Lisäravinteet, vitamiinit( ja lääkkeet) raskausaikana

palmikko

Puuhakas puhuja
Helmikuiset 2021
Vitamiini asiaa kovasti mietin. Mitä vitamiini valmisteita käytätte? Mitä uusia valmisteita olette alkaneet syömään plussan jälkeen/raskauden aikana?
 
Mulla oli ennestään käytössä rauta, D, C ja B+fooli. Plussan jälkeen lisäsin raskausajan omegat, meillä ei tuu toteutumaan rasvainen kala ruokavaliossa 2 krt viikossa.
 
Mulla oli jo yritysaikana Multivita Mama -vitamiini + erikseen vielä D-vitamiini ja rauta. Smoothiessa käytän vehnänalkioöljyä lisäravinteena (ei kai se oo raskausaikana kielletty...?). En oo ainakaan toistaiseksi ajatellut, että pitäisi lisätä nyt mitään. Tuo Mama on kuitenkin raskauteen suunniteltu.
 
Mulla kans tuo Multivitan raskausvitamiini, ja lisäksi söin erikseen B+foolihappoa (vaikka sitähän on tuossa multivitassakin, mutta mulla on niitä jäljellä niin napsin varmaan pois). Omegaa pitäs kyllä harkita, kun meillä ei kans syödä kalaa juuri ollenkaan... Rautaa pitäis kans syödä, mutta maha ei oikein tykkää siitä, pitäs taas muistaa kuitenkin tsempata sen kanssa. Mulla on ollu ferritiinit alarajoilla jo pitkään niin pitäs tankata rautaa kyllä huolella.
 
Mulla myös käytössä se Multivita Mama, mutta toi omega voisi olla kans hyvä idea.
 
Muistelisin epämääräisesti että omegaa ei suositella kuitenkaan loppuun asti, kun ohentaa verta? Pitää tarkistaa :bookworm: mutta alussa hyödyllinen varmasti.

muoks. Kurkkasinkin heti niin 1kk ennen synnytystä pitäs viimestään lopettaa. Terveyskylän sivuilla ei varsinaisesti suositella, joten lienee jokaisen omassa harkinnassa ja riippuen ruokavaliosta, onko miten tärkeä.
 
Mä olen nyt parista lähteestä kuullut, että rautaa ei pitäisi alkuraskaudesta popsia, vaikka olisi arvot kuinka alhaalla, kun se voi lisätä toksemia-riskiä. En sitten tiedä, mitään varmaa en tästä yhden th:n jayhden lääkärin mielipiteen lisäksi ole löytänyt, mutta näin yhden raskausmyrkytyksen kokeneena en kyllä uskalla riskeerata. Otan raudan takaisin kuvioihin sitten joskus 20+ viikoilla.
 
Kalsium, fooli ja d-vitamiini.
Kalsium siksi, etten juurikaan käytä maitotuotteita.
Kun olen foolit tabut syönyt loppuun, ostan varmaan raskausajan monivitamiinin, jossa sitä on.
 
Mä en voi syyä omegaa ollenkaan ku mulla on niin ohkanen veri muutenki. Synnytyksissä aina vuodan verta todella paljon (vajaa litra) joten en uskalla niitä popsia yhtään.
Menin ostaan multivita maman vitskuja, kunnes sitte purkin avattuani muistin et noi monivitamiinit on aina raskauksien aikana aiheuttanu mulla pahoinvointia. Pitää käydä ostamassa sitä rauta+c vitamiini+ foolihappo-yhistelmää.
Joudun myös syömään kalkkia koska raskauden aikana en voi syyä maitotuotteita.
 
Syön vain foolohappoa ja magnesiumia. Mulle aikaisemmissa raskauksissa terkkari on sanonut, että muita ei suositella ellei ole yksipuolinen ruokavalio. Rauta vasta, jos tarve vaatii. Raskausvitamiinit on kuulemma lähinnä kaupallinen tuote vaan. En sitten tiedä, mutta olen kyllä muualtakin lukenut samaa. Syön normaalistikin paljon vihanneksia ja kalaa ja sama jatkuu toki raskausaikana
 
Mua lapsettomuuslääkäri nimenomaan kielsi syömästä omega3 aikanaan, joten sitä en ole sen jälkeen ottanut enää lainkaan.
Ennen raskautta käytössä oli tavallinen multivitamiini, jossa tärkeät esim foolihappo jne samat kuin mama-vitskussa. Plussasta vaihtui mama-vitskuun. Ei muita lisiä vielä, sitten ekan kolmanneksen jälkeen todennäköisesti taas rautaa, kun muutenkin hb niin matala ja esikoisesta ehti tippua alle 90 puolessa suunnilleen välissä raskautta.
 
