Liitoskivut

LauraKoo

Jostain jotain jo tietävä
Hei kanssa odottajat!

Onko kenelläkään muulla alkanut liitoskivut oireilee?
Itse epäilen liitoskipuja, koska mulla on usein nivuset kipeänä. Ja vielä pitkin päivää. Särkee, mutta lepo auttaa. Nyt on alkanut särky myös häpyluun alueella. Kivut on kurjia, mutta ihanaa tuntea miten sitä oma kroppa valmistautuu heinäkuuhun.
 

Täällä podetaan ihan saman ongelman kanssa, selkä ja lonkat/nivuset on jumissa ja kipeenä.

Ei toki edesauttanut kun pääsiäisenä reissattiin ja nukuttua tuli kovalla vieraspedillä... puhumattakaan pitkistä matkoista autossa istuen.

Nyt se sitten kostautui, tää päivä mennyt kinkatessa, liikkuminen hieman auttaa mut jos vaan pidemmän aikaa istuu ni jo on alaselkä tulessa.

Esikoista odottaessa mulla helpotti hieman kipuilua se kun makoilin paljaalla kovalla lattialla, jalat nostettuna sohvalle. Niin tulikin monet illan telkkuohjelmat katsottua.

Nyt meinasin piakkoin pötkähtää päikkäreille esikoistytön kans ja tukea itseni kunnon tyynyvuorella... jospa se helpottais taas oloa hieman. :)

 

Löysin myös blogiteksin missä neuvottiin kuinka helpottaa liitoskipuja, en siis takaa toimiiko mut ainakin itse kokeilen kun ihan asianmukaiselta tekstiltä kuullostaa:


Mene lattialle makaamaan selälläsi jalat koukussa, jalkapohjat vasten lattiaa. Alustana kannattaa olla matto, huopa, makuualusta tms. Pyydä avustajaa tarkistamaan, että jalkasi ovat symmetrisesti lantion leveydellä, ei liian kaukana pakaroista. Ensin pyydä avustajaa pitelemään polviasi sivuilta paikoillaan, kun yrität työntää niitä erilleen (kohti seiniä). Pidä n. 20 s. tai mikä tuntuu hyvältä. Seuraavaksi pyydä avustajaa pitelemään polviasi erillään, kun koetat painaa niitä yhteen. Hengitä ja koeta muuten pysyä rentona. Toista molempia pari kertaa. Jos kivut ovat olleet kovia, kannattaa aloittaa varovasti.

Harjoituksen tarkoituksena on tasapainottaa häpyliitosta ja SI-nivelen liitoksia. Varovasti tehtynä tästä tuskin on ainakaan haittaa. Loppuraskaudessa lyhytkin selinmakuu voi tietysti tuntua pahalta, mutta monilla kivut alkavat jo raskauden puolivälissä (tai sitä ennen, huoh) ja silloin harjoitusta on hyvä tehdä. Ja kannattaa testata tätä, jos liitoskivut vaivaavat vielä synnytyksen jälkeen!

 
Mulla myös olleet nivuset ja alavatsa kipeänä nyt jo useamman viikon. Kertaalleen jäin mm. jumiin kylälle, kun olin kävellen liikenteessä ja sattui niin pirusti, että en oikein päässyt mihinkään. Ostin juuri tukivyön ja toivon, että siitä on jotain apua.
 
kannattaa olla tarkkana mitkä todella liitoskipuja ja mitkä supistuksia. liitoskivut on vihlaisuja ja sellaista tylsän tuntuista särkyä, joka yleensä heti lakkaa tai ainakin auttaa asennon vaihdolla. poltetta ja alavatsakipua voi jo pitää supistuskipunakin. Pantamainen puristava kipu joka liikkeestä varsinkin lisääntyy, sekä seisomisesta ja istumisesta ja joo varmasti nämä yhdessä ainakin pysähdyttää hetkeksi vain hengittelemään etukumarassa. Lepoa kylkimakuulteen sitten vaan ja tyynyä kannattaa laittaa polvien väliin etenkin yöksi.
 
Mä luulen, että mulla liittyy tähän myös jonkinlaisia kohdun kannatinhermokipuja myös. Ne tuntuvat välillä myös istuessa ja pitkin yötä eikä oikein mikään asento tunnu hyvältä. Tyyny jalkojen välissä melkein lisää sitä kivuliaisuutta, joten mulla on nyt vähän nää yöt niin sanotusti hakusessa.
 
Haluisin nyt tietää onko liitoskipua kun välillä vihloo niin kipeästi tuonne ns. häpyluun luokse ja jonnekin ns kohdun kaulan(?!) alueelle ettei pysty kävelemään edes oikein.
Ja kipu on siis n. 2-3 sek kestävää jaksoittaista kipua.
Kertokaa te jotka olette kivut joskus kokeneet.
 
Mulla ne liitoskivut oli semmosia tympeän jomottavia ja semmoista tasaista kipuilua. Tietyssä asennossa oli hankalampi olla ja oikein muuten helpottunut kuin makaamalla. Liikkuminen tapahtuikin kinkkaamalla ja olo oli kuin pingviinillä. :/ Todella suolesta moiset kivut!
 
Mulle on nyt uutena tullut sellainen kipu, joka repii minun jalkoja erilleen nivusten kohdalta. Istuessa, maatessa ei ole kipuja, mutta kävely on sitten tätä pingiviini kävelyä. Jalkojakaan ei voi levittää, kun se sattuu. Toivottavasti tämä kipu ei tule olemaan päivittäistä. 
 
Takaisin
Top