Liikunta raskauden aikana

geisha -77

Jostain jotain jo tietävä
Hei!

Olisin kiinnostunut siitä, millaista liikuntaa te muut harrastatte raskauden aikana? Minä oon aika monipuolisesti ainakin vielä. Toki sellaisina päivinä kun ei ole saanut kunnolla syötyä tms. olen jättänyt rankemmat liikkumiset väliin. Mutta muuten olen vielä käynyt välillä lenkillä, bodypumpissa, spinningissä, kävelyllä, lämpöjogassa.

Itse ole kokenut liikunnan hyvästä ja se on mutenkin kuulunut mun elämän, mutta oon huomannu, että jotkut on myös eri mieltä. "Voi kauhea, lapsihan tulee ulos!" Tokihan omia fiiliksiä tulee kuunnella. Jos tuntuis pahalle, niin en tekis sitten. Esim juokseminen varmasti jää jossain vaiheessa kun massu on isompi.
 
Moikka!

Mulla vähentyi liikunta raskauden aikana jo sen pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, mutta kun ne ovat nyt vähentyneet, oon yrittänyt taas palata salille. Kuitenkin, huomasin just eilen, että tuli ryhmäliikuntatunnilla karsittua jotain liikkeitä vain koska ne tuntu jotenkin epämukavalta, esim. nopea hiihtohyppely, maha jotenkin hötkyi epämukavan oloisesti. Voi toki olla, että eilen just tuntu olevan taas turvotusta ihan kamalasta, että se oli vain siitä. Powerstep-nimellä kulkevat tunnit jätin väliin jo aikaisemmin, koska hengästyminen ei enää tuntunut "hyvältä", siellä aina meinas läkähtyä loppuun asti, mutta nyt se alkoi jo tuntua ettei oikeesti saanut tarpeeks happea...

Mutta yhtä lailla liikunta maistuu (uinti, pilates, pilates-nyrkkeily, jooga), lajit on vaan vähän rauhottunut. Bodypumppia mietin vielä itekkin, koska rauhallisemmat lajit tuntuu kivoilta, mutta lihakset on katoamassa etenkin jaloista, iiks...! Ootko siis käyttänyt millasia painoja pumpissa, samoja kuin ennen vai ootko vähentänyt?
 
Pari kertaa viikossa on tullut käytyä Body Pumpissa, Zumbassa ja/tai salilla. Lähes täysiä on tullut tehtyä lihaskuntoliikkeitä. Täytyy varmaan kohta vähän keventää painoja varmuuden vuoksi, mutta salilla ja tunneilla olisi tarkoitus käydä vielä monta kuukautta. Mietin personal trainerin suunnittelemaa raskausohjelmaa salille, mutta toisaalta olen nähnyt, kun vastaavia ohjelmia on tehty muille. Viikon 16. jälkeen (eli nyt) pitäisi kuulemma rajoittaa selällään tehtäviä liikkeitä, ettei tule pahoinvointia, mutta Body Pumpissahan sarjat kestävät vain muutamia minuutteja.


Aiemmalla vakkaritunnilla Piloxingissä sen sijaan en ole käynyt tänä syksynä, kun tunti sisältää paljon hyppyjä ja nopeita kiertoliikkeitä. Myöskään tätä aiemmalla vakkaritunnilla Body Combatissa en enää uskalla käydä.


Myös koko työhistorian kesät/talvet kestänyt työmatkapyöräily loppui viikko sitten, ja talouteen saapui kakkosauto juuri sopivasti liukkauden kelien alettua. Talvipyöräilyssä on kuitenkin kaatumisriski ja yleensä sitä on kaatunutkin vähintään kerran talvessa.
 
Mä oon ottanu aika lunkisti nyt raskauden aikana. Zumba jäi heti positiivisen testin jälkeen. Sitä on kyllä ikävä, mut ei se nyt auta.. Ens syksynä sit uudelleen.

Pyöräillyt oon vielä kauppaan ja asioille. Tänään tein neidin kaa pitkän vaunulenkin ja teki terää. Sisällä tulee ihan sohvahöperöks, jollei lainkaan pääse pihalle. Vuoto alko sunnuntaina uudelleen ja tiputellu siitä asti hiljakseen, ni en uskalla mitää rajuu ees ajatella. Rauhallisia lenkkejä varmaan talvella vaunuja lykkien menee mun liikuntakuviot. Nii ja tietty uimista voi varmaan harrastaa sikäli ku ei vuoda, ettei pöpöjä liiku suuntaan eikä toiseen.
 
