisteeseen että väsymys on jo invalidisoivaa..huono omatunto myös lääkkeiden syömisestä, jos ne aiheuttaa vauvalle jotain. Sektioon ei ole enää montaa päivää, mutta kyllä pelottaa et millon saan itseni taas kasaan. Tiedossa on kuitenkin yösyötöt ja muutenkin vauvan rytmien mukaan eläminen eikä minun tarpeiden mukaan eläminen.. Joo tiedän että hormonit auttaa alussa jaksamaan,mutta ei nekään loputtomiin kanna. Minulla on puoliso auttamassa alussa melkein 2kk ajan joten yksin ei tarvitse kaikkea tehdä alussa. Silti, olo on tosi alakuloinen tän väsymyksen takia. Usko tulevaan jaksamiseen on nollassa. Huono äiti olo jo ennen vauvan syntymää..tilannetta ei myöskään paranna se että olen nyt ollut paljon yksin koska puoliso on jatkuvasti työreissuilla.

Millaista teillä muilla on ollut, jos jollain on "selviytymistarina" vastaavasta tilanteesta niin mielelläni lukisin sellaisen. Alkaa oma usko tähän tilanteeseen loppua..

Elmeri 1986, hirveesti tsemppiä tähän loppuraskauteen ja voimia vauva-arkeen..

onneksi sun mies pystyy olemaan kotona niin pitkään vauvan syntymän jälkeen. Jos saisit sitte levättyä ite vähän enemmän ja ainakin noi supistukset jää pois ja toiv. Muutkin raskauteen liittyvät kivut. Nopeaa toipumista toivotellen..

Kaikkea hyvää teidän perheelle :)

Paljon jaksamista Elmeri!

Oletko pystynyt neuvolassa/lääkärissä keskustelemaan unettomuudesta? Mun kohdalla unettomuus oli syynä jäädä pois töistä hieman ennen äitiysloman alkua. Neuvolassa terkkari otti mun puheet unettomuudesta vakavissaan. Mun kohdalla auttoi töistä pois jääminen. Nyt yöt vaihtelee: on hyviä öitä (ehkä 1-2 kertaa viikossa) ja sit enemmän tai vähemmän huonompia- Milloin valvottaa närästys, vauvan liikkuminen tai sit ei vaan uni tule. Esim. viime yönä yksin itkua tihrustin kun oli vaan selittämättömästä syystä tosi surkee olo.

Mua on myös auttanut rentoutumisharjoitukset, ihan vaan rauhassa keskittyminen hengittämään ohjeiden mukaan. Alkuun vaati opettelua se rauhoittuminen. Ja nukun päivisin myös vaikka useammat lyhyemmät päiväunet jos sitä olo vaatii. Olen antanut itselle luvan olla "laiska". Päivät menee ihan sen hetkisten fiilisten mukaan.

Ihana juttu, että sulla mies jää vauvan synnyttyä pitkäksi aikaa kotiin. :) Helpottaa aivan varmasti.

Onko sulla ystäviä joiden kanssa voit aikaa viettää? Itse huomaan, että edes pieni hetki ystävän/ystävien seurassa saa mielialaa niin paljon paremmaksi, että yleinen jaksaminenkin on parempaa.

Paljon jaksamista Elmeri!

Oletko pystynyt neuvolassa/lääkärissä keskustelemaan unettomuudesta? Mun kohdalla unettomuus oli syynä jäädä pois töistä hieman ennen äitiysloman alkua. Neuvolassa terkkari otti mun puheet unettomuudesta vakavissaan. Mun kohdalla auttoi töistä pois jääminen. Nyt yöt vaihtelee: on hyviä öitä (ehkä 1-2 kertaa viikossa) ja sit enemmän tai vähemmän huonompia- Milloin valvottaa närästys, vauvan liikkuminen tai sit ei vaan uni tule. Esim. viime yönä yksin itkua tihrustin kun oli vaan selittämättömästä syystä tosi surkee olo.

