Loppuraskaus ja huimaus. Kokemuksia?

Jeme

Vasta-alkaja
Tällähetkellä raskausviikkoja on kertynyt 37+2 ja koko muu raskaus aika on sujunut muuten suhteellisen hyvin, mutta n 2 viikkoa sitten alkoi kauhea huimaus.
Neuvolassa mitattiin hemoglobiini ja se oli 118 eli melko normaali mikä minulla on ollutkin melkein koko raskauden ajan.

Lisäsin kuitenkin rautatablettien syömistä ( 2 päivässä) ja yritin vältellä maitotuotteiden syömistä viikon ajan että rauta pääsisi imeytymään kunnolla ja olen syönyt/juonut c-vitamiinia sisältäviä tuotteita jos se rauta imeytyis paremmin.

Tästä ei kuitenkaan ole ollut mitään helpotusta huimaukseen vaikka hemoglobiini onkin pysynyt hyvänä,
ja nyt vielä lisä oireena on että kävellessä jaloista alkaa lähteä tunto ja sen jälkeen huimaus vain pahenee joten en ole edes kauppaan uskaltanut mennä (onneksi olen saanut aina jonkun käymään puolestani), ja esim suihkussa en pysty seisomaan 5 minuuttia ilman, että ensin jalat tuntuu väsyneiltä ja sen jälkeen tuntuu että jalat lähtee alta.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Tai onkohan kenelläkään mitään käryä mistä tämä saattaisi johtua?
 
Tämäkin on vanha ketju, mutta olisipa mukava kuulla miten ketjun aloittajan vointi kehittyi, miten meni synnytys jne..

Täällä hyvin saman tapaisia oireita, yleiskunto laski 21. rv:lla ja pian oireiden alettua mulla todettiin alhainen ferritiini (13).

Hb on kuitenkin ollut alimmillaan mittauksen aikana 113 eli ei kovin alhainen.

Kaikkein voimakkainta uupumus on runsaan ruokailun jälkeen ja kuumassa suihkussa. Toisinaan kävelylenkillä jalat alkavat vaan tuntua tosi raskailta, hengästyttää eikä jaksa kävellä eteenpäin ilman pientä lepoa. Aiemmin ollut myös pyörtyminen tosi lähellä, mutta nyt olen oppinut pitämään taukoa esim portaiden ylösnousemisessa, niin ettei olo mene niin huonoksi että korvissa alkaisi suhista.

Verenpaineet olleet alimmillaan 59/90.

Sitruunamehu jossa hiukan inkivääriä on auttanut, mutta inkivääriähän ei suositella raskauden aikana.

Olisi mukava kuulla onko kellään vastaavia oireita? Kesäloma menee tässä aikalailla kotona tämän voinnin takia.

Rautavalmisteet käytössä 100-200 mg vuorokaudessa ja ferritiini olikin noussut 14sta vuorokaudessa 28:n. Olo ei ole kuitenkaan huomattavasti kohentunut.
 
Tuo verenpainehan on sitä luokkaa, että oireet voivat selittyä ihan sillä. Matala verenpaine aiheuttaa ainakin itselläni juuri raajoihin voimattomuuden tunnetta, pyörtymisen tunnetta ym. luettelemiasi oireita. Toki matalat rauta-arvot eivät myöskään helpota asiaa, sekin on yksilöllistä, missä kohtaa ne aiheuttavat oireita.
 
Juu varmasti alhaisella verenpaineella on oma vaikutuksensa asiaan.

Mulla vointi nyt sellainen että toistaiseksi en ole työkykyinen tai en uskalla lähteä yksin liikkeelle kun jalat voivat alkaa hapottaa niin paljon että en pääse perille työpaikalle / kauppaan tms.. Jalkojen hapotuksen jälkeen siis tulee lisää oireita jopa pyörtymiseen asti jos en käy makuulle ja nosta jalkoja ylös tai sitten lepää ajoissa istualleen.