Mulla ollu aika vaihtelevainen elämä tässä ennen tätä syksyä ja siksi jäi kaikki vakiharrastukset pois. Oon vaihdellu paikkakuntaa aikaa tiheeseen, joten eihän sitä kerenny oikein aloittaa mitään lajia. Koirat pitää huolen, että joka päivä se 1-2 pisempää lenkkiä tulee tehtyä, muu liikunta jäänyt aika vähäiseksi. Nyt olis tarkotus alkaa uimaan, sen pitäis olla aika hyvä liikuntamuoto tällein raskausaikana. Sen lisäks oon miettiny, pitäiskö mennä odottavien äitien jumppaan, kun sellainenkin täällä on. Katsotaan.
Mä oon ainakin huomannu, että hengästyn paljon helpommin nyt kuin aikaisemmin ja lihakset kipeytyy paljon nopeammin. Siks en viitti ajatellakkaan mitään kauhean raskasta lajia. On aika hassua, kun pelkkä ylämäen reipastempoinen kävely saa mut ihan hengästyneeksi :D
 
tuolta tammikuisista halusin kommentoida tätä aihetta :) mä olen harrastanut syyskuusta asti physiopilatesta, joka on toiminut tosi hyvin ainakin mulla. selkäkivut ovat hellittäneet ja näillä näkymin kykenen olemaan äitiyslomaan asti (3.12) töissä. suosittelen lämpimästi, mikäli vain sattuu omalta paikkakunnalta löytymään. pilates voi muutenkin soveltaen toimia hyvin raskaudenaikaisena liikuntamuotona.
 
Viittaus eiliseen kommenttiini.Tänään tuli lisätietoa fysioterapeutilta itseäni askaruttaneisiin liikkeisiin ensimmäisellä perhevalmennuskerralla:

-Selällä tehtäviä liikkeitä ei suositella viikon 16 jälkeen edes BodyPump biisien aikaa. Täytynee korvata rinta- ja osa ojentaja- ja vatsaliikkeistä muilla liikkeillä.
-Suoria ja vinoja vatsalihaksia voi tehdä rutistamalla viimeiselle kolmannekselle asti, mutta ei viikon 16 jälkeen makuulta ylös, vaan ennemmin pientä liikkettä, jolloin selkää ei päästä suoraksi asti. Näin myös vatsarutistuslaitteessa salilla. Staattista pitoa voi tehdä vikallakin kolmanneksella, jos tuntuu hyvältä. 
 
Mä olen ratsastanut normaalisti edellisviikkoon asti. Nyt on vähän sellainen olo, että kun vatsa kasvaa, ehkä ei ole enää yhtä mukavaa enää. Pitäisi rauhoittua ja siirtyä käyntiin ja lyhyempiin kertoihin. Uintia aion myös nyt taas alkaa harrastaa kuntoilu ja rentoutusmielessä.

Huomasin tällä viikolla saman, kuin Fianna, eli hengästyn selvästi ylämäessä. Edellä käveli 70-vuotias tuttavani ja musta tuntui, että meillä oli yhtä kevyt askel ja tahti :-). Kai se raskaus sitten vaan vaikuttaa niin kovin, vaikka on ollut ihan keskiverto kunto.
 
Minä itsekin olen tätä pohtinut miten muut kokevat liikunnan. Itse vedän jumppia ja koko syksy on ollut ihan hirveää. Joka kerta särkee illalla päätä ja joskus seuraavana päivänä on ollut migreeni. Olenkin joutunut jättämään kaiken omaehtoisen liikkumisen, koska omat tunnit ovat vieneet kaiken energian. Nyt olen vahvasti miettinyt kevään keventämistä. Oma moraali vain laittaa vastaa, kun yleensä vien loppuun sen minkä olen aloittanut vaikka pää kainalossa. Toivottavasti tunneilla kävijät eivät vedä kovin pahasti hernettä nenään, kun lopetan tunteja keväältä. =(


Veikkaan, että mulla on verenpainetta ja kaikki kävelyä kovempi ei enää sovi. 
 
