liikunta raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras

Moikka! Elikkäs täällä ois kiva kuulla minkälaisia liikunta tottumuksia teillä on? :) harrastatteko mitään raskaampaa vai onko teistä tullut täysiä sohvaperunoita?

Itse voin myöntää että kallistuu sohvaperunaksi aina iltaisin, koska työni niin raskas, nosteluja ja rempomista.. Ja ärsyttää kun neuvolassa kiellettiin rakas harrastukseni, jota monta vuotta tullut harrastettua, eli ratsastus :(

Miusta on kans tullu aika sohvaperuna. Nyt oon ollu kyllä niin väsynykin, että oon menny autolla töihin, ku normaalisti pyöräilisin. Mut alkuajan pahoinvoinnin ja liitoskipujen takia jäi kiipeily ja ratsastuksenkin jätin suosiolla pois, ku tipuin viikolla 7 selästä ja oli lonkka niin kipee monta viikkoa, että ei pystyny edes kävelemään kunnolla. Sit aattelin, että jätän sen tauolle, ku oli viikkoja tullut sen verran lonkan parantumisen jälkeen, että en enää uskalla selkään lähteä, jos taas tipahankin.

Eli joskus kävelylenkkejä tulee tehtyä ja pyörällä kuljen välillä töihin, mutta musta on kyllä valitettavasti tullu aikamoinen sohvaperuna. (Nyt siis viikkoja on 29+4.) Painoa ei tosin onneks oo kertynyt tähän mennessä kuin 6.5 kg.

Poika 9/09, alkuraskaudessa, ensimmäisen kolmanneksen, kävin ratsastamassa viikoittain ja toisen kolmanneksen lopulle kävin jumpassa ja äiti-lapsi-jumpassa. Sen jälkeen vain hyötyliikuntaa ja toimimista esikoisen (9/09) kanssa.

Harrastan itämaista tanssia ja burleskia. Aiemmin kävin tankotanssissa mutta firman konkurssin takia tuli 4 kk tauko, kunnes toinen firma alkoi pitämään täällä tunteja. Ekalla kerralla teloin itteni ja olkapää onki nyt ollut kuukauden kipeä. Vähän on kahden vaiheilla, meniskö helpommille tunneille vai pitäiskö taukoa.

Koirien kanssa on toki pakko kävellä ja nuoremman kanssa käydään agilityssa. Suunnittelen kymppikortin ostamista kuntosalille (kesällä mulla oli kesäkortti ja kävin paljon) sekä aion osallistua äitiysjoogaan keväällä. Ite olen tosin vasta viikolla 7 joten katsotaan miten tää tästä lähtee.

Sählyyn olin kovasti menossa lauantaina yli puolen vuoden tauon jälkeen (tuli tapaturma josta toipuminen kesti syksyyn asti), kunnes muistin ettei sitä suositella. Varsinkin jos riskinä on juosta päiyhteen yli satakilosten äijien kanssa... ratsastamista oli tarkoitus aloitella uudestaan tänä syksynä mutta taitaa jäädä myöhempään ajankohtaan..

Lenkkeilin usein melkein raskauden puoliväliin asti kunnes kohtu alko painamaan nivustaipeen hermoa niin että tuntu kun ois puukko siellä pystyssä törröttäny ja pelkkä kyljen kääntäminen sai kiljahtamaan kivusta,saatikka että olisin kävelly..olin sit lähes invalidi loppuraskauden...nyt kakkosta ootellessa lenkkeilly kans,menossa rv 18+5 ja samallalailla alkanu nivunen oireilemaan..noinkoo sitä taas sohvaperunax joutuu :( hommaa hankaloittaa toki myöskin alle 2v esikoinen..voi tulla rankka loppuraskaus tälle mammalle..

käyn lenkillä 1-2 kertaa päivässä, ja kävelen töihin. Viikkoja vasta kasassa 6´+1, joten ei oo vielä tuottanut mitään ongelmia. Väsymys vaan tuppaa vähän laittamaan nää lenkit iltapainoiksi kun ttyöpäivän jälkeen pitää saada nukkua päikkärit ja vapaapäivät menee aika hyvin nukkuessa kun saa nukkua. :D 

Kyllä opintojen takia pitkällinen istuminen tuntuu huonolta. Joka päivä koetan liikkua n. 30 min edes kävelyllä ja sitten venyttelen. Uinti, pyöräily ja kuntosalilla käynti tuntuvat vielä mukavilta. Nyt rv 23+4. Toisaalta on pitänyt opetella myös ottamaan ihan rennosti. Jos väsyttää, eikun vaan sohvalle jalkoja oikomaan! :) 

Mulla toi sali on vähän nyt jäänyt,ku en vaan yksinkertaisesti jaksa töien jäkeen lähtee minnekkään muulle kun nukkumaan päikkärit. Yleensä nukun 30 min-1½h. :D Tarkotuksena olis kyllä lähtee viikonloppuna sit kumpanakin päivänä salille jos vaikka sillon sais "nukuttuu" tarpeeks kun ei oo aikasta herätystä.:D Nukun nytkin noin 9-10 h yö,vaikka töihin meen aamulla. Voi tätä nukkumisen määrää :P

