Liitoskivut!

Krisunita

Jostain jotain jo tietävä
Hei!
Kärsin tällä hetkellä ihan järkyttävistä liitoskivuista. Käveleminen tuntuu pahentavan ja asennon vaihtaminen jopa sohvallaki on hyvin kivuliasta. Kävellessä vasempaan pakaraan sattuu ihan kuin puukolla tökkäisisi.. Tätä on jo jatkunut jonkin aikaa ja en oikeen tiedä mikä auttaisi :sad001 Onko muita samassa tai saman tyylisessä tilanteessa olevia? Ja onko tähän jotain kiksiä miten edes saisi kivut vähän lievimmiksi?
Rv 28+0
 
Moikka!

Valitettavasti niihin ei taida olla kovin tehokkaita apuja. Itsekin kärsin edellisessä raskaudessa todella kipeistä lonkista ja pikkuhiljaa tuntuu tässäkin odotuksessa kivut nostavan päätään. Nyt saan itseäni syyttää kipujen alkamisesta kun tein lumityöt useana päivänä ja hoidin kotia liian rivakalla otteella. Minulla hieman helpotusta tuo tukivyöt ja lepo, ja äärimmäisessä hädässä nappasen särkylääkettä.
 
Voi ei, tiedän tunteen.. Mulla oli syksyllä myös liki kävelykyvyn vievät liitoskivut, jotka kestivät pari viikkoa. Pahin virhe oli esim. juosta ratikkaan tai tehdä jotain muuta äkkinäistä, myös sohvalla löhöily epäergonomisessa asennossa pahensi oloa. Liikkumisen hidastamisen lisäksi mulla auttoi lantion ympärille tiukasti kiedottu huivi, joka ikäänkuin piti lantion kasassa. Lisäksi nukuin yöt kyljellään siten, että päällimmäinen jalka oli koukussa ja tuettu tyynyillä. Tällöin lantio on tasapainossa, jolloin siihen ei tule virheasentoa tai painetta. Mutta ilmeisesti aika oli lopulta se tärkein tekijä kivun hellittämisessä, kyse on hormonaalisista muutoksista ja siten kudosten löystymisessä. Mulla ei tuon parin viikon jälkeen ole ollut enää lainkaan liitoskipuja tämän loppuraskauden ajan, toivottavasti säkin pääset niistä pian eroon!
 
Täällä yksi joka liitoskivuista kärsii. Mulla kans kuulostaa samantapaiselta kun sulla, mutta kipu on tossa vatsan seuduilla aina toisella puolella. Nimenomaa iskee yleensä jos kävelen ripeästi. Ainoo mikä mulla on auttanut niin heti kun mahdollista niin istua hetkeksi.
 
Voi liitoskivut... täällä kärsitään niistä ja kovaa. Eihän niihin oikein auta mikään. Ottaa iisisti ja tarpeen vaatiessa paracetamolia naamaan. Onko sulla alaselkä kipee? Toi pakaran särky kuulostaa meinaan enemmän iskiaksen oireelta, tosin eipä sillekään mitään voi... nimimerkillä kokemusta on :D
 
Mulla alaselkä alkanu kiukuttelee! Joo ei noi liitoskivut oo yhtään mukavia :D
 
Joo ei oo mukavia kun ei oikeen mitään voi tehä. Ja sit jos sattuu ettei oo kipuja ja meet tekee jotain rankempaa hommaa tekemään niin varmasti tulee kivut kolminkertasina takas. joten ihan rauhallisesti kandee ottaa vaan. :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Itse en tiedä oikein mikä kipu on. Alaselkään (tai ristiselkään) sattuu ihan julmetusti välillä. Toisinaan riittää, että liikkuu johonkin tiettyyn asentoon ja selän lävistää henkeä salpaava kipu. Yleensä selkä kumminkin kipeytyy töissä (seisomatyö, johon kuuluu jonkin verran kyykistelyä, nostelua yms (tietenkin on raskauden myötä nostot keventynyt ja vähentyneet)) aivan kauhean kipeeksi. Silloin särkee vaikka ei tekisi mitään eikä mikään asento ole oikein hyvä. Neuvolalääkäri kyseli säteilyä jalkoihin, jota ei ole. Hän totesi, ettei sitten ole iskias. Luin kumminkin, että myös jalkojen puutuminen voi olla oire, mutta en sitten tiedä johtuuko jalkojen puutuminen vain raskaana olemisesta vai iskiaksesta. Kumminkin kivut selvästi ovat liitännäisiä työntekoon. En oikeen tiedä pitäisikö jättäytyä saikulle vai ei. Meillä nyt töissä ei voi vain istua ja hengailla, jos on kova kiire. Ei ole myöskään kiva itkeskellä kotona loppu ilta kovia kipuja kun on vähän liikaa tehnyt kiireessä töitä. Meillä ei voi edes ennustaa, että minä päivinä tai hetkinä on kiire ja milloin ei. Olen aina niin kovin onnellinen, jos saan päivän päätteeksi työvaatteet vaihdettua siviiliasuun ilman että itken kivusta. Töihin meneminen nykyään stressaa juuri sen takia, kun en voi tietää mitä päivä tuo tullessaan. Mieli on aina korkealla, jos ei satu ja päivinä kun sattuu, on mieli hyvin maassa. Kaikki lääkärit ja neuvolat ovat tietenkin aina vapaapäivinä, niin siellä en varmaan osaa kertoa tarpeeksi vakuuttavasti, että töissä on välillä kamalaa kun sattuu. Aina kun valitan kivuista vastaus on vaan ''noh, tuollaista tuo raskaana oleminen on''. Tukivyötä olen kokeillut ja kipulääkkeitä en halua napsia kun kipuja on niin usein. En oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä. Kestää vain vai valittaa kunnes saan lomaa. Raha on kumminkin ihan tervetullutta. Etenkin kun äippäloman rahat tulee 6kk tulojen mukaan.

