Lokakuu

Neuvoläkäynti takana, pissa puhdas, painoa tullut kahdessa viikossa 150g, hemppaa ei otettu kun oli viime kerralla lähtenyt nousuun, verenpaine ok. Pulssi oli koholla mutta se menee itsellä aina jännityksen piikkiin. Vauva lepäilee raivotarjonnassa mutta ei ole vielä kokonaan telakoitunut. Vauvan syke 140. Sf-mitta 33.
Nyt kun vauva on täysiaikainen, 37 viikkoa ja vähän päälle, niin sitä alkaa jo oikeasti miettimään että lähtö voi tulla koska vaan, nyt kohta heti vähän ajan päästä, huomenna, viikon päästä tai sitten vasta kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen. Vieläkään synnytys ei jännitä, mutta sitä on alkanut miettimään minne kaikkialle sitä viitsii enää lähteä, josvauva päättääkin alkaa syntymään kesken reissun...
Olo on oikestaan levollisen odottava.
 
Iloista lokakuuta, jospa tässä kuussa lähtö tulisi ;) Mullahan laskettu aika oli toissapäivänä, tänään oli kontrolli ja kaikki kunnossa, vauva ~3kg ja saattaa tulla tänään tai ens viikolla. Seuraava kontrolli onkin heti perjantaina (ellei baby siis päätä tulla ennen sitä :D), kuinka usein Suomessa näitä kontrolleja loppuajasta järjestetään? Mä oon kans älyttömän levollinen, siis nimenomaan älyttömän, missä se jännitys viipyy? Nyt kyllä lupaan tässä jotain ja tänään pakkaan vihdoin sairaalakassin, mies jo pelotteli aamulla että ne ottaa mut sisään jo nyt eikä mulla ole mitään mukana. :D Oon varma ettei se löydä täältä huushollista mitään mitä mä haluan. :D
 
Laskettu  aika  perjantaina! Tänään neuvola. Pyydän tarkastamaan tilanteen ja sorkkimaan oikein kunnolla, jos se vaikka jotain auttais eli nopeuttas.

Me ollaan kyllä tähän asti kyläilty normaalisti toisella paikkakunnallaki (on se sairaala muuallaki ;) ja meillä anyway lähin lähes 100 km:n päässä kotoaki). Ainoa, mikä vastustaa on edelleen nukkuminen. Kylkiasento ei vaan sovi mulle enkä siihen totu ja muutenkaan ei voi nukkua enää hetkeäkään, tarkoittaa korkeintaan tunnin, parin pätkiä ja viime yönäki peräti neljä tuntia unta yhteensä. Siispä aivan sama, "nukkuuko" omassa sängyssä vai kyläpaikassa.

Viikonloppuna oli jo ihan kipeitäkin, säännöllisiä suppareita, jotka eivät kuitenkaan kehittyneet, vaan loppuivat sitten tunnin päästä kuin seinään. Sama toistui vielä saman yön aikana ja sen jälkeen ei mitään. Joka tapauksessa korkeintaan parisen viikkoa menee enää tähän odotettuun h-hetkeen. :D Tietysti sitä toivoo joka päivä pääsevänsä jo tositoimiin ja toisaalta se asia myös hirvittää.

Tsemppiä kaikille viimeisiin päiviin/viikkoihin! :)
 
Moikka. Uutena tänne vielä kirjoittelen. Pakko purkaa hieman paineita.  Tänään kävin ylimääräisessä ultrassa selvittämässä miten päin vauva on, kun neuvolassa ei oltu siitä varmoja.
Lääkäri sitten kysyi aluksi tiedänkö kumpi on tulossa ja kerroin etten tiedä enkä halua tietää.
Hetken lasta katseltuaan ilmoitti että lapsi on pääalaspäin ja n. 3kg painaa. Sanoi sitten vielä että katsoo sukupuolen. No koneesta tuli muutana kuva ja lääkäri sanoi että älä katso tuota yhtä kuvaa, että siinä näkyy sukupuoli. Enhän mitä sitä olisi osannut siitä katsoa ja sanoin sen lääkärillekkin, mutta hän ilmoitti että aivan selvästi se siinä näkyy. tietenkin tajusin että poika olisi tulossa ja sanoin sen ääneen. Sitten lääkäri näytti kuvan ja sanoi että aivan selvästi on penis ja kivekset.
Laskettuun aikaan on enää n. 2 vk, mutta silti harmittaa..
En ymmärrä, miksi lääkäri otti kuvan sukupuolesta, kun en sitä halunnut tietää. Ja kyse oli muutenkin vain siitä miten päin lapsi on.