Mua on myös auttanut rentoutumisharjoitukset, ihan vaan rauhassa keskittyminen hengittämään ohjeiden mukaan. Alkuun vaati opettelua se rauhoittuminen. Ja nukun päivisin myös vaikka useammat lyhyemmät päiväunet jos sitä olo vaatii. Olen antanut itselle luvan olla "laiska". Päivät menee ihan sen hetkisten fiilisten mukaan.

Ihana juttu, että sulla mies jää vauvan synnyttyä pitkäksi aikaa kotiin. :) Helpottaa aivan varmasti.

Onko sulla ystäviä joiden kanssa voit aikaa viettää? Itse huomaan, että edes pieni hetki ystävän/ystävien seurassa saa mielialaa niin paljon paremmaksi, että yleinen jaksaminenkin on parempaa.

Olen asiasta puhunut neuvolassa sekä äpkl. Sen takia olen lääkityksiä saanutkin.. Töissähän en ole ollut yli 2kk...

On ystäviä ja perhe joilta kyllä saa tukea ja juttuseuraa ym. ei ole kyse siitäkään. En saa päivällä nukuttua sen paremmin kuin yölläkään. Eikä tässä siis tosiaan enää olekkaan siihen vauvan tuloon kuin maksimissaan 5 yötä edessä. Mutta lähinnä siis jännittää se jaksaminen sitten sen jälkeen kun tässä on nyt näinkin pitkä jakso takana ettei ole kunnon unia saanut..kai sitä jotenkin sit vaan jaksaa...

Ja siis on ihan ehdottoman hieno juttu et on apua puolisosta heti alkuun :)

Täällä ei tule uni.. Valvon myöhään,nukahdan,tunti vessaan ja hereillä pari tuntia ja vähä unta ja taas herään enkä saakkaa unta enää.

Päivällä nukuttaa hulluna ja illalla taas virkistyy.

Täälläkään ei ole menty yhtäkään yötä ilman vessassa juoksua (välillä se oli tunnin välein, nyt käyn keskimäärin vain neljä-viisi kertaa yössä). Töissä oli ihan loppuun asti ilman saikkuja, mutta olinhan aika zombi välillä.

Närästys on myös vaivannut, mutta Omeprazoleilla se saatiin kuriin. Nyt menen ilman lääkitystä, ilmeisesti vauva on laskeutunut, joten oireet ovat jääneet pois paria kertaa lukuunottamatta. Itse en osaa tuntea pahaa omaatuntoa lääkkeiden käytöstä, koska ne närästysoireet olivat niin pahoja etten pystynyt niiden kanssa olemaan (epäilivät myös sappikiviä).

Minuakin jännittää myös miten sitä vauvan kanssa jaksaa, uni on ollut minulle todella tärkeää.

Jaksamisia Elmeri1986.

Hippunen2 ja Keltanokka, jaksamisia teillekkin. Täytyy sanoa et peilistä ei tällä hetkellä katso oma itseni...niin haluaisi jo oman itsensä takaisin. Mulle ei ole noita Omeprazoleita edes tarjottu...enkä ole sit älynnyt itsekkään vaatia jotain parempia närästyslääkkeitä. Oikeasti tässä on ollut niin väsynyt että ei ole jaksanut/älynnyt...kaikki vaan toitottaa koko ajan et ei ole enää pitkää aikaa et kyl sä selviit.

Äske sain taas tunnin nukuttua, mut närästys herätti..väsyttää niin paljon ettei meinaa silmät pysyä auki, mutta sit ei pysty nukkumaan kun joku vaiva nostaa päätään. On tää hullua!!! :dead:

Onko teillä miten pitkä aika vielä maksimissaan odotusaikaa edessä?

Joo, se oma jaksaminen todellakin mietityttää...se on kuitenkin tosi tärkeää et sit jaksaa...kyl miä aattelin et sen sektion jälkeen sanon siel sairaalassa (jos vaa maltan) et nukahtamislääke kiitos ja nukun vuorokauden putkeen....:meh: voihan se olla et sitä on taas siinä kohtaa niin hormonimyrskyssä et ei todellakaan halua enää edes nukkua :) Sitä vaan niin toisaalta toivoisi että vauva olisi terve ja ei kauhean vaativa ja temperamenttinen tyyppi, jotta saisi sitten itsekin levättyä kun hän on maailmassa.