Meidän jumppa-/PUMP-ohjaaja jäi kokonaan pois tunneilta 16. viikon jälkeen. Hänelle oli lääkäri sanonut, että liikuntaan tottunut voi harrastaa normaalisti, kuitenkin omien tuntemustensa mukaan, aina raskauden puoleen väliin asti. Sen jälkeen sykettä tulee jo tarkkailla eikä saa altistaa itseään liian kovalle rasitukselle. Vatsalihasliikkeissä hän noudatti jo kevyempää linjaa muutamaa viikkoa aiemmin ja teki omien tuntemustensa mukaan.

Itse olen nyt 16. viikolla ja tällä viikolla on syksyn viimeinen PUMP-tunti. Sen jälkeen otan vesijuoksun takaisin säännölliseksi liikuntamuodoksi ja pyrin ehtimään sauvakävelylenkeille. Viime viikon tunnilla jätin jo alavatsalihakset tekemättä ja tein vain ylävatsoilla suoria nostoja. Vinottaiset vatsalihakset tein muusta ryhmästä poiketen seisaaltaan painon avulla: lattialla pungertaminen tuntuu jotenkin liian epäergonomiselta. Tosin olen aina kokenut, että lantioni ei sovi kyljellään tehtäviin vinottaisiin vatsalihasrutistuksiin - luut nojaa liian ikävästi alustaan.

GALLUP: Oletteko, sykemittarien käyttäjät, huomanneet mitään mielenkiintoista syketasoissanne raskauden myötä? Siinä missä verenopaineeni laski normaalista hieman alakanttiin myös sykkeeni ei nouse yhtä ylös kuin ennen. Vedän PUMP-tunnilla sykkeenkohotuksen kuten aina ennenkin mutta huomattavasti helpommin: syke jää jopa 20 lyöntiä alemmas kuin ennen raskautta. Lisäksi huomaan palautuvani treenistä omituisen helposti ja lihaskivut ovat lähinnä tuntemuksia, että jotain on tehty. :)
 
Tällä viikolla itsellä tuli ensimmäisen kerran vastaan se, että nyt ei ihan normaalissa olotilassa olla enää
Viikkoja on siis 17 nyt ja ihan normaalisti olen liikkunut tähän asti ( ja varmaan vielä tästäkin mutta hiukan enemmän itseään kuunnellen ) eikä mitään ongelmia ole ollut.
Mutta nyt tällä viikolla ensimmäisen kerran illalla agilitytreenien jälkeen iski aivan tajuton alaselkäkipu. Sohvalla ei asentoa pystynyt vaihtamaan ilman, että ärräpäitä lenteli ja suorassa kävelemisestä ei puhettakaan, jalat meinas tippua koko ajan alta.
Mieitn oikein itsekin, että tuliko nyt huhkittua liikaa mutta sitten taas toisaalta, treenit oli kevyemmät, enemmän tekniikka kuin juoksua. Mene ja tiedä. Mahassa kaikki oli ihan normaalisti, kipu oli vain selässä. aamulla oli jo helpompaa mutta kipu tuntui heikosti yhä ja tuntui osittain siirtyneen nivusiin, johtunee varmaan mummokävelystä, mitä edellinen ilta piti sisällään.

En nyt huolestu tuosta mutta varmaan pitää alkaa hiukan kuuntelemaan enemmän itseään ja ottamaan hitusen kevyemmin.
 
Kuulkaas mammaliikkujat, mistä ootte löytäneet äitiysajalle sopivia jumppahousuja??
 
H&M:lta ainakin itse löysin ihan sellaset perus mustat jumppapökät sieltä mammaosastolta. Ja on ihan mielettömän mukavat jalassa kun tulee se resori kunnolla masun päälle, mut ei kuitenkaan purista tai kiristä mistään! :) Eikä muistaakseni paria kymppiä enempää maksaneet.
 
Moi!

Mä olen vieläkin vaihtelevasti liikkunut. Juoksu ei oikein tunnu hyvälle enään, jouluaattona hölkkäsin muistaakseni viimeisen kerran. Spinnigissä oon välillä käynyt sykkeitä tarkkailen. Salilla pystyy aika monenlaista tekemään ja joogassa oon käyny. Ja kävely on hyvä silloin kun on väsyneempi/huonovointiusempi päivä.