Onko muita joilla tämän kaltaista vaivaa 2.raskauskolmanneksella?
 
Noi kuulostaa kyllä alhaisen verenpaineen aiheuttamilta oireilta, sehän on sulla todella alhainen. Onko sulla normaalisti alhainen verenpaine vai onko vain nyt raskauden aikana? Jos tosiaan vaikuttaa elämään noin kovasti niin ottaisin lääkärin kanssa puheeksi, vaikka varsinaista lääkitystähän alhaiseen verenpaineeseen ei taida olla.
 
Täällä tuli jopa pyörryttyä raskauden viimeisellä kolmanneksella, pyörrytti paljon ja esim. ylös sohvalta tai sängystä noustessa piti olla varovainen. Verenpaine oli erittäin matala, mutta rauta-arvot yms muut kunnossa. Mulle sanottiin että syö salmiakkia, söin ja olo parani... Enää ei vissiin suositella, silloinkin kyllä ihan kohtuullisesti piti sitä syödä.
 
Täällä ei mitään ongelmaa sängystä ylös nousemisen kanssa.

Ongelma esiintyy kävellessä, johon ei kunto riitä välillä juuri ollenkaan tai portaita ylösnoustessa.

Nyt käytössä Sinun Multi Vege rauta kerran vuorokaudessa (yhdessä annospussissa 100 mg rautaa), mutta rintalasta ja selkärangan muutamat nikamat kipeytyneet oikein kunnolla tuon lisäravinteen käytön aloitettuani. Joillakinhan rauta myös nostaa tulehdustilaa kehossa..

Ensi viikolla olisi sydämen lisätutkimuksia tiedossa. En tiedä onko tarpeen, mutta lääkärit haluaisivat tutkia.
 
Mittasin juuri nuo aamun verenpaineet, niin että ehdin kävellä sängystä olkkariin.

Yläpaine 86
Alapaine 50

Ei kuitenkaan huimaa kotona puuhastelu, vain jos yrittää lähteä ovesta ulos, niin kunto ei riitä kävelyyn.
 
Tuo verenpaine voi tosiaan olla syynä huimaukseen. Itse olen pyörtynyt matalan verenpaineen takia, joskaan en ollut silloin raskaana. Tai ainakaan muuta syytä ei löytynyt. Pieni määrä salmiakkia tai vähän enemmän suolaa kuin nyt käytät voi auttaa. Itselleni suositeltiin näitä viitisen vuotta sitten, kun äitiysneuvolassa todettiin verenpaine alhaiseksi. Nykyisin kyllä salmiakki on tiukemmin kielletty kuin silloin. Tsemppiä loppuraskauteen!
 
Nyt menossa 26.raskausviikko ja kävin tässä välissä sydämen ultraäänitutkimuksessa. Sydän oli ok ja myös keuhkojen verenpaine hyvä. Lisäksi sairaalassa mitattiin mun ennätys hyvä verenpaine eli 70/112!

Kardiologi oli sitä mieltä, että ferritiinin arvo 28 on ihan hyvä, joskin raudan puutteeseen erikoistuneet lääkärit suosittelevat, että tuo ferritiini saisi olla jopa 100. Kardiologi suositteli myös runsasta veden juomista sekä suolan käyttöä hyvän verenpaineen ylläpitämiseksi.

Olen nyt juonut paljon tuorepuristettuja mehuja (varsiselleriä, omenaa, ananasta hiukan, sitruunaa) sekä smoothiebaarista saatavia smoothieita. Lisäksi olen käyttänyt hiukan merilevää, vaikka sitä ei raskauden aikana suositella, mutta olen kokenut siitä olevan apua alhaiseen sykkeeseen. Merilevän jodi tukee kilpirauhasen toimintaa ja epäilen, että mun kilpirauhanen on tässä hiukan väsähtänyt raskauden aikana. (Alhainen syke viittaisi myös kilpirauhasen "väsymykseen")

Olen jatkanut rautapidolaattia 200 mg vuorokaudessa ja käytän magnesiumia ulkoisesti jalkoihin sekä sisäisesti 90 mg vuorokaudessa. Raudan imeytymisen tukemiseksi syön maitotuotteita vain 1-2 krt päivässä pieniä määriä (lähinnä 2 siivua juustoa ja pieniä määriä suklaata). Kalaöljykapseleitakin olen käyttänyt vaihdellen Tohtori Tolosen E-epaa sekä Möllerin Vahva Omegaa 1 kapseli päivässä.