Mulle ei ole noita Omeprazoleita edes tarjottu...enkä ole sit älynnyt itsekkään vaatia jotain parempia närästyslääkkeitä. Oikeasti tässä on ollut niin väsynyt että ei ole jaksanut/älynnyt...kaikki vaan toitottaa koko ajan et ei ole enää pitkää aikaa et kyl sä selviit.
Voi tsiisus mitä lääkäreitä sulla on ollut! Noita Omeprazoleita saa käsittääkseni myös reseptittä, mutta tietysti kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen kuin mitään lääkityksia aloittaa. Näin niin punaista kun minullekin jotkut neropäät totesi, että närästys kuuluu raskauteen. :mad: Joo kyllä se varmaan on yleinen oire, mutta siinä tapauksessa kun meinaa taju lähteä kivuista niin eihän se normaalia ole. Oikein pelotti koska se närästys tulee uudelleen. Älä ihmeessä kärsi vaan kerro lääkärille oireistasi!

Minulla on viikko vielä laskettuun aikaan. :)

Voi tsiisus mitä lääkäreitä sulla on ollut! Noita Omeprazoleita saa käsittääkseni myös reseptittä, mutta tietysti kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen kuin mitään lääkityksia aloittaa. Näin niin punaista kun minullekin jotkut neropäät totesi, että närästys kuuluu raskauteen. :mad: Joo kyllä se varmaan on yleinen oire, mutta siinä tapauksessa kun meinaa taju lähteä kivuista niin eihän se normaalia ole. Oikein pelotti koska se närästys tulee uudelleen. Älä ihmeessä kärsi vaan kerro lääkärille oireistasi!

Minulla on viikko vielä laskettuun aikaan. :)

Mulla on tosiaan ensi torstaina sektioaika. Joten eipä tässä nyt enää oo montaa päivää, mut taidanpa huomenna vielä kipaista apteekkiin uudemman kerran. Ei ne ole apteekissakaan muuta tarjonneet mulle kun raskaana olen ku rennietä ja gavisconia. Sit mulle on annettu panacodit noihin lantioseudun kiputiloihin ja toihan närästää vaan lisää...en siis sitäkään oikein viiti ottaa kun pahimmassa hädässä. Sit mulla on litalginit vielä olemassa jos panadolit ei auta, litalginit auttaa joo, mut siinä on suurin riski taas vaavalle et tulis jotain...huoh...

Onneksi ei teillä kummallakaan ole kans enää pitkä aika..!!!!

Ehottomasti kannattaa ilman huonoa omaa tuntua pyytää sit synnytysvuodeosastolla, että hoitajat vahtii vauvaa, että tuore äiti saa nukuttua. Ja sitä unilääkettä sit kans, jos ei muuten uni tule. :)

Unettomuus on monella tapaa tosi raskasta, olipa siinä syynä mikä hyvänsä. Onneksi raskaus on ohimenevä tila ja fyysiset oireet (mm. närästys) pitäisi helpottaa kun lapsi on maailmassa. :)
Ja jos voimakas väsymys jatkuu vielä vauvan syntymän jälkeen kannattaa ehdottomasti asia ottaa esiin hyvinkin nopeasti neuvolassa ja rehellisesti kertoa tuntemuksista. Apua saa kyllä!

Huhhuh! Kuulostaa kyllä rankalta! :sad001:sad001 Tsemppiä kovasti Elmerille, Hippuselle ja Keltanokalle :Heartred Toivottavasti olo helpottuu pian.

Jotkut ruuat saattavat helpottaa närästystä. Itselläni on myös sen verran pahat närästykset, ettei renniet yms. aina auta, mutta jotkut ruuat saattavat auttaa paremmin. Itselleni on toimineet ainakin maito ja piimä (joita en siis muuten juo ollenkaan) ja anoppini kertoi hänelle toimineen mm. greippi, mikä kuulostaa tosi oudolta.. mutta näemmä tällaistakin on. Melko varma keino on myös tuo ruokasooda-vesi kikka, mutta sitä ei voi käyttää liian usein koska ei ole kovin vatsaystävällinen. Eli 2d veteen lisätään teelusikallinen ruokasoodaa ja jos haluaa makua parantaa niin esim. sitruunamehua. Sitten se juodaan sellaisenaan.

