Listeriariski???

Autumn

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Raskaana olevan neuvotaan välttämään pastöroimattomia maitotuotteita ja pehmeitä juustoja. Noh, söinpä tuossa vahingossa eilen kylässä salaattia, jossa oli Kanarialta lomamatkalta tuotua vuohenjuustoa!! Sain tietää tämän tietenkin sen jälkeen kun olin jo popsinut salaatin naamariin... Juustoa oli vain pari pientä kuutiota, joten enpä huomannut niitä ennenkuin "vahinko" oli jo tapahtunut. Eikä ole tietoa oliko pastöroimattomasta maidosta tehty, mutta jostain paikalliselta vuohitilalta kuitenkin ostettu. Heikkohermoinen kun olen, niin nyt on tietenkin kamala pelko, että olen saanut listerioosin, josta voi seurata keskenmeno tai sikiövaurioita!!

Listeriassa on se viheliäinen puoli, että itämisaika saattaa olla viikosta jopa kahteen kuukauteen, ja voi joskus olla jopa oireeton. Yleensä listerioosi kuitenkin aiheuttaa raskaana olevalla kuumeinfektion. En nyt tietenkään tässä kysele, että sainkohan listerian vai ei, sitähän ei kukaan voi tietää. Eli odottelen ja rukoilen ettei mitään oireita tule, ja ettei listeriaa juuri siinä syömässäni juustossa ollut!! :mumum

Mutta kyllä jatkossa aion olla todellakin tarkkana mitä suuhuni pistän...
 
Heippa, onko sulle tullut mitään oireita?
Rupesin itsekkin tossa selailemaan noita kielettyjä raaka-aineita. Olen ihan alkuaikoina popsinut tuorejuustoja, enkä silloin tajunnut että niitä ei saisi syödä :oops: Juuri listeria riskin takia. Kuinka hyvin muut noudattavat noita suosituksia?
 
Mun mielestä suomessa myytävät tuorejuustot pitäisi olla ihan ok. Jos kyseessä joku todella erikoinen ulkomailta tuotu juusto niin silloin tarkkana.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse oon epähuomiossa vetänyt mm. tuorejuustokakkua jonka tuorejuuston pastöroinnista ei mitään tietoa. Myös kuivalihaa natustin huoletta yks ilta kunnes tajusin raa'an lihan olevan nounou. YRITÄN kyllä olla tarkkana noissa, mutta vahinkoja sattuu ja jälkikäteen turha ruveta selvittelemään niitä pastörointeja kun syötyä ei enää syömättömäksi saa...
On tässä opettelua, onneksi motivaatio on näissä opinnoissa korkealla! :)
 
Moi, riski on tosiaan hyvä pitää mielessä, koska sairastumisen hinta voi olla suuri, mutta jos miettii todennäköisyyksiä, niin listerioosi on kuitenkin erittäin harvinainen tauti. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana koko Suomessa sairastumisia on ollut keskimäärin alle 50 tapausta vuodessa, mikä väkilukuun suhteutettuna on sadasosapromillen (0,001%) luokkaa.
Työkaverini on asunut Ranskassa ja synnyttänyt kaksi lapsistaan siellä. Ranskalaiset syövät huoletta pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja, ja käsittääkseni raskaanaoleville ei ollut mitään suositusta jättää näitä juustoja pois ruokavaliosta, joten olettaisin, että ainakaan ranskalaiset eivät pidä riskiä kovin merkittävänä (tilasollisestihan se ei olekaan).
Autumn, ymmärrän toki, että asia hirvittää ja turhia riskejä kannattaa tietysti välttää, mutta on kuitenkin aika epätodennököistä, että olisit nyt listeriatartunnan saanut! Sormet ristissä!:signs003
 
Itse kuitenkin tiedän ihmisen jonka vaimolle on tullut keskenmeno listerioosin vuoksi, ihan täällä Suomessa, ja se saa tottavieköön ottamaan asian tosissaan. Mutta tosiaan en ole jälkikäteen mitään tuoteselosteita ruvennut kaivelemaan jos olen vahingossa jotain "riskiruokaa" syönyt. Ajatuksella ettei sitä kuitenkaan enää syömättömäksi saa, ja sitten vaan toivonut parasta...
 
Totta, Tinja79, valitettavasti:sad001 jonkun kohdalle se harvinainenkin tapaus aina sattuu...
 
Oon kyllä onneksi päässyt tuon pahimman listeriapelon yli, mutta nyt on tullut kyllä oltua tarkempi syömisten kanssa. Toivotaan että selvisin pelkällä säikähdyksellä.
 
Takaisin
Top