Lokakuun lorut

Täs ny rupesin miettii muutama päivä sitten että ,millloin voi antaa hapanmaitotuotteita? 
 

Dreamer: siinä mun lapussa jonka sain neuvolasta, lukee että 10-12 kk iässä voi alkaa antaa vähän maitotuotteita.

Nyt täällä edetään jo hurjaa vauhtia. Koko ajan saa vahtia. Piuhat on niin jännät! Ei-sanaa saa hokea koko ajan.

 
Meillä ei ryömitä vieläkään..pyörimällä kyllä mennään eteenpän, ja kaikkeen pitäisi päästä käsiksi. Kohta alkaa olla aika raivailla tavaroita ylettymättömiin, tai hokea nimenomaan tuota ei-sanaa, kyllähän sitä ajankanssa oppii mikä on sallittua ja mikä ei.

hoitovapaalle, töihinpaluusta ja rahallisesta tilanteesta/menoista oli jo tuolla edellisessä ketjussa juttua.. töihinpaluu koittaa pehmeällä laskulla, ensin kertyneet lomat ja sitten töihin osittaisen hoitovapaan myötä 30h viikkoon. Typy on kolmepäivää viikossa hoidossa, yhden isovanhemmilla ja kolme kotona. Hoitopaikasta olen kuullut huhuja, että mihin paikkaan pääsee, mutta kaupungilta/kunnalta ei ole tullut vielä päätöstä, (me haemme ulkopaikkakuntalaisena hoitopaikkaa toisesta kunnasta, jossa olemme töissä)

Osittaisen hoitovapaan työsopimus taitaapi olla minun tiimoilta moinen ongelma, vai teenkö sellaisen itelleni... tuntuu kuin kaikki olisivat hieman erimieltä lomien pidosta yms. mielestäni 30h sopimuksella perjantai vapaapäivänä, kuuluu loma-aikanakin pe. olla vanhenpainvapaa, ei lomapäivä, mutta työnantaja on hieman erimierltä, liitosta ei tänään vastattu ja tälläviikolla olisi sopomuksen allekirjoitus. Päivämääristähän tuossa on vain kyse, mutta en halua maksella kelalle jälkikäteen pieleen menneitä laskelmia...pekkasetkin maksettais, mikä oli mulle ihan uutta... Kaippa tuokin on liittokohtainen, mutta tietääkös joku käsitelläänkö tuollainen lyhennetty työaika (loma) sopimus samoin, kuin osa-aikainen?

Rahankäytöttö meillä menee niin, että mies maksaa talosta koituvat laskut yms. remonttikustannuksiin osallistun itsekkin, jos tili vain antaa myöten. ruuat ja muut yleishyödykkeet ostan sitten pääasiassa minä, lapsilisätkin tulevat minun tilille, ja käyttöön menevät nekin, haavena olisi alkaa laittaa osa säästöön typyn omalle tilille, ehkä sitten kun palaan töihin, ja avataan se tili :) Molemmat maksavat omat laskunsa ja omat menonsa.

Nyt herättiin päiväunilta, ruuanlaitto kutsuu :)
 
Täällä on ryömitty viikon verran,saa olla silmät selässäki ja EI-sanaa hoetaan :D Silloin tyttö antaa hymyn ja jatkaa yrittäen avata tv-tason laatikkoa, siirtelee olohuoneen pöytää joka on niin kevyt että se onnistuu, vetelee verhoja ja yrittää johtoihin.. Huh huh :)

Sairastelu: Onko teillä sairasteltu ? Meillä on nyt kolmas nuha, tai oikeestaan aika lopussa onneks jo.. Eilen kävin tarkastuttamassa korvat kaiken varalta. Ei mitään onneks.
Yks kummallinen juttu vaan, nyt kahtena päivänä kun olen pistänyt tytön päivä/yöunille niin yskii niin vimmatusti. En tajua, siis kun hereillä on niin ei yski yhtään,mutta hetin kun pistän pinnasänkyyn unille niin alkaa yskiminen. Viimeyökin meni yskiessä.. No jospa se tästä, ihmetyttää vaan.