Söin ennen raskautta tavallista monivitamiinia ja kalkkia. Sen olin katsonut että kyseisessä monivitamiinissa on foolihappoa. Plussasta vaihdoin monivitamiinin raskausajan Multivitaan. Kalkkia syön, kun maitoa ei tule juotua tarpeeksi.
 
Mä oon syönyt ennen plussaa jo mammavitskuja ja vahvempaa 5mg foolihappoa. Magnesiumia otan välillä jos on levottomat jalat ja rautaa varmaan puolen välin jälkeen jos hb laskee
 
Suosituksissahan on että raskaana oleville foolihappo 400mikrogrammaa ja d-vitamiinia 10 mikrogrammaa. Näitä ite käytän. Ennen ivf-hoitoa otin myös rautaa 100mg joka toinen pv kin ferritiini oli vähän siinä ja siinä mut lopetin sen kun hoito alkoi. Oon kyllä iteki miettiny mama-vitamiinia mutta syön kyllä ihan ok monipuolisesti. Tosin kalsiumin saantia tulis lisätä ja oon yrittänytkin.
 
Mulla todettiin työterveystarkastuksessa alhainen ferritiini ja lääkäri käski syödä rautaa niin, että kuurien välissä on 2 kk tauko. Mulla alkoi tauko juuri ennen plussaa ja kysyin neuvolasta, että pitäiskö jatkaa rautaa, kun alhaiset lukemat lienevät edellisen raskauden peruja. Vastaus oli, että nyt on parempi pitää se ohjeen mukainen tauko ja jatkan sitten myöhemmin ja tarvittava annos tarkistetaan neuvolassa.
 
Mä olen nyt parista lähteestä kuullut, että rautaa ei pitäisi alkuraskaudesta popsia, vaikka olisi arvot kuinka alhaalla, kun se voi lisätä toksemia-riskiä. En sitten tiedä, mitään varmaa en tästä yhden th:n jayhden lääkärin mielipiteen lisäksi ole löytänyt, mutta näin yhden raskausmyrkytyksen kokeneena en kyllä uskalla riskeerata. Otan raudan takaisin kuvioihin sitten joskus 20+ viikoilla.

Tää varmaan siis koskee lisärautaa erikseen, eli noissa monivitamiineissa oleva rautamäärä on varmaan ok? :scratch Tai siis täytyy kai sen olla ku raskaana oleville markkinoidaan o_O oli hyvä tieto tämä, en kans sitte yritäkään lisäraudan kanssa nyt.

Mä en uskalla luottaa siihen, että ruokavalio olisi riiittävän monipuolinen niin syön varalta vitamiinit myös purkista. Ja kalaa inhoan niin sen vuoksi pitänee tuo omega hommata kans ettei tartte yrittää saada pelkällä rypsiöljyllä riittävästi :grin
 
Mulla menee Solgarin raskausvitamiini, D, rauta, muistaessani Omegat. Oon ollut jonkin aikaa rautakuurilla ja lääkäri sanoi, että samalla annostuksella jatketaan, jos tuun raskaaksi ja elokuussa rauta-arvojen kontrolli. Ensimmäinen lapsi ollut syntymästään raudanpuutteinen, toiveena, että toinen ei olisi.
 
Mä en ollut koskaan kuullutkaan tosta rautatouhusta. Mulla alhaiset ferritiinit ja olen popsinut 2×100mg rautaa päivässä. Täytyy kysyä neuvolasta asiasta jos sinne asti päästään. Lisäksi multivitan raskaus ja imetys monivitamiini käytössä.
 
neuvolasta sain ohjeen että voi vaikka varmuuden vuoksi syödä mammavitskujen lisäksi kalsium-tabletteja, kun sen saanti voi olla hankalampi jos ei hirveästi maitotuotteita käytä. Itse olen laktoosikko joten aika vähän tulee syötyä tai juotua, lähinnä jukurtti/päivä tms.

lisäraudan kanssa ajattelin odottaa labratuloksia, ottavat parin viikon päästä hemoglobiinin ja ferritiinin, luultavasti joutuu taas syömään jonkin verran.

Itsellä IBS, joten ei imeydy ravinnosta riittävästi aina minkä takia lähinnä monivitamiinit ja tuo rauta (nokkostabletteina, ei kestä vatsa perus rautavalmisteita) olleet jatkuvasti käytössä.
 
Mä päätin hakea nuo kalsiumtabletit kun mitä oon tässä omaa maitotuotteiden kulutusmäärää seurannut pari vk niin saan ehkä 1/2 tai 2/3 tarvittavasta 800mg kalsiumista normipäivänä.
 
Takaisin
Top