Lokavauvan, ja äidin sairaalakassi

maikkuli82

Oman äänensä löytänyt
Tälläin tuossa pohdiskelin, että mitä kaikkea se lokavauva tarvitsisi sairaalaan mukaan, varsinkin kotiutumista ajatellen. Mietin vaan, että kuinka paksua ulkovaatetta, onkohan hirveän kylmä, tuulinen mitä. Apua :D

Kävin läpi kaikkia vaatteita, ja en ainakaan vielä löytänyt mitään mieleistä mitä haluan ottaa hänelle vaatteiksi. Ehkä menen vielä kaupoille, ja ostan jotain uutta koska eivät nuo äippäpakkauksenkaan vaatteet tuntuneet sopivilta :D Ja en halua mitään noista kirpparikamoista, ne on ihan nounou :D, on myös paljon uusia mutta nekään ei tuntunu sopivilta. mikään ei kelpaa nyt! =D Että kai se on hankittava ihan uudelle uutukaiselle pienelle jotain ihan uutta, ja erityistä. No onneksi kohta on aikaa miettiä, ja kierrellä kaupoissa.

Että oletteko jo suunnitelleet sairaalakassin sisältöä mitä mukaan pikkuiselle, ja itselle? Tai ehkä kenties jo pakkailleet jotain. Tuli vain sellainen tuskahiki otsalle kun mietti, että hyvinhän sitä voi olla jo ensikuun puolella sairaalassa punnertamassa :D

Meillä on toistaiseksi tosi vähän niitä pienimpiä vaatteita (50-56) koska joka paikassa sanotaan, ettei niitä kannata kauheasti hankkia. Toisaalta, kun yks tuttu sai tyttövauvan pari vuotta sitten, sai isä tehtäväkseen lähteä synnytyksen jälkeen kauppaan ostamaan juurikin niitä pikkuruisua vaatteita, koska tyttö oli "vain" 48cm pitkä ja kaikki mukaan otetut ja kotona odottaneet vaatteet olivat tosi isoja hänelle. Siksipä aion lähteä äippäloman alettua kiertelemään vaatekauppoja (voi harmi, pitää hypistellä söpöjä pikkuvaatteita ja shoppailla... :D ).
Oma pukeutuminen askarruttaa kyllä vielä enemmän. Mistä sitä tietää yhtään, mikä silloin sopii päälle (tiedän, ettei se vauvamaha kutistu kolmen päivän sairaalassaolon aikana). Mitä jos on kauhea hormonimyrsky eikä mikään vaate tunnu hyvältä?! No joo, ehkäpä sen puolen tunnin ajomatkan voi olla vaikka jätesäkki päällä, jos tilanne oikein pahaksi äityy...emoticon

Äitiyspakkauksessa on tänävuonna paljon pieniäkin vaatteita emoticon ...joten kyllä sieltä varmaan löytyy sellasta mitä voi mukaan ottaa, olivat aivan ihania ja tosi kivan värisiä. Sitten lisäksi muutama mummin kutoma villavaate, niin kyllä sieltä niillä vielä lokakuussa kotiin tullaan.

Äitiyspakkauksessa on tänävuonna paljon pieniäkin vaatteita emoticon ...joten kyllä sieltä varmaan löytyy sellasta mitä voi mukaan ottaa, olivat aivan ihania ja tosi kivan värisiä. Sitten lisäksi muutama mummin kutoma villavaate, niin kyllä sieltä niillä vielä lokakuussa kotiin tullaan.

