Liikunta raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja virppu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

virppu

Silmät suurina ihmettelijä
Olen hieman ymmälläni ohjeistuksesta, kun toisaalta ensimmäisen kolmanneksen aikana voisi liikkua kuten ennenkin, mutta silti sanotaan, että pitäisi unohtaa lajit, joissa on  vaara saada iskuja, törmätä tai pudota. Mietin myös, että voiko todella näin pienillä viikoilla jo vatsallaan tehtävät liikkeet painaa kohtua?

Millaisella ohjeistuksella etenette? Itse olen aktiivikuntoilija ja lajikirjo on monipuolinen :) En haluaisi vielä luopua rakkaista lajeista, ne kun tuovat voimaa ja iloa arkeen.

Itse en urheile... Piti juuri aloittaa, mutta sain plussan testiin (onko tämä suuremman tahon tahto, etten sitten millään ala hikiliikkuun :D )
Kuitenkin olen ymmärtänyt, että kaikki on ok, niin kauan, kun itse jaksaa. Loppuraskaudesta jo pelkkä kävely on niin kömpleöä ja raskasta, ettei siinä tulisi edes mieleen lähteä juoksulenkille (toki jotkut pääsevät vielä silloinkin,) Tai saattaa alkaa supistelemaan esim imuroidessa, joten tämänkin puolesta liian rankat liikkeet (esim salilla) ei välttämättä ole mukavia enää.
Ehkä mitään koripalloa tai pesistä en lähtisi pelailemaan, jotta säästyisin kaatumisilta/lyönneiltä mahaan.
Nyt tuleva vauva on vielä niin suojassa kohdussa, että ihan huoleti voit liikuskella, oman vointisi mukaan!
Ehkä itsekin uskallan ylittää itseni, ja kuitenkin ottaa ne muutamat juoksuaskeleet...
ps. Äiti oli laskettelemassa aktiivisesti, kun olin mahassa. Eli kaikki käy. Kuuntele omaa kroppaa. Josse sanoo, että on ok, niin se on ok!

Näin mää ajattelen, yhden raskauden jälkeen, ja nyt seuraavaa odotellen. :)

Eli summa summarum, iskut yms. on pahasta, muu on ok :) tämä kuulostaa ihan järkeen käyvälle.

Kyl mä ainaki liikun iha normaalisti käynm tanssitunneilla ja lenkeillä niinku ennenki. Kuuntelee omaa kehoa niin se kyl kertoo mikä on hyväks ja mikä ei. :)

Käykö kukaan salilla? Ehdin taas pitkästä aikaa alottaa puntilla käynnin ja tarkoitus oli rääkätä itteensä ihan kunnon painoilla. Noh, sitten napsahti kaks viivaa raskaustestiin ja epävarmuus mitä siellä salilla nyt saa tehdä. Jännä huomata miten sitä tuli tehtyä melko kevyt sali treeni vaikka sisällä on vasta piiienen pieni ihmisen alku... Ettei vaan menis rikki :)

Onko kelläään tietoa/kokemusta kuntosaliharjottelusta?

