Lokakuun löpinät

Miten usein rintapumppua pitäisi/kannattaisi steriloida ja pestä? Mä oon nyt steriloinut jokaisen käytön jälkeen, mutta jos nyt pumppailen kolmen tai kahdenkin tunnin välein, tuntuu että oon koko ajan purkamassa ja kasaamassa sitä, jos aina pesun lisäksi steriloin tota :bored:
 
Mä olen keitellyt ne osat, jotka voi keittää, kerran tai kaksi vuorokaudessa, voi kyllä olla että useamminkin pitäisi? Samalla nuo on nyt menneet kun tuttipulloja pitää keitellä usein, kun niitä ei montaa ole.

Muuten sitten vaan pesen, eli huudon haalealla vedellä maidot pois ja sitten tiskaan astianpesuaineen kera suht kuumalla vedellä, huuhtelen hyvin ja laitan kuivumaan. Tuon Beemoon ohjeissa (jotka ovat muuten pelkästään på svenska :facepalm:) korostetaan, että kaikkien osien pitää olla täysin kuivia, kun laitetta käytetään.

Ei ole meillä venynyt varmaan kertaakaan yli neljän tunnin ainakaan pojan ruokailuväli, jompikumpi aina kyllä herää ajallaan. Aivojen puuttumisen huomaa kyllä siitäkin, kun en millään meinaa kuitenkaan muistaa, mihin kellonaikaan poika on viimeksi syönyt, vaikka aina katson kelloa aloittaessa :dead: Korvikkeen kanssa kun joutuu enemmän niitä kellonaikoja miettimään, ja tietysti myös pumppauksen vuoksi. Kyllä helpottaa omaa mieltä, kun saadaan huomenna aamupäivällä palata imetykseen. Toivottavasti se nyt sitten sujuu edelleen ilman isompia ongelmia. Vaikkei välissä ollutkaan kuin neljä päivää, niin vähän hirvittää, jos poika ei enää tykkääkään tissiä ottaa, kun on hankalampaa :nailbiting:
 
Pumpun voi steriloida vaikka vaan kerran vrk. Käytön jälkeen huuhtelee kylmällä vedellä (maitoproteiinit pois) ja sit laittaa vaikka pakastepussissa jääkaappiin kylmään säilöön ennen seuraavaa käyttökertaa.
 

Liitteet

  • 1509488795593.jpg
    1509488795593.jpg
    45 KB · Katsottu: 21
Luin ohjekirjasta uudelleen tuon kohdan "Före varje användning: Se till att alla komponenterna är rena, steriliserade och torra", eli kyllä olis pitänyt tuon pumpun ohjeen mukaan keitellä kaikki ne osat, jotka ohjeen mukaan saa keittää jokaisen käytön jälkeen. Tuon kohdan olen näköjään lukenut huonosti. Enkä ole myöskään säilyttänyt osia pelkän pesun jälkeen kylmässä, joten oletusarvoisesti oikeastaan kaikki pumpattu maito on käyttökelvotonta, kun hygienia ei ole ollut riittävällä tasolla. Vahinko ei nyt ole suuren suuri, vaikka heittäisin kaiken pumpatun maidon pois, ehkä se olisi turvallisin vaihtoehto kuitenkin tässä kohtaa.

Rupesin muistelemaan, miten sairaalassa oli siellä olevien pumpun osien laita. Se suppilohärveli ja ilmaletku otettiin steriilistä pakkauksesta, ja ohjeena oli, että niitä voi käyttää vuorokauden ajan, ja riitti, että sen suppilon pesi käyttöjen välillä, ja vuorokauden jälkeen ne oli vaihdettava uusiin. Tuttipullo piti olla joka kerta uusi tietenkin. En tosin edes muista enää, millainen se tötterösysteemi siellä oli, ei tainnut olla ihan niin monimutkainen kuin tuossa Beemoossa on.
 
