Listeria

Mari84

Jostain jotain jo tietävä
Moikka,

Mulle on nyt tullut kauhea paniikki Listeria bakteerista!
Söin tänään lounaaksi salaattia ja nyt kauhea morkkis.

Mistä tiedän onko kasvikset pesty kunnolla?
Kana ei ole lämmintä vaan kylmään, voiko sisältää listeriaa?
Otin fetajuustoa, en tiedä oliko pastöroidusta maidosta!

Noita kaikkia mietin mielessäni.. :sad001

Onko muilla huoli listeriasta?
Vältättekö kaikkia mahdollisia mistä sitä voi saada?
 
Listeria on todella todella harvinainen saada. En sinuna olisi huolissani ja söisin kyllä salaatteja ihan niin ku ennenkin. Ite oikeestaan yritän välttää vain raakoja kaloja, mut graavilohtakin maistoin kyllä jouluna. Lähes kaikki suomalaiset ja useimmat ulkomaisetkin juustot on pastöroituja. Oikeastaan ainut asia mihin kiinnitän kunnolla huomiota on ruoan uudelleenlämmittäminen, silloin lämmitän kiehuvan kuumaksi. Joten noi kylmät kanat jättäisin ehkä salaattiin valitsematta. Mutta älä nyt ressaa siitä, että niitä söit! :)
 
Listeria on todella todella harvinainen saada. En sinuna olisi huolissani ja söisin kyllä salaatteja ihan niin ku ennenkin. Ite oikeestaan yritän välttää vain raakoja kaloja, mut graavilohtakin maistoin kyllä jouluna. Lähes kaikki suomalaiset ja useimmat ulkomaisetkin juustot on pastöroituja. Oikeastaan ainut asia mihin kiinnitän kunnolla huomiota on ruoan uudelleenlämmittäminen, silloin lämmitän kiehuvan kuumaksi. Joten noi kylmät kanat jättäisin ehkä salaattiin valitsematta. Mutta älä nyt ressaa siitä, että niitä söit! :)


Taidan koittaa jatkossa välttää noita salaatteja. Joku liha niihin olis kiva ottaa eikä mikään oikein oo sallittua tolleen kylmänä.
Kamalaa jos pikkuiselle sattuis jotakin sen takia, että oon syönyt väärin :O
Sitä ei ikinä antais itelleen anteeksi.
Mutta mennyt on mennyttä, enkä saa sitä enää syömättömäksi.
 
Mä söin edellisen raskauden aikana lounasravintolassa 80% kerroista salaattia. Siis salaattipöydästä kokosin lounasannoksen. Vain pehmeiden juustojen ja graavien kohdan skippasin.kylmää broileria/ nautaa söin. Ajattelin että ko. ravintolassa riski on pieni. Toki se on aina olemassa.

Ennemmin tulee joku tavallisempi ruokamyrkytys kuin listeria.
 
Mä söin edellisen raskauden aikana lounasravintolassa 80% kerroista salaattia. Siis salaattipöydästä kokosin lounasannoksen. Vain pehmeiden juustojen ja graavien kohdan skippasin.kylmää broileria/ nautaa söin. Ajattelin että ko. ravintolassa riski on pieni. Toki se on aina olemassa.

Ennemmin tulee joku tavallisempi ruokamyrkytys kuin listeria.


KIITOS!
Nää teidän vastaukset helpottaa mun oloa..
Mä en viime raskaudessa (poika nyt 5,5v.) ollut lainkaan näin hysteerinen.
Vältin sillon kanssa graavikalat ja pakastevihannekset. Muuten olin aika rennosti.
Nyt oon ihan hysteerinen kaikesta! :O
 
Eikai pakastevihanneksia tarvii välttää jos ne kunnolla kuumentaa unnissa tai keittää? :eek:
 
Mä en välttele paljon mitään muuta kuin graavikalaa. Kyllähän noissa saa ihan hulluksi itsensä lietsottua jos oikeesti alkaa niin tarkkaan miettimään. Jokainen tekee toki niin kuin itse parhaaksi kokee mutta mun mielestä maalaisjärjellä kannattaa mennä. Jos mun tekee mieli sushia, niin syön sitä. En kuitenkaan edes joka viikko.
 
Toi listeria on jännä, kun siitä puhutaan niin paljon, mutta kuitenkaan en ole ikinä kuullut, että Suomessa kukaan olisi sitä saanut. Ulkomailla taitaa olla yleisempi ja ehkä siksi siitä puhutaan täälläkin. Muistelin, että Belgiassa asuva kaveri kertoi, että siellä sitä testataan odotusaikana jatkuvasti.
 
