Liikunta raskausaikana

Mulla on fyysinen ja sesonkipainotteinen työ, joten askeleita tulee parhaimmillaan jopa 30t-50t. Mutta vastapainona on päivät koneessa istumista. 🤭 Oon nyt viime syksyn käynyt kolmessa ryhmäliikunnassa, joista yksi kuntosaliharjoittelua ja kaksi sisältää lihaskunnon lisäksi sykkeennostoja. Pyrin vähintään kerran viikossa myös lenkkeilemään, aloitin jo taas juoksun, mutta joulun aikaan rytmi unohtui. Illat menee niin nopeasti, kun on 16-16.30 kotona ja taapero menee 19-19.30 sänkyyn. Kehonhuoltopuoli mulla on aivan retuperällä, esikoisen raskauden aikaan kävin äitiysfyssarilla kerran kuussa ja oli huippua. Täytyy harkita sitä nytkin.

Mulla on myös saliohjelma raskausajalle, ainakin keskivartalotuen juttuja aattelin hyödyntää. Jatkan noita ryhmäliikuntoja kunnes alkaa töissä sesonki, joka kestää maaliskuun puolivälistä syyskuulle. Toivon, että enimmät kiireet on ohi, kun vauva syntyy. 🫣

Toi äitiysfyssari ois kyllä kova, olin valmiiksi selän kanssa ongelmissa ja on kohtalaisen raskas työ varastolla, esikoisen aikaan jäi työnteko aika vähälle kun olin niin kipeenä, että toivois nyt sujuvan vähän paremmin 😅

Toi äitiysfyssari ois kyllä kova, olin valmiiksi selän kanssa ongelmissa ja on kohtalaisen raskas työ varastolla, esikoisen aikaan jäi työnteko aika vähälle kun olin niin kipeenä, että toivois nyt sujuvan vähän paremmin 😅
Suosittelen erittäin lämpimästi! Mulla kans alaselkä kovilla, ja sain kyllä sieltä fyssarilta eväitä ihan loppuelämäksi. Opin hengittää oikein treenatessa, rakentamaan ryhtiä paremmaksi yms. 😊

Suosittelen erittäin lämpimästi! Mulla kans alaselkä kovilla, ja sain kyllä sieltä fyssarilta eväitä ihan loppuelämäksi. Opin hengittää oikein treenatessa, rakentamaan ryhtiä paremmaksi yms. 😊
Kuulostaa hyvältä, mun piti tänä vuonna hakea Kelan selkä kuntoutukseen, mutta se taitaa nyt jäädä välistä 😅
Mutta jotain eväitä tähän selkään tarvii kyllä ammattilaiselta ☺️

Itse käsitin, että tarkoittaisi nimenomaan perinteisiä vatsarutistuksia. Kyykyt ilmeisesti ok myös painojen kera (?), ainakin vielä alkuraskaudessa. Toki onhan muitakin liikkeitä vahvistamaan vatsalihaksia. AI kertoi, että esim dead bug -tyyppiset liikkeet olisivat ihan turvallisia.
mutta ei nyt varmaan ihan järisyttävän isoilla painoilla kannata kyykätä.

Itse maverin tänään 70 kilolla ja ajattelin että olisi vähän liian painava. Ykkösmaksimi saattaisi olla tällä hetkellä 100 kg (olen joskus nostanut 137,5 kg 😅). Ehkä joku 60 kg olisi sopiva sarjapaino😄. Kyllähän sitä ponnistellessa mietti että vahingoittaako sitä alkioita/aiheuttaako keskenmenon. Ehkä parempi himmailla niin että tuntuu muttei joudu ponnistelemaan.

Tänään kävin treeneissä ja nimenomaan kyykyissä ja maveissa tuntu mahassa jotenkin ilkeelle👀 Vähän tuntu et pitää varoa. Kaippa siihen voi luottaa, että kroppa kertoo🙏🏻

mutta ei nyt varmaan ihan järisyttävän isoilla painoilla kannata kyykätä.