Muokattu viimeksi:
Älä heitä pois. Voit vaikka käyttää nää maidot sitten kun sterilointi vaihe on ohi vauvalla; toisinsanoen alkaa syömään muutakin kuin maitoa :)
 
Voi hitsinpimpulat että tuntui mukavalta palata imetykseen aamun verikokeen jälkeen :Heartred Perjantaina selviää, miten äidinmaito nyt sitten vaikuttaa parissa päivässä bilirubiiniin. Ja mielenkiinnolla odotan tämän päivän verikokeen tulosta.

Tuli tuosta bilirubiinista mieleen, että jossain aiemmassa viestissä taisin sekoittaa päässäni nuo aiemmat arvot. Sairaalasta lähdettäessä oli 213, viikko sitten 180, viime lauantaina 157, ja maanantaina 145 (tai 147, en nyt ole ihan varma, mutta jotain sinne suuntaan). Se kyllä viittaisi minusta siihen, että tuo pojan ajoittainen keltaisuus johtuisi äidinmaidosta.
 
Hyvä Kaari, että imetys jatkuu. Olisi ollut kurjaa, että poika olisi hylännyt rinnan ja selvinnyt, että keltaisuus johtui maidosta.
 
Mä olen keitellyt pumpun kerta / vrk ja muuten vaan huuhdellut kylmällä ja sitten pessyt kuumalla pesuainevedellä. Sairaalassa ohjeena oli välissä vaan huuhdella.
 
Hups tai sitten ohjeet on muuttunu parin vuoden takaisesta. Luin tossa mam tuttien ohjeita niin ne pitäis pestä saippuavedellä :bored: ennen ei ole minusta saanut kun sitä saippuaa voi jäädä sinne tuttiin.

Toinen juttu oli tuttien mikrosterilointi. Ilmoitettu 3 min ei olekaan kahden tutin aika vaan yhden. Kahta pitäisi mikrottaa 5 min, kolmea 6 min, neljää 7 jne. Esikoisen tutit 1-6 kerralla meni aina vaan sen 3 min :grin ja kuulostaa jotenkin vähän hätävarjelun liioittelulta. Mutta ihmettelen vaan kun olen aivan taatusti lukenut ne ohjeet 2 v takaperin mutta nuo oli ihan uutta infoa :bored:
 
Noita ohjeita on monia. Yksi ällöttävimmistä on se, että pumppu laitetaan jääkaappiin ja huuhtastaan se osa ennen käyttöä mikä tulee rintaa vasten.
Mä pesen joka välissä ja tulee mikrotettuakin. Mulla on neljä pumpun runkoa ja kaksi sähköpumppua ja kaksi käsikahvaa. Koen helpoimmaksi huuhtoa, pestä, steriloida ja käyttää. Välillä jäi sterilointi välistä kun oli vain kaksi pumpua. On siis aventin pumppuja kaikki, niin sopii osat ristiin.
 
Tuttipullot, niiden tutit ja nuo huvitutit (tai miksi niitä nyt sanotaan) ollaan tiskattu astianpesuainevedessä ja huuhdeltu hyvin, ja sen jälkeen kattilaan kiehumaan vaan. Saman olen kyllä tehnyt noille rintapumpun keitettäville osille. Rasvan saa varmaan paremmin pois astianpesuaineen kanssa, vaikka luulisi sen irtoavan keitettäessäkin?

Olipa äsken episodit pojan kanssa... Tissitteli aika pitkään ja hartaasti useampaan otteeseen, ne viimeisimmät taisi olla ihan vaan huvikseen. Sitten alkoi ihan mahdottomat raivarit, ensin nukahti syliin ja jonkun ajan päästä ihan yhtäkkiä kauhea karjuminen ja kroppa kaarelle. Sitten taas uni voitti, ja samanlainem huuto uudestaan. Taisi sitten olla megalomaaninen vatsankipristys noilla itkuhetkillä. Nyt sitten tulin makuuhuoneeseen, jossa on hiljaista ja hämärää, ensin oli tolkuton huuto kun otin viereen, kädet viuhtoi kuin viimeistä päivää, jalat potki ilmaa raivokkaasti. Ei kelvannut tissi eikä tutti. Ja sitten yhtäkkiä, naps vaan, poika nukahti :O Onko sellaista "uniraivoa" olemassa? Joltain sellaiselta tuo kyllä vaikutti.

