Liikunta raskausaikana.

Kyfi7456940

Silmät suurina ihmettelijä
Mulla ensimmäinen raskaus ja mietin miten muut liikkuu? Onko muita ratsastajia? Itse vielä ratsastan ja ainakin yhdet kisatkin tulossa parin viikon päästä. Muuten lähinnä lenkitän koiria ja teen tallihommia. Issias vaivasi alkuun kun siivosi karsinoita ja kantoi vesiä, nyt ollut helpompaa mutta näin kesä-aikaan ei tarvitse karsinoita siivota. Saa nähdä miten käy kun syksy tulee.
 
Mulla tuli nyt lepomääräys supistusten takia. Saa nähdä minkä verran pystyy liikkumaan loppuraskaudesta. Kävely ainakin supistaa.
 
Oho tää olikin uusi ketju, alempaa löytyy samasta aiheesta jo juttelua. :)
 
Joo, katselin noita muita viestiketjuja, en tosin päässyt niin pitkälle että oisin nähnyt vastaavan aloituksen, mutta päätin aloittaa uuden kun epäilin että ehkä kysymys hukkuu vaan kommenttien sekaan kun muut ovat mahd keskustelleet jo pidempään. En tiedä mikä täällä on tapana o_O
 
Mulla ensimmäinen raskaus ja mietin miten muut liikkuu? Onko muita ratsastajia? Itse vielä ratsastan ja ainakin yhdet kisatkin tulossa parin viikon päästä. Muuten lähinnä lenkitän koiria ja teen tallihommia. Issias vaivasi alkuun kun siivosi karsinoita ja kantoi vesiä, nyt ollut helpompaa mutta näin kesä-aikaan ei tarvitse karsinoita siivota. Saa nähdä miten käy kun syksy tulee.

Täällä :smiley-angelic006 ratsastaja! Oon nyt rv 21 ja vielä sujuu ratsastaminen. Tosin hevosella on niin pieni ravi, että harjotusravissa istuminen on ok. Ratsastushousuja ei oikein voi kohta enää pitää. Tosi hienoo että oot pystynyt ilmeisen hyvinkin treenaamaan, kun kisoihinkin olet menossa.

Jännä kun kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei oo ratsastuksesta sanonu mitään, odotin että tulee sanomista. Olin fyssarilla ja hän nimenomaan sano että oikein hyvä :happy:

Muuten liikun suht normisti, toki tehot on sellasta 60-80% normista. Maantiepyöräily alkaa olla vähän hankalaa, kun ajoasento on niin matala että maha on tiellä.
 
Mulla on vuoden vaihteessa ratsukoulutuksen aloittanut tamma (kuvassa) jonka kanssa oon nyt päässy onneksi menemään hyvin, on myös pieniliikkeinen niin ei harjoitusravi haittaa, laukassa vähän pukittaa kyllä. Viime viikolla menin vielä esteitäkin mutta varmaan seuraavien kisojen jälkeen jätän hyppäämiset muille. Toisella he osellani en oikein enää pysty mennä harjoitusravia kun on isoliikkeinen. Mulla vasta rv 19.
 
Mulla ”lajeina” kuntosali, spinning ja koiralenkit. 3-4 kertaa viikossa salireeni, vielä ei ole tarvinnut muuttaa kuin maaten tehtävät liikkeet pois ja vähän pienentää painoja kyykyssä ja maassavedossa. Mulla kanssa välillä kiristää kävellessä, en tiedä onko supistuksia, suoliston toimintaa vai vauvan liikkeitä kun kaikki välillä kiristää. :D mitään ei ole kielletty missään vaiheessa multa. Alkuraskaudessa tuli liikuttua enemmän, kun auttoi pahoinvointiin ja väsymykseen. Itse luotan siihen, että ihmiskroppa on sen verran fiksu että antaa kyllä merkkejä jos tarvii hidastaa tahtia :)
 
Mulla jäi liikunta jo alkuraskaudesta pahoinvoinnin takia ja laitoinkin salikortin tauolle. Nyt liikunta tuleekin sitten esikoisen perässä juoksemisesta :p
 
Mulla on vuoden vaihteessa ratsukoulutuksen aloittanut tamma (kuvassa) jonka kanssa oon nyt päässy onneksi menemään hyvin, on myös pieniliikkeinen niin ei harjoitusravi haittaa, laukassa vähän pukittaa kyllä. Viime viikolla menin vielä esteitäkin mutta varmaan seuraavien kisojen jälkeen jätän hyppäämiset muille. Toisella he osellani en oikein enää pysty mennä harjoitusravia kun on isoliikkeinen. Mulla vasta rv 19.

