Lokakuun lörpöttelyt

Shakira

Näppärä viestien naputtelija
Äh ja puh, taas on ollu vähän haipakkaa täällä... Ma ja ti välisen yön vauva nukku jotenkin huonosti, ähisi ja puhisi ja itki unissaan. Aamulla typy oli vähän lämpöisen oloinen, mut en sit kiinnittäny siihen sen kummemmin huomiota. Laitoin neidin partsille nukkumaan ja sieltä vähän ajan päästä autoon ja mentiin lastenlääkärikeskukseen sen korvatulehduksen jälkitarkastukseen. Lääkärissä sit ulkovaatteita pois ottaessa tajusin, että tyttö on ihan tulikuuma! No, oltiin ihan oikeassa paikassa. :) Päästiin lääkärille ja hän mittasi heti kuumeen, oli 40 astetta. Verikokeisiin ja selvisi, että tulehdusarvot koholla. Lähete lastenklinikalle, käski mennä heti. Lääkäri sano, että näin pienellä kuume yleensä viestii pissatulehduksesta, munuaistulehduksesta, keuhkokuumeesta ja sit oli vielä joku neljäs mut en muista mikä se oli. Korvat oli kuiteskin ihan ok eli tulehdus poistunut. :) Hoitaja laitto vauvalle supon alentamaan kuumetta ennen kun lähdettiin.

Lastenklinikalla ensiavussa hurahti 6 tuntia, lääkäri katteli vauvaa ja ottivat kaikenmaailman näytteitä vauvasta. Sanoivat, että äidille voi olla mukavampi odottaa ulkopuolella näytteidenoton ajan. Kuuntelin sitten oven ulkopuolella 45 min. kun pikkuinen huusi suoraa huutoa... :/ Hoitajat ramppas edestakas huoneeseen ja juttelivat keskenään kun ei jonkun näytteen ottaminen meinaa millään onnistua. Mä pidättelin itkua, kunnes joku ohjasi mut sitten erilliseen meille varattuun huoneeseen (saatiin siis sieltä ensiavusta huone kun vauva niin pieni). Että ehkä mukavampi odotella siellä kun kuunnella sitä itkua... Vauva palautettiin mulle ja toinen oli siinä vaiheessa jo ihan kosketusarka ja tosi tuskaisen oloinen. Se oli selkäydinnäyte mitä eivät saaneet otettua. Vauvalle lisää kuumelääkettä ja antibioottia tippumaan suoneen.

Illalla päästiin sit osastolle ja siellä toista antibioottia tippumaan, samoin laitettiin nesteytystippa. Ja lisää kuumelääkettä. Yöksi kolmas antibiootti tippumaan. Mun piti tehdä yön syöttöpunnituksia, että tiedetään mikä on sopiva nesteytyksen määrä. Ettei anneta liikaa tai liian vähää. Se oli ihan kamalaa, kun vauva oli niin itkuinen. Toinen rauhottu aina imetykseen ja voitte kuvitella miten hermostu kun joutu siitä vaa'alle eikä enää päässy tissille. Eipä tälle mammalle oikeen uni sairaalassa tullu... Sillon yöllä tais saada vielä yhen annoksen kuumelääkettä.

Aamulla typy oli jo pirteempi, vaikkakin edelleen tosi rassukka. Antibiootit tepsi eikä kuumettakaan enää ollu. Selvisi, että kyseessä oli pissatulehdus. Virtsatiet ultrattiin, että jos jotkut rakenteelliset poikkeavuudet ois aiheuttanu tulehduksen. Ei löytyny mitään. Oltiin sairaalassa kolme päivää eli kaks yötä. Suonensisäistä antibioottia sai siis kolmena  vuorokautena ja nyt kuuri jatkuu suun kautta. Turhat antibiootit lopetettiin sit heti kun selvis, että mikä vauvaa vaivas.

Aivan kamalaa, hirveetä, ahdistaavaa!!! Vaikka kyseessä oli "vaan" pissatulehdus, oli se ihan kamalaa. Se epätietoisuus ja huoli oli jotain aivan järkyttävää! Kotiin päästiin torstaina illalla ja mies oli sen illan töissä. Mun vanhemmat oli apuna ja kun he lähti ja molemmat lapset nukkui, mulla purkautu kaikki tunteet. Itkin ihan hysteerisenä ja oikeesti tuntu, että mä en selviä tästä ikinä!!! Jäi ihan kamala pelko, että miten mä selviän arjesta lasten kanssa. Kauhee ahdistus, että mitä jos näin käy uudestaan. Aamulla oli jo parempi mieli ja tiedän, että kyllä tää tästä. Mut ihan niinku vauva on toipilas, ni niin oon kyllä mäkin! On henkisesti jotenkin heikko olo... Tiedän, että ajan kanssa helpottaa, mut mut... Niin ja eilen lääkäri soitteli lastenklinikalta perään, että siinä ultrassa oli löytynyt maksasta kysta jonka haluavat vielä tutkia. Kuukauden päästä siis uudelleen ultrattavaksi.

