Jokainen tyylillään, itse kyllä kävin läpi sen kolmen sivun kokoisen listan ruoka-aineista mitä ei saisi syödä, joten tiedostin, mitkä kaikki Suomessa on kiellettyä, mutta siihen se oikeastaan jäikin.
Itse järkeilin tilanteen niin, että jos yhtäkkiä muutan ruokavaliotani, kroppani ja mieleni eivät voi hyvin ja silloin sikiökään ei voi hyvin. Huoleton ja vähä-stressinen äidinmieli on sikiölle hyvin paljon terveellisempi, kuin stressaava.
Olen syönyt entiseen tapaan sushia, graavilohta olen nauttinut, inkivääristäkään en luopunut enkä todellakaan erilaisista juustoista! jos Aasiassa on ihan hemmetisti väkeä vaikka ne syövät sushia ja ranskalaiset tuskin myöskään jättävät juuston syöntiä, niin on aika paska mäihä jos jotain sikiölle siitä koituu. En siis sano, etteikö listeriat yms olisi mahdollisia, vaan sanon, että olen voinut erittäin hyvin kun olen jättänyt kamalan pelon ja huolen taka-alalle ja syönyt terveellisesti ja monipuolisesti.
Jos jotain huolettaa nuo tilanteet, niin toki kannattaa sitten vältellä niitä aineita mitä suositellaan vältettävän. Kunhan muistaa myös sen, että stressikään ei tee hyvää sikiölle/raskaudelle.