Liikunnasta oli jo juttua tuolla yhdessä ikkunassa, joten kopioin sieltä suoraan, mitä vastasin, toivottavasti ei haittaa. Saa kysyä lisää, jos haluaa:
Liikunnasta. Niin kauan kuin voit, suosittelen lämpimästi liikkumaan. Synnytystä ei turhan kutsuta maratoniksi, sitä se TODELLAKIN on, mutta myös raskaus menee paljon kivuttomammin, jos on kunnossa. Itse en pystynyt ekaan 4 kk tekemään mitään, kun vain nukuin, mutta sen jälkeen kävin salilla tai uimassa 5krt/vk viikkoa vajaa synnytykseen asti ja olin siellä taas viikko synnytyksen jälkeen. Ja voin kertoa, ettei tullut raskauskiloja, ei raskauskipuja, ei raskausarpia eikä mitään muitakaan vaivoja. Toki se on yksilöllistä, mutta jollei ole mitään todettua syytä, nyt on aika rueta laittamaan sitä kroppaa kuntoon. Nyt ei kelpaa enää perinteiset tekosyyt, koska se on vauvalle parhaaksi, ja kukapa meistä ei tekisi mitä vain niiden eteen? :) Loppuraskaudesta ei suositella enää riuhtovaa liikuntaa, eikä ikkunanpesua!, mutta siihen asti oman kunnon mukaan voi tehdä melkein mitä vain. Joogassa on omia muunnelmia sitten kun masu on tiellä. Ja varmaan muissakin lajeissa. Uinti ja vesijuoksu on parasta ja turvallisin tapa aloittaa liikkuminen ja siitä ja tanssista vauvakin saa kiksit sitten kun on vähän isompi siellä massussa.
Voipi ehkä päätellä, että olen PT, eli tulen kannustamaan takapuolta irti penkistä syyskuuhun asti ;)
Vastauksena: et kertonut mitä reenaat, mutta oli laji mikä tahansa niin kyllä voit ekat kolme kuukautta pelata omien tuntemusten mukaan. Jos se maha kasvaa nopeasti, niin sitten ehkä pitää hiljentää jo aikaisemmin. Höntsäillä voit niin pitkään kuin jaksat, mutta vaarana myöhemmin on, että joko istukka repeää irti riuhtovassa pelitilanteessa tai että kaadut vatsallesi. Nämä siis vasta siinä vaiheessa, kun vauva on jo vauva ja maha on oikeasti iso. Eli ei vielä murhetta. Kyllä se urheilija yleensä kroppaansa tuntee kun se kertoo, mikä on liikaa.
Jos on omaa lajia harrastanut jo pitkään, voi sitä harrastaa hyvillä mielin, koska on vaadittavat lihakset ja tasapaino. Sama juttu salin kanssa siis. Koska olet jo reenannut puntilla niin voit jatkaa sitä. Jos sulla ei tule mitään taukoja (minä nukuin ekat 4kk) niin voit mennä samoilla painoilla. Ei kannata enää rv 20 jälkeen lisätä, siihen asti voi tehdä sitäkin, edelleen kroppa kertoo. Loppuraskaudesta puotin itse 5 kg kaikesta, vaikka tuntuikin, että jaksaisi, mutta juuri se riuhtova liike on pahasta.
Teetpä mitä tahansa niin tärkeintä on HENGITTÄÄ. Se on se asia, mitä kroppasi ei sinulle muista kertoa, että SITTEN KUN vauva alkaa hengittää samaa ilmaa kanssasi, et voi pidättää hengitystäsi, joten joudut tekemään liikkeet hitaammin ja supistavan liikkeen aikana hengittämään sisään ja vapauttaessa ulos. Tuleepa otettua tehot irti reenistä tuolla lailla :)
Urheilijoiden ainoa ongelma on yleensä myöntää, ettei pysty enää kaikkeen ;)
Tähän vielä lisäisin, että ne iskut mahaan eivät ole niin vaarallisia kuin mitä kaikki meuhuaa. Sikiö on niiiiiin suojassa siellä massussa ekat kolme kuukautta, että tärkeämpää olisi sen kehityksen kannalta, että äiti on hyvässä kunnossa. Kohtu on siksi joustava ja vettä täynnä, että vielä loppuraskaudestakin se suojelee lasta. Hyvähän se on, kun joka paikassa pelotellaan tulevat äidit istumaan kotona suojelemassa massuaan, kun paras tapa tehdä juuri sitä on liikkua ja voida hyvin. Näitä sankareita on, jotka rv 39 juoksee maratoonin (ihan oikeasti) ja melko monta kuntosaliohjaajaa lähtee suoraan pumpista synnärille, mutta ei tarvitse sitäkään niin äärimmilleen vetää. Raskaus ei tarkoita, että tarvii olla kusi sukassa, elimistösi ja sen vauvan elimistö tekee kaikkensa, että sieltä syntyy terve vauva, sinun tehtäväsi on pitää huolta siitä omasta elimistöstäsi. Eli terveellinen, monipuolinen ravinto ja monipuolinen, vaihteleva liikunta.

Kiitos Kit-Kat  vastauksesta! Lajihan on telinevoimistelu, mutta olen luvannut pitää järjen mukana. Käyn muuten myös salilla. Nyt on pieni kriisi sen osalta, kun mulla oli tavoitteet asetutettu ja ohjelmat hyvin rullaamassa. Nyt pitäisi keksiä jotain muuta, kun tässä tilanteessa progressiivisesti etenevä ohjelma (4-5 krt vko) ei ole oikein järkevä ja tavoitteeseen en tule raskaana ollessa pääsemään :D

Pikku-Tikru
: Salilla oon tehnyt kaikkea normaalisti ja tulen tekemäänkin, kunnes maha tulee tiellä/jokin liike tuntuu epämukavalle. Kyykky, prässi ja pinnalliset vatsalihakset ainakin jäänee sitten myöhemmin pois.

