Lisäravinteet

Aika hyvin siinä perus raskaus ja imetys-vitamiinissa(multivita?) oli muistaakseni kaikki tarvittava, ja sellanen kerran päivässä vaan. Rautaa piti alkaa jossain vaiheessa ottaa lisäks, mutta kyllä ne neuvolassa sit kertoo siitä. Kalaöljytuotteitakin taisin viimeks syödä välillä, mut muuten tulee varmasti ruokavaliosta kaikki loput, kun syö monipuolisesti :) pitääkin muistaa käydä apteekista hakemassa noita vitamiineja taas...
 
En saanut kännykällä linkattua Tolosen sivuilta, mutta kalaöljystä saatava omega-3 on todella tärkeää sikiön aivojen kehittyessä! Epaa ja dha:ta ei voi saada tarpeeksi kasviravinnosta ja -öljyistä. Niitä käyttäen lisääntyy myös omega-6 saanti, joka heikentää omega-3 vaikutusta.

Riittämätön kalaöljystä saatu omega-3 vaikuttaa aivojen kehittyessä mm. (äidin ja) lapsen masennukseen. Eli kannattaa todellakin syödä lisäksi omega-3:sia (että siitä olisi jotain apua, niin sitä olisi saatava reilu 1000mg/pv)
 
Itse ostin multitabsin raskaus omega tabletit ja folirenin foolihapot ja multitabs raskaus ja imetysajan monivitamiimi. Tiedän että foolia on jo muissa, mutta otsn kuitenkin lisäksi :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voi joo omega, oon ihan unohtanut sen. Onhan sitä tuolla kaapissa, mutta unohtunut ottaa.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Suosittelen atooppisen ihon omaaville vanhemmille mustaherukansiemenöljy kapseleita. Olikohan nyt ainakin Life:ssa myynnissä, itse söin 2 aiemmassa raskaudessa ja lasten ihot todella hyvät. Miehelläni aina ollut aika atooppinen pienestä asti, itselläni oli myös nuorempana. Monilla tutuilla myös toiminut(tai ollut sattumaa?) , että syönyt raskaana ja lapset pelastuneet atooppisilta ongelmilta.

Itse syön toistaiseksi monipuolisesti ja terveellisesti jarraskausajan monivitamiinia. Deetä saan joka päivä ulkona kahden taaperon kanssa näillä keleillä. Ollaan kaiket päivät ulkona rannalla puistoissa ym kun hyvät kelit! Eipä alkuraskausoireetkaan tunnu missään, tai ainakaan niin pahalta kun on kokoajan liikkeellä! :)
 
Tuo on muuten totta minunkin kohdallani, että jos on liikkeellä, ei ole olo ollenkaan paha. Muuten oksettaa jne. mutta kun lähtee treenaamaan tms. niin paha olo kummasti unohtuu.
 
Kyllä! Tosin välillä alkaa vähän etoon ja huippaamaan näillä helteillä mutta kun on naposteltavaa kokoajsn mukana niin itsellä ainaski menee olot aina niillä ohitse. Lspsetki tykkää napostella hedelmiä, porkkana/kurkku viipaleita, keksejä, marjoja ym ulkosalla
 
Neuvolassa vinkkasivat, että rautaa saa ottaa vasta kun on heidän lupa sillä se voi tehdä alussa jopa hallaa sikiölle. Itsellä hb 133 joten ei tarvitsekaan, mutta oli uusi juttu. Ootteko te kuullu tällaisesta?
 
En oo kuullukaan että siitä sikiölle olis haittaa :eek: Mä oon ollu siinä luulossa että saattaa vaan lisätä pahoinvointia alkuraskaudessa.
 
Tossa multivitan raskaus ja imetys monivitamiinissahan on rautaa, tosin vähäsen. Mut en mä usko et se ainakaa noin pienenä annoksena pahaa tekee, ei kai sitä muuten vois monivitamiinii laittaa :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
En tiiä onko tämmöstä enää missään, mutta ainakin jossain vaiheessa joissain neuvoloissa tai yksittäisillä terkkareilla on saattanut olla se asenne ettei äidit saa esim. lopettaa imettämistä ennenku neuvolasta annetaan lupa tai jotain muuta älytöntä.. o_O
 
Mä olen päättäny vaan myönnellä neukkutädille ja tehdä sitten ihan just niinku haluan :grin Meillä on niin eri näkemykset lähes kaikista asioista etten jaksa alkaa vääntään.Esim.margariini jota neuvotaan syömään->nostaa mulla karvat pystyyn tyyliin minähän en muovia syö.Tai sitten rasvaton maito -> mun mielestä maitoo nähnykään ja on tutkittukin että aiheuttaa hedelmättömyyttä mm...
Tällä kertaa hymyilen vaan ilosesti ja kiehun sisäisesti :grin
 
