Liikunta raskaana.

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Miten pidät huolta kunnostasi raskausaikana? Itsellä viikkoja nyt 13+0, kuudes raskaus ja huomaa kropassa! Mitään ei jaksa! Jotain siis tarttis tehä nyt kun pahimmat pahoinvoinnit on ehkä takana. Mikä olisi turvallinen liikuntamuoto aloittaa? Kunto on siis ihan pohjalukemissa. Töissä onneksi tulee hyötyliikuntaa ja askelia helposti 20000 työpäivän aikana.
 
Kävely on turvallista missä vaiheessa vain yleensä. Raskaana ei suositella minkään uuden haastavamman lajin aloitusta, joten keskittyisin kävelylenkkeihin ja kokeilisin erityisesti raskaana oleville suunnattuja liikuntamuotoja, kuten esim baila mama, raskauspilates tai äiti-vauva -jumpat sovelletusti, jos ei haittaa itseä, että muilla saattaa olla vauva mukana.

Kaksosia odottaessa jatkoin juoksemista alkuraskauden, ratsastus loppui rv17, kun alkoi tuntua pahalta ja loppuraskauden kävin Baila mamassa ja äitiysjoogassa. Kolmatta odottaessa harrastin koiran kanssa agilitya rv35 asti. Sitten ei enää juokseminen onnistunut ja alkoi supistaa ratatreenit rajusti. Toki rauhallisesti olin ottanut jo jonkin aikaa muutenkin.
 
Tuo kävelyn määrä jo yksissään kuulostaa musta tosi hyvältä. :) Mutta käsittääkseni ainakin uinti on hyvää liikuntaa raskaana. Vesi tukee kehoa niin se ei rasita liikaa vääristä paikoista. Toki siinäkin omaa kehoa kuunnellen.
 
Olen harrastanut jo jonkin aikaa intervallijumppaa ja mietin nyt, miten kauan sitä on turvallista jatkaa. Treeni on kovatehoista, vuorotellen tehdään lihaskuntoa ja sykettä kohottavaa harjoittelua lyhyillä tauoilla. Viime kerralla jo vähän himmailin, ettei syke nousisi pilviin. Tarkoitus on ottaa asia puheeksi neuvolassa rv 8, uskaltaiskohan siihen asti jumpata, jos itsestä tuntuu hyvältä?
 
Mun mielestä uskaltaa. Oma olo on ihan hyvä mittari, ja kun raskaus on vasta alussa, ei kovemmastakaan treenistä pitäisi olla haittaa. Toki sykkeitä kannattaa vähän seurailla. :)
 
Mä oon molempia lapsia odottaessa tehnyt kävelylenkkejä ja käynyt kintosalilla. Toki oon ennen raskauksia treenannut salilla ihan kunnolla eli salilla käynti ollut jo tuttua ja kroppa tottunut siihen. Toki mitään kovaa hikitreeniä en siellä salilla tehnyt, vaan sellaista, jossa syke nousi vähäsen ja hengästyin. Kannatan ehdottomasti liikunnan harrastamista mikäli oma vointi antaa myöden. :)
 
