Lisäravinteet

Orvokkinen

Jostain jotain jo tietävä
Toukokuiset 2026
Heippa, loin uuden ketjun odotusajan mahdollisille lisäravinteille.

Onko joku löytänyt vatsaystävällistä rautavalmistetta? Itsellä alkanut huippaus ja väsymys on kova. Rauta voisi olla paikallaan nyt. Ajattelin, että ketjuun voisi lisäillä myös luonnollisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi itse olen tankannut pinaattia raudan vuoksi, mutta se ei enää tunnu riittävän.

Minuakin kiinnostaisi tuo vatsaystävällinen rautalisä kovasti jos joku tietäisi🤩🙏

Minuakin kiinnostaisi tuo vatsaystävällinen rautalisä kovasti jos joku tietäisi🤩🙏
Viime raskaudessa mulle suositeltiin nestemäistä rautayrttivalmistetta, sitä saa Ruohonjuuresta. Mä en itse vaan kestä sitä raudan makua. Meinasi aina oksennus tulla. Eli nyt etsin tablettia.

Sideral on sellainen, mistä ainakin usein on kuullut, ettei olisi aiheuttanut vatsavaivoja. Mutta hintakin on sitten aika paljon korkeampi muihin verrattuna. Itse käytin Ferrodania viime raskaudessa ja mulle ei siitä tullut oireita.

Heippa, loin uuden ketjun odotusajan mahdollisille lisäravinteille.

Onko joku löytänyt vatsaystävällistä rautavalmistetta? Itsellä alkanut huippaus ja väsymys on kova. Rauta voisi olla paikallaan nyt. Ajattelin, että ketjuun voisi lisäillä myös luonnollisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi itse olen tankannut pinaattia raudan vuoksi, mutta se ei enää tunnu riittävän.
Jos oikein muistan, niin pinaatista saattaa olla myös kalsiumia, joka estää raudan imeytymistä? Itse olen tainnut sietää myös obsidania aikanaan, olen ottanut iltapalan jälkeen ennen nukkumaanmenoa.

Sideral on sellainen, mistä ainakin usein on kuullut, ettei olisi aiheuttanut vatsavaivoja. Mutta hintakin on sitten aika paljon korkeampi muihin verrattuna. Itse käytin Ferrodania viime raskaudessa ja mulle ei siitä tullut oireita.
Sideralia kehutaan vatsaystävälliseksi, mutta tehosta tuntuu olevan kahdenlaista mielipidettä, joillain toimii tosi hyvin ja joillain ei ollenkaan. Itse kuulun niihin joilla tuo ei auttanut pitämään rauta-arvoja kunnossa viime raskausaikana. Obsidania käytin lopulta ja sillä sain ihan nollissa olleet ferritiinit nousuun raskauden aikana. Pitäisi taas aloittaa sen käyttö, nyt olen kyllä käyttänyt kaapista pois kohta vanhentuvia sideraleja, kun niissä on foolihappokin mukana. Mutta suosittelen sideralin kanssa seuraamaan tehoa verikokeilla. Mulla meni olo tosi huonoksi viimeksi keskiraskaudessa kun ferritiini laski alle 15, joten toivottavasti tällä kertaa ei kävisi niin.

Mulle kehuttiin myös että on vatsa ystävällinen mutta ei ollu itsellä tehoa kyllä 🤣 enkä halunnu maksaa nii paljoa lääkkeestä joka saa mu maha anyway sekaisin 🙄

Mulla on ihan joku perus rauta mutta katsoin että se on vahva eli 100mg ja otan vain joka toinen päivä. Koska joskus kuulin että on parempi niin..

Mulla on toiminut rautavalmisteista parhaiten Spartofer. Sitä lääkärikaveri suositteli, kun sillä on kuulemma todettu jossain tutkimuksessa parempi teho kuin muilla.

Otan joka aamu tai joka toinen aamu tyhjään vatsaan c-vitamiinin kanssa. 😊

Sideral! Tätä suosittelen edellisen raskauden ajalta, ihan huippu valmiste ei tietoakaan vatsavaivoista, sopi minulle kun mikään muu ei sopinut.

Päädyin sitten aikaisemmin mainittuun Obsidaniin, koska halusin vahvemman tuotteen kuin Sideral. Aikamoista, niin väsynyt että itketti kun piti nousta ja lähtee apteekkiin. Alkaa muutenkin huomaamaan miten hormonit vaikuttaa mielialaan. Oon väsymyksen lisäksi välillä kärttynen ja kaikki potuttaa. Onko muilla mielialassa heittelyä?