Olihan tuo nyt ehkä viisi minuuttia unessa, nyt on taas hereillä ja killittelee tuossa,mutta ei hirveästi itkua väännä, vaikka muuten kipristelee. Taitaa reagoida nyt tuohon kun korvike vaihtui äidinmaitoon :sad001
 
Jaha, varaudutaan nyt sitten valvomaan pitkään pojan kanssa, huudosta ei tule loppua, taukoaa vaan välillä joksikin aikaa alkaakseen taas uudelleen entistäkin raivokkaampana. Joku on nyt huonosti pienellä, mutta kun ei nyt pääse ymmärrykseen, että mikä pientä miestä riepoo :sad001 Tutti ei kelpaa, eikä kelvannut äsken tissikään. Täytyy kokeilla myöhemmin uudelleen, jos nyt joku asia rauhoittaisi pienen...
 
Kaari koita jaksaa! :happy: Oletko kapalointia kokeillut?

Meillä myös taitaa tulla pitkä yö. Poika ei ole koko päivänä nukkut kuin tissi suussa tai sylissä. Nytkään ei irtaannu tissistä nukkumaan vaan hetken päästä havahtuu hereille. Eikä auta tuttikaan vaan pitää olla ihan mussa kiinni. Mä vaan haluaisin iltapesulle päästä, enkä edes pysty nukahtamaan, jos poika on tissillä. Yöllä ei ole ongelmaa poika kainalossa nukahtamisessa, koska sammun heti kun otan pojan syömään.
 
Voi ei Kaari, toivottavasti tilanne rauhoittuu! Inhottavaa kun pienellä on hätä mutta ei tiedä mistä johtuu :sad001 kaarelle jos vääntää itseään niin ainakin meillä tuntuu johtuvan ilmavaivoista.
 
Kaari koita jaksaa! :happy: Oletko kapalointia kokeillut?

En ole kokeillut, sairaalassa käärivät alkuun sen peitosta tehtyyn kapaloon, mutta en osannut tehdä sellaista, enkä ole nyt sitten myöhemminkään selvittänyt, miten sellainen tehdään. Poika on kyllä tottunut jo sairaalasta asti nukkumaan vapaasti peiton alla, joten vois olla, ettei kapaloon enää suostuisi. Kokeilemalla se selviäisi.

Tänään tuossa illemmalla annoin taas Cuplaton tai, saattoi auttaa jonkun verran tuohon huutoon kyllä. On nyt nukkunutkin kohtuullisen hyvin ne ajat mitä nukkuu, aika usein herää kyllä syömään.
 
En tiedä niin, pitäisi kokeilla, mitä tapahtuu, jos jätän omasta ruokavaliosta jotain pois tai vähennän. Nyt on myöhäinen ilta ja yö tähän asti mennyt hyvin, poika syö molemmat tissit ja nukahtaa suht helposti ja nukkuukin hyvin.
 
Minäkin ehdottaisin kapalointia!
Meillä esikoinen rauhoittui melkoisesti kapaloitaessa ja sitä pitkään jatkettiinkin, lopulta vaan käärittiin lakanaan ja kun pikku hiljaa totuteltiin pois tavasta niin löysättiin aina enemmän. Esikoinen oli hirveän levoton nukkuessa (vieläkin) ja heräsi aina kun raajat viuhtoi.

Kuopus on nyt myös toisinaan kapaloitu ja tällöin rauhoittuu kun meilläkin ähistään ja kipuillaan masun kanssa jonkin verran.
 
Takaisin
Top