Lomamatka raskaana vai vauvan kanssa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zooropa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zooropa

Vasta-alkaja
Olen 14. viikolla raskaana ja suunnittelemme thaimaan matkaa marraskuulle, jolloin olisin viikoilla 24-26 raskaana. Sikiön vuoksi tahtoo tehdä kaiken mahdollisimman hyvin ja turvallisesti ja punnitsen nyt matkan tärkeyttä oman jaksamisen ja sikiön hyvinvoinnin kannalta. Uskaltaako sitä matkustaa hieman itsekkäistäkin syistä.

Mietimme myös, että olisiko turvallisempaa matkustaa Thaimaahan vuoden päästä, kun vauva on. n. 8 kk vanha?

Tavallaan tekisi mieli unohtaa nyt kaikki matkat ja keskittyä vain lapsen turvallisuuteen, mutta onko se teidän mielestä ylireagointia?

Millaisia kokemuksia muilla on?

Mä olen pohtinut aivan samoja juttuja tässä. Meillä oli varattuna matka Thaimaahan marraskuussa, mulla matka osuis viikoille 19-20. Aloin siitä sitten niin kauheesti stressaamaan, että vaihdettiin matka viikkoon Dubaissa. Lyhyemmät lennot, lämpöä riittävästi ja varmasti puhtaampaa. Lähdetään sitten joskus myöhemmin sinne Thaimaahan jos siltä tuntuu, mutta en kyllä koe lomaa mukavaksi jos kokoajan stressaa. :)

Dubaita mietimme myös me. Ystäväni, joka on synnyttänyt jo kerran ja odottaa nyt toista lasta kyllä aivan vakuuttavasti sanoi, että ehdottomasti kannattaa nyt lähteä, loma tekee hyvää ja Thaimaa on turistialueiltaan turvallinen. Kyseinen kaveri oli itse ensimmäisen raskauden aikana Egyptissä, joka kuitenkin tunnetusti on ripulin luvattu maa ja ihan hyvin oli mennyt, vaikka vähän jotain mahapöpöä oli tullut. Ja silti suositteli lomalle lähtöä nyt.

Tavallaan se Thaimaahan pääsy ei ole niin tärkeää ja sen kaipuun unohtaa varmasti viimeistään kun vauva syntyy, mutta silti tätä vielä mietin ja punnitsen vaihtoehtoja. Olisi kiva kuulla muiden matkakokemuksia.

Me ollaan suuntaamassa Aasiaan myös marraskuussa, tarkemmin Singaporeen. Viikkoja mulla on silloin 15 ja 16. Ei oo kyllä tullut mieleenkään perua reissua.
Joulukuullekin olemme haaveilleet joulumarkkinareissua, ja jos raskaus on mennyt hyvin niin ajattelin tosiaan vielä maaliskuussa käydä Italiassa :D La mulla on 29.4. joten maaliskuun alussa vielä ehtii, jos vain lääkäri sallii!

En myöskään ajatellut hidastaa matkustelua lapsen synnyttyäkään, itsekin aloitin Lapinvaellukset puolivuotiaana :P

Kai se on ihan ihmisestä kiinni, jotkut haluavat, toiset ei, jotkut eivät pysty, jotkut eivät saa, ja jotkut sitten vain menevät. En ajatellut estää unelmiani ja elämääni vain siksi, että "nyt kun tulee vauva".

me oltiin myös miehen kanssa suunniteltu talvelle Thaimaan-matkaa, mutta vaihdettiin se Arabiemiraatteihin. toki ne Thaimaan turistialueet on siistejä ja turvallisia, mutta kun juuri ne paikat eivät kiinnosta, vaan olisin halunnut jonnekin pienemmille saarille. ja jos tulisi vaikka tarve päästä sairaalaan, niin sitten oltaisiin hankalassa paikassa, eikä hygieniataso välttämättä kovin hyvä. hygienia ja turvallisuus olivatkin suurimmat syyt, miksi tuota kohdetta vaihdettiin.

mutta kannattaa tehdä ihan miltä tuntuu. itse olen tällainen semihysteerinen. :) luulen, ettemme matkusta lapsen ollessa ihan pieni, mutta eihän sitä tiedä, jos vauva onkin helppo tapaus. etukäteen en kuitenkaan suunnittele kovin suuria. että senkin vuoksi on kiva käydä nyt kahdestaan, seuraavat reissut tehdään sitten pikkukaverin ehdoilla. eikä sitten ole enää entiseen malliin varaakaan matkustella, varsinkin kun meillä on ajatuksena, että jään hoitovapaalle (lue: ilman rahaa) joksikin aikaa.

itse ajattelen, että kun olen jo vähän vanha ensisynnyttäjä ja saanut koko ikäni elää itsekkäästi, reissata, juhlia ja tehdä mitä lystää, niin olen täysin valmis ja halukas elämään lapsen ehdoilla ja jättämään omat mielihaluni taka-alalle. olen kuullut, että niin siinä usein käy joka tapauksessa. :)

meilläkin oli thaimaan matka varattu jouluksi,mutta peruin sen koska en vaan uskaltanut lähteä... mietin hygienia tasoa ja pitkää lentomatkaa... olisin kuintekin tressannut niin loma ois menny kaikilta pilalle...

Me lähdetän Thaimaahan tammikuussa, jolloin viikkoja on kasassa 23-24. Ajattelin mennä siellä maalaisjärjen voimalla kuten täällä kotonakin eli katson vähän tarkemmin mitä syön jne., mutta turhan stressailun jätän pois. Ja upgreidattiin paikat koneessa, niin saa vähän enemmän jalkatilaa ja penkit makuuasentoon haluttaessa.

Takaisin