"Loman" jatkuminen

pombomushu

Satasella mukana keskusteluissa
Eli siis nyt kun ollaan saatu kaikki vauvat niin kauan ootte nyt ainakin alustavasti ajatelleet olla mamma"lomalla"? Jaatteko lapsen isän kanssa vanhempain"lomaa"? Jäättekö vielä hoitovapaalle? Kuinka pitkäksi aikaa?

Niin ja eikö lasta saa laittaa päivähoitoon alle vuoden ikäisenä?!?!? Mä luulin, että olisin ens keväänä saanut palata kouluun ja valmistua syksyllä :S Tai en oo vielä ihan varma siitä. Ida on kuitenkin vasta 9 kk ja jossain kirjassa luki, että tän ikäiset tavallaan kärsisi siitä jos ne laittaa päivähoitoon. Ja meillä on kuitenkin kaikki kauheet eroahdistukset ja kaikki (kop kop) :D Mies on ollut nyt töissä että me saadaan huoletta olla kotona Idan kanssa. Silläkin on vielä koulut käymättä... Se olisi sitten mennyt ens vuonna syksyllä kouluun :S Mutta pitää pohtia tätä...

Mä pidän kokonaan ton vanhempainvapaan ja mies oli Idan syntymän jälkeen isyysvapaalla. Jos jäisin vielä hoitovapaalle, niin olisin varmaan siihen asti, että tulis papukakkonen...
 
Mulla sama homma, et koulu on viel kesken, mut oon siinä vaiheessa et ei tarviis tehä ens keväänä ku yks 4 viikon työharjottelu ja sitte elokuussa jatkasin. Ton harjottelun ajan nyt sais varmaa sumplittua, että ei tarviis päiväkotiin laittaa, vaan laittas sitte vasta elokuussa ja sit Mico oliski jo 1v 3kk. Mut meillä on suunnitelmissa pikkukakkonen kyllä täs aika nopeesti, että voi olla että vähä koulun jatkaminen siirtyy ;) Mies ei jää vanhempainlomalle vaa mä oon kotona koko ajan :)
 
No meillä on tällä hetkellä tilanne se että miehellä ei oo ees töitä, eli on työttömänä..
Ja mä kun jäin joulukuussa sairaslomalle, niin mä purin mun oppisopimuksen työpaikan ja koulun kanssa. Aattelin olla ainakin parivuotta kotona ja siinä samalla miettiä että mitä seuraavaks haluan tehdä..Jatkanko tietokoneasentajana vai alkaako tehä mieli muihin hommiin.. Jää nähtäväks.. Uusia lapsia en ainakaan toistaseks halua..kai...
 
Mulla on muutama vaihtoehto. Voisin huoletta jäädä hoitovapaalle, työt ei siitä kärsis. Voisin palata takas samaan paikkaan töihin, josta jäin äippälomalle tai voisin jäädä kotitilalle töihin. Mummo ja mies voi hoitaa lasta, joten ei tarttis hoitoonkaan viedä... Vielä en osaa päättää. Aika näyttää, mikä vaihtoehto tuntuu luontevimmalta.
 
Mulla on tarkotus palata töihin heti, kun nää "suurirahaiset" vapaat on pidetty, eli virallisesti helmikuun puolessa välissä. Pidän siinä kyllä heti tältä vuodelta jäävän kesäloman ja ens vuoden talviloman perään, eli töihin palaisin oikeesti vasta maaliskuun lopussa.
Ei anna talous periksi jäädä kotiin.. asuntolainoja kun ei makseta niillä hoitovapaa-rahoilla. :(

Ja tilannehan muuttuu tietysti, jos pikkukakkonen ilmottaa itsestään nopeestikin! ;)
 
Mulla on suunnitelmissa palata töihin syyskuussa 2012. Ja mä pidän vanhempainvapaan kokonaan, sillä mies ei ole töissä (opiskelee ja pistää siinä sivussa omaa yritystä pystyyn). Sitten ajattelin pitää tän ja ens kesän lomat ja sen jälkeen hoitovapaalle vähäksi aikaa. Pakko on kai ottaa esikoinen pois hoidosta hoitovapaan ajaksi, koska muuten menetän tuet (esikoisesta oleva lisä n. 95 e + 200 e kuntalisä) ja hoitokin maksaa. Tulis kohtuuttoman kalliiksi ne muutamat hoitopäivät.
 
Mä meinaan ainaki olla niin kauan kotona että tyttö on vuoden vanha.. Ja ehkä sitte hakea liitonrahaa ku mammaloma loppuu, ellei tosiaan kakkosta oo tulos...Saa edes vähä paremmin ku kodinhoitotukea.. 
 
Aattelin sen vuoden olla myös..Haluaisin olla 1,5 vuotta, mutta koska mulla ei oo pahemmin oman alani työkokemusta, niin mun pakko hyödyntää ensi kesän kesätyörako ja yrittää päästä sillai kiinni niihin hommiin. Toki haen myös ihan vakipaikkoja. Salaa kuitenkin vähän toivon, etten saisi mitään paikkaa, koska mun sydän ehkä särkyy jos joudun jo vuoden ikäisenä laittaa hoitoon:S Tuo neiti kasvaa niiin nopeasti, niin tahtoisin hirveästi olla tän suurimpien kehitysaskelien ajan kotona sitä seuraamassa.
 
Mulla on tän kesän lomat ja ens talviloma putkeen vanhempainloman jälkeen, eli pidentää koko settiä 7 viikolla. Töihin pitäis mennä 1.4, jolloin poitsu on vasta 10,5 kk. Oonki alkanu miettii, että otan varmaan tohon kolmen kuukauden hoitovapaan, jonka jälkeen vielä ens kesän kesälomat, ja sit elokuun puolivälissä tai syyskuun alussa töihin. Sit olis poikakin jo 1v3kk. Oon sen verran onnellisessa asemassa että on vakkariduuni, ja sit aloin miettiä, että kolme kuukautta töissä on naurettavan lyhyt aika, mutta pikkusen elämässä se on hurjan iso pätkä, ja siihen osuu kaikki kävelemään oppimiset ja muut, joista en haluu jäädä paitsi. Sen jälkeen annetaan varmaan miehen äidille hoitoon, kun sillä on muitaki lapsia hoidossa ja asuu tossa lähellä, ni ei tarvi noita tarhoja miettiä vielä pitkään aikaan, onneks.
 
Mä menen kouluun toden teolla 2012 syksyllä mutta ehkä teen jotain kursseja jo ens keväänä. Hoitovapaata pitää ottaa vanhempainvapaan jälkeen että tulee edes jotain rahaa. Voisin toki mennä jo nyt syksyllä kouluun, mutta ei se kyllä enää ole edes mikään vaihtoehto... Tässä vaiheessa ajattelen, että perhepäivis olis kivampi, mut itte tarhan kasvattina en mitenkään ole myöskään päiväkotia vastaan. Jotenkin silti aattelen, et niin pienelle kuin 1-1,5 v olis perhepäivähoito parempi, kun ei se niistä muista lapsista kumminkaan vielä mitään tajua, ja olis vähän vähempi hälinää (ehkä).
 
Takaisin
Top