Täällä on nyt menossa 19. raskausviikko. Johonkin viikolle 9 meni liikkuminen normaalisti, sitten parin kuukauden ajan jatkuva pahoinvointi ja oksentelu vei kaikki mehut pois enkä voinut kuvitellakaan meneväni ulos puolta kilometriä pidemmälle lenkille koiramme kanssa. Oli pakko vaan yrittää levätä. Nyt pari viikkoa tilanne helpottanut pahoinvoinnin suhteen ja voin taas lenkkeillä koiramme kanssa pitkiä lenkkejä :)

Tein todella fyysistä työtä ennen raskautta ja pari viikkoa vielä plussauksen jälkeen, mutta jouduin jättämään sen pois :/ Salilla kävin n. rv10 asti, se jäi pois koska väsymys oli niin kauhea että olin aina ihan rikkipoikki. Kävelylenkillä olen miltei joka päivä käynyt, ennen rakastin juoksemista, nyt en ole uskaltanut sitä tehdä. Tänään tyhmyyksissäni tunsin olon tosi hyväksi ja kokeilin juoksemista, nyt ei puhettakaan että voisi kävellä kun käy niin mahottoman kipeää alavatsaan :/ Onneksi istuessa ei tunnu mitään niin voi varmaan olla ihan huoletta :)

Mä käyn reippaalla kävelyllä joka päivä, välillä hölkkään jonkun aikaa. Lisäksi kerran viikossa joogaamassa lähinnä notkeuden ja liikkuvuuden ylläpitämisen takia. Tahtoisin liikkua aktiivisemminkin mutta pelkään että vauvalle sattuu jotain :/

Mä olen kyllä sellanen sohvaperuna ollut koko ajan että ei ole juurikaan tullu harrastettua liikuntaa. :( Tosin kesällä sitä nyt tuli ihan huomaamatta oltua pihalla ja sellasta pientä hyötyliikuntaa joka päivä.... Nyt loppuraskaudesta (rv. 35) oon silti yrittäny vähän enemmän liikkua, eli käyn koirieni (pieniä terrierejä) kanssa kävelyllä n. puoli tuntia per päivä - enempää ei jaksa ja sit alkaa supistaa kipeesti jos pitempään liikkuu. Koirat ei silti ole mulla joka päivä, eli pääsen niiden kanssa pari kertaa viikossa suunnilleen käveleen. Yksin ei kiinnosta mennä ja aviomies harrastaa 3 krt viikossa muuta liikuntaa niin siitä ei ole lenkkikaveria. :/

Nyt viikolla 7 mennään. liikuntaa on yritetty lisätä, kun väsymys on vähän alkanut ehkäpä talttumaan. Ratsastamassa pyrin käymään kerran viikossa. Tosin jotenkin varon sinttiä, koitan varoa siis tärähtelyä. Lenkillä kyllä pyrin käymään joka päivä. :) 

Liikuntakiellosta johtuen on jäänyt reilu kk sitten. Näillä mennään 34 viikolle ja sen jälkeen saa taas liikkua niinkuin haluaa.

Viikolla 37+0 mennään eli se 3 viikkoa laskettuun aikaan. Olen onnekseni pystynyt käymään spinningtunneilla 3xvkossa ja toivottavasti voin käydä loppuun saakka. Kävely on haastavinta ja uimaan en mene neuvolatätin suosituksesta enää.

Kylläpä loppuraskaus sujui kotona ollessa, kun kivut oli aika karseat. Viimeiseen asti yritin kuitenkin käydä parin kilsan lenkkejä kävelemässä muutaman kerran viikossa, ja lasketun ajan jälkeen kun yritin saada synnytystä käyntiin, niin sillon tuli huhkittua vähän enemmänkin. ;) Uimassakin kävin.

Minäkin suunnittelin kovasti raskauden alussa, että liikun kyllä ihan loppuun asti kunnolla. No, eka kolmannes meni aikalailla etovassa olossa ja pää pöntössä eikä energiaa tosiaankaan riittänyt liikkumiseen. Toinen kolmannes oli ehdottomasti parempi ja jaksoin kävelylenkkejäkin tehdä suhteellisen normaalisti. Sitten iski ne liitoskivut. Lopulta selkäkipujen takia jäin saikulle kokonaan ja viimeisen kuukauden aikana pelkästään postilaatikolla käynti oli jo urheilusuoritus. Lonkat ja selkä meinasivat ihan kokonaan sanoa sopimusta irti ja kun ei niitä särkylääkkeitä sattuneista syistä viittinyt popsia niin makoiluksihan se sitten meni.

Synnytys sujuikin sitten lopulta sektiolla, josta toipuminen kesti sen parisen kuukautta ennen kuin pystyin tekemään kunnollisia kävelylenkkejä. Ekaa kävelyä kyllä yritin jo 2 viikkoa synnytyksestä, mutta taisin päästä huimat 500 m kokonaisuudessaan :D Jossain 4-5 kk synnytyksestä pystyin liikkumaan samoin kuin ennen raskautta.

Mulla oli koko raskauden ajan alkupahoinvointia lukuunottamatta niin hyvä olo, että nautin kävelylenkeistä tosi pitkään. Myös mammajumpassa kävin. Portaidennousukin onnistui hyvin loppuun saakka. Pyöräilyn lopetin paria kuukautta ennen LA:ta, kun maha osui pyöränselkään noustessa aina sarviin ja aiheutti supistuksia.

Takaisin