Olen myös huomannut, että välillä närästää koska on nälkä ja helpottaa kun syö jotain pientä, vaikka se tuntuu epäintuitiiviselta ja närästyksen kanssa ei yleensä halua laittaa mitään suuhunsa. Kannattaa siis seurata, että tuleeko liian pitkiä välejä ruokailuun esimerkiksi..

Unettomuuteen en oikein osaa suositella mitään.. Itselläni on myös jatkuvaa heräilyä ja olen jotenkin luopunut jo ns. normaalista päivärytmistä siinä mielessä, että saatan heräilä öisin (joko närästykseen, vessaan väh. 3krt yön aikana tai siihen, että tekee kipeää maata kyljellään tai ei saa ylipäätänsä mitään hyvää asentoa) ja päivisin olen aika zombie.. mutta.. en yritä rankaista itseäni liikaa siitä, että olen suurimmaksi osaksi tällä hetkellä toimintakyvytön :grin ei sille oikein voi mitään. Meillä on kämppä vielä ihan kesken tästä kaikesta remppaamisesta ja hirveästi on vielä tekemistä, plus kaikki perus-siivous jne.. Mutta olen jotenkin todennut ja hyväksynyt sen, että välttämättä ei saadakaan kaikkea tehtyä, ennen kuin muksu päättää tulla. Kannattaa siis ehkä keskittyy vain siihen että saa nyt itselleen mahdollisimman mukavan olon ja antaa vain koomaamisen tulla ja levätä sillloin kun ei tunnu liian kipeältä.

Mitä tulee jaksamiseen vauvan kanssa, niin jatkaa sen pienen vauvan kanssa samalla tavalla kuin nytkin. Eli ei pyri tekemään ja suorittamaan kaikkea tai mieti että "nyt pitäisi sitä ja tätä ja pitäisi jaksaa".. Eikä pidä. Vastasyntyneet eivät kaipaa muuta kuin tissiä, kosketusta, vaipanvaihtoa ja unta. Muuta ei tarvitse tehdäkään, joten voitte yhdessä koomata vierekkäin. :happy: Uskon kyllä, että etenkin pahimmat fyysiset epämukavuudet lievenee (ellei poistu täysin), joten tsemppiä loppumetreihin! Saat pian nyytin syliin! :happy:

Ystäväni, joka synnytti noin 1kk sitten esikoisensa tekee juuri niin, että ei yritä tehdä liikaa vaan yrittää nukkua silloin kuin vaavi nukkuu ja muuten vaan oleilee sen vauvan kanssa. Ei siinä jaksakaan tehdä mitään muuta, eikä tarvitsekaan :happy:

Paljon tsemppiä kaikille unettomuudesta, närästyksestä ym kärsiville!! Itselläkin kyllä yöunien laatu huonontunut ja pituus vähentynyt huomattavasti raskautta edeltävästä ajasta... nyt kuulostaa kuitenkin siltä, että pääsen vähällä, kun nyt 38+2 herään vessaan keskimäärin "vain" kolme kertaa yössä, huonompiakin öitä kyllä on. Enemmänkin vaivaa aiheuttavat päivisin lähinnä liikkuessa kivut nivusissa ja häpyliitoksen tienoilla.

Kiitos tsempeistä! Tämä nukkumiskärsimys alkaa mennä jo rutiinilla, nyt tuntuu että vessassakäynnit ovat taas huipussaan (kymmenkunta käyntiä yössä). Mutta elämä on, yritän ajatella positiivisesti että saan vaihdettua lonkkaa samalla kun nekin särkee.. :wacky:

Minulla närästykseen ei liittynyt mikään ruoka, tai ainakaan en osannut sitä yhdistää. Silmitön kipu alkoi vaan alkoi yhtäkkiä, onneksi kipukohtauksia ei ole tullut enää niitä en kestäisi.

