Liikunta synnytyksen jälkeen

Solfiza

Näppärä viestien naputtelija
Pojan syntymästä on nyt reilu 5 vkoa, ja ensimmäisen kerran on sellainen olo, että voisi jopa jotain liikuntaakin alkaa harrastamaan. Liikkuminen on tähän asti ollut lähinnä vaunukävelyä (vaikka suht reipasta, koska en osaa muutenkaan kävellä hitaasti) kaupungilla tai matkalla neuvolaan, noin 30-45 min kerrallaan.
Tein äsken vatsalihastestin ja suorien lihasten välillä tuntui vielä sellainen sormenpään kokoinen väli. Pitikö välin olla kokonaan poissa ennen kuin kannattaa alkaa vatsalihaksia treenaamaan? Muutamassa blogissa on menossa 30 päivän vatsalihashaaste, jota voisin itsekin kokeilla..

Miten teillä muilla on alkanut urheilu synnytyksen jälkeen? Miltä kroppa tuntuu ?
 
Mä kävin jo pari päivää kotiutumisen jälkeen koirien kanssa n. 5min kävelyllä. Silloin tuntui että olen ihan rapakunnossa, selkä kolotti ja jalat tuntui ihan spagetilta. Pikkuhiljaa pidensin lenkkejä puoleen tuntiin rauhallista kävelyä. Kun poika oli 2vk aloitettiin vaunuilut, aluksi lyhyitä lenkkejä. Nyt synnytyksestä 6vk ja kroppa tuntuu lähes omalta, käyn 2-3xpäivässä 30min-1h lenkeillä. Kotona olen treenannut pienillä painoilla ja tehnyt kyykkysarjoja 1-2xviikossa. Viikon päästä jälkitarkastus jonka jälkeen aloitan kevyen salitreenin ja ohjatut tunnit :)
 
Kävin juuri keskustelun liikunnasta eilen th:n kanssa. Itsellä kova polte liikkumaan, jumpalle jne ja synnytyksestä 6vkoa. Th neuvoi juuri tekemään tuon vatsalihastestin ja jos rakoa, voi tehdä vain syviä vatsoja. Mulla myös juuri sormen mentävä rako, joten hain jumppakortin ja keskityn vatsoissa sitten syviin lihaksiin :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä aion tänään lähtee salille kokeilemaan kun sain sellasen tutustumis käynnin ni ajattelin käyttää sen pois. Vatsalihakset saa täälläkin oottaa, kun rako on vielä.
En tiiä miks musta tuntuu lenkkeily pakkopullalta. Se kyllä aina talvella tuntuu siltä ja keväällä rupee sit helpottaan.
 
Olin unohtanu, että miten hyvä fiilis salin jälkeen voikaan olla! Vaikka en suuremmin siellä sillein tehny ni silti! Täytyy lähtee hakeen salikortti..! :)
 
Tänään kävin baletissa! Oli tarpeeksi helppoa ja aivan ihanaa!!!! ♡♡
 
7vk synnytyksestä ja eilen jälkitarkastuksen jälkeen uskalsin lähtee juoksemaan. Tuntu kyllä hyvältä! Mitä nyt keskivartalo ei oo ihan kovin hallinnassa. Miten toi vatsalihastesti tehään?
 
Netissä on paljon ohjeita testaamiseen varmaan löytyy jos googlaa jollain vatsalihasten erkaantuminen sanalla.
Oon huomannut että lantionpohjanlihaksissa on vielä treenattavaa.. Ne vähäiset lenkkeilykerrat ovat tuntuneet aika.. Hmm.. Mielenkiintoisilta. selkeästi korsetti kaipaa treeniä. Nyt tällä viikolla ei oo jaksanut, lauantain ristiäiset pitää kiireisenä ja nyt sit tietysti iski kamala nuhaflunssa.. Onneksi vauva näyttää vielä olevan terve.
 
Täällä vau.fin sivuilla oli mun mielestä pari viikkoa sitten etusivulla ihan hyvä ohje, jossa kerrottiin myös ns. normaalimitat (ainakaan minen tajunnu kokeilla edes koko juttua vielä silloin kun masulihakset olivat ns. vanhassa mallissa). Löytynee vähän haeskelemalla.
 
Ollaan käyty kaksi kertaa sulkapalloilemassa miehen kanssa. Miehen vanhemmat eivät uskaltaneet jäädä meille pojan kanssa vaan tulivat mukaan -> poika oli hereillä 10 min. koko 2 tunnin ajasta ja senkin vain katseli ympärilleen.
Oma äitini tuli hoitamaan poikaa ja totesi, ettei makuuhuoneesta kuulunut inahdustakaan, nukkumaanmeno oli siis juuri ennen kuin me lähdettiin.