Voi onnellinen, kaksi hevosta!! Haaveissa itsellänikin :happy:
 
Mulla ”lajeina” kuntosali, spinning ja koiralenkit. 3-4 kertaa viikossa salireeni, vielä ei ole tarvinnut muuttaa kuin maaten tehtävät liikkeet pois ja vähän pienentää painoja kyykyssä ja maassavedossa. Mulla kanssa välillä kiristää kävellessä, en tiedä onko supistuksia, suoliston toimintaa vai vauvan liikkeitä kun kaikki välillä kiristää. :D mitään ei ole kielletty missään vaiheessa multa. Alkuraskaudessa tuli liikuttua enemmän, kun auttoi pahoinvointiin ja väsymykseen. Itse luotan siihen, että ihmiskroppa on sen verran fiksu että antaa kyllä merkkejä jos tarvii hidastaa tahtia :)

Kiristystä rasituksessa mulla myös. Lääkärin kans asiasta juttelin, täysin normaalia kuulemma.
 
Mullakin jäi kyllä liikunta alkuraskaudessa aivan nollaan huonon olon ja väsyvyyden takia. Hevosia löytyy kans muttei ratsastus onnistuisi, mulla kun murtui hiihtäessä viime talvena häntäluu joka kiusaa vieläkin: on välillä ihan tosi kipeä. Se oli jo parantumaan päin, ei kipuillut mutta kun tulin raskaaksi niin tulikin ihan tosi kipeäksi uudestaan.. Ja heppakanta on sellainen ettei juuri nyt ole "pakko" ratsastaakkaan; tammat 2kpl varsoivat alkukesästä ja ovat varsojen kanssa laitumella, yksi on 2v ori joka kanssa laitumella :wink Mutta nyt on tätä liikuntaa ollut muulla tavoin kun elämä taas voittaa tuon alun jälkeen; metsän raivausta ja laitumien tekoa, heinän niittoa lankojen alta jne. Salille ei ole tullut mentyä nyt, siellä on ollut tapana kyllä käydä mutta on tosiaan vielä jäänyt, josko kohta kun laitumet on taas kunnossa enkä kyllä metsän raivausta itse enään tee, se on jo liian rankkaa hommaa. Toi heinän niitto siimaleikkurillakin saa ihan puhdin pois kun sitä parituntia putkeen tekee kaikkine varusteineen, ihan käy aerobisesta treenistä :wink
 
Rv 26 ja vieläkin pystyy ratsastaa. Esteitä en oo menny enää tarkoituksellisesti, eilen vähän kun treenattiin laukan vaihtoa puomin päällä ja poni meinasi esteeksi. Vieläkö muut liikkuu ja ratsastaa?
 
Ratsastanut en koskaan olekaan, mutta liikunta on vielä mukana! :) muutama päivä piti olla ilman salia supistusten ja saikun vuoksi, mutta muuten mennään vielä perus 3-4 kertaa viikossa sali/uinti/porrasreeni/spinning/tms :) ja meinasin kyllä jatkaa samaa rataa loppuun asti, kunhan vaan pystyy! Onneksi supistukset tulee ennemminkin istuessa ja vähän kävellessä, ei oikeassa liikunnassa! :) liikunta tekee niin hyvää ja tuntuu ihanalta! :love7
 
Sama täällä, vielä treenaillaan. Oon niin onnellinen että se onnistuu vielä :happy: Mä kans ratsastan edelleen, mulle se tekee niin hyvää selälle. Alas tuleminen on vähän semmosta jännää, kun ei tunnu kauheen hyvältä liukua vatsan kanssa, mut muuten ei ongelmia. Me ollaan kyl aika puskapari hepan kaa, ja treenaillaan pääasiassa käynnissä ja välillä ravissa, laukannu en ole muutenkaan kovin paljon, ratsuttaja hoitaa sen puolen.
 
Mites muut liikkujat ja ratsastajat? "Oma" heppa on sairaslomalla, ollut jo kk:n, niin ei ole tullut selkään mentyä. Muuten kyllä maastakäsin puuhaillaan.

Ja edelleenkin treenailen 4 krt viikossa, toki alemmilla tehoilla.
 
Ei onnistu enää liikkuminen, ainoastaan venyttelyä oon tehny. Alaiset rauta-arvot tuonu kauheen väsymyksen ja sen lisäks liitoskivut ja vatsan kantamisesta tulevat alamahan kivut vaivaa. :sad001 En oo jaksanu muuta kun käydä töissä..
Maanantaina viimeinen työpäivä, jospa äitiyslomalla jaksaisin taas tehdä vaikka kävelylenkkejä!
 
Mulla on kävely kaikkein pahin pahojen liitoskipujen takia, salilla pystyy käymään ihan ilman ongelmia. Vieläkin mennään 3-4 krt/viikko. Uiminen kanssa hyvä!
 
Ei onnistu enää liikkuminen, ainoastaan venyttelyä oon tehny. Alaiset rauta-arvot tuonu kauheen väsymyksen ja sen lisäks liitoskivut ja vatsan kantamisesta tulevat alamahan kivut vaivaa. :sad001 En oo jaksanu muuta kun käydä töissä..
Maanantaina viimeinen työpäivä, jospa äitiyslomalla jaksaisin taas tehdä vaikka kävelylenkkejä!

Tai sitten vaan otat iisisti ja teet niitä venytyksiä kotona. Mulla onnistuu metsässä kävely mut asfaltti tekee tosi kipeää selälle ja nivusiin.
 
Takaisin
Top