Lomille aikaisin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiuhoo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

miiuhoo

Sukkela juttelija
Työskentelen postinjakajana. Marraskuun lopusta alkaen olen saanut jakaa postia autolla, joka helpotti jaksamistani paljon. Ei tarvitse polkea pyörää eikä juosta rappuja ylös ja alas. Autoilun varjopuolena on nyt sitten laatikot ja niiden saaminen autoon. Eli nostelemista riittää, vaikka kuinka yritän aamuhommissa tehdä vajaita laatikoita - niitä on sitten aika reippaasti enemmän.
Mua on nyt sitten muutaman viikon vaivannut kivuttomat supistelut, joita tulee aika paljon päivän mittaan - myös levossa ollessa - varmaan parikymmentä päivässä ja välillä tosi tiuhaankin. Näitä tutkittiin lääkärissä ja labrakokeilla viikko-pari takaperin ja kaikki oli kuten pitääkin, niin labratuloksissa, kuin kohdunsuullakin. Kuitenkin minua huolettaa työssä oleminen ja jokainen supistus huolettaa. Minua kehotettiin neuvolan taholta olemaan töissä ihan oman voinnin mukaan, että jos alkavat tehdä oloa kovin epämukavaksi tai tulevat kivuliaiksi, niin kannattaa mennä sitten lääkärille ja hakea sairaslomaa.
Tänään menin sitten pomoltani kysymään tulevista lomistani. Äitiyslomani alkaa 14.4. Minua kehotettiin myös pitämään vanhat lomat pois ja ajattelin, että pidän nyt sitten samaan syssyyn myös tulevan kesälomani. Laskeskeltuamme tulimme siihen tulokseen, että minulla alkaisi lomat tässä tapauksessa 24.2. eli parin viikon päästä. Ajattelin että sepä mukavaa, varsinkin, kun olen miettinyt jaksamistani ja varsinkin viimeisin kuun vaihde oli todella kova ja jo etukäteen pelkäsin seuraavaa kuun vaihdetta.
Nyt sitten kuitenkin minua alkoi epäilyttää, teenkö minä nyt jotenkin huonosti. Pitäisikö minun sittenkin vain sinnitellä töissä ja hakea tarvittaessa sairaslomaa tai jännittää näiden supistusten kanssa joka päivä töissä. Puhuin meinaan juuri äitini kanssa puhelimessa ja hän ihmetteli, että eikös ne yleensä pidetä sitten äitiysloman jatkoksi ja kuinka jaksan olla päivät pitkät yksin kotona, kun nytkin tuntuu iltapäivät kovin yksinäisiltä. Niin... mitenkähän on? Valitettavasti asun ns ihan vieraalla paikkakunnalla ja perheeni on n. 300km päässä, samoin ystäväni... Ainoa tukeni ja turvani täällä on mieheni ja hän tekee pitkää päivää. Miten ihmeessä ajan saa kulumaan?!
Ja mitä luulette, onko tämä nyt kuitenkin hyvä ratkaisu? Eipähän tarvitse miettiä töissä jaksamista ja kait sitä nyt jotenkin saa sen ajankin kulumaan. Huolettaa vain ja olisi mukava kuulla jotakin mielipidettä muilta ihmisiltä. Ja onko kenties joku muukin jäämässä näin aikaisin jo kotiin lomailemaan?

En tiedä onko tästä apua, mutta alla mun pohdintoja:

Ei nyt ole samanlainen tilanne kuin sulla, mutta muuten on aika sinnittelemistä töissä, koska hommat on tosi stressaavia ja kiire ihan järjetön, ja välillä mietin että miten selviän järjissäni kevään loppuun asti. Siis kun nyt työhommien päälle on tullut "krooninen" väsymys yms pienet vaivat raskauden seurauksena, ja kuitenkin töissä pitäisi painaa sata lasissa.
Päätin kuitenkin jo raskauden aluksi, että yhtään omaa lomaa en käytä siihen että jaksan synnytykseen asti. Mun mielestä sairasloma on sitä varten että jos en voi olla töissä (siis terveydellisistä syistä) niin sitten menen saikulle. Eihän mihinkään flunssaankaan odoteta ihmisten käyttävän kesälomiaan... [:D][:D]
Mutta en kyllä myöskään haluaisi jäädä nyt jo saikulle, sillä odottavan aika on todella pitkä [:)] Töissä päivät sentään menee nopeammin ja aika kuluu huomaamatta.

No tietty jokainen valitsee oman tilanteensa mukaan, ja jotkut haluaa nauttia kodin valmistelusta lapselle pidempään ja ottaa siksi lomaa ennen virallista äitiyslomaa. Mutta mä ainakin aion pitää lomat sitten äitiysloman päälle, että saan olla lapsen kanssa mahdollisimman pitkään kotona.