Itse maverin tänään 70 kilolla ja ajattelin että olisi vähän liian painava. Ykkösmaksimi saattaisi olla tällä hetkellä 100 kg (olen joskus nostanut 137,5 kg 😅). Ehkä joku 60 kg olisi sopiva sarjapaino😄. Kyllähän sitä ponnistellessa mietti että vahingoittaako sitä alkioita/aiheuttaako keskenmenon. Ehkä parempi himmailla niin että tuntuu muttei joudu ponnistelemaan.
Mä oon enempi käsittänyt et kovien painojen kans ongelmana on enempi pidemmällä raskaudessa se liiallinen vatsaontelon paine, kun muutenki vatsalihakset alkaa olla kaukana toisistaan. Toinen seikka on relaksiinin aiheuttama paikkojen löystyminen, joka haastaa liikkeiden tekemistä. Kovin superkovilla painoilla ei kyllä pysty tekee, kun ei hae keskivartaloon painetta sisäänvedolla vaan uloshengittää työvaiheen aikana. Ja no sit loppuvaiheessa alkaa myös olla haasteena se painopisteen muutos ja sitä kautta hyvän asennon löytäminen.

Mut kyllähä se tärkein on kuunnella omaa kehoa. 😊

Vatsarutistuksia ja lankutuksia ei suositella tekee, seisten tehtäviä liikkeitä löytyy ja sit poikittaista vatsalihasta ja vinoja vahvistavia liikkeitä, esimerkiksi kevennetty kylkipito, jalannosto puoli-istunnassa, kylkitaivutus seisten, ristinostot konttausasennossa, simpukkaliike kylkimakuulla jne. Jos mulla on yhtä olematon vatta ku viime raskaudessa ni teen ekan kolmanneksen ihan perusreeniä, jätän suorat vatsat pois sitte toisella kolmanneksella. 😊

Mä oon enempi käsittänyt et kovien painojen kans ongelmana on enempi pidemmällä raskaudessa se liiallinen vatsaontelon paine, kun muutenki vatsalihakset alkaa olla kaukana toisistaan. Toinen seikka on relaksiinin aiheuttama paikkojen löystyminen, joka haastaa liikkeiden tekemistä. Kovin superkovilla painoilla ei kyllä pysty tekee, kun ei hae keskivartaloon painetta sisäänvedolla vaan uloshengittää työvaiheen aikana. Ja no sit loppuvaiheessa alkaa myös olla haasteena se painopisteen muutos ja sitä kautta hyvän asennon löytäminen.

Mut kyllähä se tärkein on kuunnella omaa kehoa. 😊
Minä saatan kyllä pidättää hengitystäni mavessa... yhtäänkö ei saisi?

Minä saatan kyllä pidättää hengitystäni mavessa... yhtäänkö ei saisi?
No siis, en mä luule, et tässä ihan alussa on nii vaarallista, mut itelle just siellä äitiysfyssarilla opetettii tekee työvaihe uloshengityksellä ja jostai raskausliikuntaan liittyvästä (en muista ny mistä, oliko blogi vai mikä) luin kans samaa. Kun tekee uloshengityksellä tulee lantionpohja mukaan eikä rasita sitä eikä paine oo nii luja siellä vatsaontelossa. Mut mä en ite oo alan ammattilainen, et tietenki joltai äitiysfyssarilta vois kysyy. 😊

Muokattu viimeksi:
Mä oon odottanut hiihtokautta, kuin kuuta nousevaa ja nyt meille ei ajeta latuja millään! Kävin pari kertaa umpihangessa räpiköimässä ja sykkeet oli aivan taivaissa, totesin että oottelen kunnon latuja tai et joku muu toimii ensin latuaurana 😁

Salilla käymisestä ja lenkkeilystä on tullut taukoa puhtaasti laiskuuden vuoksi. Juuri päätin, että tänä vuonna aloittaisin uudelleen. Nyt kun tulin raskaaksi, niin vähän jännittää millä tasolla uskallan rehkiä. Pelkään, että aiheutan jotain vahinkoa 🤕 no, jos varovaisesti aloittelisi taas.