Vauvauinti sujuu ja on niin ihana yhteinen juttu että! :) Tyttö on pari kertaa sukeltanut ja on kyllä hoksannut homman ja tykkää :D
 
Täälläkin on ryömitty jo hyvänaikaa, ja vauhdilla! Ja narskutellaan hampaita.. voi jukra kun selkäpiitä karmii, herra narskuttelee hampaita vähän väliä, ja mää en ehkä pahempaa ääntä tiedäkään! :)
Seisomaan osataan jo nousta tukea vasten, ja se meinaa monia muksahduksia ja itkuja per päivä. Kun ihan kaikkea vasten on noustava ylös, vaikkei se alastulo ole vielä ihan hallussa.

Meillä on nukkumaanmenoista tullu nyt sellanen tahtojen taistelu. Kun poika on aina nukahtanut omia aikojaan sänkyynsä, niin nyt huudetaan ja kiljutaan joka kerta sellanen 15-25 min kunnes sammuu kun saunalyhty :D
Silmät kiinni könyää sängyssä väkisin seisomaan ja  kiukkuaa että en haluuuuu nukkuaaaaaa... Yöt onneksi menee kerralla nukkuessa 21-08 :)

kipeenä ei olla oltu kun kaks kertaa koko aikana, saa nähdä miten selvitään tästä syysajasta..
 
Niin se vaan yskä menikin pois.Ihanaa! Viimeyönä ei enää yskitty ja muutenkin koko poppoo nukuttiin makosat yöunet. :)
Meillä isi lähti tänään pitkästä aikaa tuulettumaan, viimeksi vissiin ollut 4kk sitten kavereitten kans viihteellä. Se on semmonen kotihiiri :D Toisin kuin minä..
Olen pyhittäny tämän päivän soseitten teolle ja aikaiseksi olen saanut kukkakaali-parsakaalisosetta, bataattisosetta,riisi-kesäkurpitsasosetta sekä possunlihasosetta.
Parin viikon satsin tekasin, reipasta :D Tekis mieli joskus tehdä nuita hedelmäsoseitakin.. Kuhan tässä saa inspiraation.
Soseista puheenollen, oletteko/missä vaiheessa olette antaneet kalaa?
 

Päpätin: huh! Olet kyllä reipas kun jaksat noita soseita :) Itse en jaksa, raahaan purkkeja kotiin kaupasta. Enkä välitä niistä juuri julkisuuteen tulleita juttuja lasten purkkiruoasta. Mutta oih mikä metelli syntyi kun siirryttiin 8 kk ruokiin, niissä on isompia paloja. No, parin yrityksen jälkeen sain vinkin ottaa sauvasekoitin käteen ja soseuttaa pikkasen sitä mössöä. Edelleen on sattumia, mutta pienemmät.

Tänään meillä on meidän 24 tunnin romanttinen "matka". Eli meillä on hierontaa, mennään ravintolaan, sitten pari drinksua ja nukutaan hotellissa (siis Helsingin keskustassa, mehän asutaan täällä itä-helsingissä :). Casperin isoäiti tulee hoitamaan häntä (anoppini siis). Pikkasen hermostuttaa, mutta kun herra on nukkunut nyt niin hyvin, niin kait se hyvin menee. Nytkin hän nukkui 19:30 - 7:10 yhteen putkeen.

 
Juuuh,tuleehan ne itsetekemät hiukan halvemmiksi ja tykkään muutenkin tehä ruokaa (oon ammatiltani kokki) niin jotenki niin luontevaa oli että teen tytöllekkin ruoat ite.. :)
Ei niissä purkkiruoissa oo mitään vikaa, mutta tämän tien oon valinnut :D
Ne valmiit piltit on käteviä kun lähtee reissuun ja kyläilemään.. Mutta kerran maistoin sitä valmista peruna-parsakaalia,niin meinas oksu tulla :D

Hei ihanaa iltaa teille Jenni, nauttikaa! Ja yritähän rentoutua, vaikka se varmasti jännittää lähteä :)
 

Huh että oli ihanaa! Miehen kanssa kävimme kiinalaisessa kokovartalo- ja jalkahieronnassa. Olo oli kun bussi olisi ajanut yli, mutta jotenkin kuitenkin ihanan rentoutunut. Tänään pikkasen särkee selässä ja jalkapohjissa. Sitten mentiin hotelliin ja otettiin pienet tirsat. Valmistauduttiin ja lähettiin ulos syömään.