Tuli paljon tekstiä, mut tää oli mun tapa päästää tää kaikki pihalle... Toivottavasti muiden vauva-arki sujuu vähän iiseimmissä merkeissä. :)
 
Hui kamala Shakira mitä teille on käyny! Mä melkein rupesin itekin itkemään, kun tuota luin. Paljon voimia teille ja paranemisia sulle sekä vauvalle. Hurjia juttuja sitä voikin käydä noin pienelle vauvalle (vaikka kyseessä olikin ihan tavallinen vaiva aikuisille). Onkohan nuo pissatulehdukset kuinka yleisiä vauvoilla?
 
Voi Shakira mitä koettelemuksia teillä on!! Rutistaisin jos olisin siellä! Ei ihme, että tuollainen laittaa itkemään hysteerisenä, kun pelkästään sen lukeminen pistää nieleksimään. Toivottavasti murunen tokenee nopeasti ja kysta on harmiton!
 
XeeenaZ en kyllä osaa sanoa, et kuinka yleisiä pissatulehdukset on näin pikkusilla. Jotenkin tuntuu, et saattaa melko yleistä ollakin, kun lääkäri tosiaan heti luetteli noi tietyt mistä vois olla kyse. Ja kirjotin muuten väärin tonne ylemmäs, ei pelkkä kuume viesti noista sairauksista - mut kuume ja se et tulehdusarvot on koholla. Ja ne tsekataan automaattisesti jos korkea kuume.

Meillä alkaa nyt sitten ristiäisjärkkäilyt, ne on viikon päästä. ONNEKS kaikki on melko lailla kunnossa, ei tartte ihan hirveesti touhuilla. Neiti saa vihdoin oman nimen. :)
 
Ei oo kyllä pienten sairastelut mitään kivaa! Ja noi näytteiden ottamiset, hyi että! Meillä oli myös muutaman päivän sairaalakeikka kun poika oli kuuden viikon ikänen ja sillon myös vanhemmat passitettiin ulos huoneesta kun pojalle laitettiin kanyyli. Verikokeiden aikana multa kysyttiin aina haluunko jäädä vai meenkö pois ja kyllä mä sillon aina jäin mut kyllä se pahaa tekee =/

Shakiralle hirveesti voimia!
 
Moi!

Täällä ilmottautuu yksi palstaa seuraillut mamma, jolla LA oli 18.7, mutta Mici-poika päätti ilahduttaa syntymällään vasta 1.8. Laiskana en ole saanut tänne kirjoiteltua, mutta kovasti haluaisin liittyä seuraanne facebookissa. Miten löydän teidät?
 
Heipsis! Eipä oo tullu kirjoteltua tännekään, yks kuukaus on jäänyt välistä.. No mutta nyt päivitän pikaisesti kuulumisia.

On ollut arki vähän hulinaa meillä! Ei kyllä läheskään sitä mitä Shakira on nyt saanut kokea :o Kamalaa. Toivottavasti on asiat nyt ok!

Meidän kotiin tuli masennus aika rajuna kylään ja siitä on seurannut muun väsymyksen yhteydessä aivan älyttömän vaikeita aikoja parisuhteelle.. Vauvan kanssa menee loistavasti ja vaikka arki on ihan uskomattoman raskasta tällä hetkellä niin ne isot hymyt palkitsee hurjana! Tyttö kasvaa niin kovaa vauhtia ettei äiti pysy perässä.. Joka päivä tulee lisää juttelua ja isompia hymyjä =)
Viimiset kaks kuukautta on mennyt miehen kanssa tapellessa ja välillä on tuntunut ihan ylivoimaiselta mennä edes nukkumaan toisen viereen.. Lapsen takia kuitenkin tehdään töitä suhteen eteen. Välillä tuntuu ihan paskalta mutta onneks on hyviäkin päiviä mahtunut mukaan.
Kaiken päälle rakas tietokoneeni meni lopullisesti rikki, joten koneella käynti vaatii ylimääräisiä mummolakäyntejä..... ;) Jännä huomata nyt miten riippuvainen on teknologiasta, eihän ilman konetta pärjää!