Tuo on muuten totta mitä Kit-Kat kirjoitti urheilijoista (ehkä kuitenkin olen kuntoilija), osaan kyllä kuunnella kehoani, mutta osaan myös vaatia. Luulen, että joudun vielä työstämään mahan kasvaessa ajatusta siitä, etten pysty kaikkeen. Mun luonteella se voi olla vaikeaa.

Iskut ja kaatumiset saattaisivat siis pahimmassa tapauksessa aiheuttaa istukan irtoamisen. Itse en viitsinyt lähteä edellisessä raskaudessa laskettelemaan, ettei kävisi pahasti, jos joku laskisi päälle tms.

Hengästyttävää liikuntaa ei suositella enää raskauden viimeisellä kolmanneksella, sillä jos sinä et saa tarpeeksi happea, niin ei saa vauvakaan, sillä vauva saa hapen verenkierrossasi olevasta hapesta.

LIIKKUKAA silti hyvät äidit! Nämä on vaan ne ääripäät, joista varoitellaan. Vatsalihaksiakin voi hyvillä mielin tehdä vielä alkuraskaudessa, ei vauva todellakaan rutistu niistä :) Sitten kun maha alkaa olla tiellä, voi keksiä jotain muuta.

Virppu, kuten sanoin niin treenasin itsekin salilla kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa asti, että kyllä siellä voi käydä ja pitkälle yli puolen välin nostin vastustakin fiiliksen mukaan. Kunhan muistat sen hengityksen niin no problem. Aerobinen käy vähän rankemmaksi vähän nopeammin, kun syke nousee vauhdilla ja verenmäärä kasvaa niin tulee vähän sellainen "huonokuntoinen" olo. Mutta se EI tarkoita sitä, että aerobista pitäisi välttää, päinvastoin. Kunhan muistaa hengittää ja pitää sen tehon kohtuullisena niin se tekee hyvää äidille ja vauvalle ja kuten sanottua - valmistaa synnytykseen.
Kyykkyjä ja prässiä pystyin jatkamaan varmaan 8. kuukaudelle, piti kyllä asentoa vähän leventää, että maha mahtui jalkojen väliin :D Askelkyykyt sitten tilalle. Kiertovatsaliikkeitä "vapaasti" jatkoin synnytykseen asti. Auttaa ihan älyttömästi, että on vatsalihakset kunnossa, suoria vatsalihaksia pitää välttää puolivälistä eteenpäin.
Selkää kannattaa vahvistaa myös, koska vauvan kantelu ja imetys ovat rankkoja selälle ja hartioille, joten vahvat lihakset auttavat pitämään ryhdin kasassa. Muuta en nyt keksi, voin antaa lisää vinkkejä, jos tarvii :)

Minä käyn siis kanssa salilla (ja sainkin aiemmin tuon Kit-Katin vastauksen tonne toiseen keskusteluketjuun.
Lisäksi pelaan sählyä. Aiemmin(jo ennen esikoista) olen pelannut ihan SM-tasolla, nyt enää omaksi iloksi käydään pelit pelaamassa höntsä-divaripelejä.
Joulun jälkeen salilla oon käynyt tosi epäsäännöllisesti, nyt ois tarkoitus käydä taas säännölliseen entiseen malliin. Mulla salilla modi on ollut lihastenkasvatus eikä kiinteyttävät pitkä sarjat, vaan naama punasena verisuonet pullistellen.. Tarkoitus olis nyt pitää yllä tätä lihaskuntoa raskauden ajan jotta olisi mahdollisimman pieni työ sitten synnytyksen jälkeen uudelleen salille lähtiessä.
Sählyn suhteen, olen käynyt työpaikan vuorolla miesten kanssa höntsäämässä. Yksi turnaus tässä raskauden aikaan olisi ollut mutta oli muuta menoa enkä päässyt. Ainut mietityttää siinä, että kun tuolla työpaikan vuorolla on helppo ennakoida vaarallisia tilanteita, mutta peleissä en voi ikinä tietää millon joku tulee huonosta kulmasta kontaktiin ja jyrää mut laidan yli..

Kit-kat tule piiskaaman tämä leviävä persaus liikkeelle :D Jestas, miten voi väsymys viedä tehoja... Ohjattuihin juttuihin saan itseni raahattua, mutta omatoimisten kanssa on aika hiljaista. Hiihtämässä kävin ja tulin takaisin oksennusta pidätellen, liekö liian kova lenkki?