Ihana piiiitkä illallinen, makoisaa ruokaa ja hyvää viiniä. En ottanut stressiä VHH ruokavaliostani, vaan söin myös ihanan valkosuklaamoussen jälkkäriksi. Ennen tätä oli tullut viesti anopilta että Casper on mennyt yöpuulle ja on ollut erittäin hauska päivä. Tämä rentoutti äitiä. Illallisen jälkeen menimme vanhaan kantapaikkaani, Kalleen. Oli kivaa, mutta samalla huomasin etten enää kaipaa tätä yöelämää. Suht väsyneinä lähdimme jo 00:30 takaisin hotelliin. Olimme up-gradeannut huoneemme ja meillä oli valtava king-size sänky (2 m leveä!!).

Nukuimme sikeästi, mutta heräsin jo klo 7 :) Syötiin ihana maittava aamiainen, mutta silloin alkoi jo mulla olla niin ikävä että hyppäsimme metroon ja tulimme kotiin. Oli ihanaa nähdä poika taas. Anoppi kertoi että hän oli taas nukkunut läpi yön, ja ollut koko ajan ihanan pirteä ja iloinen! Olin ihanan huojentunut. Tämä oli ihanaa - suosittelen kaikille!!!

 
8 kk soseista: Oon tehny ihan silleen et lämmittämisen jälkeen mössöän haarukalla ne isoimmat palat, niin johan uppoaa :).

Sairastelu: Meilläkin nuhaa hieman pienellä. Aivastee päivisin, mut sit yöllä nenä korisee. Olisko tää 3 nuha.

Liikkuminen: Meillä tosiaan ryömitty jo kuukausia, nyt kontitaan myös ja noustu seisomaan jo jonkin aikaa.. Muksahtelee myös kun tasapaino ei ole vielä niin hyvä ja saa olla kokoajan perässä. Osaa myös kävellä jo pyötää pitkin sivulle päin. Tosi liikkuvainen poitsu meillä.

Sanat: Ymmärtää sanat lamppu (jolloin katsoo heti lamppuun riippumatta missä huoneessa ollaan), kissa (alkaa nauraa ja katsoo kissaan) pallo (menee pallon luo ja heittelee kädessä) isi (nauraa ja katsoo ympärille missä isi on + päästää irti jos seisoo!!) Nyt treenaillaan kuvioita puisella laatikolla johon kuuluu puiset kuviot :)
 
Jenni74 kuulostaa ihanalta! :)

Joo ei sitä enää itsekään kaipaa tuonne baareihin hihhuloimaan vaikka olenkin vielä suht nuori (23v). Ehdin ihan tarpeekseni kyllä niissä juosta silloin 18v eteenpäin.
Mielummin käyn istumassa joskus iltaa jonkun ystävän luona, tai ihan shoppailemassa ja kahvittelemassa ystävien kans. :)

Mutta kahden viikon päästä lauantaina on luvassa minun ja mieheni hemmottelupäivä/yö.
Lähdemme silloin kärppäpeliin, käymme jossakin ravintolassa syömässä ja sitten hotelliin yöksi :)
Kaikista eniten odotan hotelliaamiaista :D Ja onhan se ihana päästä miehen kanssa kunnolla rauhassa juttelemaan ja rentoutumaan. <3 Minullakin tosiaan alkaa työt kuukauden päästä niin senkin takia on kiva ottaa nyt pieni irtiotto arjesta.
Minun sisko, johon tyttö on aivan hullaantunut, tulee meille silloin yöksi,luulenpa että heille on tulossa ihana tyttöjen ilta täällä. :)

Mukavaa viikonalkua kaikille! :)
 
Päpätin: eiköhän sitä kalaa saa antaa kun pilttiruuassakin on pikkukalastajan herkkua. En ny muista mitä kalaa siinä oli.. Pari kertaa oon antanu tähän mennessä kalaa meiän pojalle.
 