Eli sun tilanteessa varmaan yrittäisin kaikin keinoin helpottaa työkuvioita että jaksaisin siellä, ja jos ei millään onnistu, niin sitten lääkäriin ja saikulle. Ootko kysyny töissä jos ois jotenkin muuten mahdollista helpotaa sun hommia / siirtää sut toisiin tehtäviin tms.?

Mun neuvo on: Älä pidä lomia ennen äippälomaa. Jää ennemmin saikulle. Saikulla saat anyway rahaa vähintään sairaspäivärahan verran (riippuu kauan olet), ja se kesäloma kannattaa joko ottaa rahana tai pitää äippäloman päätteeksi jolloin voit olla pitempään kotona lapsen kanssa. Sitäpaitsi voi olla että kun oot pari viikkoa ollut saikulla, jaksat taas hetken puurtaa etkä edes tipu päivärahoille. Tässä kohtaa kannattaa katsoa vaan omaa napaa eikä työnantajan hyvää. Oikein harmittaa välillä kun osa äideistä ajattelee vaan työnantajaa ja jä vaikka 50 päivää ennen äippälomalle ja pitää kesälomatkin ennen sitä... Sit ihmetellään kun se loma lyhenee sieltä toisesta päästä ja vauva on vietävä kovin pienenä hoitoon.

Samat neuvot, eli älä nyt hyvä ihminen lomias tuohon tuhlaa!!!! Eli saikkua ja lomat vasta äippäloman jälkeen.

Ja työnantaja saa sitä paitsi Kelalta takas jonkin verran, eli ei menetä koko maksamaansa sairausajan palkkaa kuitenkaan.
Oma napa tärkein!

Minun mielestäni sinun kannattaa olla töissä sen minkä pystyt ja jos et pysty niin SAIRASLOMAA. Monet raskaana olevat ovat sairaslomalla loppu ajasta, jos eivät pysty töissä käymään. Itsekkin olin työssä, missä kukaan ei ollut raskaana töissä äitiysloman alkuun asti vaan jäi sairaslomalle ennen tätä.

Ja kyllä ne päivät kuluu kotona, vaikka tietokoneen äärellä :D

minä itse oon jäänyt sairaslomalle selkäsärkyjen vuoksi, työhön ei ole mahdollista palata koska se on fyysisesti niin raskasta. minulla on sama tilanne että oma perhe ja ystävät asuvat toisella paikkakunnalla, täällä ei ole muita kuin mieheni. työpaikkanikin on " vanhalla" paikkakunnallani, joten minä päätin näin että olen sairaslomalla siihen saakka kunnes jään vuosilomille ja sitten äippälomalle. siksi näin koska en ole varma jaksanko palata äippäloman jälkeen samaan vanhaan työhöni toiselle paikkakunnalle (matkaa kuitenkin per suunta 100km) vai etsinkö uuden työn uudelta paikkakunnalta.

kyllä sen ajan saa kulumaan, ihan kotiaskareissa, ulkoillessa, nauttiessa raskaudessa ja tietty surffaillessa usko pois :)

mutta minun kantani on että ehdottomasti pois töistä, jos tuntuu ettet jaksa ja vielä kun sinulla on nuita supistuksiakin. työ ei ole niin tärkeää kuin tuleva lapsesi.

ihanaa odotusta :)

miiuhoo: mie oon melkein samassa duunissa, eri firmalla vaan. Pomo yritti mullekin et käyttäisin kaikki lomat ja pekkaset nyt. En tietenkään siihen suostunut koska pidän kesäloman sitten äippäloman loppuun. Nyt tehdään niin pitkään eri hommaa (istumatyötä) kun pystyy ja sit sairaslomaa ja varhennettu äitiysloma. Työnantajan ei ole pakko suostua antamaan erivapauksia eli laittaa kevyempiin hommiin mutta meillä se nyt edes hetkeks sopii. Tuntuuhan se ilkeältä et siellä vähän koitetaan jo päästä musta eroon, mut so what.
Tulee mullakin varmasti aika pitkäks kun vasta kesäkuussa syntyy tämä esikoinen, mutta suunnittelinkin harrastuksia, vesijumppaa sun muuta kun vuorotyön vuoksi en aimemmin ole voinut kävelyä kummempaa harrastaa.

Ihan sellanen lisäys tähänkin.. Käykääs lukemassa kelan sivuilta isäkuukaudesta.