Miten muiden liikuntaharrastukset ja saleilut yms. etenee? Olenko ainut, joka miettii, että ei tässä näin pitänyt käydä? Mites Lyydian saliohjelma, monijakoisella veivaat nyt?

virppu mulla on esikoisen jälkeen ollut kolmijakonen ohjelma, sitä ennen oli nelijakoinen. 
Kyllä mäkin mietin että miten lihaskunnon käy ja etenkin kun oli aika hyvä kuosi tulossa kesäksi etenkin näkyvästi yläkroppaan, mutta toisaalta kova odotus on sitten sitä jos tämä tulokas täältä tulee maailmaan ja kaikki on ok niin päästä reenaamaan taas. Tämä on meille todennäköisesti sitten viimeinen lapsi joten sitten pääsee alkaa vetämään ittensä kunnon kuosiin! :) Mutta käyn tässä raskauden mittaan miten jaksan ja pystyn ja en ota ressiä siitä. Kyllä se kohtuu äkkiä sitten lihaskunto palaa entiselleen mahdollisen synnytyksen jälkeen kun pääsee taas reenaamaan kun on ollutkin hyvässä kunnossa ennen raskautta. :)

Voi Virppu, olet superihminen!
Mulla on niiiiiiin järkyttävän huono olo ja väsy, että laitoin salikortin tauolle vuoden loppuun, palaan kun pystyn. En pysty edes sängystä nousemaan - äiti ja mies hoitaa poikaa puolet ajasta tällä hetkellä, kun olen niin huonossa kunnossa..
Nukuin myös ensimmäisen kohdalla ekat 4 kk, mutta todella hyvin ehti sittenkin laittamaan itsensä kuosiin.
Älä ruoski itseäsi liikaa, kyllä on aikaa ja jokainen askel on jo eteenpäin. Elimistö tekee nyt niin paljon hommaa, että tärkeintä on osata levätä ja syödä tarpeeksi. Minähän siis syön kuin elukka. Olen ollut vuoden syömättä, kun on ollut tuo pikkuinen, ja nyt sitten kroppa huutaa jokaista puuttuvaa kaloria. Lääkäri sanoi, että on tehtävä niinkuin kroppa sanoo, vaikka tekee niin pahaa vaan SYÖDÄ! Kun ei vastapainoksi liikukaan ollenkaan.
Mutta se kropan kuunteleminen on nyt kaikista tärkeintä, koska se kertoo, mikä on vauvalle hyväksi. Ja jos nyt tarvii levätä enemmän niin sitä on tehtävä. Kunhan ensimmäinen kolmannes on takana niin alkaa se ihana energinen kausi ja sitten persus liikkeelle ja jumppaamaan ja puntille!

Täällä yksi sali-/liikuntahirmu! Vielä ollaan vedelty ihan samaa (kovaa) tahtia kuin ennen raskautta. Salilla tulee käytyä kolmesti viikossa, aerobista 2-3 kertaa viikossa. Pahimpina väsyviikkoina tuli käytyä vain pari kertaa salilla viikossa. Ainoastaan suoria vatsoja olen joutunut keventämään. Neuvolassa vaan ihasteltiin kovaa liikkumistani ja kehotettiin tekemään kunnon mukaan kaikkea mitä ennenkin. Sain luvan jopa lasketella helpoissa rinteissä! :)

Lueskelin nopeasti noita vastauksia, enkä tainnut siellä yhtäkään ratsastajaa huomata. Heti ensimmäisellä neuvolalla sain terveydenhoitajalta tuimia katseita, kun ilmoitin, että minulla on oma hevonen ja lisäksi tutun nuori hevonen maaliskuun loppuun asti koulutettavana. Tippumisriski...
Olen silti päättänyt tämän kuun loppuun asti ratsastaa reippaastikin, mutta sen jälkeen lopetan melkein kokonaan, kun oma hevonen lähtee lainaan vuoden loppuun asti ja kaverin hevonen lähtee takaisin kotiin. Toisaalta väsymyksen vuoksi se ratsastuskin on jo vähän vähentynyt.

Sen jälkeen, kun aikaakin jää ylimääräistä, enkä kokoajan pyöri tallilla, kävisin mielelläni uimahallissa. Salilla en ole oikein koskaan tykännyt käydä, toisin kuin usea teistä.

Onko moni teistä käynyt äitiysjoogassa? Jooga on kiinnostanut jo jonkun aikaa ja kokeilisin sitäkin mielelläni, täällä meillä päin taidetaan niitä järjestääkin.

Kävelyillä pitäisi minunkin käydä useammin, nyt on vain jäänyt, kun ei jaksa, ei huvita...