Lisäksi olen juonut kookosvettä suolan ja c-vitamiinin kanssa lisämunuaisten toiminnan tukemiseksi.

Olen huomannut, että oloni on ollut muutamana päivänä parempi kun olen tämän kaiken lisäksi juonut runsaasti vettä ja ottanut veden kanssa hiukan merisuolaa. Eilen oli kyllä hiukan huonompi päivä, mutta eilisen vesitankkauksen jälkeen olo on taas tänään parempi.

Suolisto on ollut nyt rautakuurin aikana hieman aktiivisempi tai voihan se olla myös tuo magnesium, joka lisää suoliston liikettä :D.

Haussa on muuten vielä hyvä raskausvitamiini, sillä käytin huimausoireiden alkuun pelkästään Terra Novan prenatal-vitamiinia 1 kapseli päivässä ja siitä huolimatta vointini huononi reilun kuukauden ajaksi. (Eikä tässä vieläkään nyt ihan kunnossa olla). Vaihtoehtoisesti voisin kokeilla myös B-vitamiinivalmistetta, josta löytyisi myös B12. Foolihappoa onkin tuossa rautavalmisteessa, jota käytän.

Salmiakkia/lakua syön myös lähes joka päivä pieniä määriä, yritän pysytellä siinä 35 g per päivä, jonka olen ymmärtänyt olevan "turvallisuusraja" lakun/salmiakin syönnin päivittäiskäytössä.

Muistaakseni viime kerran meinasin pyörtyä 5 päivää sitten, mutta olenhan nyt myös oppinut kuuntelemaan ensimmäisiä oireita ja pysähdyn hengittelemään kun puuskutus alkaa / jalat menevät veltoiksi. Ja voihan olla, että loppuraskautta kohti tuo verenpaine nousee taas paremmaksi ja oloni on sen takia hiukan kohentunut.

Tänään olin esimmäistä kertaa itsekseni asioilla, jossa kävelyä tuli yhteensä alle kilometri pienissä pätkissä. Pärjäsin ihan ok. Johan tässä on kuukausi menty saattajan kanssa..
 
^mulla raskaus aiheutti matalan tsh-arvon (kilpirauhaseen liittyvä ja normaali reaktio kilpirauhasyhdistyksen sivujen mukaan), lisäksi matala hb ja matala verenpaine. Matala verenpaine mulla on ollut aina ja aina olen käyttänyt suolalisää, ettei taju lähde.

Ole varovainen omega-öljyjen kanssa. Itse söin vain 1/3 annosta suositellusta ja lopulta jätin sen viimeisenkin pois (muistaakseni rv 30), koska alkoi tulla verenvuotoja herkästi pukamista, veren purkaumia ihon alle (pisteitä ja spidereita) +mustelmia. Sit alkoi katkeamaan silmistä verisuonia. Luinkin, että se suositellaan lopetettavaksi n. 2kk ennen synnytystä verenvuotoriskin vuoksi muistaakseni.

Sitä merilevä valmistetta ei kaiketi suositella raskasmetallijäämien vuoksi raskausaikana käytettäväksi? Miksi et käyttäisi jodipitoista suolaa?
 
^mulla raskaus aiheutti matalan tsh-arvon (kilpirauhaseen liittyvä ja normaali reaktio kilpirauhasyhdistyksen sivujen mukaan), lisäksi matala hb ja matala verenpaine. Matala verenpaine mulla on ollut aina ja aina olen käyttänyt suolalisää, ettei taju lähde.

