Liikunta raskausaikana

majlen

Oman äänensä löytänyt
Yritin, etsiä täältä sivustolta liikunnasta, mutta meillä tammikuun 2013 odottajilla ei taida olla juttua siitä aiheesta. Minulle liikunta on ollut aina tärkeä osa. Harrastan liikuntakeskuksessa monipuolisesti liikuntaa ja juoksemista. Nyt raskausaikana liikunta on pääsääntöisesti salitreeniä ja spinningiä. Juokseminen tuntuu jo raskaalta, mutta olen sitä jatkanut edelleen. Nyt alkoi vain tuntua, että onkohan aika jättää juoksu, kun alkaa masu olla isompi ja tuntuu raskaalta. Olen tehnyt pitkiä kävelylenkkejä koiran kanssa. Toiveenani on jatkaa kuntoa ylläpitävää liikuntaa koko raskauden ajan. Jumpissa, kuten attackissa ja bodypumpissa en ole käynyt raskauden edetessä, koska tuntuu niin vaikealta jättää jotain osioita pois ohjatussa jumpassa, kuten vatsatreenejä tai höllätä tahtia. Mieluummin olen tehnyt lihakset salilla. Kuulisinkin muilta, että miten liikunta teillä, oletteko joutuneet luopumaan, millaisia salitreenejä teette ja millaisa hyviä liikunta ideoita on?
 
Moi!
Olen ollut aika samoilla linjoilla kanssasi, jättänyt ohjatut tunnit pois ja käynyt salilla sen verran kun töiltä ja koiran lenkitykseltä voimia riittää. Juokseminen alkoi olla epämukavaa jo muutama viikko sitten, joten siitä luovuin suosiolla (todennäköisesti jo kasvaneet rinnat aiheuttaa epämukavuutta kun ei ole niihin tottunut). Koiran kanssa yritän tehdä joka päivä ainakin yhen reippaan 1/2 h lenkin, ja myös pyöräillä aina kun maholista.
Toisina päivinä laiskottaa niin paljon että kaikki liikunta jää väliin ja sitten iskee hirveän huono omatunto...
Vatsatreenistä on niin paljon erilaisia mielipiteitä, kysyin viimeksi neuvolassa ja sano et ovis tehä vatsalihaksia kunhan tekee ilman vastuksia, joten oon sit tehny ihan lyhyitä sarjoja, eikä oo tuntunu pahalta.
 
Mä en ole pyöräilemään muutamaan kuukauteen enää :( Sen sijaan kävelen sitten ainakin työmatkat. Uiminen on mulle sopivaa liikuntaa, jossa koko keho joutuu tekemään töitä. Äitiysjumppaa myö suosittelen! Siellä tehdään mm. vatsalihaksia lyhyissä sarjoissa.
 
Moikka!

Täällä on juoksu kanssa jo lopetettu 2-3 vk sitten. Ei tuntunut enää jotenkin mukavalta...osasyynä varmaan, kun ei ole varsinaisia mammajuoksuhousuja (joissa eihkä kuminauha ei painaisi tuota alavatsaa niin pahasti).

Kävely koiran kanssa joka päivä pienet lenkit sujuu ja koitan jaksaa edes yhden pidemmän kävelyn/sauvakävelyn viikossa sen kanssa, että saisi vähän enemmän liikuntaa ja tietty itsekin :)

Kerran viikossa olen käynyt edelleenkin vesijuoksemassa (30min-1h), joka tuntuu tosi kivalta ja toivottavasti sitä pystyy jatkamaan loppuun asti. Juoksuvyön vaan joutuu asettamaan vähän ylemmäksi, kuin normaalisti. Välillä alkaa noustessa vähän vetämään suonta jalkapohjasta tai pohkeesta mutta niin se tekee mulla muutenkin joskus.

Mammajoogaa ovat monet suositelleet mutta jotenkin en ole jaksanut innostua edes kokeilemaan....mulla muutama vuosi sitten huonot kokemukset työväenopiston joogasta, en oikeen tykännyt siitä.

Liikunnallista raskausaikaa kaikille :D
 
Mulla oli alkuraskaudessa hirmu kuntoilusuunnitelmat, mutta ne kaikki vesittyi hirmuiseen viikkoja kestäneeseen pahoinvointiin, joka ei ole kokonaan ohi vieläkään. Koirien kanssa kävelen kuitenkin useamman kerran päivässä, pitkiä metsälenkkejä tulee vähintään 1 päivässä. Tekee varmasti hyvää, vaikkei aina jaksais. Välillä liitoskivut haittaa menoa. En vois kuvitellakaan, et menisin jonnekin jumppaan pomppimaan. Käytiin tällä viikolla testaamassa kivenheiton päässä oleva perusuimahalli. Vedessä oleminen sopii kyllä tähän olotilaan. Joo, todella joutuu sen uimavyön vetää vähän ylemmäksi, kun normaalisti. Suosittelen kokeilemaan sitä uintia. Mä tilasin play.comista muutamia mammajoogavideoita....täytyy joku päivä kokeilla. Täytyis varmaan alkaa reenata habaa, että jaksais sit nostella sitä vauvaa. :)
 