Elokuisista huutelen :) jos ootte yhtään seurannu miten usein graavilohesta yms tehdään takaisinvetoja, niin en itse ainakaan halua ottaa tietoisia riskejä. Erään kauppaketjun kala- ja lihatuotteita vältän muutenkin kun vähän väliä on takaisinveto listerian, salmonellan tai jonkun muun takia.

Terve ihminen ei edes välttämättä huomaa jos syö listeriakalaa, mutta raskaana ollessa infektio on vakava ja sillä voi olla kohtalokkaat seuraukset.
 
Kyllä noita listeria tartuntoja on , kun tilastoja katsoo. Mutta jos hysteerisesti varoo kaikkia mahdollisia tartuntavaihtoehtoja niin suosittelen syömään vain itse käsittelemiään ruokia. :D
 
Kyllä noita listeria tartuntoja on , kun tilastoja katsoo. Mutta jos hysteerisesti varoo kaikkia mahdollisia tartuntavaihtoehtoja niin suosittelen syömään vain itse käsittelemiään ruokia. :D

Ja se on loppupeleissä aika mahdotonta :D
 
Heh, mä söin viime raskaudessa kerran vahingossa leivän, jossa oli graavilohta. Tajusin vasta syömisen jälkeen, että jaahas, tätä en olis saanu syödä. Sit sain pariin otteeseen flunssan sen leivänsyönnin jälkeen ja "nohevana tyttönä" googlettelin, olisinko voinu saada kalasta jotain. Ja googlehan ystävällisesti kerto, että listeria voi aiheuttaa flunssan oireita... Varasin paniikissa ajan työterveyteen, missä lääkäri lähinnä vaan nauro mun ajatukselle. Ei suostunu edes ottamaan mitään kokeita, vaan passitti kotiin "harhoineni". Eihän se loppujen lopuks mitään listeriaa ollu, mutta sillä hetkellä se tuntu hyvinki varmalta vaihtoehdolta.
Mut Suomessa listeriaa on aika vaikee saada, ku täällä ollaan tosi tarkkoja elintarvikkeiden hygieniasta. Paljon todennäkösempää on, että voittaa ässäarvasta tonnin, ku saa listerian. Mut ainahan voi soitella vaikka neuvolaan tai terveyskeskukseen jos jotain oireita alkaa ilmaantua.
 
Oon miettiny että mites toi leipäjuusto ? Kun sekin on ns. tuorejuusto, mutta se on kuitenkin ihan pästöroidusta maidosta tehtyä. Kauhee himo siihen ollut jo kauan... :hungry:
 
Mun ymmärtääkseni leipäjuustossakin on riski, ellei kuumenna ihan kuplivaks... mut olen silti muutaman siivun syöny raskaana ollessa :P
 
Suomessa listeriaa on ymmärtääkseni hyvin harvoin. Mulla on kaveri joka söi raskauden aikana ihan kaikkea jopa sushia. Ja töysin terve lapsi syntyi. Mutta itse vältän "perusjuttuja" varmuuden vuoksi. Eli tuorejuustoja, raakoja ja vakuumipakattuja kaloja, majoneesiayms. Ulkomailla on oltava enemmän tarkkana kuin meillä Suomessa. Eihän se listeria ole monelle ei-raskaana olevallekaan tullut... Ainakaan omassa tuttavapiirissä en tiedä. Ylipäänsä matkoilla kannattaa olla tarkkana. Pari vuotta sitten sain Puolassa kambylobakteerin... Eikä muuta keksitty syyksi kuin yksi drinkki jossa sattui olemaan jäitä vaikka niitä muutoin vältin. Ja muuten syötiin miehen kanssa samat sapuskat ja juomat.
 
Suomessa nää ohjeet on muutenki vedetty ihan äärimmilleen, vaikka Pohjoismaista löytyy varmaan vähiten ruokamyrkytystapauksia maailmasta. Jos mennään vaikka tosta rajan taa Venäjälle, niin sieltä ei paljoa mitään kieltoja löydy. Sama jossain Japanissa jopa suositellaan raa'an kalan ja maksan syömistä raskausaikana. Mut miksipä sitä turhaan ottaa ainakaan selviä riskejä (esim. raaka liha tai kana), kun vaakakupissa on pahimmillaan oman lapsen terveys...

Tarzulin mainitsema kampylobakteeri onki sit jo paljon listeriaa yleisempi ihan tääl Suomenki oloissa, muttei taida olla niin vaarallinen sikiölle (sori päteminen, meillä oli just tänään luento suolistobakteereista mikrobilsassa :D )
 
Muokattu viimeksi:
Ja eihän graavikalan syöminen ole kielletty jos sen tekee itse! :) Vakuumipakatun graavinkalan syöntiä ei suositella!
 
Takaisin
Top