Liikunta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mirtsi

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Huhtikuiset 2024
Huhtikuiset 2025
Ajattelin että olisi hyvä olla tästäkin aiheesta ketju, itseä ainakin pohdituttaa liikkuvana ihmisenä moni asia koskien omia liikuntaharrastuksia nyt näin raskauden aikana.
Mitä lajeja harrastat? Mikä liikunta on ollut parasta raskauden aikana?

Harrastin ennen raskautta pilatesta ja lenkkeilyä. Juoksulenkit olen vaihtanut varmuuden vuoksi kävelyyn, ja pilatesta aion jatkaa normaalisti ekan kolmanneksen ja sitten vaihtaa raskauspilatekseen ja -joogaan.

Hyvä ketju!

Joogaa olen harrastanut usean vuoden ja sitä jatkan hiukan mukautetusti raskauden ajan ☺️ Tavallinen lenkkeily jatkuu ihan normaalisti, loppua kohden varmaan täytyy sitä sitten keventää jos tulee pahat liitoskivut.

Mä harrastan nyrkkeilyä, sitä toki nyt tällä hetkellä valmentajan kanssa sovitusti ilman kontaktia. Lisäksi sitten kuntosalilla ja erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla käyn.
BMX-pyöräily on kans ihan suosikkijuttuja, sitä uskaltanee vielä tämän loppukauden (syksy) harrastaa varovasti.
Salilla en ole käynyt nyt kesän aikana ja vähän kyllä jännittää mennä. Ehkä kaipasin jonkun raskausohjelman tai vähintäänkin listan laitteista/liikkeistä, joita ei missään nimessä pidä tehdä.
Aiemmin on tullut myös useasti käytyä uimahallissa. Sekin itseasiassa vähän jännittää. Sitä suositellaan raskauden aikana, mutta olen kuullut että paljuun ei kannata raskausaikana mennä tulehdusriskin takia. Oon nyt sitten päässäni kääntänyt asian niin, että ei mihinkään altaaseen/yleiseen uimalaan ole menemistä🙈

Aiemmin on tullut myös useasti käytyä uimahallissa. Sekin itseasiassa vähän jännittää. Sitä suositellaan raskauden aikana, mutta olen kuullut että paljuun ei kannata raskausaikana mennä tulehdusriskin takia. Oon nyt sitten päässäni kääntänyt asian niin, että ei mihinkään altaaseen/yleiseen uimalaan ole menemistä🙈

Paljuissa on lämpimämpää vettä (=bakteerit viihtyvät erityisen hyvin) eikä yleensä samanlaisia suodattimia ja kemikaaleja estämässä bakteerien kasvua kuin uimahallissa. Uimahallissa voi kyllä hyvin käydä. 😊 Ainoastaan raskauden loppuvaiheilla voi joutua jättämään uimisen väliin, jos esimerkiksi jo lapsivettä tihkuu tai on vuotoa.

Kyllä tuolla jalkovälissä pitäisi kaiken olla niin tiiviisti vielä kiinni, ettei noilla uimisilla ole mitään merkitystä! Uihan ihmiset järvessäkin raskaana 😃

Mun liikunnalliset harrastukset on tällä hetkellä vaan koiralenkkeily ja koiravaljakkopuuhailut. Jälkimmäistä täytyy katsoa mihin asti uskallan kaahailla koiran kanssa, mutta lenkkeillä voi onneksi loppuun asti.

Mä liikun jonkin verran. Käynny crossfitissa aina joskus ja spinningissä. Spinninkiä tein kolmannen lapsen kanssa lähes loppuun asti, mutta viimeisillä viikoilla esteeksi tuli enemmänkin kesähelteet kuin itse raskaus. Lenkkeillyt olen aina loppuun asti. Uskon, että tämä on auttanut nopeassa palautumisessa.

Paljusta vielä sen verran, että itse olen käynnyt omassa ulkoaltaassa alusta loppuun. Mies ennen joka käyntiä laittaa niitä allasaineita ja mittaa pH:n. Vieraisiin paljuihin en raskaana menisi.

Olen harrastanut taitoluistelua useamman vuoden. Päätin pitää nyt tauon. Viime vuonna kävin laskettelemassa, siitäkin harrastuksesta pidän tauon. Mietin, että voisin kokeilla raskausjoogaa.