Nuista pienistä vaatteista ni kannattaa niitä muutama olla. Meiän tyttö oli just 48cm ja mulla oli vaan yks 50 senttinen body ostettuna niin heti joutu kauppaan lähteä hakemaan lisää. Ja ne vaatteet sopi 1,5kk! Ja nuista omista vaatteista niin mä kyllä yllätyin ite ku käskin miestä tuomaan mun farkkuhameen minkä oisin laittanu päälle ku sairaalast lähettiin ni kas kummaa ei meinannukkaa mennä päälle! Vaikka olis luullu ku melkeen meni kiinni mahanki kanssa mut mulla jotenki lantio leveni siitä makaamisesta ( 3pv) ..
Toki palautu sitte samoihin mittoihin ajan kanssa.. :) jotku rennot housut vaa mitkä venyy et mahtuuu

Mie oon valinnu vauvalle mukaan...
- bodyn (kaks hieman eri kokoista)
- velour-housut ja takin (HM:n 50 tai 56, en muista mutta näyttävät siltä että eivät oo liian isot;)
- sukkahousut ja sukatki vielä varuiksi
- fleecehaalarin (tai jos tulee hommattua ÄP.n haalaria pienempi toppahaalari ni se ja sen kans villasukat ellei ole terällinen puku)
- ite neulottu pipo ja tumput
- ite neulottu peitto kaukalon päälle (on sellanen aika ilmava, ei mikään tukala toppapeitto X)

Nuista katotaan sitte synnäriltä lähtiessä mitä tarvii päälle, miltä keli näyttää.. Mut aika lämpimästihän sen vauvan saa pukea ko niillä ei se lämmönsäätely pelitä vielä niin hyvin ja lokakuussa saattaa olla jo aika viileet ilmat.

Listannu olen kyllä mitä itelleni tarvin sinne, mutta pakkailen vasta mammiksella sitte. Jotku äitiyscollarit varmaan lähtöpäiväksi mukaan ja joku lämmin paita ja takki (kannattaa varmaan varoa ettei saa heti synnäriltä lähtiessä rintatulehusta..??). Mutta mulle on sillo ihan sama miltä muumilta mie näytän, kuha on mukavaa päällä. emoticon

Minä oon pakkaillu valmiiksi jo vauvan kassin, minkä mies tuo sitte mukanaan tullessaan hakemaan meitä. :) Oli pakko, ku tuntu että tuolla toisella iskee paniikki, jos sen pitää osata ottaa kaikki matkaan, heh. :D Eihän sitä koskaan tiedä, milloin se lähtö synnärille tulee! :)

Vaatteiksi valikoin vauvalle kahdet erikokoiset pitkähihaiset bodyt+puolipotkarit (joista toiset varalta valkoiset, jos se onkin tyttö!) =D Lisäksi semmonen söpö pörröinen housut+takki yhdistelmä, nii pysyy lämpimänä. :) Turvakaukaloon me on ostettu semmonen kaukalopussi, eli sinne toppapussiin saapi sitten pieni pujahtaa, jos on kylmä ilma.  Eiköhän niillä autossa tarkene. Ja tietenki lakki, tumput ja villasukat on pakattu mukaan. Siinäpä ne vaatteet... Niin ja pakkasin ne hoitolaukkuun ja sinne myös vaipan, pyyhkeen ja harson varalta. Meillä kuite matkaa sairaalasta kotia, nii ei tartte kovin märässä vaipassa matkustaa (uskon kyllä, että selvitään matka ilman vaipanvaihtoa, mut varalta, varalta...) :D

Itelle en oo kassia vielä pakannu, vähän kuite miettiny mitä ottaa mukaan. Ainaki tyyny pitää ottaa autoon persuksen alle, jos on paikat kipiät, nii saa vähän pehmeämmästi matkustaa. ;) Sit perus shampoo, hoitoaine jne. hygieniajutut. Ja siteitä!!! Ei kuulemma oo ne sairaalan megasiteet mukavia istuessa (tuskin ne on mukavia muutenkaan, mut ainaki kotimatkalle ois normiside varmaan mukavampi). Mitähän vielä... Kamera tottakai ja mp3-soitin. VILLASUKAT, pakko muistaa villasukat! :D Oon niin vilukinttuinen, etten osaa nukkua ilman villasukkia... Ja varmaan tuntuu kaikki ihanan lämmin ja pehmoinen omaa ihoa vasten mukavalta synnytyksen jäljiltä... =)

Villasukat on täälläki ihan ehottomat!!