Mirumaru: Täällä ainakin yksi innokas ratsastaja ilmoittautuu :) Tosin olen raskausaikana ollut hevosen selässä vain kerran, heti plussapäivän jälkeisenä päivänä. Jotenkin silloin tuntui, että kaikki sisuskalut menivät ylös-alas ja muutenkaan ei tuntunut hyvältä (lähinnä henkisesti) kun pelkäsin putoamista. Hevonen jolla ratsastan ei ole maailman turvallisin joten ihan aiheesta se putoamispelko tuli, varsinkin nyt kun lumaet alkavat tippumaan maneesin katolta.

Nyt olen pysytellyt ihan tietoisesti poissa tallilta. En haluaisin keksiä "hätävalheita" kun tallikaverit kyselevät miksi en ole käynyt jne. Ajattelin ultran jälkeen palata taas tallille. Tosin taidan jättää ratsastukset väliin vaikka pahalta sekin tuntuu. Ehkä jonkun kiltin suokkiruunan tms. selkään voisin vielä mennä :) Tuskin maltan odottaa alkukesän ihania ratsastuskelejä...

Nyt alkuraskauden aikana kun en ole kyennyt ratsastamaan tai edes paljon lenkkeilemään niin on tuntunut, että koko kroppa hajoaa liikunnan puutteesta.

Meinaan aloittaa mammajoogan heti kun se on mahdollista. Joogapaikan sivuilla luki, että rv20 kannattaa aloittaa joten odottelen vielä hetken ja yritän pitää kunnosta huolta sauvakävelemällä ja tekemällä kotijumppaa ja -venyttelyä.

Mä olen joogani joogannut - ei ollut mun juttu. Käyn pilateksessa ja siitä olen kyllä tykännyt. Normitunneilla käyn ja aattelin sitten jossain vaiheessa ohjaajalle sanoa raskaudesta. Mä oon varmaan vähän ennakkoluuloinen, mutta musta kaikki mamma/äitiys jne jumppajutut kuulostaa tosi nössöiltä :D Mutta kertokaahan kokemuksia mammajoogasta, mielenkiinnolla kuulen. Tosin meillä ei varmaan sellaisia edes ole.

Nyt mennään salilla ja hiihtäen pääsääntöisesti. Saliohjelman kanssa on kriisi, kun en ole saanut sorvattua mieleistäni johtuen siitä että en osaa päättää tavoitteita, kun en tiedä mitä tuleman pitää.

En ole koskaan ennen ollut joogassa joten en tiedä onko se munkaan juttu. Mutta jos siellä oppisi rentoutumaan yms. synnytystä silmällä pitäen niin ei olisi varmasti pahitteeksi.

Olen samaa mieltä virpun kanssa kaikista mamma/äitiysjumpista... nössöilyä jne, mutta veikkaan, että sitten kun maha alkaa olemaan tiellä ja olo on kuin valaalla niin kaikki nössöt liikuntajutut ovat oikein sopivia :)

Nyt raskausaikana kannattaa harrastaa liikuntalajeja omien tuntemusten mukaan ja omaa kroppaa kuunnellen.

Piti alottaa ratsastus uudestaan, kerran ehdin käymään ennen raskautta. Piti alottaa tankotanssi 4 kk tauon jälkeen (vanha tanssifirma meni konkkaan ja oli 4 kk taukoa kunnes toinen firma tuli pitämään tunteja), teloin ekalla treenikerralla itteni ja sitku ois ollu taas kunnossa ni oli raskaana. Potkunyrkkeilyt, crossfitcircuitit ym. päätin jättää väliin, olin harkinnu niiden jatkamista.

Käyn edelleen agilityssa koiran kanssa, kävelyllä joka päivä, kävin 6 kerran äitiysjoogakurssin, tanssin itämaista tanssia ja burleskitanssia. Helmikuussa aloitin myös kuntosalilla käynnin. Ihan hyvin oon pystyny tekemään, mikään näistä ei oo kuitenkaan mitään verenmaku suussa -vääntämistä.

Harjoitussupistukset alkoivat 1,5 viikkoa sitten ja nyt podetaan muutenkin flunssaa. Selkä on kipuillut vain kerran, ku lepäilin joululoman huonovointisena. Töissä sit ei kestäny seisomista. Mutta ku liikkuu ni ei oo ollu kipuja, muutenku jotain kasvukipuja ja joskus häntäluussa kävely tuntuu inhottavalta,, siihen tosin jäsenkorjaus auttoi.

Takaisin