8 kk soseista: Yhtä hyvin/huonosti menee kaupaksi kuin mikä tahansa muukin... ;) Eli näillä näkymin syö pari teelusikallista ja that's it...Sormiruokailu on sen sijaan mahtavaa! Rusinoita, mandariinia ja banaania tuo rakastaa! Oikeastaan kaikki, minkä saa itse laittaa suuhun on hyvää, lusikalla syöttäminen on täyttä sirkusta. Älkää hyvät ihmiset kokeko huonoa omaatuntoa noista purkkisoseista!! Ne on aivan mainiota ravintoa lapselle! Ihanaa jos jaksaa itse tehdä, mutta hei. Aivan täysipainoista ravintoa saa valmiinakin. Itse teen molemmilla tavoilla.

Sairastelu: Kaksi nuhaa ollut tähän mennessä, jostain kuulin että kuumeet ja nuhat saattaa olla kytköksissä hampaiden tuloon. Olivialla nyt alhaalla 3 ja ylhäällä 2 ja sinne ylös tulee kohta lisää 2. Huh, aika liukuhihnalta niitä pukkaa!

Liikkuminen: Kieriminen muuttui ryömimiseksi noin kuukausi sitten, ei vielä nouse ylös mutta vaikuttaa siltä kuin ihmettelisi seinäpintoja käsillään, kokeilee ja muitakin tukia tunnustelee. Ostettiin Brion työntökärry, ja auttaen tykkää sen kanssa seistä. Ja tuolia vasten seisoo jos on tuki vanhemmasta.

Sanat: Lamppu, kissa, äiti, isi, koira, kala (on mobile katossa), tissi (hah!)-sanat on tutuimpia, ne osaa etsiä. Ymmärtää myös oman nimensä ja jos ruokapöydässä kysyy vaikka "otatko vielä lisää", kääntyy kohti ja ojentaa kädet, etenkin jos kyseessä on mandariini... ;) Ja yksi päivä hyppykiikussa kääntyi mieheen päin ja sanoi aivan täysin selvästi "isi". Sydän hyppäs meillä molemmilla ylimääräisen kerran! Ihana tunne!! Myös äittä, äittä-hokemaa on mutta se ehkä vaan kuullostaa siltä...? Ja lamppua katsoessa "puhaltaa" suustaan -ppu.

Omat menot: Lauantaina olisi tarkoitus lähteä hummaamaan kaverin kanssa. Saa nähdä, kuinka käy. Jaksanko itse ja miten noilla menee isä-tytär aika!
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Liikkuminen: Meillä aluksi kierittiin ja nyt on ryömitty jo pitkän aikaa. Poika nousee konttausasentoon ja heijaa siinä eestaas. Seisomaan nousee tukea vasten. Ja sohvallekin tempoo ittensä, jos vaan on sopivasti kangasjakkara siinä sohvan vieressä.
Pinniksen pohjakin piti jo laittaa alemmas, ettei vaan könyä sieltä ulos, kun tosiaan seisoa töpöttää sielläkin.

Ruokailu:Edelleen omat soseet teen (siis ne kasvis-ja lihasoseet). Joskus kun iskee hirvee nälkäraivo tempaisen kaapista valmiin kaupan soseen, mutta harvemmin. Ruoka maistuu ihan törkeen hyvin. Kaikki kelpaa.
Leipääkin oon jo antanu. Sitä tykkää sormiruokailla. Ja kaloista seitiä ja lohta. Ainiin ja kananmunaakin.

Hampaat: 2 kpl alaleuassa :) Niitä ollaan joka aamu ja ilta harjattu. Reippaasti avaa suun ja antaa nopeesti hampaat nykyttää. Mitä muuta voisikaan hammashoitajan pojalta odottaa emoticon

Sairastelu: Sormet ristiin nyt, mutta poika ei ole juurikaan ollu kipeenä. Nenä hieman tukossa välillä, mutta keittistipat auttaa tukkoisuuteen.

Sanat: Meillä sanottiin "äi-ti" viikko sitten emoticon Poika jäi tädilleen hoitoon ja olin eteisessä lähdössä, kun tädin sylistä kuului iloinen "äi-ti"! Oijoiiii!
 
Ainiin...piti kysyä kausi-influenssarokotuksesta! Moniko meinaa ottaa vauvalle?
 
