Liikunnasta oli jo juttua tuolla yhdessä ikkunassa, joten kopioin sieltä suoraan, mitä vastasin, toivottavasti ei haittaa. Saa kysyä lisää, jos haluaa:
Liikunnasta. Niin kauan kuin voit, suosittelen lämpimästi liikkumaan. Synnytystä ei turhan kutsuta maratoniksi, sitä se TODELLAKIN on, mutta myös raskaus menee paljon kivuttomammin, jos on kunnossa. Itse en pystynyt ekaan 4 kk tekemään mitään, kun vain nukuin, mutta sen jälkeen kävin salilla tai uimassa 5krt/vk viikkoa vajaa synnytykseen asti ja olin siellä taas viikko synnytyksen jälkeen. Ja voin kertoa, ettei tullut raskauskiloja, ei raskauskipuja, ei raskausarpia eikä mitään muitakaan vaivoja. Toki se on yksilöllistä, mutta jollei ole mitään todettua syytä, nyt on aika rueta laittamaan sitä kroppaa kuntoon. Nyt ei kelpaa enää perinteiset tekosyyt, koska se on vauvalle parhaaksi, ja kukapa meistä ei tekisi mitä vain niiden eteen? :) Loppuraskaudesta ei suositella enää riuhtovaa liikuntaa, eikä ikkunanpesua!, mutta siihen asti oman kunnon mukaan voi tehdä melkein mitä vain. Joogassa on omia muunnelmia sitten kun masu on tiellä. Ja varmaan muissakin lajeissa. Uinti ja vesijuoksu on parasta ja turvallisin tapa aloittaa liikkuminen ja siitä ja tanssista vauvakin saa kiksit sitten kun on vähän isompi siellä massussa.
Voipi ehkä päätellä, että olen PT, eli tulen kannustamaan takapuolta irti penkistä syyskuuhun asti ;)
Vastauksena: et kertonut mitä reenaat, mutta oli laji mikä tahansa niin kyllä voit ekat kolme kuukautta pelata omien tuntemusten mukaan. Jos se maha kasvaa nopeasti, niin sitten ehkä pitää hiljentää jo aikaisemmin. Höntsäillä voit niin pitkään kuin jaksat, mutta vaarana myöhemmin on, että joko istukka repeää irti riuhtovassa pelitilanteessa tai että kaadut vatsallesi. Nämä siis vasta siinä vaiheessa, kun vauva on jo vauva ja maha on oikeasti iso. Eli ei vielä murhetta. Kyllä se urheilija yleensä kroppaansa tuntee kun se kertoo, mikä on liikaa.
Jos on omaa lajia harrastanut jo pitkään, voi sitä harrastaa hyvillä mielin, koska on vaadittavat lihakset ja tasapaino. Sama juttu salin kanssa siis. Koska olet jo reenannut puntilla niin voit jatkaa sitä. Jos sulla ei tule mitään taukoja (minä nukuin ekat 4kk) niin voit mennä samoilla painoilla. Ei kannata enää rv 20 jälkeen lisätä, siihen asti voi tehdä sitäkin, edelleen kroppa kertoo. Loppuraskaudesta puotin itse 5 kg kaikesta, vaikka tuntuikin, että jaksaisi, mutta juuri se riuhtova liike on pahasta.
Teetpä mitä tahansa niin tärkeintä on HENGITTÄÄ. Se on se asia, mitä kroppasi ei sinulle muista kertoa, että SITTEN KUN vauva alkaa hengittää samaa ilmaa kanssasi, et voi pidättää hengitystäsi, joten joudut tekemään liikkeet hitaammin ja supistavan liikkeen aikana hengittämään sisään ja vapauttaessa ulos. Tuleepa otettua tehot irti reenistä tuolla lailla :)
Urheilijoiden ainoa ongelma on yleensä myöntää, ettei pysty enää kaikkeen ;)
Tähän vielä lisäisin, että ne iskut mahaan eivät ole niin vaarallisia kuin mitä kaikki meuhuaa. Sikiö on niiiiiin suojassa siellä massussa ekat kolme kuukautta, että tärkeämpää olisi sen kehityksen kannalta, että äiti on hyvässä kunnossa. Kohtu on siksi joustava ja vettä täynnä, että vielä loppuraskaudestakin se suojelee lasta. Hyvähän se on, kun joka paikassa pelotellaan tulevat äidit istumaan kotona suojelemassa massuaan, kun paras tapa tehdä juuri sitä on liikkua ja voida hyvin. Näitä sankareita on, jotka rv 39 juoksee maratoonin (ihan oikeasti) ja melko monta kuntosaliohjaajaa lähtee suoraan pumpista synnärille, mutta ei tarvitse sitäkään niin äärimmilleen vetää. Raskaus ei tarkoita, että tarvii olla kusi sukassa, elimistösi ja sen vauvan elimistö tekee kaikkensa, että sieltä syntyy terve vauva, sinun tehtäväsi on pitää huolta siitä omasta elimistöstäsi. Eli terveellinen, monipuolinen ravinto ja monipuolinen, vaihteleva liikunta.