Meinaa sitä, että ne joiden äippäloma alkaa nyt tämän vuoden puolella, ovat oikeutettuja pitämään pidennetyn isäkuukauden, jolloin isä voi olla lapsen kanssa vanhempainrahakaudella. Siis tämähän kuulosti todella hyvältä, "jee perheelle lisää aikaa", kunnes jatkoin lukemista. Isäkuukauden aikana äiti ei saa mitään tukia..

Itse en ole juurikaan töissä. Pari pv kuukaudessa ja loput sairaslomalla ja näin mennään vielä muutaman kuukauden. Menen varhennetulle äitiyslomalle muutama päivä ennen kuin tämä normaali äitiysloma alkaisi ja lomat säästän nimenomaan tuolle isäkuukaudelle. Meille tärkeämpää on, että isä saa olla vähän enemmän lapsen kanssa, kuin se, että laitan tän lapsen muutamaa päivää aikaisemmin hoitoon.

Mä pidän myös s-lomaa jos tarvii ennen äippäloman alkua. Kesälomat ja talviloman pidän sitten ens keväänä kun isukki viettää isyyskuukautta. Lomarahatkin oon ajatellut ottaa vapaina, sit ei oo pitkä pätkä olla töissä kun on taas kesäloma [:D]

Taitaapi olla turha kohta ihmetellä, nyt sain saikkua jo 19.2. asti ja jos sitä jatkuu, niin meidän firmassa ainakin vuosilomat siirtyy, jos saikku alkaapi ennen lomaa. Tai jos saikku alkaa vuosiloman aikana, kolme tai neljä päivää omavastuuta menee, mutta siitä eteenpäin siirtyy. Elikkä saattaapi olla, että kaikesta huolimatta saan ne siirrettyä, vaikka valitsinkin pitää lomani etukäteen. Ja minua siis ei kukaan velvoittanut pitämään lomiani etukäteen, kysyin sitä itse ja halusin sitä. Kuulosti hyvältä idealta.

Mä oon ollu kotosalla elokuun alusta ja aika on hurahtanu liiankin nopeasti. Nyt olen innostunut kirjojen lukemisesta, mihin en ole aikoihin pystynyt keskittymiskyvyn puuttuessa. Kissojen kanssa touhuan ja puita kantelen varastoon kun jaksan, siivoilen, katselen televisiota, leikin tietokoneen kanssa. Minäkin asun kaukana perheestäni eikä minulla ole täällä tuttuja, tosin se ei minua ole haitannut. Olen itse ollut Postilla töissä ja tiedän tasan tarkkaan, mitä se työ on normaalikuntoiselle saati sitten raskaana olevalle. Minulla ei ole kokemusta lomien pitämisestä, mutta kai minäkin kallistuisin tuohon sairasloman puolelle. Oma äitini oli silloin minua odottaessani koko odotusajan sairaslomalla seisomatyöstä. 

Ehdottomasti sairaslomalle!Täys palkka juoksee ekat 60pv, sitten 2/3 palkasta. Vuosilomat pitää sitten äippäloman jatkoksi.

Itse olen kovasti samoilla linjoilla. Ehdottomasti kannattaa jäädä sairaslomalle. Ja tosiaan kuten joku jo mainitsi niin meilläkin on sillein, että jos joutuu jäämään sairaslomalle ennen lomaa, niin lomat sitten siirtyvät/ säästyvät.

Itse ajattelin asian niin, että haluan mieluusti säästää suuren osan lomistani, mikäli joudun rahallisen tilanteen vuoksi palaamaan töihin aikaisemmin kuin haluaisin. Niin joko sitten pitää lomat äitiysloman jatkoksi tai sitten käyttää ne hyväksi, jos tosiaan töihin joutuu palaamaan lapsen ollessa vasta vuoden ikäinen. Näin pystyisin kuitenkin olemaan kotona enemmän kuin normaalien lomien kanssa. Ja itseni tietäen kotia tulee kuitenkin laitettua pikkuhiljaa vauvalle sopivaksi, niin en sitten kaipaa niin paljoa "lomaa" ennen pienoisen syntymää. Jos pitäisin kaikki lomani yms. laskeskelin, että jäisin lomalle jo toukokuun alussa ja vauvan laskettu aika on vasta 20.7. Siinä on mun makuun ihan liikaa aikaa. [:)] Kyllä sitä ehtii kesästä nauttia sitten äitiyslomallakin. Enkä todellakaan aio käyttää kalliita lomapäiviä siihen, jos en töiden takia pysty loppuun asti olemaan. Sitten jään ehdottomasti sairaslomalle.

