Listeriabakteeri??

niukku

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmimammat 2018
Tuli tässä vaan mieleen, että pitemmän aikaan mieheni on syönyt pastöroimattomasta maidosta valmistettua juustoa ja minä pastöröidusta valmistettua. Olemme käyttäneet samaa höylää. Olenko voinu sen kautta saaha listeriabakteeritartunnan? Help!!
 
Eikös se ollu ne tuorejuustot missä se listeria voi olla? Eikai tavalliset "kovat" juustot kuulu noihin vältettäviin.. Korjatkaa joku jos oon vääräs.. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Tämmösen löysin yhdestä vältettävien ruokien listasta. "Listeriavaaran vuoksi vältettäviä ovat pastöroimattomasta maidosta valmistetut pehmeät juustot kuten home,- kitti- ja tuorejuustot. Kovissa juustoissa kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pääse lisääntymään." Eli tuskin on mitään hätää jos oot höylää käyttänyt koska silloin on varmaankin ollut kovasta juustosta kyse.. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Listeria on TODELLA harvinainen ja jos sen saat, todella huonolla tuurilla kuolet siihen, olit sitte raskaana tai et.
En ymmärrä tätä kauheaa joukkohysteriaa kyseisesta bakteerista, joka todellakin on yhtä vaarallinen niin miehille kuin naisillekin. Joten samahan se saako sen raskaana ollessaan vai ei?!

Mulla sukulaismies sai listeriabakteerin ulkomailla makkarasta, se meni sitten "luihin ja ytimiin" ja kuoli siihen sitte myöhemmin..
 
Raskaana ollessa immuniteetti ei kuitenkaan ole ihan 100%, joten siksi nainen on silloin alttiimpi kaikenlaisille infektioille ja esim. tama listeria on kylla sikiolle aika vaarallinen bakteeri.

Siita olen kylla samaa mielta, etta joskus naissa ruoka-asioissa mennaan hieman hysterian puolelle. Oma kalyni ei raskaana ollessaan syonyt ollenkaan maitotuotteita juuri listerian ja muiden bakteereiden takia, lihaa han valtti toxoplasmoosin takia, kalaa elohopean, kanaa ja kananmunia salmonellan takia ja monia hedelmia ja kasviksia muista syista. Ei se raskausaika minusta kuitenkaan paras hetki ole alkaa vegaaniksikaan...
 
Mun tutulla kuoli lapsi kohtuun ihan yks kaks viikolla 30. Äiti oli ollut muuten terve. Mutta syyksi selvisi myöhemmin listeria ja ei tiedetty onko sitä sairastettu ennen vai jälkeen raskauden.

Ja listeria ei todellakaan ole harvinainen! Sitä löytyy paljon pieniä määriä esim. Viemäreistä ja elintarvikkeista, jotka vaativat kuumennusta. Se kuolee 70 asteessa, joten ruoanvalmistus sen lopulta tuhoaa.

Terveisin elintarvikelaborantti

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Sitä vielä että terveellä järjellä pääsee jo pitkälle. Itse jätin vain ne pehmeät juustot käyttämättä, sekä ne kalat mitä nevolan listassa oli ja varmistan että kuumennan ruokaa riittävästi. Ei muuta. Monissa elintarvikkeissa jo pelkkä valmistusprosessi tuhoaa listerian että noudattakaa vain sitä neuvolan ohjetta. Ja todellakin jos huono säkä käy niin kyllähän sitä voi tapahtua mitä vain tässä nykymaailmassa.
Tuolla ladattava opas bakteereista listeria muistaakseni sivulla 56. http://www.evira.fi/portal/fi/tietoa+evirasta/julkaisut/?a=view&productId=122

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Mun mielestä jos rupeaa hysterisoimaan mitä syö mitä ei niin hulluus koittaa jossain vaiheessa raskautta..Eli ei uskalla syödä mitään..Ite sain neuvolasta A4 paperin Raskausajan Ruokavalion Erityissuositukset...siitä näkee hyvin mitä juustoja voi syödä mitä ynmuita...Ja siinä lappusessa kyl hyvin todetaan et Pästöroimaton maito,siitä valmistetut tuorejuustot ja homejuustot kuumennettava ennen käyttöä..Ja nää Valion ja Arla Foodsin ja Ingmanin kaikki tuotteet on valmistettu pästöroidusta maidosta...
Ja ihan oon maalaisjärkeä niin sanotusti käyttänyt mitä syön mitä en...ja näyttää et siltä et selvinnen hengissä silti :).. Joten kaikille vauvaa odottaville tsemiä >3 :)
 
Jokainen tyylillään, itse kyllä kävin läpi sen kolmen sivun kokoisen listan ruoka-aineista mitä ei saisi syödä, joten tiedostin, mitkä kaikki Suomessa on kiellettyä, mutta siihen se oikeastaan jäikin.
Itse järkeilin tilanteen niin, että jos yhtäkkiä muutan ruokavaliotani, kroppani ja mieleni eivät voi hyvin ja silloin sikiökään ei voi hyvin. Huoleton ja vähä-stressinen äidinmieli on sikiölle hyvin paljon terveellisempi, kuin stressaava.
Olen syönyt entiseen tapaan sushia, graavilohta olen nauttinut, inkivääristäkään en luopunut enkä todellakaan erilaisista juustoista! jos Aasiassa on ihan hemmetisti väkeä vaikka ne syövät sushia ja ranskalaiset tuskin myöskään jättävät juuston syöntiä, niin on aika paska mäihä jos jotain sikiölle siitä koituu. En siis sano, etteikö listeriat yms olisi mahdollisia, vaan sanon, että olen voinut erittäin hyvin kun olen jättänyt kamalan pelon ja huolen taka-alalle ja syönyt terveellisesti ja monipuolisesti.

Jos jotain huolettaa nuo tilanteet, niin toki kannattaa sitten vältellä niitä aineita mitä suositellaan vältettävän. Kunhan muistaa myös sen, että stressikään ei tee hyvää sikiölle/raskaudelle.
 
Takaisin
Top