Sori vuodatus, mutta asiasta puhuminen jo helpottaa ahdistusta!
 
Herranen aika! Sanonpa suoraan, että typeriä on sun neuvolaihmiset, jos tuolla lailla sanovat. Minä soitin joulun jälkeen neuvolaan ja sanoin, että nyt ei oikein töissä pysty olemaan, kun supistelee ja liitoskipuilee niin paljon, olen hoitaja vanhuspuolella eli nostelua yms raahautumista minunkin työ. Sain viikon saikkua puhelimessa ja seuraavalla viikolla pääsin lääkärille. Soita ihmeessä neuvolaan ja sano, ettet jaksa kipuja enää, että on hirveää itkeä töistä lähtiessä kipujen kanssa kun ei saa vaatteita kunnolla vaihdettua. Ei sun tarvi noin raskasta työtä kiireessä vetää, jos et pysty. Tsemppiä!
 
kyllä kuulostaa niin tutulta, itsellä kipu tuntuu ihan tuossa nivusissa ja häpyluussa. Pitkään istuminen laittaa paikat ihan jumiin ja liikkeelle lähtö on tuskaa. Itseä helpottaa kävely ja liikkeellä pysyminen ja yöllä juuri tuo kyljellään nukkuminen tyyny jalkojen välissä. Aamulla ei ole kipuja ollenkaan mutta kun aamupalalla istuu pöydässä ja siitä nousee niin heti tuntuu kipuja.
 
Alaselkä jumittaa normaalisti aina silloin tällöin joten koen että se on sitä normaalia arkea mulle :D Kipu tuntuu enimmikseen häpyluun alueella.. Aina vaatteita vaihtaessa tulee tuskailtua eniten. Vaaka-asento on auttanut tähän mennessä. Pieni liikunta esim kauppareissu tekee jo musta seuraavana päivänä sohvaperunan. Ja vihdoin kun kävely tuntuu/näyttää jo normaalilta niin sitten iskee pakaraan se kipu.. o_O

Toi tyyny jalkojen välissä yöllä kuullostaa jo siltä että se voisi ehkä auttaa :) täytyy kokeilla!
 
Pookkana, nyt oo tiukkana ja vaadi saikkua! Ei kipeenä pidä joutua olemaan töissä. Ei tää saikulla oleminen mitään kivaa oo, varsinkaan kun ei oikeesti pysty mitään tekemään, mutta on se parempi kuin kiusata itteään töissä. Mut lääkäri laittoi vähän väkisin saikulle mammalomaan asti, kun oon kuulemma vaaraksi liikenteessä tän selkäni kanssa :D Ja kyllä se vähän oloa helpottaa, kun ei tartte stressata mistään. Saa vaan keskittyä tekemään olonsa mukavaksi. Mikä ei muuten oo kovin helppoa.

Krisunita, mulla tuo tyyny jalkojen välissä on myös ihan ehdoton, suosittelen kokeilemaan! :) Varsinkin jos se pakara/lonkka särkee löystymisen vuoksi niin tekee tosi hyvää kun lantio on balanssissa nukkuessa.
 
Jos olisi vapaapäivinä myös kovia kipuja, niin olisin tietty jo saikulla, mutta vapaapäivinä sattuu vain vähän. Töissäkin on yleensä aika hiljasta ja helppoa, joten ei tule kovin kipeäksi tuo selkä. Tänäänkin sain vaatteet vaihdettu vain pienellä tuskailulla. Pukukopissa pitäisi kyllä olla tuoli, jotta homma olisi helpompaa:/ Tuntuisi lusmuilulta olla kotona ilman tuskia, vaikka tiedän että niitä saa työstä. Aloitan kyllä tuon mammaloman heti kuin voin ja tässä on enää neljä ja puoli viikkoa sen alkuun! :Heartred Olen koko ajan ollut sillä mielellä, että haen sitten saikkua, kun en enää kestä. Selvästi on tuota sisua vähän liikaa (toivottavasti myös synnytyksessä).
 
Takaisin
Top