En tiiä onko tämmöstä enää missään, mutta ainakin jossain vaiheessa joissain neuvoloissa tai yksittäisillä terkkareilla on saattanut olla se asenne ettei äidit saa esim. lopettaa imettämistä ennenku neuvolasta annetaan lupa tai jotain muuta älytöntä.. o_O

No eihän sitä kukaan minkään luvan perusteella imetä, enkä kyllä oikein voi uskoa, että kukaan neuvolassa mitään tuollaista lupa-asiaa esittäisikään. Tokihan neuvolasta annetaan yleisiä suosituksia, koskien esimerkiksi täysimetyksen kestoa, mutta se on vain suositus. Joillain ei imetys onnistu alkuunkaan ja joutuu heti siirtymään vastikkeisiin, toisilla taas maitoa riittää, mutta jossain vaiheessa imetys on syystä tai toisesta vain lopetettava.

Itse olin ajatellut täysimettäväni esikoista, kunnes palaan töihin (lapsi silloin n. 6 kk ja jäi kotiin isän kanssa) ja että tämän jälkeen imettäisin aamuisin ja iltaisin. No, ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, kun maidon tulo siihen saakka jatkuneesta täysimetyksestä huolimatta lähes loppui 4 kk kohdalla. Vielä pari kuukautta kituuteltiin osaimetyksellä, mutta sitten tyttö kieltäytyi kokonaan rinnasta.

Uuden tulokkaan kanssa en siis ajatellut edes tehdä mitään tarkempia suunnitelmia. Imetän niin kauan kuin maitoa riittää ja homma tuntuu sujuvan, huomioiden myös töihin paluun ajankohdan.
 
WHO:n suositus imetykselle on 2 vuotta, mutta luulisin että koskee lähinnä maita, jossa äidinmaito on ainoa riittävän hygieeninen nesteytys pienokaiselle...Positiiviset terveysvaikutukset ehtii saada jo vuodessa. Itse imetin tyttöä puoltoistavuotiaaks ja sehän olis varmaan jatkanu mielellään kouluun asti ja maitoakin olis riittäny vaikka kahdelle, mutta totesin että nyt loppu ihan oman mielenterveyden parhaaksi :D sitä on niin kiinni siinä kumminkin jos ei oo oikein koskaan pulloa antanu(tai no yritin kyllä moneen otteeseen, ostin kasan kaliita pulloja ja tuttiosia jo raskaana ollessani enkä nähny mitään estettä sille etteikö molemmat kelpais, mutta tyttö päätti mun sitkeistä yrityksistä huolimatta toisin eikä pisaraakaan nielly silikonitutista ellen sieltä suoraan kurkkuun tippoja puristellu...)
 
Mä söin viime raskaudessa tota foolihappo lisää kun lääkärini kirjoitti reseptin 400mg päivässä. Ja nyt alkuraskaudessa kun soitin lääkärille niin se sanoi että ei tarvi enään ottaa foolihappo lisää kun multitabs raskaus ja imetys sisältää sen 400mg sitä. Eli ennen ei ollut noin korkea. Joka on yleinen päivä saanti siihen niin se ei suositellut enempään otettavaksi. Mut en tiiä sitten. Kun kummistin jos on diabeetes tai joku muu sairaus niin ne joutuu ottaa sen foliihappo lisän 1000mg päivä. kyllähän jos syö semmoisia ruokia mitkä sisältää foolihappoa niin ei lisää tarvi.
 
Mä syön foolihappoo, D-vitamiinia ja maitohappobakteereita jo entuudestaan. En saanut neuvolasta ohjetta millekään lisävitskuille tai muille. Mielestäni aika monipuolisesti syön. Jäin miettimään nyt jotain öljylisää tms.koska kalaa ei taida tulla ihan suositusten mukaan syötyä.
 
Tämä tavallaan liittyy ravintolisiin, eli onko täällä muita, jotka käyttävät palautusjuomia salitreenin jälkeen? Olen niiden käyttöä pohtinut nyt ja intternetin ihmeellisestä maailmasta löytyy hyvin ristiriitaista tietoa. Lähinnä itsellä käytössä 100% whey protein, ei siis mitään sekotuksia.
 
Sanoja, kyllä mä oon proteiinijuomia ainakin huoleti juonut. Kun lukee vaan sen sisällön onko siellä mitään erikoista.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo mä oon kanssa juonut palautus juomia ja nyt kun ollu huonovointisuutta niin otin treenien jälkeen hyvää päivää juomaa .sitä, koska se on ollu kivan raikas vaihtoehto. Enkä netistä löytänyt et olisi huono vaihtoehto.
 
AadaEveliina, kiitos kun vinkkasit tuosta mustaherukkasiemenöljykapselista! On tosiaan ihan Turun yliopistossa testattu. Niitä raskauden aikana käyttäneiden lapsilla on 30% vähemmän allergioita ja nekin joille tuli niin oireet huomattavasti lievempiä kuin verrokeilla. Eli ei tosiaan pitäisi olla humpuukia, ostin niitä itsekin.:signs001
 
Takaisin
Top