Ole varovainen omega-öljyjen kanssa. Itse söin vain 1/3 annosta suositellusta ja lopulta jätin sen viimeisenkin pois (muistaakseni rv 30), koska alkoi tulla verenvuotoja herkästi pukamista, veren purkaumia ihon alle (pisteitä ja spidereita) +mustelmia. Sit alkoi katkeamaan silmistä verisuonia. Luinkin, että se suositellaan lopetettavaksi n. 2kk ennen synnytystä verenvuotoriskin vuoksi muistaakseni.

Sitä merilevä valmistetta ei kaiketi suositella raskasmetallijäämien vuoksi raskausaikana käytettäväksi? Miksi et käyttäisi jodipitoista suolaa?

Kiitos vinkeistä! Mikä vointisi on nyt?

Entä onko täällä muilla kokemuksia, että olo voisi parantua toisesta raskauskolmanneksesta viimeiselle raskauskolmannekselle?

Olen saanut hiukan energiaa ja jaksan kotona nyt enemmän kuin huonoimman voinnin aikana. Mutta äh nuo portaat.. Asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä ja portaiden ylös nouseminen on vieläkin todella haastavaa. Pysähdyn noin kolme kertaa matkalla lepäämään, mutta rintalastan alueelle tulee tosi epämukava olo noustessani portaita. Pysähtelyllä vältän pyörtymisen, mutta istua pitää välillä ja vaan hengittää, jotta ei ala huimaamaan. Rintalastassa tuntuvan epämukavan olon lisäksi portaiden kapuamisen jälkeen sydän saattaa muljahdella pari kertaa oudosti. Toivun kuitenkin suht nopeasti nykyisin portaiden nousemisesta, että ole jaksanut pienen levon jälkeen esimerkiksi siivota hiukan.

Kaiholla kuuntelen muiden raskaana olevien naisten vointeja, jotka nousevat portaita ylläpitääkseen kuntoa ja liikkuvat muutenkin päivittäin. Vielä kaksi kuukautta sitten olin erittäin liikunnallinen..

Pliis kertokaa, että tämä olo voi vielä parantua loppuraskauteen, niin ettei portaiden ylösnouseminen olisi noin iso taakka sydämelle. Sydän on ultrattu ja se oli ihan ok!
 
Kiitos vinkeistä! Mikä vointisi on nyt?

Entä onko täällä muilla kokemuksia, että olo voisi parantua toisesta raskauskolmanneksesta viimeiselle raskauskolmannekselle?

Olen saanut hiukan energiaa ja jaksan kotona nyt enemmän kuin huonoimman voinnin aikana. Mutta äh nuo portaat.. Asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä ja portaiden ylös nouseminen on vieläkin todella haastavaa. Pysähdyn noin kolme kertaa matkalla lepäämään, mutta rintalastan alueelle tulee tosi epämukava olo noustessani portaita. Pysähtelyllä vältän pyörtymisen, mutta istua pitää välillä ja vaan hengittää, jotta ei ala huimaamaan. Rintalastassa tuntuvan epämukavan olon lisäksi portaiden kapuamisen jälkeen sydän saattaa muljahdella pari kertaa oudosti. Toivun kuitenkin suht nopeasti nykyisin portaiden nousemisesta, että ole jaksanut pienen levon jälkeen esimerkiksi siivota hiukan.

Kaiholla kuuntelen muiden raskaana olevien naisten vointeja, jotka nousevat portaita ylläpitääkseen kuntoa ja liikkuvat muutenkin päivittäin. Vielä kaksi kuukautta sitten olin erittäin liikunnallinen..