Mukavia odotushetkiä. :)
 
banula, Suomessahan neuvolassa käydään ensin kerran kuussa ja sitten loppuajasta/viimeisen kolmanneksen aikana ensin kahden viikon ja sitten viimeisen 4 viikon  ajan ennen la aina joka viikko. Viimeinen lääkärineuvola taitaa olla siinä rv 34-36 paikkeilla (?) Ultrathan ovat yleensä niskapoimu- ja rakenneultra ja joissain kaupungeissa sitten kolmas ultra loppuraskaudesta.

Pitää vielä mainita tämänpäiväisestä ylimääräisestä ultrasta ja neuvolakäynnistä. Sf-mitta ollut aivan keskikäyrällä (rv 38 sf oli 33). Ultrissa (np ja rakenne) sikiö ollut arviolta viikkoja vastaava. Meillä tehdään lisäksi kaikille tuo painoarvioultra n. rv 34 ja oli silloin (34+5) arviolta 2700g (virhemarginaalit siihen +/-200g). Laskettiin, että kasvais lähemmäs 4 kiloa laskettuun aikaan mennessä ja koska en synnärillä vielä ole niin tehtiin nyt uusi painoarvio lasketun ajan ollessa käsillä. No sepä olikin sitten n. 4200g (virhemarginaali siihen) eli parhaimmillaan tuolla masussa kylkeään kääntää 4,5 kg painava tapaus. Lääkäri vielä meinasi, että on aika realistinen, sillä vauveli ei ole kiinnittynyt ja sai mitattua myös pään erittäin hyvin eli iso lapsukainen on syntymässä jo nyt laskettuna aikana eikä tarvisi mennä yliaikaiseksi. Nyt odotellaan sitten aikaa äippäpolille lantion magneettikuvaukseen, että nähdään mahdutaanko sieltä yleensäkään tulemaan (etenkin siis jos menee yli ja kasvaa yli tuon 4,5 kg). Toivon, että saan ajan mahd. pian ja että käynnistävät samalla, ellei ole päättänyt itsestään syntyä siihen mennessä. Enää en niin kovin levollisin mielin synnytystä odota. :P
 
Meillä ollu lapsi pää alaspäin jo pitkään ja enää ois vajaa pari viikkoa laskettuun. Ite kans aika rauhallisin mielin odottelen synnytyksen alkamista, mutta toivon että alkais mahdollisimman pian! Selkä vaivannut jo elokuusta asti ja peppu painaa oikean puolen kylkiluita, niin että on vähän väliä puuduksissa sieltä, enkä pysty oikealla kyljellä oikeastaan nukkumaan. Yöt menee muutenkin tosi vaihtelevasti. Välillä (harvemmin) saa nukuttua ihan kunnolliset yöunet, mutta useimmiten yöt menee pyöriessä ja asentoa hakiessa. Alkuyöstä saa ehkä vielä muutaman tunnin nukuttua, mutta loppuyöt varsinkin on aikamoista pyörimistä. Mä kävin pari kertaa aikasemmin äippäpolilla supistusten takia, kun viikkoja oli sillon vielä vähemmän ja sain sillon painoarvioksi 3400g, jos menee lasketulle. Kuulemma menee -1 käyrillä, mutta kuitenkin omasta mielestä ihan hyvän kokoinen vauva tulossa. Ite oon painanu 2800g. Muutenkin mun sf mitta menny koko ajan vähän keskikäyrän alapuolella. Mutta tsemppiä kaikille loppuaikaan ja ilmotelkaahan sitten täälläkin, kun vauvat on tulleet ulos :D
 
No siinä on DT:n vauvalla sitten kokoa :D ! Mua jänskättää jo ihan tommosen mahdollisesti kolmikilosenkin synnyttäminen, siihen vielä kilo puolitoista päälle ni huh. :D Onko eka vai joko oot sen synnytyksen riemun ehtinyt kokeen?

nainen90, tuo on kyllä kurjaa jos ei tosiaan aiemmin tahdo tietää. :( Mulle oli se kurjaa että en heti saanut tietää kumpi on. :D Musta on vaan jotenkin niin helpompi tehdä hankintoja kun tietää kumpi tulee että voi sitten pukea sen babyn siihen pinkkiin tai siniseen koska ei niistä pienistä ulkonäöltä erota onko ne tyttöjä vai poikia. :D

Käytiin eilen illalla vielä tutustumassa synnäriin, aivan ihastuttavan kotoisa paikka. :D Rakastan kaikkia pastellisävyjä joten tuolla oli niin söpöä, lääkäreilläkin vaaleanpunaiset paidat! Suomessa en oo käyny yhelläkään synnärillä mut muuten sairaalat siellä on aina niin ikäviä ja kolkkoja ja VALKOISIA niin tuo oli kyllä ihana paikka niihin verrattuna. :)

