Loppukesän lapset ovat isompia - onko teilläkin?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tutkimuksen mukaan loppukesästä syntyneet lapset on keskimäärin isompia kuin muina vuodenaikoina. (Voit lukea tutkimuksesta lisää täältä.)

Missä kuussa lapsenne on syntyneet ja minkä pituisena ja painoisena? Päteekö tutkimustulos teihin?

Meidän esikoinen syntyi syyskuussa eli olisi se loppukesän lapsi. (Kesä oli myös ollut lämmin ja lämpöä riitti syksyynkin.) Hän painoi syntyessään 3,2kg. Kuopus syntyi helmikuussa ja painoi melkein 3,6kg. Esikoisen pituutta ei saatu kunnolla mitattua, mutta saattoivat olla syntyessään saman pituisia. Ei siis meillä mukailla tutkimustulosta. Ehkä asiaan vaikuttaa oma ikäni tai paino ennen raskautta. Kuopusta odottaessa oli kyllä myös raskausdiabetes, mutta se pysyi hyvin tasapainossa eikä vauvalla ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa.
 
1. Helmikuussa 2995g/47cm
2. Toukokuussa 3075g/48cm
3. Joulukuussa 3490g/51cm
4. Maaliskuussa 3960g/51cm

Ei löydy loppukesän lasta, mutta ei nuo oikein mene syntymäkuukauden mukaan, vaan seuraava ollut aina edellistä isompi. Eikä radia missään raskauksista.
 
Poika syntyi hellekesänä heinäkuussa, 52cm & 3960g.
On kasvanut alusta asti yläkäyrillä. Nyt kohta 2veenä (kotona mitattuna/punnittuna) reippaasti yli 90cm pitkä ja 15-16kg.
Mulla oli kyllä radi oli raskauden aikana ja ikääkin 30 vuotta.

Itse taas olen syntynyt helmikuussa ja aika samoilla mitoilla. Yläkäyrillä kasvoin ja nyt aikuisena olen pitkä ja isokokoinen.
Isäni on kyllä myös iso ja roteva äijä ja syntynyt keväällä.
Äitee taas loppukesän mukula ja sekä aikuisena että muksuna pienikokoinen.
 
Minulla on loppukesän lapsi, syntynyt syyskuussa mitoilla 3026g/ 49cm. Itse olen syntynyt elokuussa (3250g/50cm). Lapsi on pieni ja siro, samanlainen kun minä lapsena.


Nyt aikuisena olen melko pitkä vaikka vanhemmat lyhyitä.
 
Elokuussa -19 syntynyt poika 3890/54 cm. Kasvanut pituudessa koko ajan yläkäyrillä, mutta paino on pysynyt maltillisena. :grin Saapa nähdä minkä pituinen on 2v neuvolassa. On ainakin hoidossa ollut päätä pidempi 3- ja joitakin 4-vuotiaita. :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Kaksoset syntyivät toukokuussa neljä viikkoa ennen laskettua, joten olivat pieniä; 2,2kg/44cm ja 2,3kg/43cm. Kolmas on syntynyt syyskuussa vietettyään mahassa viisi viikkoa pidempään kuin siskonsa ja hän oli 2,9kg ja 47cm. Kaksoset olisivat olleet suunnilleen samaa kokoa, jos olisivat olleet täysille viikoille. Minä synnytän kuulemma vain pieniä vauvoja, oli vuodenaika mikä hyvänsä! Kaikki kolme ovat kasvaneet miinuksilla, pituus on suunnilleen keskikäyrällä kulkenut.
 
Meiltä nyt löytyy vaan kevätlapsoset, huhtikuinen oli noin 3800g ja toukokuinen noin 3200g. Eli pienempi oli lähempänä kesää syntynyt. Plussakäyrillä on kuitenkin poitsut kasvaneet ja vaikka juniori olikin syntyessään pienempi, on nyt yksivuotiaana suunnilleen saman kokoinen kuin isoveljensäkin oli tässä iässä.
 
Kaksi lasta, ensimmäinen oli talvilapsi ja toinen loppukesän lapsi, molempien mitat syntyessä olivat tismalleen samat. Nauroinkin tuosta, että minä näköjään synnytän tasakokoisia vauvoja.
 
Minulla kaikki kolme ovat talvivauvoja. Kaksi ensimmäistä olivat lähes 4-kiloisia, minä olen huimat 150cm ja risat. Kolmas käynnistettiin, koska oli epäilys, että vauva olisi ollut jo yli 5-kiloinen. Lääkärit arvelivat, että minulla normaali raskauden kesto on pitkä (kaksi ensimmäistä yliaikaisia) ja taipumus kasvattaa isoja vauvoja. Kolmonen oli vain 3,6kg kun pääsi ajoissa pois.

En usko vuodenajalla olevan merkitystä kokoon.
 
Takaisin
Top