Sormiruokailu: pari kuukautta tyttö on nakerrellut maissinaksuja.. Siis tekis mieli antaa jotakin muutakin kuten vihannesta/hedelmää,mutta ku pelottaa että saa palan irti ja tukehtuu.. Tää onkin varmaan ainut asia mistä oon ylihysteerinen :D

Liikkuminen: Ryömii menemään ja välillä se on semmoista konttauksen ja ryömimisen välimuotoa :) Polviseisontaa kans yrittää ja ihan seisomaan astikin välillä yrittää, jos näkee jotain mielenkiintoista. :D Huh huh, kehitystä tapahtuu koko ajan.. Hirveän hyvin tyttö viihtyy yksin, mutta enää ei nuin vain jätetäkkään tyttöä yksin olohuoneeseen leikkimään kun lähden laittamaan pyykkejä kuivamaan.

Syöttötuolissa heiluu niinkuin viimeistä päivää ja kädet vispaa hulluna, itse haluaisi syödä ja iltapuuron annakin osittain syödä itse kun sen jälkeen mennää aina kylpyyn :) Puuro on muutenkin ehdottomasti lempiruokaa :)

Hampaita ei oo näkyny ei kuulunu.. :D Minullekin tosin on tullut 9kk iässä ensimmäinen hammas. :)

Sanoja ei ole vielä tullut, mutta juttelee kyllä hirveästi muuten.. :D Välillä olen kuulevinani äittä ja vauva :D Mutta sitten kun sanoo missä lamppu tai pallo niin katsoo lamppua ja palloa. :)

Influenssarokotteesta.. Todennäköisesti ei oteta.. Pitänee vielä jutella parin viikon päästä neuvolassa asiasta.

 

Pakkasin juuri pois imetysvaatteet emoticon Kai se on yks vaihe taas päättynyt. Toisaalta ihanaa kun pääsee taas käyttämään "omia" vaatteita, mutta toisaalta kauhean haikeeta. Varsinkin kun se imetys ei meillä koskaan sujunut niin kun piti. Lopussa imetys oli lähinnä nukahtamis"ase".

On tuo vauvakuume taas nostattanut päätään. Itse haluan toisen lapsen vielä, ennenkuin on ihan ikäloppu. Mies empii, kun miettii miten paljon työtä toinen lapsi tuo. Mutta minä haluaisin että Casperilla olisi sitten seuraa myös. No, on meillä vielä aikaa keskustella asiasta, kun ennen meidän häitä (2.6.2012) en aio raskaaksi tulla.

Nyt poika heräs päikkäreiltä, pitää mennä syöttämään.

 
Juu u vauvakuumetta ihan pikkusen pukkaa täälläkin.. :) Kaikki tutut ja tutuntutut ovat pieniin päin tai vasta saanut vauvan niin sehän ei yhtään helpota tätä kuumetta :)
Ellan kanssa kaikki on sujunut niin mutkattomasti, että vaikka heti haluaisin toisen, mutta toisaalta jospa tässä ainakin vuoden odottais. :)

Meidän vuorokauden mittainen hemmottelureissu alkoi eilen klo 16.
Käväsimme hotellilla ja lähdimme jäähallille katsomaan kärpät-pelicans peliä.
Katsottiin peli joka päättyi 2-3 :( Dääm, mutta kiva oli kumminkin käydä katsomassa.
Seuraavaksi kävimme syömässä amarillossa, voi että olikin hyvää ruokaa! :P
Sitten vielä yhdessä pubissa käytiin parilla oluella ja sieltä hotellille nukkumaan puoliltaöin :)
Herättiin tosiaan klo 8.00 :D Käytiin pitkällä ihanalla aamiaisella ja lähdimme kotia kohti klo 10.30.
Kotona meitä odotti iloinen pikkuneiti joka oli nukkunut yönsä klo 21-8.30 ja ollut oikein reipas, lukuunottamatta normaalia iltakärttyilyä :D
 
Itelläkin vähäsen vauvakuumetta.. ja se vielä pahentaa kun kattoo salkkareita ja siinä on pieniä vauvoja :) mut eipä nyt vielä hankita uutta lasta ihan tarpeeks on tuossa esikoisessa jo. Se on yks tuholainen vetelee stereoiden johtoja ym. 
 
Takaisin
Top