Silleen kuulostellen olen harrastellut. Eli jos ei jokin tunnu hyvälle, sovellan ja en uhkarohkeile. Mulla vaan kroppa kaipaa välillä hikeä pintaan. Ja tilannehan voi muuttua. Jos raskaudessa tulee jotain.

Heips!

 
Täälläkin on liikuttu melko lailla omien fiiliksien mukaan. Pyöräilin syksyllä muistaakseni vielä lokakuun lopussa töihin (vain 5km suunta), mutta sitten alkoi pyöräillessä masu olla tiellä: löytänyt oikein mukavaa pyöräilyasentoa. Aika paljon olen joutunut liikuntaa vähentämään ja liikkunut voinnin mukaan. Käyn edelleen latinobicissä omaa kehoa kuunnellen. Latinobicissäkin on jo paljon sellaisia liikkeitä lihaskunto-osuudessa joita täytyy tehdä soveltaen. Mulla myös kroppa ja mieli vaatii liikuntaa useamman kerran viikossa, jos ei sitten muuta niin ulos kävelemään. Yhden tuttuni kanssa juttelimme raskausajan liikunnasta ja hän oli ollut viimeisellä jumppatunnilla vähän ennen synnytystä, joten jos raskaus sujuu hyvin niin liikuntaa voi varmasti harrastaa ihan hyvin loppurauskaudestakin.

Toivottavasti geisha -77 kaikki menee hyvin ja voit nauttia liikunnasta ihan loppumetreille saakka.
 
Viimeinen haikea salikäynti takana ennen 1,5 vuoden kortin jäädytystä tänään mammaloman ekana virallisena päivänä (vaikka työtekoa jatkan vielä pääsiäiseen). Olotilan puolesta olisi voinut jatkaa vielä pidemmällekin, mutta sali sijaitsee kaukana kotoa, työpaikkaa lähellä. Alkaakohan vaivoja nyt tulemaan, kun lopettaa lihaskunnon harjoittamisen? Toistaiseksi ei ole vielä ollut minkäänlaisia vaivoja, mitä nyt vauva painaa rakkoon ja hengästyy tosi nopeasti. 
 
Mie en ite ole henk. koht. liikkunu muutenkaan sen kummemmin, kun on iso koira joka koipaa pitkiä lenkkejä niin ei muuta oikein tarttee. Nyt on kuitenkin joutunut vähän lyhentämään lenkkejä, kun alkaa pidemmän matkan kävellessä supistelemaan. Mut niin pitkään kun vaan pystyy niin koiraa lenkitän. Yksin en välttis enää pitkiä lenkkejä tee, mutta miehen kanssa yhdessä sit pystyy käymään, niin on joku mukana jos tuntuu pahalta yms.. :)
 
Hei!

Sama homma, laitoin pari päivää sitten salikortin tauolle. Oli hiutkka haikeaa ;) ja olisin kans vielä pystyny periaatteessa jollain tasolla jatkamaan, mutta ajattelin, että rauhoitan hiukka meininkiä, kun paikat alkaa löystymään. En tiiä, onko  mitään väliä, mutta itseäänhän sitä on kuunneltava.

Oon käyny sauvakävelemässä ja tänään hiukka hiihtämässä meren jäällä kun ollaan pohjosesssa käymässä ja on ollu niin hienot kelit. Ihan rauhallisesti vaan ja välillä oon pysähtyny nauttimaan auringosta ja hörpänny vyölaukusta mehua. Mies ollu matkassa peräänkattomassa.

Pyörällä oon myös ajellu pikkumatkoja. Turussa ei oo ollu enään lunta niin helppo mennä. Helpommin pääsee etenemään kuin kävellen...

Supistuksia ei oo ollu, mutta hankaluutena on jatkuva pissahätä.

Jeps, mutta täällä mennään päivä kerrallaan liikunnan suhteenkin. Eli jos alkaa tuntuun pahalle, niin sitten oon tietty rauhallisemmin.

Ok, kivaa viikonloppua!
 
Takaisin
Top