Muita tärkeitä, joita oon aatellu ottaa mukaan on kantoliina (hug a bub), koska haluan totutella vauvaa siihen alusta pitäen, jos se vain tykkää siinä köllötellä. :)
Korvatulpat ja unimaski on pakolliset, jos haluaa saaha nukuttua. Todnäk se ei onnistu muutoin useamman hengen huoneessa...
Kotoa tuon myös parit kestoliivinsuojat, koska en tod halua yrittää repiä kertissuojia irti tisseistä, jos ne pääsee nirhautumaan. emoticon

Sit tietty esim vähän rahaa kanttiinissa käymistä varten, kännykän laturi - se meinaa kuitenki unohtua..!! Omia alkkareita, ei hotsita käyttää niitä sairaalan verkkopöksyjä. Ja omia isoja siteitä kotoa niinko Ninni tuumaili.

Bikineitä mietin siltä varalta, että pääsee ammeeseen lilluttelemaan. En tunne oloani mukavaksi ihan nakuna, jos ihmisiä (hoitajia) häärii ympärillä - joskin sitä ei ehkä siinä kohtaa mieti ensimmäisenä, mutta jos silti ottais varuilta mukaan ni voi sitte nykässä ne päälle, jos siltä tuntuu..emoticon (tosi kiva hymiö, LOL...:D:D )

Ai että ootte miettineet hyviä asioita.

Mulla on vasta listan kirjoittamisen tasolla tää kassihomma. Listassa lukee kuiteskin jo tällaisia:

Vauvalle:
turvakaukalo + peitto
body x2 (kokoa 50 ja 56)
potkuhousut x2 (kokoa 50 ja 56)
fleecepuku tai vaihtoehtoisesti äitiyspakkauksen toppapuku, en vielä tiedä
sukat ja tumput
pipo
harso

Itelle:
kamera
känny+laturi (nimi selkeästi merkattuna)
kaurapussi
unimaski + korvatulpat
(ehkä) kannettava+laturi+mokkula (vaihtoehtoisesti puikot ja lankaa..)
villasukat
imetysliivit + kestoliivinsuojat
kotiintulovaatteiksi löysähköt mukavat housut, imetyspaita, alusvaatteet, takki
tyyny autoon pehmusteeksi
hygieniatarvikkeet (hiusharja, hiuslenksuja, shamppoo, suihkusaippua, dödö, meikit, siteitä)
rahaa kanttiiniin

NEUVOLAKORTTI
evästä isille ja ehkä itelle

Eiköhän tuossa oo jo kaikenlaista. Ehkä siinä on jo turhanpäiväistäkin, mut ei se mitään. Ison kassin tuo kaikki ainakin tarvii!

Kertokaapa nyt blondille, että mikä tuo unimaski on? Moni on semmoisen ottamassa mukaan, mulle on ihan vieras kapistus... :)

Se on kankainen "peite", joka tulee silmien päälle ja kuminauha tulee pään ympärille pitämään maskin paikallaan -> helpottaa nukkumista esim valoisalla. :) Eli se tarkoitus on siis pimentää.

Ihana nallehaalari  <3

Paljon hyviä vinkkejä kyllä saanut, ehkä se ohkaisempi haalaripuku riittää vielä jos pikkumies päättää lokakuun puolella syntyä, eikä aikaisemmin. Paljon hyviä vinkkejä :D Ehkä sitä tästä kohta uskaltaa alkaa pakkaamaan kasseja, olotila alkaa olemaan kyllä sen kannalla, että syytä olisi. Kun ei tiedä mitä tapahtuu, ja koska :D Elämme jänniä aikoja :)

Meillä on ihan samanlainen nallehaalari kun sulla susan :)

Mä haluiaisin pakata jo ton kassin, mutta monet jutut on käytössä koko ajan, joten pitäisi sairaalaan menoa varten ostaa omat tuotteet (esim. hygieniatuotteet).. luultavasti niin on pakko tehdä, koska jos tulee kiire lähtö, voi olla vaikeaa pakata niitä siinä ennen lähtöä..