Mitä tulee jaksamiseen vauvan kanssa, niin jatkaa sen pienen vauvan kanssa samalla tavalla kuin nytkin. Eli ei pyri tekemään ja suorittamaan kaikkea tai mieti että "nyt pitäisi sitä ja tätä ja pitäisi jaksaa".. Eikä pidä. Vastasyntyneet eivät kaipaa muuta kuin tissiä, kosketusta, vaipanvaihtoa ja unta. Muuta ei tarvitse tehdäkään, joten voitte yhdessä koomata vierekkäin. :happy:
Tuo on juuri minusta minun ongelma, ajattelen koko ajan että "pitäisi". :confused:

Mulla ei myöskään vaikuta närästykseen mikään ruoka. Vauvan asento on se suurin syyllinen siihen korvennukseen. Mutta kohta on vauvat pihalla ja ei ainakaan niitä voida syyttää närästyksestä! :wink

Minä en tosiaan tiennyt närästyksestä mitään ennen raskautta. :) Lääkärikin epäili vauvan asennon ja minun kropan mittasuhteiden vaikuttavan närästykseen (olen lyhyt niin vauva nousee vieläkin ylemmäs).

Mä en oo lyhyt, mutta terkkarin mukaan vauva täyttää mun mahan niin täyteen ja on viel pylly ylöspäin, eli ei oo mikään ihme että korventaa. Eikä oo vauvan lasketuminen auttanut yhtään.

No on meitä "onneksi" monta ketkä kärsivät samoista vaivoista. Ei miulakaa vaikuta se et mitä on tullut syötyä...ihan samanlailla tulee eväät suuhun oli sitä pupeltanut pari päivää salaattia ja rahkaa vai pitsaa ja hampurilaisia...tosin noita jälkimmäisiä ei nyt ole muutenkaan tullut nautittua liiemmin..IHME! Yleensä kyl kaikki roskaruoka menee oikein sujuvasti, mut ilmeisesti elimistö ei ole kovin ees halunnut noita rasvasuola pommeja itseensä, kun välistä oikein tuntuu et kroppa huutaa salaattia ja kaikkea raikasta itseensä :D Itsellä enää kaksi yötä ja sit se on menoa!!! Nyt on alkanut jännittää...

Jostain syystä myös tää väsymys on vaan taas pahentunut...pitää koittaa viel tässä tänään ja huomenna ottaa päivälläkin unia jos vaan pystyy tän närästyksen kanssa...

Tsemppiä Elmeri1986, kohta sulla on nyytti sylissä! :Heartred Me muut vaan kärvistellään täällä ja odotellaan. :excited001

Väsymys on minulla myös näinä päivinä noussut tosi paljon. Meinaan nukahtaa välillä pystyyn..

Tsemppiä Elmeri1986, kohta sulla on nyytti sylissä! :Heartred Me muut vaan kärvistellään täällä ja odotellaan. :excited001

Väsymys on minulla myös näinä päivinä noussut tosi paljon. Meinaan nukahtaa välillä pystyyn..

Voi ei..tuo väsymys on niin tappoa... välillä on tullut oloja et hitsi kun olis voinut elää siinä jännityksessä et millon se lähtee syntymään jne. Ja olis saanut kokea alatiesynnytyksen..mutta jostain syystä näin oli tarkoitettu ja näillä mennään.. nyt on uudet närästyslääkkeet auttaneet ja viime yönä nukuin jopa 3h putkeen kolmessa erässä!!! Lonkkakivut ja alaselän poltot toki häiritsee edelleen mut jotenkin niiden kipujen kans osaa jo elää..

Huomenna onkin sit vellipäivä ja valmistaudutaan koitokseen!!! Jännittää!

Voi ei..tuo väsymys on niin tappoa... välillä on tullut oloja et hitsi kun olis voinut elää siinä jännityksessä et millon se lähtee syntymään jne. Ja olis saanut kokea alatiesynnytyksen..mutta jostain syystä näin oli tarkoitettu ja näillä mennään.. nyt on uudet närästyslääkkeet auttaneet ja viime yönä nukuin jopa 3h putkeen kolmessa erässä!!! Lonkkakivut ja alaselän poltot toki häiritsee edelleen mut jotenkin niiden kipujen kans osaa jo elää..

Huomenna onkin sit vellipäivä ja valmistaudutaan koitokseen!!! Jännittää

Takaisin