Loppuivatko raskauden aikana alkaneet vaivat synnytykseen?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Liitoskivut, rannekanavaoireyhtymä, iskiaskivut, suonenvedot.. mitä vaivoja näitä nyt raskausaikana on. Loppuivatko ne teillä synnytykseen?
 
Suonenvedot katosi kuin seinään. Synnyttäessä veti alvariinsa suonta, sektiossa ei sitten enää tuntunut mitään puudutteen voimasta ja siitä kun selvisi ei ole vetänyt. Lonkka/lantiokivut taisi tulla jäädäkseen. Ei ne onneksi yhtä pahoja ole kuin raskaana, mutta ei tämä normaalitilakaan ole.
 
Minulla ei ollut raskausaikana oikein mitään ihmeempiä vaivoja, ongelmat selän kanssa alkoivat vasta synnytyksen jälkeen. Ehkä parempi niin, tosin nyt taaperon kanssa on joskus haasteita liikkumisen suhteen ja muutenkin, kun en pääse hänen kanssan lattiatasoon leikkimään ihan joka hetki.
 
Muut vaivat katosi, mutta liitoskivut vaivaa välillä vieläkin 11 kk synnytyksestä, pahimmat taisi loppua joskus puolen vuoden kohdalla.
 
Nyt 3 viikon perusteella ainakin kadonneet. Liitoskivut toki loppuivat jo raskauden aikana vauvan laskeuduttua mutta eivät ole ainakaan vielä palanneet. Saa nähdä kuinka käy sit kun kierto palautuu. Alaselkä on kyllä aivan jumissa ja kipeä kävelyn ja pidemmän seisomisen jälkeen nyt kun edestä puuttuu se 5 kg säkki ja selän pitää taas oppia uusi asento ja painopiste :hilarious:
 
Mulla on jääny aina liitoskivut synnärille. Mutta notkoselän takia on ollu selkäkipuja varsinkin synnytysten jälkeen muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Neljä synnytystä takana siis.
 
Tällä toisella kertaa liitoskivut eivät loppuneetkaan lapsen syntymään, vaan niitä on yhä, joskin enää silloin tällöin. Vauva täyttää 4kk.
 
Suurin osa vaivoista loppui viimeistään muutama kuukausi synnytyksen jälkeen. Enää on tosiaan toi toinen lonkka, mikä vähän temppuilee, mutta ei enää haittaa elämää. :happy: Mä muistan, että seuraavana päivän synnytyksestä pidätyskyky oli lähellä nollaa ja vähän mietin, että apua nytkö se kuuluisa karkailu tuli vaikka olen lantionpohjalihaksiakin muistanut jonkin verran jumpata. No onneksi se vaiva katosi ehkä vikko synnytyksestä kokonaan.

Välillä tuntuu, että lantionpohjalihakset on vahvemmat kuin enne synnytystä. Jaksan supistaa niitä paljon pidempään ja enemmän kuin ennen synnytystä. o_O
 
Mulla kaikki vaikki vaivat (selkä ja liitos kivut, närästys, suonenvedot...) jäi synnärille. Ekan synnytyksen jälkeen oli hetken virtsan karkailua, mutta jumpalla loppui, eikä ole vaivannut enää seuraavien synnytysten jälkeen. Varmaan lantionpohjanlihakset nykyään paremmassa kunnossa kun en niitä ennen ekaa raskautta koskaan treenannut.
 
Kaikki vaivat mitä tuli, jäivät heti synnytyksen jälkeen pois. Ensimmäisestä häiritsevimpinä selkäkivut ja närästys, loppuivat kuin seinään lapsen synnyttyä. Toisesta lapsesta närästys ja yleinen tukala olo loppuivat myös synnytykseen. Mitään kovin isoja tai haittaavia ongelmia raskauksien aikana ei ollutkaan. Ehkä raju oksentelu, mutta se on hieman eri asia, olisi outoa jos ei loppuisi viimeistään synnytykseen. :grin Toisesta synnytyksestä palautuminen on yleisesti ollut hieman nopeampaa.

Lantionpohjalihakset kärsivät ehkä hieman ekassa synnytyksessä, muistan että olisi kerran päässyt melkein heti synnytyksen jälkeen lirahtamaan. Toisen synnytyksen jälkeen en huomannut oikeastaan mitään heikentymistä lantionpohjalihaksissa.
 
Takaisin
Top