Mulla varmaan suurin pelastus tulee olemaan kännykkä, joka käy pienestä tietokoneesta. Sillä tulee varmaan jonkun verran pelattua ja oltua netissä.

Vauvan kotiintulovaatteet päätin vihdoin eilen. Otan vaan yhdet vatteet, tuskin vaihtoehtovaatteita tarvitaan.. ehkä :D

tänään aatelin rueta pakkaileen vauvalle vaatteet valmiiks =) oma kassi voi vielä oottaa jonkin aikaa.. :D

Tein viimeviikolla hankinnan ja ostin hoitolaukun... sellasen 3 osasen, jonne saa toiseen laitaan muksun vaattet, toiseen omat ja keskelle meidän tarvikkeet :)
Mukaan tuli pakattua:
Potkuhaalari
2 bodya
3 housut
3 sukat
2 pipoa
töppöset käsiin
ja sellanen fleece puku :)
Tutti
Rasvaa
Harsoliina
Harja
Kynsisakset
ja sellanen imetyskumi rintaan...aivan huippu kun iho menee aluksi kuitenkin rikki!
....
Äidille tuli pakattua:
Yökkäri (koska en halua kokoajan olla siinä sairaalan ällötyksessä)
Isä saa tuoda oman kylppärin perästä..ei mahdu laukkuun :)
Alkkareita
Imetysliivit
sukat
Siteitä
Imetystä varten rasvaa apteekista, koska rinta menee rikki kuitenkin
Iho ja naamarasvaa
puuteria ja ripsari
2in1 shamppoo+hoitoaine
suihkusaippua
hammasharja + tahnaa
harja
hiuslenksuja
liivinsuojia kankaiset sekä kertakäyttöiset
..kännykkä lähtee mukaan automaattisesti ja lompakko...
muut laturit, istuimet ja kamerat saa isä huolehtia :)
..mitään tekemistä en sinne aio uneksia mukaan, koska kyllä se uusi tulokas vie ihan kaiken huomion ja ajan ainakin minulta..en viimeksikään antanut tyttöä kuin kerran päivällä siksi aikaa kun menin pikapikaa suihkuun :D...

Höh. Tää on tätä mun tuuria lähes uusi pesukone sanoo itseään irti ja vauvan vaateet ovat siellä. Juuri ne jotka ajatttelin laittaa sairaalakassiin. Toivottavasti ei tule kauppareissua tästä hyvästä nyt uudestaan. Mikä voide olisi parasta muuten noille nänneille onko tiedossa?

Lansinoh on kuulemma paras. Aika tyyristä, esim apteekista saa, mutta on kuulemma myös riittoisaa kun on niin rasvaista (=villarasvaa).

Vaihtelin tuossa vauvan sairaalakassin sisältöä, kun on tullu ostettua uusia vaatteita. :)
Montakohan kertaa kerkeen mieleni vielä muuttamaan niissäkin ja pakkailemaan uudestaan siihen mennessä ku pikkunen syntyy. 

NYT se on vihdoinkin pakattu! Omia rojuja otin mukaan vain hammasharjan, saippuan ym perushygieniahommat, meikkejä en tarvitse. Yhdet pikkuhousut, sukat, paidan ja verskat. Kun vielä käyn hankkimassa nykyisiä isommat imetysliivit, menee nekin kassiin. Niin ja muutamat liivinsuojat ja jättiside siellä on myös.

Vaaville laitoin kaksi valkoista bodya (koko 50 ja 56), yhdet siniset, yhdet vaaleanpunaiset ja yhdet vihreät potkarit (vihreät kokoa 50, muut kokoa 56). Sukupuoli ei siis ole tiedossa ja jos Hippu onkin kovin pikkiriikkinen syntyessään, niin sitten nuo vihreät. Sitten vielä tumput, pipo ja toppahaalari. Mies saa tuoda vielä keitetyn tutin, kun tulee hakemaan, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Takaisin