Päädyin sitten aikaisemmin mainittuun Obsidaniin, koska halusin vahvemman tuotteen kuin Sideral. Aikamoista, niin väsynyt että itketti kun piti nousta ja lähtee apteekkiin. Alkaa muutenkin huomaamaan miten hormonit vaikuttaa mielialaan. Oon väsymyksen lisäksi välillä kärttynen ja kaikki potuttaa. Onko muilla mielialassa heittelyä?
En jaksa nyt käydä kommentteja läpi onko asiasta mainittu, mutta kokeile lisätä alkuun kuituja Obsidanin rinnalle. Obsidan + raskaus = voi tulla jäätävä ummetus. Molemmat kun voi lisätä sitä jo yksinään. 😁

Mitä mielialoihin tulee, mulla on käynyt päinvastoin. Normaalin kierron aiheuttama heilahtelu on hävinnyt, oon ollut ovulaatiosta asti viilipytty, eikä mikään tunnu hetkauttavan. Ihanan seesteinen ja tasainen olo, mulla vissiin on normaali olosuhteissa hormonit pahasti vinksallaan, kun tää raskaana olo tasoittaa näin paljon. 😂

Mulla on Ferrodan, mutta vähän huonosti oon sitä muistanut syödä. Vatsa ei kauheasti tykkää, mutta joka toinen päivä on ihan ok. Pitää nyt aktivoitua sen osalta 😊 Mulla on hb ollut aina hyvä, mutta ferritiini joskus pari vuotta sitten oli 20 ja risat. Toivottavasti on siitä sittemmin noussut.

Mulla tää väsymys ja huonovointisuus aiheuttaa vaan semmosta apaattisuutta, ettei kiinnosta tai huvita mikään. En oo kuitenkaan huomannu olevani kärttyisempi kuin ennen 🤔
Voisikohan tuo rauta auttaa tähän väsymykseen jotenkin. Yleensä mulla kai ollut aika hyvä hb, mutta eipä sitä oo nyt aikoihin taas katsottu. Ferritiinistä ei mitään hajua.

esikoisen kohdalla oli Floradix (se nestemäinen tavara) kätyössä ja se nosti hemoglobiinia tehokkaasti, vaikkakin maistui aika pahalta. shottina vaan jääkaappikylmänä alas 🤭

Esikoisen kohdalla kokeilin hyvinkin monia käsikauppa rautavalmisteita ja parhaiten toimi floradixin kräuterblut-saft.
Nyt syön loppuun puhdistamon tripla raudan ja varmaan siirryn takaisin kräuterblut-saftiin.

Esikoisen kohdalla ferrit laskin joka tapauksessa 13, eli mielen kiinnolla odottelen mitä ne nyt on. 😅

Mulla ei koskaan ferritiiniä katsottu, mut hemoglobiini laski vaikka kuinka söin rautaa. Noin viikon ehdin käyttää Sideralia, niin synnytyksessä oli HB jo noussut ok! Siinä oli myös hyvä ettei tarvinnut miettiä kalsiumia ym. Kallis toki on.

Ihan älytöntä mielen heittelyä ettei pysy perässä. Mieli menee välillä ihan alas. Tympeää 😔

Ihan älytöntä mielen heittelyä ettei pysy perässä. Mieli menee välillä ihan alas. Tympeää 😔
Joo näin on mullakin. Jopa alkanut kyseenalaistaa omaa haluaan äidiksi... Oon siis koko ikäni halunnut lasta. Luulen että tämä etova olo myös vaikuttaa siihen. Ajattelen, että tällainen epävarmuus on kyllä varmaan ihan luonnollista ja osa äidiksi kasvamista. ☺️❣️

Ei kenelläkään satu olemaan tietoa saako tyrniöljykapseleita syödä raskauden aikana? Olisi pari pakettia kaapissa odottamassa.

Ei kenelläkään satu olemaan tietoa saako tyrniöljykapseleita syödä raskauden aikana? Olisi pari pakettia kaapissa odottamassa.
Ei mitään sen tarkempaa tietoa, ikinä käynyt mielessäkään kysyä neuvolassa esikoista odottaessa. Mutta esikoisen kohdalla siis itse ainakin söin koko odotusajan tyrni&mustaherukkaöljykapseleita kun tarkistin, ettei niissä ole sitä A-vitamiinia. 😅

Takaisin