Salilla käymisestä ja lenkkeilystä on tullut taukoa puhtaasti laiskuuden vuoksi. Juuri päätin, että tänä vuonna aloittaisin uudelleen. Nyt kun tulin raskaaksi, niin vähän jännittää millä tasolla uskallan rehkiä. Pelkään, että aiheutan jotain vahinkoa 🤕 no, jos varovaisesti aloittelisi taas.
Aika monessa paikkaa sanotaan, että raskaus on mitä parhain aika alottaa liikunta. 😊 Ekalla kolmanneksella ei vielä kauheesti mikää rajota, mutta varmaa kannattaa alottaa niinkö ilman raskauttakin alkas, eli maltilla. Sit sopeuttaa liikuntaa toiselta kolmannekselta etiäpäin. Ja kuuntelee toki oloaan, mulla ainaki kroppa huutaa tekemään dynaamista liikkuvuutta, vaikka kehonhuoltoa inhoankin.

Tavoitteena olis päästä kerran viikossa uimaan ja töihin pyöräillen kun se kelien/aikataulujen suhteen onnistuu. Vesijumppa tuntui aiemmissa raskauksissa hyvältä, ehkä aloitan sen vielä keväällä. Töissä on jatkuvaa liikettä ja 3vuorotyö et kuulostelen senkin mukaan mitä sitten jaksaa sen päälle. Luistelukausi on päästy aloittamaan, toivotaan että talvikelit jatkuis pitkään vielä hyvänä 😊

Aloitin syksyllä crossfitin. Edeltävästi treenannut muuten toiminnallisen parissa. Nyt pohdituttaa voinko treenata tässä alussa ihan normaalisti vai pitääkö jo nyt varoa vatsan alueelle kohdistuvaa painetta?

Aloitin syksyllä crossfitin. Edeltävästi treenannut muuten toiminnallisen parissa. Nyt pohdituttaa voinko treenata tässä alussa ihan normaalisti vai pitääkö jo nyt varoa vatsan alueelle kohdistuvaa painetta?
Kyl alussa voi ihan normaalisti reenata, kunhan välttää riskialttiita lajeja ja menee oman fiiliksen mukaan. Tuolla aiemmin puhuin hengitystekniikan merkityksestä vatsaontelon paineelle, jos jaksat selata. 😊 Suorat vatsat ite lopetan ekan kolmanneksen jälkeen, selällään tehtäviä en tee enää rv16 jälkeen ja syke ei sais ku hetkellisesti nousta yli 150 loppuraskaudesta.

Aattelin, et mitähä tän päivän toiminnallisesta treenistä tulee koska väsy, heikotus ja huono olo. Mut teki kyllä niin hyvää. 🤭 Vielä uskaltaa nostaa sykkeet korkealle. Aattelin burpeita tehdessä, et nyt täytyy nauttia, koska loppuraskaudesta ärsyttää niin kun ei pysty olee vattallaan 😂

Minä tein 1,5v sitten elämäntaparemontin, jonka seurauksena paino tippui 25kg 💪🏼 Ruokavaliota hioin ja salilla kävin 3-4krt/vk. Sopivasti aerobista ja lihastreeniä joka kerralla.

Tässä sitten syksyllä 2025 tuli 3 varhaista keskenmenoa.. väsyä ja hormoniryöppyjä ja jotenkin saleilu väheni. Nyt raskaus onneksi jatkunut 9:lle viikolle.. vointi sen mukainen. Pahoinvointia, todella valikoivaa ruokahalua (suolaiset ja rasvaiset ruoat himottaa!!) ja väsy hirveä. Sairastin juuri myös flunssan. Tässä sitten tullut jo 3kg painoa takaisin..😳🫣

Paniikki iski ja tuumasin, että salille päästävä pikimmiten. 💪🏼 Jahka tämä etova olo vähenisi, niin saisi terveellisempää ruokaa alas kurkusta.

Takaisin