Itse en oo kerennyt nyt kesällä liikkua ollenkaan 😅 ollaan tosi paljon reissattu perheen kanssa. Tällä viikolla arki taas alkaa, yritän aloittaa säännölliset kävelylenkit ja kuntosalilla käyn paristi viikkoon 😊 muutoin tulee heiluttua kotihommissa ja lasten kanssa ihan tarpeeksi 😅

Mä harrastan säännöllisesti ryhmäliikuntoja, jotka lienee ok raskaanakin, kunhan vaan muokkaa liikkeitä jaksamisen mukaan. Sulkapalloa myös kerta viikkoon, mietinnässä juuri, miten keplottelen itseni ulos vakivuorosta ilman, että joudun vielä kertomaan raskaudesta näin alkuvaiheessa pelikaverille. 🙈 Laskettelu eniten lähellä sydäntä, mutta se on hyväksytty jo, että kausi 2023-2024 jää tällä kertaa hyvästä syystä väliin. ☺️

Enpä uskaltautunut tänään järveenkään uimaan, vilkas yleinen uimaranta ja hellepäivä.

Tää nyt ei oo varsinaisesti liikuntaa...
Mitä mielipiteitä ja kokemuksia hieronnasta raskausaikana?
Ja miten jalkahieronta?
Itse olen käynyt nyt kerran tutulla hierojallani, hänelle kerroin raskaudesta. Kyselin eroa raskaushierontaan ja kertoi mm. erilaisista asennoista, eteeristen öljyjen käytöstä (ei käytetä raskaana olevilla) ja mm. siitä, että jalkahierontaa(akupisteet) ei suositella raskaana.

Googlailin lisää tietoa jalkapohjien hieronnan vaikutuksesta raskauteen ja löysin myyttejä siitä, että käynnistäisi synnytyksen/aiheuttaisi keskenmenon.
Mä rakastan sitä, kun mies illalla hieroo mun jalkoja ja voisin kuvitella että raskaana se vasta onkin ihanaa.
Pitääköhän tämäkin sitten jättää tauolle varmuuden vuoksi 🤔

Tää nyt ei oo varsinaisesti liikuntaa...
Mitä mielipiteitä ja kokemuksia hieronnasta raskausaikana?
Ja miten jalkahieronta?
Itse olen käynyt nyt kerran tutulla hierojallani, hänelle kerroin raskaudesta. Kyselin eroa raskaushierontaan ja kertoi mm. erilaisista asennoista, eteeristen öljyjen käytöstä (ei käytetä raskaana olevilla) ja mm. siitä, että jalkahierontaa(akupisteet) ei suositella raskaana.

Googlailin lisää tietoa jalkapohjien hieronnan vaikutuksesta raskauteen ja löysin myyttejä siitä, että käynnistäisi synnytyksen/aiheuttaisi keskenmenon.
Mä rakastan sitä, kun mies illalla hieroo mun jalkoja ja voisin kuvitella että raskaana se vasta onkin ihanaa.
Pitääköhän tämäkin sitten jättää tauolle varmuuden vuoksi 🤔

Kyllä mun mies on hieronut mun jalkapohjia myös raskausaikana (tekispä muuten nytkin niiiiin hyvää 🙈). Ehkä niitä ei kannata hirveällä voimalla runttailla, mutta en usko että tavallisesta hieronnasta on mitään haittaa 😊 oon käynyt myös yhtä synnytystä ennen vyöhyketerapiassa ja silloin vyöhyketerapeutti lähinnä hieroi nilkan sisäsyrjässä olevaa yhtä pistettä, ei niinkään jalkapohjia.

Raskaus ei ole sairaus 😘 omaa oloa ja intuitiota kannattaa kuunnella, ne yleensä tietää mikä on hyväksi ja mikä ei 💕

Mä haaveilen että pääsisin joskus yksin uimahalliin lillumaan terapia-altaaseen kunnon poreisiin 😅

Olen harrastanut taitoluistelua useamman vuoden. Päätin pitää nyt tauon. Viime vuonna kävin laskettelemassa, siitäkin harrastuksesta pidän tauon. Mietin, että voisin kokeilla raskausjoogaa.
Pakko kommentoida, koska luistelu 🫶🏻 Mä harrastin muodostelmaluistelua ja nyt pidän tauon. Kauheeta kun ei ihan vielä viitsi koko joukkueelle kertoa syytä. Osa jo vähän kyseli… Piti keksiä kaikenlaisia syitä. 😬

Nyt oon käyny salilla ja pilateksessa. Tanssia myös aion.🫶🏻 Myöhemmin sit raskauspilatekseen… Kävelyä ja pyöräilyä oon kesällä harrastanut ja tänään kävin uimassa.