Pliis kertokaa, että tämä olo voi vielä parantua loppuraskauteen, niin ettei portaiden ylösnouseminen olisi noin iso taakka sydämelle. Sydän on ultrattu ja se oli ihan ok!
Tuo ihan pahin pyörrytys, hengästyminen ja heikotus helpotti muistaakseni rv 16-20 tienoilla, kun hb oltiin saati nostettua paremmalle tasolle ja lisäilin aina sitä suolaa. Meillä kotona on yhdet rappuset ja oireiden ollessa pahimmillaan, nekin tuntuivat ylivoimaisilta, mutta helpotti puoliväliä lähennellessä. Eniten epäilen syypääksi sinulla matalaa verenpainetta ja oliko hb myös matala? Toivon että helpottaa!

Itse olen nyt rv 35+5 ja vatsa edelleen ylhäällä, niin se painaa keuhkoja, niin se tuli omat hanksluutensa. Jouduin liikubtaharratsuksen jättämään muistaakseni rv 24 paikkeilla, SI-nivel kipujen takia ja joutunut tosi rauhallisesti liikkumaan sen jälkeen, niin ei ole kroppkaan joutunut rasitukselle.
 
Tuo ihan pahin pyörrytys, hengästyminen ja heikotus helpotti muistaakseni rv 16-20 tienoilla, kun hb oltiin saati nostettua paremmalle tasolle ja lisäilin aina sitä suolaa. Meillä kotona on yhdet rappuset ja oireiden ollessa pahimmillaan, nekin tuntuivat ylivoimaisilta, mutta helpotti puoliväliä lähennellessä. Eniten epäilen syypääksi sinulla matalaa verenpainetta ja oliko hb myös matala? Toivon että helpottaa!

Itse olen nyt rv 35+5 ja vatsa edelleen ylhäällä, niin se painaa keuhkoja, niin se tuli omat hanksluutensa. Jouduin liikubtaharratsuksen jättämään muistaakseni rv 24 paikkeilla, SI-nivel kipujen takia ja joutunut tosi rauhallisesti liikkumaan sen jälkeen, niin ei ole kroppkaan joutunut rasitukselle.

Kiva kuulla, että voit nyt hiukan paremmin.

Mulla alkoi pahimmat oireet 21.raskausviikolla ja nyt menossa 26.raskausviikko. Olo on parempi kuin 21.raskausviikolla, mutta toisaalta olen nyt ottanut todella iisisti useamman viikon. Kaipaan tosi paljon liikuntaa!! Voi että kun toi portaiden nousu helpottaisi pian ja että pääsisi ostoksille ilman pelkoa pyörtymisestä.

Miten muuten sait HB:ta ylös?
 
Kiva kuulla, että voit nyt hiukan paremmin.

Mulla alkoi pahimmat oireet 21.raskausviikolla ja nyt menossa 26.raskausviikko. Olo on parempi kuin 21.raskausviikolla, mutta toisaalta olen nyt ottanut todella iisisti useamman viikon. Kaipaan tosi paljon liikuntaa!! Voi että kun toi portaiden nousu helpottaisi pian ja että pääsisi ostoksille ilman pelkoa pyörtymisestä.

Miten muuten sait Hb:ta ylös?
Ihan lisäraudalla, aloitettiin jo heti alussa obsidan fe 100mg 1x vrk (otettiin tyhjään vatsaan) . Sitä vatsa ei sietänyt, vaihdoin maltofer 100mg 1x1 (otetaan ruuan yhteydessä) Sitten kaikkien rautavalmisteiden kanssa on huolehdittava siitä, ettei syö/juo maitotuotteita (kalsium) tai ota samanaikaisesti kalsium/magnesium valmistettu (niitä mm. Raskaus-monivitamiineissa) pitää olla vähintään 2tunnin väli. Näin lääkärini mulle neuvoi, kun ihmeteltiin, miksei rautavalmisteet alkaneet auttamaan.
Lisäksi kroppa huutaa kaikkea rauta-ja c-vitamiini pitoista! (c-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä) Eli punaista lihaa, vihreitä kasviksia, appelssiineja jne... Nyt erityisesti persilja ja kukkakaali.
 
Takaisin
Top