Mut kaikkea hyvää kaikille mammoille, lueskelen kyllä paljon täällä kirjoituksia vaan ei aina kerkeä itse sitä tekemään! =)
 
Joopa joo. Jottei liian ykstoikkoseks elämä kävis niin vielä vähän jatkoa edelliseen... :/ Olin tosiaan ton sairaalareissun jälkeen vähän siipi maassa. Maanantaina oli miehellä vapaapäivä ja meillä oli kaikilla yhdessä niin kivaa! :) Käytiin koko porukka kaupoilla yhdessä ja Hesburgerissa syömässä. Sit nukuttiin päikkärit, lapsukaisetkin nukku samaa aikaa. :) Mentiin mun porukoille syömään ja päästiin miehen kanssa kahdestaan saunaan. Ja mun fiilikset alko olla jo ihan mainiot. Sit vauva alko yhtäkkiä kiljua ihan täyttä kurkkua ja oli selkeesti tosi tuskaisen oloinen. Pari tuntia kanniskeltiin ja sit soitin lastenklinikalle, että voitaskohan varmuuden vuoks tulla tsekattavaks ettei vaan oo mitään hätää. Kuumetta ei ollu eikä verinäytteissä löytyny mitään. Itkua kesti sit kuus tuntia, välillä vauva rauhottu kevyempään itkuun ja välillä oli hetken ihan hiljaakin. Suurimman osan ajasta kuitenkin itki raivoisaa kipuitkua. Itkemättä oli ehkä puol minuuttia kerrallaan. Ja ei syöny... Kakka tuli päivystyksessä monta kertaa, se oli ku kaurapuurohiutaleita! Ihan kuivaa... Mulla tuli heti itelle mieleen, että varmaan johtuu siitä antibiootista eikä oo sen vakavampaa. Anyway, vauvan oli pakko jäädä taas osastolle kun ei sitä saatu syömään. Ei kelvannu tissi ja sit pumppasin (jollain aataminaikasella käsipumpulla) et joskos ois pullosta syöny, mut ei. Eli taas tiputukseen ja yöks osastolle... Mä tulin kotiin yöks ja hoitaja oli yöllä herättäny vauvan kerran syömään ja aamulla anto myös pullosta. Aamupäivällä juttelin pitkään lääkärin kanssa ja päätettiin, että lähdetään kotiin kun vauva vaikutti taas ihan hyvävointiselta. Lääkäri ei osannu tietenkään varmaks sanoa mikä oli, mut epäili että nää monet antibioottikuurit - vauvalla kaks lyhyen ajan sisällä ja mulla siinä välissä yks - on ollu liian kova pala suolistolle. Ja että kyseessä oli varmaankin vatsakramppi. Jos toistuu, voidaan olla kotona ja yrittää helpottaa vauvan oloa - paitsi jos ei syö niin sitten taas päivystykseen. Ei oo onneks noin voimakkaana toistunu, antibioottikuuri loppu tiistaina. Mutta on se edelleen välillä tosi tuskaisen olonen. Ja kakka ei oo vieläkään semmosta normaalia maitokakkaa. Ei oo kuitenkaan enää yhtä kuivaa ja selkeesti vauvankin olo helpottuu koko ajan.

Mut joo, tää oli ihan viimenen tikki mulle. Viirukhan soitin neuvolaan ja niiden perhetyöntekijä kävi eilen meillä jutskailemassa, sain vähän kertoa mun tuntemuksista. Tulee vielä uudestaankin. Mun fiilis on jo paljon parempi, kun huomaa että vauvakin voi paremmin. Mut voi elämä mitä pitääkin tapahtua!!! Oon nauttinu tästä kaikesta niin paljon ja sit tuntuu, ku vedettäs jalat alta... Ja joo, kyllä tässä aikaa menee, että on taas tämä äiti ihan oma itsensä...

jossunen kurja kuulla, että siellä on väsymystä ja masennustakin. :/ Sähän voisit kans pyytää neuvolasta jutteluseuraa tai jos haluutte vaikka sun miehen kans perheneuvolassa käydä yhdessä juttelemassa? Ihanaa kuitenkin, että jaksat nauttia vauvasta ja niistä hymyistä. :) On tää kuitenkin kaikesta huolimatta niin ainutlaatuista aikaa. :)
 
Takaisin
Top