Pakko kommentoida, koska luistelu 🫶🏻 Mä harrastin muodostelmaluistelua ja nyt pidän tauon. Kauheeta kun ei ihan vielä viitsi koko joukkueelle kertoa syytä. Osa jo vähän kyseli… Piti keksiä kaikenlaisia syitä. 😬

Nyt oon käyny salilla ja pilateksessa. Tanssia myös aion.🫶🏻 Myöhemmin sit raskauspilatekseen… Kävelyä ja pyöräilyä oon kesällä harrastanut ja tänään kävin uimassa.
Taitoluistelu on parasta🥰Itse olen luistellut aina yksinluistelupuolella. Ymmärtääkseni muodostelmaluistelijat ovat paljon tiivimpää porukkaa:smiling-eyes: Ajattelin tässä kans, mitäköhän tekosyytä keksisi luistelukavereille😅

Taitoluistelu on parasta🥰Itse olen luistellut aina yksinluistelupuolella. Ymmärtääkseni muodostelmaluistelijat ovat paljon tiivimpää porukkaa:smiling-eyes: Ajattelin tässä kans, mitäköhän tekosyytä keksisi luistelukavereille😅
Jep ja sit kun joukkueessa on sellaisia kenen kanssa oon luistellu 11-vuotiaasta… Mulla on ollu vähän uupumusta aikaisemmin,niin heitin, että otan nyt varman päälle ja sit vähä pitää säästää rahaa, koska asuntolainan korot nousi…. Vedän ”peruskuntokauden”… :D Tavallaan ihan totta. 😀

Harrastan ratsastusta, ja hevostelua ylipäätänsä. Omiakin on. Hevosten kanssa varmasti touhuan läpi raskauden, mutta selkään tuskin menen enää joskus rv 12-15 jälkeen. Viime raskaudessa ratsastin alussa, mutta olisko rv 14 tullut niin järkyttävä tippumisen pelko, etten enää ratsastanut.

Toki aina voi tapahtua, kun isosta pakoeläimestä kyse. Mutta oman hevoseni tuntenut varsasta asti ja omistanut vuosia, enkä muista milloin viimeksi olisin tippunut. Sanoisin että 2015-2016, joten kovin usein ei tule tiputtua. Mutta en halua ylimääräisiä riskejä ottaa.

Koirien kanssa ulkoillaan ja lenkkeillään, ja koko raskaus tulee lenkkeiltyä, toki voinnin mukaan.

Mä kuljen työmatkat kävellen. N. 2,5 km suuntaansa niin saa nähdä miten talvella sitä pärjää taapertamassa 😅 vesijumppaan ilmoittauduin nyt syyskaudelle ja vesijuoksua meinasin myös jatkaa 😊

Harrastan ratsastusta, ja hevostelua ylipäätänsä. Omiakin on. Hevosten kanssa varmasti touhuan läpi raskauden, mutta selkään tuskin menen enää joskus rv 12-15 jälkeen. Viime raskaudessa ratsastin alussa, mutta olisko rv 14 tullut niin järkyttävä tippumisen pelko, etten enää ratsastanut.

Toki aina voi tapahtua, kun isosta pakoeläimestä kyse. Mutta oman hevoseni tuntenut varsasta asti ja omistanut vuosia, enkä muista milloin viimeksi olisin tippunut. Sanoisin että 2015-2016, joten kovin usein ei tule tiputtua. Mutta en halua ylimääräisiä riskejä ottaa.

Koirien kanssa ulkoillaan ja lenkkeillään, ja koko raskaus tulee lenkkeiltyä, toki voinnin mukaan.

Mullakin oli oma heppa joskus! Odotin esikoista silloin ja ratsastin omallani jonnekin rv 17 asti ja sitten lopetin. Parempi minusta ottaa varman päälle, kuitenkin on vaan hetkellinen tauko kyseessä.

Takaisin