Mä nukun oikeestaan aina oikeella kyljellä mutta se mikä mulla puutuu on takamus ! Se ylös nouseminen istumisen jälkeen on ihan kamalaa vaikka olisi istunut tyynyn päällä ja vaikka vain vartinkin. :(

Ja joo, tsemppiä kaikille kauheesti ja toivotaan että ainakin mun vauva pian jo ulos tulee! :D Nojoo, ellei keskiviikkoon mennessä ole tullut niin käynnistävät, ehkä sitä malttaa odottaa ja voihan olla että supparit alkaa vaikka tunnin päästä, ei sitä koskaan tiedä! :)
 
AS1, kuulostaa tutulta tuon nukkumisen kanssa. Taas nukuin semmoiset viisi tuntia, mutta en herännyt kuin kerran vaihtamaan kylkeä ja muutenkin eli olipahan siinä mielessä hyvä yö. Päikkäreitä tulee kyllä nukuttua ja rytmi on hieman sekaisin, mutta eipä sillä väliä. :)

banula, niinpä, on kokoa! Minä ite oon painanu 3600 g ja mies samaa luokkaa, mutta hänen suvussaan isokokoisia vauvoja ja samoin meillä isä painanu 4500 g (äiti vastaavasti 2800 g) eli valitettavasti on lapsukainen saanut mittansa sukujen isokokoisimmista yksilöistä.Terkkari meinas vaan, että onpahan ainakin istukka toiminut hyvin loppuun asti. No joo-o! Ei ois ihan näin hyvin tarttenu pelata. :P Kaikenlisäksi oon ensisynnyttäjä... Apua! :D
Synnärit ovat onneksi Suomessakin nykyisin aika kodinomaisia paikkoja, mutta en tiedä, voiko verrata. :)

Ei tullu tänään soittoa äippäpolille, toivottavasti ensi viikolla heti alkuviikosta ja aion kyllä vaatimalla vaatia, että käynnistävät saman tien...tai ehkäpä se pienoinen ihme tapahtuis ja lapsi päättäiski syntyä laskettuna aikana eli huomenna tai vaikkapa viikonloppuna.
 
Just tultiin taas sairaalasta, lääkäri laitto seuraavan kontrollin maanantaille ja sanoi että mahdollisuudet 50-50 täytyykö tulla jo viikonloppuna. :) Ehkä ollaan siis DT samaan aikaan synnyttämässä. :D

Taidan lähteä vähän shoppailemaan niin varmasti alkaa tapahtua ! :D
 
Minä sain ajan äippäpolille vasta 11.10. eikä sekään takaa, että käynnistävät vielä silloin. Toivottavasti tulee itestään nopiaa ja mielellään ennen ku viikkoa kulunut... eli banula toivotaan! :)
 
Tais se shoppailu auttaa, ja toki hyvin se lääkäriki ronkki aamulla, nyt on jo 6-7h kevyesti supistellut ! Saa nähdä kehittyykö nää tästä nyt pahempaan vai laantuuko, tähän asti oon kyllä kyennyt vielä elämään näiden kanssa joten vielä ei ole kiirettä sairaalaan, varsinkin kun sinne ajaa 10 minuutissa. Tosin mun tuurilla sattuu varmaan joku onnettomuus ja tiet on poikki ja ja ja. :D

Nojoo, mies tahtoo nyt lähteä kävelemään että supparit voimistuisivat, kai sitä täytyy mennä ! :D
 
Mulla se ronkkiminen autto ja kävely myös eli alko supisteleen ja kipiääki, mutta yöni nukuin sit hyvin :P Nyt on vyöhyketerapian jälkeen supistellu koko päivän, mutta tuntuu rauhoittuneen taas iltaa ja yötä kohti. Kyllä se vielä parin viikon sisään... :P
 
Olen kyllä niin kypsä tähän odotukseen et vois tulla jo! :)) Ei malta oottaa et pikkunen on vatsan ulkopuolella omilla käsivarsilla<3
 
Hei kaikille! 

Ihan uutena hyppään mukaan kun yötäni  valvon (taas), eli reilut rv37 menossa ja odotus on jo kova..saisi syntyä jo, sillä en muista milloin olisin viimeksi 3h pidempiä yöunia saanut nukuttua saati levännyt niin että olisi levännyt olo!! 

Maanantaina on koko arvio, jännittää vietävästi, kun povauksessa on iso vauva...yksi synnytys takana ja neljään kiloon ei paikkani kyllä veny! Levollisuutta ja rauhaa todella kaipailisin, nyt tyydyttävä pyörimään sängyssä ja odottamaan pikkuisen syntymää. 
 
