Liikunta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin tänään meidän salin "starttikurssilla" hiomassa tekniikkaa ja sain samalla vinkit raskausajan treeniin! Käytännössä siis ohjelman, jota tehdä nyt raskausaikana ja synnytyksen jälkeen 😊

Liikun päivittäin koiran ja leikki-ikäisen kanssa. Kävelen, hölkkäilen sen mitä pystyn. Myös perus maatilan työt aiheuttaa "pakkoliikuntaa" 😂
Hevosen selkään en tiedä nousenko enää, pitää kattoa 🤔

Lihaskuntotreenit ja kunnon hikiliikunta tahtoo mulla jäädä kesällä aina vähemmälle golfkauden takia. Viikko sitten jatkui tenniksen vakiotreeni ja etukäteen tuskailin, uskallanko mennä ja mitähän siitä tulee. Mutta olikin aivan ihanaa. :smiling face with heart-eyes: Ajattelin jatkaa niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu. Pitäs myös aktivoitua lihaskunnon kanssa, tehdä edes jotain. Mulle tämä on ensimmäinen raskaus ja oon jotenkin tosi varovainen kaiken kanssa. Lapsihaavet hautasin jo vuosia sitten kun sopivaa puolisoa ei tuntunut löytyvän, ja nyt kun sellainen on löytynyt ja raskauskin vielä tässä iässä näköjään luomustikin mahdollista niin oon vaan tosi varovainen. Ehkä se varovaisuus vähän helpottaa ajan kanssa. :smiling-eyes:

Itte tulee lenkkeiltyä paljon, pääsääntöisesti kävellen, mutta välillä otan hölkkää/juoksua väliin. Nyt huomannu, että helposti sykkeet nousee korkealle etenkin juoksussa niin pitää himmailla melko lailla.

Juoksu jää varmasti pois jo kohta, mutta kävelylenkkiä aion tehdä loppuun saakka, jos vain kykenen. Kahden muun raskauden kanssa oon lenkkeillyt (kävellen) kanssa loppuun saakka ilman sen kummempaa vaivaa, toki vauhti on hidastunut. Tukivyö auttoi tosi paljon loppuvaiheessa, ettei tuntunut liikaa painetta.

Lisäksi teen HIIT-treeniä ja kahvakuulailen kolme/neljä kertaa viikossa. Näitäkin jossain kohtaa kevyemmin, mutta toistaiseksi entiseen malliin kunhan olo pysyy treenin aikana hyvänä.

Olen liikkunut aktiivisesti koko elämäni ja ajattelin jatkaa nyt raskausaikana niin pitkälle kuin pystyn. Lääkärikin tähän kannusti kun lajit eivät ole ns. vaaraa aiheuttavia. Juokseminen, HIIT, lihaskuntojumppailu, tanssiminen. Lisäksi päivittäin yli 10 000 askelta 😊 katsotaan miten pitkälle pääsen, vielä on onnistunut nyt näin alkuraskaudessa 7+3.

Koiran kanssa lenkkeilen ja sit tässä kotosalla isossa omakotitalossa on kyllä kuntoliikuntaa aivan omasta takaa :) Sähköpyörällä fillaroin varmaan sen vähän ku pyöräilen niin pitkään ku tuntuu hyvältä.

Joogaa oon harrastanut aikanaan kovastikin, mutta joogasalin muututtua uusille omistajille se jäi jo kauan aikaa sitten. Jos jostain lähikuntosalilta löytyisi raskauspilatesta tai joogaa niin voisin kyllä osallistua. Uimassa yritän kans aina talvikaudella käydä säännöllisen epäsäännöllisesti :)

Mulla on vähän viimeaikoina liikunta jäänyt vähäiseksi. Viime vuonna ja alkuvuodesta kävin aktiivisesti salilla, mutta kun treenit pt:n kanssa päättyi, päättyi myös mun salimotivaatio 😅 tarkoituksena olisi aloittaa salilla käynti vielä ennen LA, mutta tällä hetkellä väsymys ja huono olo on ollut vähän esteenä. Vähän pelottaa, kuinka kroppa palautuu raskaudesta, jos liikunta jää näin vähäiseksi koko raskausajaksi...

Koirien kanssa tulee käveltyä kuitenkin päivittäin pari kilometriä ja muutenkin pientä hyötyliikuntaa tulee harrastettua. Sykkeet kuitenkin tuntuu olevan katossa pienestäkin ylämäestä, joita täältä lähialueilta löytyy, niin täytyy ottaa muutenkin vähän rauhallisemmin.

On kyllä jäänyt täälläkin liikunnat vähälle, kun on ollut jatkuvasti joko huono olo tai karmea väsymys tai molempia. Pilateskin oli juuri kesälomalla, ja sen kyllä huomaa. Kauhea, miten jumissa sitä voi ollakaan. 😬

Paha olo helpottanut ja keli on mukavan viileä, niin tehtiin koirien ja taaperon kanssa karvan vajaa 10km aamulenkki 😁 ei pitänyt mennä niin pitkälle, mutta kun pää vie ja jalat kantaa 😅

Oon tehnyt nyt noita pitkiä lenkkejä ja mun pohkeet on tuhannen jumissa 😂 varmaan olis pitänyt venytellä 🙈

Huh, kävin eilen lenkillä ja en hetkeen muista milloin viimeksi ois ollut yhtä tuskainen lenkki :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Käyn siis melkein päivittäin kävelemässä. Alkumatka meni hyvin ja kevyesti, mut sit alkoi yht'äkkiä hirveä polte ja tukahtumistunne ylävatsalla ja alkoi närästää :Grimacing Face: sitkeästi kyllä kävelin koko lenkin, mutta aika hissukseen ja lopusta alkoi sit helpottaa kun sai kunnon röyhtäsyjä ulos matkan varrella :Face With Tears Of Joy: mut olipahan kokemus tuokin, vaikkapäivällisestä oli jo muutama tunti eikä lenkkiä ennen tehty kahvakuulailu aiheuttanut mitään.

Väsymys verottaa aika paljon, mutta kunhan itsens saa lenkille tai salille, niin tekee kokonaisvaltaisesti hyvää- kuten aiemmin. Vatsalihasten tekeminen on vielä tuntunut ok:lta, kohta on kuitenkin aika muokata niitä ja hiukan muitakin liikkeitä kun toka kolmannes alkaa ✅

Takaisin