Mutta mutta, tän sulkapalloilun jälkeen olen kankea ja kipeä vyötäröstä alaspäin. Nivuset sattuu, ylösnousu on työlästä ja vähän kipeääkin.
Onko kellään muulla vielä 4 kk kohdalla vastaavaa? Joku juoksi cooperin, oliko sen jälkeen mitään tuntemuksia?

Pitäisikö treenata pakaroita ja nelipäisiä reisilihaksia, vai jotain muuta? Vai hoitaako aika vaan tehtävänsä?
 
Itse aloitin lantiopohjanlihaksista. Niitä treenasin synnytyksestä jälkitarkastukseen. Eikös ole niin että jos lp-lihakset heikot niin paikat kipeytyy helpommin? Osaako joku kertoa paremmin? :)
kotilihaskuntotreenit (vatsa, selkä yms) aloitin pikkuhiljaa sen jälkeen ja juoksutreenit lyhyistä matkoista. Aluksi kipeytyi nivuset mutta aika pian loppui tuntemukset. Kotona kahvakuulan kanssa kyykyt ym ylävartalotreenit nykyään, aluksi teki kipeää mutta hyvällä tavalla :) nyt käyn 1-2 krt vk crosstraining treeneissä ja hyvin jaksanut :)

minä tosiaan eilen kävin cooperissa. Kouluaikoina juoksin 2700m ja nyt 4kk synnytyksestä 2200m. Ja tosta koulutuloksesta 10v aikaa :D Oon tyytyväinen. Juoksemassa oon käyny 3,5km lenkin 1-3krt vk riippuen toki muista treeneistä :) cooperin jälkeen hieman yksi vatsalihas tms kyljen seudulla (?) nipistää mutta ei muita tuntemuksia :)
 
Mulle fysioterapeutti sano että suorat vatsikset voi aloittaa jo silloin kun hädintuskin etusormen mentävä rako navan yläpuolella. Joillakin voi kuulemma olla rakenteellinen juttu, että vatsikset ei ole ihan yhdessä. Tällä selittyy ne tapaukset jotka tekevät kaikkensa pyykkilauravatsan saamiseksi, mutta eivät koskaan sitä täydellisesti saa. Syviä vatsoja tekemällä kuulemma voi jouduttaa tuota palautumista.
 
Jotenkin ajattelin, ettei lantionpohjanlihakset olis kovin huonossa kunnossa kun ei lirahtelua housuihin. Kuitenkin jotkut lihakset on löysät, joten kai niitä lantionpohjan lihaksia vaan pitää treenata.
Syvät keskivartalon lihakset sietäis myös saada treeniä, koska selkä tuli tosi kipeäksi seisomisesta. Nyt muutaman viikon jälkeen alkaa olla aika ok, mut aamuisin oon kankea. Hieman pehmeä sänky pahentaa tilannetta, mutta niin kauan kuin nukun pojan huoneessa, tilanne ei muutu. Ehkä raaskinut pian muuttaa makuuhuoneeseen. On vaan jotenkin ihana herätä aamulla siihen, kun poika ilahtuu kun herään js hymyilee ja höpöttää omaa kieltään.

Mut todennäköisesti pakarat ja reidet tarvii myös treeniä, on vaikeaa nousta kyykystä ylös.

Sulkapallo on kyllä hyvää treeniä, ensinnäkin siksi että tykkään siitä. Toiseksi siksi, että siinä tulee tehtyä askelkyykkyjä kun yrittää yltää palloon. Varmaan siksi paikat kipeytyykin, mutta meneehän se ohi. Kunhan olen ollut muutaman päivän kankea kuin vanha akka.
 
Oli hyvät treenit tänään. Kiva huomata miten joka kerran jälkeen on taas hiukan helpompaa ja voi varovasti lisätä painoja. :happy: vajaan kk kaks kertaa viikkossa olen nyt käynyt jumpalla ja tuntuu että ei ole ihan hakattu joka kerran jäljiltä. Ja vanhat farkutkin istui jo paremmin kuin kuukausi sitten, varmaan lähtenyt nesteet ja kuonat liikkeelle.
 
Kyllä musta nyt tuntuu, että joku lihas/jänne on revähtänyt. Nyt vaunukävelyn jäljiltä sattuu jo vatsan puolelta. Nivunen siis pääasiassa kipeä, mutta nyt helpotti kun painoi vatsasta kipeää kohtaa. Eikä siis tule mistään ihmeellisen raskaasta liikunnasta.
 
Takaisin
Top