Kuulostaa paapu nuo yöt niin tutuilta tässä vaiheessa.. Mulla kans eilise päivän supisteli ja sitä edellisen yön supisteli aika paljonkin, mut ei mitenkään säännöllisesti. Ja viime yönä rauhottu sit supistusten osalta oikeestaan kokonaan. Eilen oli myö neuvola ja sano siellä, että vielä tää vauvan pää täällä vähän liikkuu, eli ei oo täysin laskeutunu/kiinnittyny.. Tänään tasan viikko laskettuun ja kyllä sais tulla jo ulos, mies samaa mieltä ja tuntuu päivä päivältä myös enemmän odottavan poitsun näkemistä! :)
 
Arvatkaa vaan, miltä tuntuu ne neljän tunnin yöunet, ku ollaan 40+4 ja niitä merkkejä ollu jo vaikka millä mitalla, mut mitään ei silti tapahdu...
 
Täällä 40+2 nyt ja liitoskipuja on kiitettävästi, samoin kivuttomia suppareita. To-pe yönä oli epäsäännöllisiä kivuliaita suppareita, jotka pisti vatsan ihan sekaisin. Loppuivat n.kahdessa tunnissa. Limatulppaa alkoi tänään irtoamaan ihan kunnolla, toivottavasti olisi merkki siitä että pikkuinen on sieltä kohta tulossa. En malta odottaa että nähdään millainen siitä tulee.

Ollaan miehen kanssa kyllä villejä veikkauksia heitetty vaavin ulkonäöstä, joka on tyttö, mikäli ultrassa oikein katsoivat. Molemmilla meillä on ruskeat hiukset, minulla hieman tummemmat, joten brunette siitä voisi tulla. Miehellä on siniharmaat silmät ja minulla vihreät, vihreitä ollaan sille veikauttu, mutta ei sitä tiedä. Aika hauskaa on ollut ainakin arvuutellessa :)

Nukkuminen on aika vaikeaa ison masun kanssa, varsinkin kun pikkuinen innostuu potkimaan oikean puolen kylkiluita juuri kun yritän nukkua. Neuvolassa olin eilen, paino tullut 3,3kg viidessä päivässä O.O Raskausmyrkytysepäilyä ei ole, kaikki arvot ok ja mitään oireita ei ole. Arvelivat että ihan nestekertymää on vaan ja kappas, tänään oli paino taas laskenut lähes 1,5kg.. Kummallista välillä tämä raskaus.

Mies on jo ihan hermona synnytyksen suhteen, itse taas olen kumman rauhallinen. Ei sitä oikein osaa kunnolla pelätä, kun ensimmäinen on, vaikka toki ajatus kivusta hieman pelottaa. Toivon että kaikki menee hyvin enkä joudu käynnistykseen. Ja toivottavasti saadaan perhehuone, kun koirallekin saatiin hoitopaikka sairaalassaolon ajaksi. Perhehuone olisi hyvä vaihtoehto minulle, joka poden sairaalapelkoa, olisi mies kokoajan siinä tukena ja auttaisi myös vaavin kanssa :)
 
Tuosta painonnoususta. Se on kyllä kummallista. Itsellä oli tullut painoa viikossa 1,8kiloa (rv 38+4) ja tuntui että se oli neuvolatädin mielestä liikaa, niin se kyllä minustakin kuulosti. Turvotuksen ja nesteen kertymisen piikkiin sen itse laittaisin, vaikka en itse koe että turvotusta olisi ollut yhtään sen enempää kuin aiemminkaan. Roskaruoka näemmä tehtnyt tehtävänsä, sillä pissanäyte olis puhdas eikä muitakaan merkkejä esim. raskausmyrkytyksestä ollut. Neuvolaa seuraavana päivänä painoa oli sitten lähtenyt lähemmäs kilo pois. Että raskaus on kyllä todella kummallista minunkin milestäni.
 
Nyt 37+2, ei mitään supistuksia vielä ole ollut, vaikka toivoisin. Viime viikolla neuvolassa oli viimeinen lääkärikäynti ja arvioi vauvan painon n.3500 , lähetti kuitenkin tyksiin ultraan painoarvioon, sillä sf mitta huitelee yläkäyrillä ja meillä on suvussa pääasiassa reilu 4 kiloisia vauvoja syntynyt. hui! :D Itse olin 4300 (kolmas lapsi) ja muutama kk sitten siskoni synnytti neljäkiloisen pojan. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että pitäisi mahtua isompikin :O Itse olen 165cm ja normaalipainon ylärajoilla. Pissat OK, painonnousu 15kg tähän mennessä, turvotusta on reilusti. Paineet alhaiset. Lääkäri totesi myös kohdunkaulan lyhentyneen 2cm ja kohdunsuu pehmeä. :)

Odottavan aika on pitkä. Odotan jo innolla ja kauhulla synnytystä ja kivuliaita supistuksia. Saisi pikkuinen jo syntyä. <3
 
Takaisin
Top