Ajattelin tännekin nyt kertoa kuulumiset, koska liikunta on aina ollut hirmu tärkeä juttu minulle. Alkuraskauden ajan vointi oli todella hyvä ja pystyin pitkälle harrastamaan kaikkea niin kuin ennenkin. Rullaluistelun neuvolatäti kielsi heti alkuun, mutta ensimmäisten raskausviikkojen aikana ehdin muutaman lenkin tehdä.. Viikoilla 16-17 vaihdoin juoksun kävelyyn, koska juostessa tuntui epämukavaa vihlontaa vatsassa. Kävely oli siitä eteenpäin kumminkin ok. Pyöräillä pystyin niin kauan kunnes massua alkoi n.viikoilla 18 olla sen verran, että polkiessa alkoi tuntua siltä, että potkin itseäni polvillani mahaan, joten jätin sen.. Viikolle 19 kävin vielä pody pumpissa, mutta se loppui siihen oikeastaan aikatauluongelmien vuoksi. Raskaammat ryhmäliikunnat vaihdoin kesästä alkaen zumbaan, mikä onnistui siihen asti kun nyt kaksi viikkoa sitten jouduin sairaslomalle supistusten vuoksi. Ja nyt sairasloma jatkuu aina äitiyslomaan asti, joten se siitä liikkumisesta.

Pikkuisen vointi on tietysti kaikkein tärkein, joten nyt sitten levätään. Pelottaa vaan jo ajatuskin siitä, minkälainen palautumisurakka synnytyksen jälkeen on kun tässä jo ennen synnytystä pitää maata paikallaan 3 kuukautta..

Joten te joilla raskaus etenee ongelmitta, liikkukaa minunkin puolesta :) , mutta uskokaa omia tuntemuksia. Itse taisin tehdä kuitenkin vähän liikaa..
 
Miten teillä on sujunut liikunta? Itse olen höllännyt tahtia ja mennyt fiiliksen mukaan. Työmatkapyöräilyn olen jättänyt liukkaiden kelien ja muuton vuoksi tulleen pidemmän matkan vuoksi. Olen ollut onnekas, että olen pystynyt vielä tekemään salitreeniä ja käymään spinnigissä kävelylenkkien lisäksi. Tänään kävin viimeksi spinningissa. Saa nähdä milloin maha ottaa vastaan niin, että käynnit eivät enää onnistu. Kuulisin mielelläni muidenkin päivityksiä, miten menee? ja miten teette salitreenit esim. painojen suhteen?
 
Hei. Toivottomana yritän löytää äitiysjumppa paikkoja. Oisko kellään tietoo mistä löytäisin jumppaa raskaana oleville? Siis Helsingin alueelta...
 
Vielä käyn pilateksessa, bodybalancessa ja joogaan. Vähän on pitänyt varioida, vatsalihasliikkeet on kokonaan kielletty (siis selinmakuulta tehtävät) ja vatsan päällä nyt ei ole voinut kesäkuun jälkeen maata. Mutta teen silloin muita liikkeitä tai omia versioita.
Vielä menee hyvin aurinkotervehdykset sun muut, ainut on vaan että etunojataivutus jää hieman vajaaksi kun on iso möhkäle tiellä :D sit vaan sovelletaan... tekee kyllä hyvää nuo, en vois kuvitellakaan että lopettaisi vielä.

Sattui tuossa neuvolan seinältä osumaan silmiin jumppaa synnyttäneille -juliste, missä kehoitettiin aloittamaan varovaiset venyttelyt aikaisintaan 2kk synnytyksen jälkeen (!!) Huh... viimeksi aloitin melkein heti synnytyksen jälkeen varovaisesti taas joogaamaan, en tietenkään mitään rajuja liikkeitä. Vatsalihastreenit otin mukaan vasta kun vatsan lihasten välinen rako alkoi kaventumaan. Hyppelyitä ja juoksuja vältin jälkivuodon ajan eli ehkä kuukauden. Kahden kuukauden totaalinen liikuntakielto kuulostaa kyllä vähän liian pitkältä, paitsi tietenkin jos synnyttää keisarinleikkauksella. No, jokainen tavallaan, mutta jos on tottunut liikkumaan niin voi kyllä tehdä tiukkaa :)
 
Vielä viime viikolla kävin salilla ja spinningissä. Perjantaina lääkäri suositteli siirtymään loppuraskautta kohti sopivampaan liikuntaan, kuten kävely ja uinti. Uinnista en niin välitä, joten olen nyt kävellyt. Pitemmät kävelylenkit alkavat jo tuntua, mutta vielä menee noin 75 min lenkit. Koiran kanssa se tahtoo olla välillä niin riuhtomista, että pitänee katsoa pitääkö alkaa matkaa lyhentää...
Tuntuu niin oudolta, kun en ole käynyt muutamaan päivään liikuntakeskuksessa ja olo on kuitenkin hyvä... Mut kuuntelen kuuliaisena tohtoria... Pääasia, että vauva liikkuu :)
 
Mää lopetin juoksun ennen puolta väliä. Lenkkeilyä jatkoin loppuun saakka. Työmatkat pyöräilin aina varhennettuun äippälomaan asti. Muuta liikuntaa en sitten oikeestaan harrastanutkaan :)
 
Takaisin
Top