Liikunta synnytyksen jälkeen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette alkaneet liikkumaan synnytyksen jälkeen? Millaista liikuntaa ja kuinka pian synnytyksen jälkeen?

Toisen synnytyksestä on nyt 3,5kk ja käyn usein vaunulenkillä. Toisinaan teen samoja jumppaliikkeitä, mitä raskausfysioterapeutti neuvoi raskausaikana lonkanalueen kipuiluun. Muuta liikuntaa en toistaiseksi harjoita ja mietityttää, mitä nyt ylipäätään voi tehdä ettei tee hallaa lantionpohjanlihaksille (niitä myös yritän muistaa harjoittaa) tai erkaumalle.
 
Heti kun saanut ulkoilla niin lähdin vauvan kanssa vaunulenkeille. Sitä ennen vain kävelyt päiväkodille (alle 0,5km) ja takaisin.
Lähes päivittäin tulee käveltyä 4-8km. Ollaan myös tehty pitkiä metsäretkiä (n.10km) kantorepun kanssa. Neljäs vauva nyt 2,5kk ja muuta liikuntaa ei ole vielä tullut tehtyä. Ajatuksena ollut tehdä jotain kahvakuulan ja käsipainojen kanssa kotona, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Lääkäri "kielsi" suorien vatsalihasten harjoittamisen erkauman takia, kaikkea muuta sain luvan tehdä.
 
Mulla kuntouttivat eniten vaunulenkit ja kauppaan kävely, sekä vauvan nostelu. Vuosi kuitenkin meni, ennenkuin olin täysin palautunut.
 
Synnytyksen jälkeen oon käyny suht lyhyillä vaunulenkeillä viikon sisään synnytyksestä (paitsi esikoisesta, meni pidempi aika ennen kuin uskals ja pystyi tekemään mitään). Kolmannen syntymän jälkeen jatkoin treenaamista noin kuukaus synnytyksestä, silloinkin herkästi omaa kroppaa kuunnellen.
 
Aloitin 6kk synnytyksen jälkeen salitreenin ja yllättävän nopeaa vatsalihakset löytyivät ja keho vahvistui.

2 krt viikossa salilla ja vaunukävelyjä 1-2 krt viikossa. Oon paremmassa kunnossa kuin ennen synnytystä. Paitsi hyppiessä huomaa ettei lantionpohjanlihakset ole aivan mintissä
 
Noin 2kk synnytyksen jälkeen aloin tekemään pidempää vaunulenkkiä säiden ja voimien salliessa.

Oli kyllä kunto mennyt ihan kokonaan. Mutta toki hätäillyykään liikunnan aloittamisen suhteen..
Vauvan ollessa 5kk aloitin jälleen kuntosaliharjoittelun, vielä aika rauhassa mennään mutta huomaa, että kyllä se kunto alkaa sieltä palautumaan.
 
Takaisin
Top