Lokakuun yleinen höpötysketju

Meillä anoppi avasi tilin neidille :) Mulla ja miehellä on sit sen tilin käyttöoikeudet.
 
Mä kävin aukasee poitsulle tilin heti ku nimi oli virallinen eli oisko menny 4pv ristiäiset jälkeen kun Väestörekisterissä oli nimi. Otettiin sellanen säästötili 1% korolla,johon saa sitte pankkikortin ku poika 15v ja me miehen kanssa hallinnoidaan tiliä kunnes toisin muutetaan.mun porukat ja mun mummo laitto sinne tilille jo kivan reilun pesämunan ja sinne oon toivonutkin laitettavan rahaa tavara-lahjan sijasta,koska voidaan sitte ite ostaa sillä tarpeellista tavaraa jatkossa. Ja jos oikein säästetään niin saapa poitsu mopo-ja ajokortin tuolla rahalla sitten kun niiden aika tulee.
 
Meillä on avattu kaksikin tiliä, säästäminen ja verkkopankki :)
 
Meillä oli esikoiselle eka tavoitetili, mut ei meijän säästöillä mitenkään kannattava. Muutettiin sit normitiliks, mut ei oo enää verkkopankissa käytettävissä ja nostotkin onnistuu vain niin et on molempien suostumus.

Tällä hetkellä "säästäminen" onnistuu vaan niin et laitellaan aina kolikoita tyttöjen lippaisiin. Kattoo sitten kun rahatilanne taas parantuu jossain vaiheessa niin onnistuu säännöllinen rahanlsitto tyttöjen tileille.
 
Lunastar,danske bankista sai tuon 1% koron kultapossu-säästötilille. Tähän ajankohtaan tuo korko on tosi hyvä.
Mä meinaan siirtää lapsilisät menemään pojan tilille heti ku alotan työt.saa siitäkin sitte alkupääomaa vaikka omaan autoon kun sen aika on.
 
Meillä meni esikoiselle lapsilisistä aina pieni summa tilille ja joskus laitoin palkkapäivänä myös jotain pientä. Liian hyvin menis kun sais kokonaisuudessaan lapsilisät jemmaan :)
 
Joo sillä kysyinkin Satsuma kun toi on tosi hyvä korko tällä hetkellä säästötilin koroksi. Varsinkin, jos sieltä edes muutaman kerran vuodessa saa maksutta nostaa rahaa! Me tehdään säästäminen sijoitusvakuutukseen. Laitetaan lapsilisien tullessa 50e sinne - toki aina katsotaan kuukausikohtaisesti, että jos jonain kuukautena (esim. kun vakuutuslaskut tulee... mrrr!) on tiukempaa, niin sitten jätetään säästösiirto tekemättä. Ideana kans tuo, että saataisiin esim. autokoulurahat sinne säästettyä + vähän muutakin. Ei toi sijoitusvakuutus ole halvin säästämisen muoto, mutta tykkään siitä, että kohdetta voi vaihtaa maksutta ja verovapaasti niin usein kun aluaa - kun seuraavan 17 vuoden aikan sitä kohdetta tod.näk. haluaa vaihtaa :) Niin ja verkkopankki avattiin, jotta voi ko. säästöä seurata ja tehdä muutoksia kotoa käsin :)
 
myö avattiin pojalle kans tili kaks päivää ristiäisten jälkeen, silleen et laitan 50€ kk säästöön rahastoon jossa on tuo varovainen sijoittaja profiili (OP) ja sitten kaikki muut huomionosoitukset menee normina sinne tilille, laskeskelin et reilu 10 000€ kerkee 17v. aikana sinne säästyä+muut rahat ni saapi hyvinki sitte pesämunaa elämäänsä
 
Me avattiin kans aika äkkiä neidille oma tili ja sellainen sijoitusvakuutus kans. Molemmilla neideillä on sellaiset ja nyt menee siis joka kuukausi molempien tileille 50 € ja sieltä sitten neljä kertaa vuodessa 75€ sinne sijoitusjuttuihin. Saisivat neidit sitten opiskelu/asuntorahaa. Tarkoituksena kuitenkin se ajokortti kustantaa sitten 18 vuotis lahjana.
 
Meillä on myös molemmilla pojilla omat tilit johon saa lahjarahat pistää +hiukan ekstraa joka kuukausi.
 
Oi kun tulee huono omatunto/paha mieli kun niin vähän pystyy tytöille säästämään.. ainakaan tällä hetkellä. Tosin katoin tässä yks päivä, kun tyhjensin isomman pienen säästökisun lasipurkkiin (viedään sit kerralla isompi satsi pankkiin kolikoita) niin oli tuolla kyllä huikea määrä kolikoita.
Ihan huomaamatta tulee tuolleen kyllä kerrytettyä.
 
Meillä on isopappa antanut pojille pesämunan tileille itse en olisi kotihoidon tuella pystynyt kovasti isommalle säästämään. Mut se hyvä puoli että saa isommat hankinnat maksaa heidän omista rahoistaan :) ja tosiaan pikku kolikoista kertyy yllättävän paljon.
 
Ei kannata ottaa huonoa omatuntoa röllykkä. Noi kolikotkin on jo paljon! Tosi harva itseasiassa haluaa/pystyy/tajuaa säästää lapselle. Meilläkin mennään kuukausi kerrallaan, sen mukaan et miten säästämistä pystyy tekemään.
 
Niin ja jos haluaa säästää lapselle, niin eihän sen tartte paljoa olla. Tilanteen mukaan. Jos haluaa aloittaa säästämisen, niin se voi olla vaikka 10e/kk. Mulla menee kummipojalle just noin että 10e/kk ja siitä joka 3. kuukausi 30e rahastoon tavoittelemaan inflaation voittavaa tuottoa. Helpottaa itseäkin kummipojan lahjoissa, kun jakaa sen tasasti vuodelle. Synttärinä ja jouluna vaan pieni lahja + tilannetieto missä mennään :)
 
Tuo onki muuten kiva ajatus kummilapsellekin! :) ...taijan alkaa kehittämään ideaa ns omannäköiseksi :wink
 
Me avattiin kans tili kun jotkut on sitä ihan kysyneetkin, tietysti heistäkin helpompi laittaa rahaa kun miettiä, että mitä ostais vauvalle.
 
Tuo onki muuten kiva ajatus kummilapsellekin! :) ...taijan alkaa kehittämään ideaa ns omannäköiseksi :wink

Joo varsinkin tässä vaiheessa, kun kummipoika on nyt 15v, niin tuo rahasto on näppärä. Kun eihän sitä oikein tiedä enää mitä ostaisi JA kaikki toiveet taas niin kalliita, ettei minulla niihin ole varaa. Onneksi (kai) kummipoika on sitä sarjaa, että perso rahalle, niin varsinkin hänen kohdalla tuo toimii :)
 
Takaisin
Top