Liikunta raskausaikana

KolmenÄiti

Oman äänensä löytänyt
Huhtikuiset 2022
Miltä liikunta on tuntunut raskausaikana? Mulla meneillään viikko 26 ja aika vaikeaksi on mennyt, vaikka painoa oli viime neuvolakäynnillä tullut kohtuulliset 5 kg. Kohtu painaa alaspäin ja pingottuu jo pelkästä kävelystä, josta tulee todella tukala olo. Juuri ostin verkkokurssin äitiysjoogaan, muut liikuntalajit alkaa olla aika vähissä/enemmän tai vähemmän hankalia.
 
Mulle liikunta on ollut yllättävän vaikeaa nyt raskausaikana. Olen ennen raskautta liikkunut aktiivisesti ja harrastanut useamman vuoden voimailua, joten kuvittelin, että pohjakunto raskautta varten olisi hyvä. Voimat ovat kuitenkin olleet lopussa, hengästyn helposti ja liian kovaa päivällä tehdessä liitoskivut kiusaavat iltaisin. Lihaskuntotreeniä onkin liitoskipujen takia ollut nyt harvemmin ja sitä tehdessäni se on rauhallista ja kevyttä "mammajumppaa". Jouluun asti pystyin kävelemään koiran kanssa 1-2h lenkkejä, mutta viimeisen reilun viikon aikana pidempien kävelylenkkien aikana on alkanut nivuskipu vaivaamaan. Pitää varmaan ostaa jonkinlainen tukivyö, jos sellainen auttaisi, kun kuitenkin mieli tekisi kulkea koiran kanssa pidempiä lenkkejä. Toisaalta jossain vaiheessa kevättä on lopulta pakko pitää kävelylenkeistä taukoa, mutta ei ihan vielä...

Meinaa välillä turhauttaa se, miten fyysinen kunto on niin nopeasti rapistunut, mutta ei ihme, kun katsoo fyysisiä muutoksia ja mahan kasvua. Painoa olen raskauden aikana tähän mennessä saanut 2kg.
 
Mulla menee liikunta vähän kausittain. Salitreeni tuntuu hyvältä, mutta esim hiihto ja kävely ei niinkään. Uinti ois kiva mutta koronan takia ei oo hallit auki. Alkuraskaudesta liikuin tosi vähän mutta nyt oon yrittäny aktivoitua loppua kohden.
 
Mulla menee liikunta vähän kausittain. Salitreeni tuntuu hyvältä, mutta esim hiihto ja kävely ei niinkään. Uinti ois kiva mutta koronan takia ei oo hallit auki. Alkuraskaudesta liikuin tosi vähän mutta nyt oon yrittäny aktivoitua loppua kohden.
Totta, uinti olisi varmaan hyvä! Hallien aukeamista odotellessa. Tai en nyt taas ole pysynyt yhtään perässä, ovatko aukeamassa täällä Pirkanmaalla vai eivät. Pitää selvittää...
 
Mulle liikunta on ollut yllättävän vaikeaa nyt raskausaikana. Olen ennen raskautta liikkunut aktiivisesti ja harrastanut useamman vuoden voimailua, joten kuvittelin, että pohjakunto raskautta varten olisi hyvä. Voimat ovat kuitenkin olleet lopussa, hengästyn helposti ja liian kovaa päivällä tehdessä liitoskivut kiusaavat iltaisin. Lihaskuntotreeniä onkin liitoskipujen takia ollut nyt harvemmin ja sitä tehdessäni se on rauhallista ja kevyttä "mammajumppaa". Jouluun asti pystyin kävelemään koiran kanssa 1-2h lenkkejä, mutta viimeisen reilun viikon aikana pidempien kävelylenkkien aikana on alkanut nivuskipu vaivaamaan. Pitää varmaan ostaa jonkinlainen tukivyö, jos sellainen auttaisi, kun kuitenkin mieli tekisi kulkea koiran kanssa pidempiä lenkkejä. Toisaalta jossain vaiheessa kevättä on lopulta pakko pitää kävelylenkeistä taukoa, mutta ei ihan vielä...