Meidän vauvalla on niin hyvä ajoitus (la 1.8), että äitiysloma alkaa juhannuksesta ja sitä ennen voin pitää 4 viikkoa kesälomaa! Tämä tarkoittaa sitä, että voin jäädä jo toukokuun lopusta pois töistä. Odotan jo tosi innolla kevättä ja kesää, saa huilata ja olla stressaamatta töistä ja valmistautua ihan rauhassa kuunnellen itseään. Olen niin onnellinen tästä tilanteesta!

Mä olen niin kamala työntekijä, että jätän kesälomatkin pitämättä, ja olen sairaslomalla.. tiedän että tulen olemaan, kun olen jo nyt ja ollut jo ties kuinka monta viikkoa. Meneehän se aika näinkin, hitaasti kylläkin [8|] En siis ole kelakorvauksen piirissä, vaan olen noin kk sairaslomalla, käyn päivän-pari töissä ja taas saikulle. Tuntuu järjettömältä, mutta..

Kesälomat jätän pitämättä nimenomaan sen takia, että tuo mies pääsee pitämään isäkuukauttaan. Ainakaan meillä ei ole varaa olla kuukautta ilman toisen tuloja, juuri ennen äippäloman loppumista.

Mä olen sairaslomalla selkäni takia jo neljättä viikkoa tältä vuodelta ja viikko vielä + hiihtoloma. Äitiysloma alkaa 25.3. Välissä lääkärin kehotuksen mukaan olisi hyvä jos kokeilisin töissä käyntiä ennenkuin alkaa olla viimeset viikot. Lääkärikin kohdallani laskeskeli että sen 60pv voi vuodessa sairastella ja koitetaan niin ettei menisi Kelan tuille ennen mammalomaa. Saan työnantajan palkan äitiysloman ekoilta kuukausilta ja Kelan rahoille sen jälkeen. Totesin työhön kokeilusta välissä että saas nähdä ja toki yrittää voi mutta voi olla että jää hyvin lyhyeen kun Nyytti vaan kasvaa ja selkä on mikä on.
Käytän lomakertymiäni sitten kun äitiysloma päättyy ja mahdollisesti jään tuilla senkin jälkeen kotiin että palaan töihin kun Nyytti on reilu vuoden ja työssäni kouluvuosi alkaa elokuun puolivälissä.
Mulla ei asu perheen jäseniä tai sukulaisi täällä vaan pääkaupunkisudulla ja Itä-Suomessa, mutta kavereita ja jokunen ystävä on vuosien myötä tullut ja mieheni sukua on mutta ei aina niin tiiviisti nähdä vaikkakin ovat mukavia. Hänen vanhemmat asuu alle 100km päässä.
Mies on päivät töissä 60km päässä kotoa, mutta levätessä ja puuhatessa luvallista kevyttä.. päivät menee lepposasti.

Niin.. tuosta isävapaasta mikä on pidennetty.. Kyllä silloin voi äiti olla lomakertymillä kotosalla jos sellaisia on käyttää. Näin me ainakin teemme.

Tosiaan kv-tessin mukaisesti saikulla 60 päivältä saa palkan, sen jälkeen tippuu päivärahalle. Miulla menee 6 päivää yli tuon rajan ennen äitiysloman aloittamista.

Raivostun [:@]
Miten tuo sairasloman saaminen voi olla niin vaikeaa???!!
Olen luetellut kaikki vaivat ja sanonut etten saa enää eri vapauksia töissä vaan kaikki työ kuuluu kaikille niin silti lekuri kirjoittaa sairaslomaa loppuviikon! Ihan kuin raskausviikolla 31 olisi helpompaa kanniskella 55 kiloa painavia laatikoita kuin viikolla 30!
Nyt on tiistai eli joudun taas ensi maanantaina menemään lääkärille ja luettelemaan kaikki syyt miksi en voi mennä töihin. V****u jos en suoraan sanoisi. Ihan tarpeeks stressiä muutenkin.

ymmärrän Piutse hyvin ton tunteen..mulla kans fyysisesti raskas työ ja oon ollu osapäivä sairaslomalla jo 2kk eli en oo tehny ku puolta päivää.Sekin ollu semmosta sinnittelyä että..kynnys ollu korkee mennä lääkärille muutenkin just sen takia kun on vaan 4h tehny mutta mentävä oli kun ei einää kertakaikkiaan pystyny.Lääkäri kysyy että tuntuuko sinusta nyt tosiaan siltä että sairasloma on ainoa vaihtoehto?..joo, en kai muuten olis tullu..sain kahen viikon saikun ja uuden ajan viimiselle saikkupäivälle että katotaan sitten jatko ja mulla ei enää olis kun 8 työpäivää sitten jäljellä.Tykkäävät juoksuttaa..

Takaisin