Meinaa välillä turhauttaa se, miten fyysinen kunto on niin nopeasti rapistunut, mutta ei ihme, kun katsoo fyysisiä muutoksia ja mahan kasvua. Painoa olen raskauden aikana tähän mennessä saanut 2kg.
Mulla ihan samat tuntemukset, voimat on lopussa ja hengästyttää pienikin rasitus. Sali vielä jotenkin onnistuu, kun siinä voi pitää taukoja ja kohdistaa treeniin valittuihin kehon osiin. Viime neuvolakäynnillä oli HB 103, joten sekin vaikuttaa asiaan todennäköisesti merkittävästi. Turhauttaa myös itseä kunnon rapistuminen, mutta pitää ajatella, että tämä on tätä nyt ja keväiset/kesäiset vaunulenkit ym. tulevat pikku hiljaa korjaamaan tilanteen! Muistan vielä sen keveyden tunteen edellisen raskauden jälkeen, joka syntyi välittömästi, kun vauva oli syntynyt ja oli ensimmäistä kertaa jaloillaan :).
 
Mäkin odottelen uimahallien avautumista ja vaunulenkkejä. :Slightly Smiling Face:

Varsinaista estettä liikunnalle en ole kokenut, vaikka hengästyn helpommin ja kumartuminen tuntuu ikävältä/vaikealta. Iltaisin jalat on kyllä hassun tuntuiset, mutta aloitan tukisukkien käytön niin eiköhän helpota.

Alkuraskaudesta kävin aamuisin lenkillä, mutta se on jäänyt kun on niin kylmä.
Ehkä täytyy aloittaa taas kun jään töistä lomautukselle ja sitten äitiyslomalle.
Töissä kun on tullut päivän pituudesta riippuen kuitenkin 10 000-15 000 askelta.

Vapaapäivinä yrittää sitten vaan kävellä enemmän nyt. Onneksi sain juuri uudet hyvät ja lämpimät talvikengät sitä varten. :Slightly Smiling Face:

Tennistäkin kävin pelaamassa ja meni ihan kivasti, kun väisti sitä pallon nostamisen takia kumartumusta ja nosti mailan ja jalan avulla. Mekko vaan oli muuttunut paidaksi tai vähintäänkin tunikaksi. :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:
 
Muokattu viimeksi:
Mäkin odotan, että uimahallit aukeaa. Oon ostanut 10-kortin ja ehdin muutaman kerran käymään. Uinti luonnistuu hyvin, mutta lenkkeily on ärsyttävän hidasta. Asiaa ei helpota, että täällä maalla ei aina aurata ja eikä varsinkaan hiekoteta.
 
Mulla liikunta jäänyt kyllä tosi vähälle kaikkien tekosyiden varjolla. Maanataina alkoi täälläkin onneksi pitkään odotettu raskausjooga ja yritän käydä kävelemässä aina kun ehdin. Uinnista mäkin haaveilen, mutta saa nähdä miten käy rajoitusten kanssa…
 
Vitsi kävelin tänään yli 15 000 askelta.
Ei ole aiemmin ottanut näin koville, jalat ihan muussina lopuks ja aika hyvin tuntemuksia vatsan, lantion tienoolla jo kävellessä. Aiemmin on siis pysynyt 10 000:ssa, ja 15 vaan töissä ennen koronaa tyyliin.
Lomalla on joskus vaan vähän liian vähän tekemistä. Nyt vk. 38+1.
Viime viikolla kävin vielä pelaamassa tennistä ja kivasti meni. Ajattelin jopa jatkaa, kun neuvolasta sanottiin että kannattaa, varsinkin jos meinaa odotus venyä.
Uimaankin nyt päässyt, mikä superihanaa. :Smiling Face With Open Mouth Olen kyllä ottanut siltä osin rennosti, 400-500m, kun normaalisti 1km.
Vähän säästöliekkiä, että jaksaa pian synnyttää. :Slightly Smiling Face:
 
Takaisin
Top