Muokattu viimeksi:
Ehdottomasti suosittelen liikuntaa, juurikin oman voinnin mukaan, pääasiassa oikeanlainen liikunta vähentää kipuja, lihasjumistuksia, stressiä, alentaa verenpainetta parantaa hapenottokykyä ja kohottaa mielialaa!
Kerronpa itsestäni, jos muille olisi siitä hyötyä ja apua. Olen siis jo 41v.odottaja, nyt rv 22+5. Sairauksia jo ennen raskautta mulla on: 2.tyypin diabetes, allergia& astma, selässä 50asteen skolioosio&rotaatio, nikamakulumaa ja L5 nikamaliukumaa, sekä polvissa kondromalasia (=nivelkulumaa). Näiden vaivojen takia olen huolella selvitellyt asioita ihan ammattilaisten kanssa.
Ennen raskautta kävin säännöllisesti kuntosalilla ryhmäliikuntatunneilla, vaihdelleen aerobisesta voimatreeniin ja kehonhuoltoon. Alkuraskaudesta jouduin laittamaan salitreenit tauolle pahoinvoinnin, huimauksen, matalan verensokerin, hb:n ja nivelkipujen vuoksi. Aloitin uudelleen rv 10-12 paikkeilla. Kerroin ohjaajille voinnistani ja tilastani ja he antoivat neuvoja ja vaihtoehto liikkeitä. Suosittelivat samantien, että jättäisin suorien vatsalihasten treenamisen jo nyt pois. Siirryin sellaisiin ryhmiin, joissa treeni on kevyempää kuin aiemmin. Hyppyliikkeet jätin pois.
Meillä Kirkkonummella oli fysioterapeutin pitämä ilmainen kerta-ryhmäohjaus raskaana oleville, osallistuin siihen. Kaikkien nivelten löystymisen vuoksi, tuntui, etten tuntenut kehoani ollenkaan ja jouduin uudelleen etsimään etenkin keskivartalon hallintaa selän tukemiseksi eri liikkeissä.
Varasin lisäksi yksilöohjausajan ja sain tarkemmat vaihtoehto-ohjeet ryhmäliikuntaa ja ohjeita kehonhuoltoon ja venyttelyihin, kun samoissa asennoissa ei enää mahan/liitoskipujen takia voinut venytellä. Lisäksi sain lainaan selän tukivyön, SI-vyön, jota en ole vielä käyttänyt. Selkä kipeytyy joskus kävellessä.
Käyn edelleen salilla ja huomasin, että bodypump on ihan loistava ryhmäliikunta laji raskaana olevalle! Siinä treenataan jokaista lihasryhmää. Vähensin vain reilusti painoja. Esim. Lämmittelyssä tangon päissä on 2,5 kiloiset (ennen 5kg) Kyykyissä tangon ollessa hartioilla molemmissa päissä 3,5kg (ennen 10kg), selkäosuudessa tangossa 3,5kg (ennen 6kg).
Yleisesti:
Kaikki äärimmilleen viedyt liikkeet jätin pois nivelkipujen ennaltatehkäisyn vuoksi.
Käytin annettuja vaihtoehtoliikeitä.
Punnerrukset teen kontilteen (venytys lantiossa ei tunnu hyvältä jos polvet on suorana tai liian takana).
Minulla on sykemittari. Syke ei saisi nousta yli 140 pitkäkestoisesti - - > vaikuttaa muuten istukan toimintaan. Ja mulla ei ole noussut kuin ehkä pari kertaa sekuntien ajaksi 45min. Aerobisen liikuntatunnin aikana tai 55min bodypump-tunnin aikana. Eli treenit kohdillaan ja tuntuu hyvältä!
Lisäksi tykkään vesijuosta uimahallissa ilman sitä vyötä. Toistaiseksi vielä hyötyliikunta- pyöräilen, nostin vaan satulan ja ohjaustangon korkeammalle, että jalat ei ota niin kiinni mahaan!
 
Olen harrastanut jo jonkin aikaa intervallijumppaa ja mietin nyt, miten kauan sitä on turvallista jatkaa. Treeni on kovatehoista, vuorotellen tehdään lihaskuntoa ja sykettä kohottavaa harjoittelua lyhyillä tauoilla. Viime kerralla jo vähän himmailin, ettei syke nousisi pilviin. Tarkoitus on ottaa asia puheeksi neuvolassa rv 8, uskaltaiskohan siihen asti jumpata, jos itsestä tuntuu hyvältä?
Onko sulla siis sykemittari? Syke ei saisi nousta pitkäkestoisesti yli 140, kun se vaikuttaa jo istukan toimintaan sitten. Koitin juuri äsken etsiä lähdettä tähän "pulssirajaan" (oli jonkun fysioterapeutin kirjoittama) Mutta löysin samalla muita lähteitä että joissakin kirjoitetaan 150-rajasta ja joissakin, että rajaa on vaikea antaa. https://www.terve.fi/artikkelit/raskauden-aikana-kannattaa-liikkua
 
Muokattu viimeksi:
Mitä itse olen tässä vähän asiaan jo perehtynyt, niin ilmeisesti siitä sykerajasta on luovuttu ja paremminkin ymmärretty, että äidin kroppa pitää huolen pienokaisen verenkierrosta hengästymisestä huolimatta (olettaen tietysti, että raskaus etenee muuten ilman isoja komplikaatioita). Jossakin vaiheessa raskauden edetessä alkaa varmasti kahden edestä hengittäminen muistuttamaan siitä, että aivan maksimia ei kannata vetää, mutta 140-150 bpm on suurelle osalle terveistä ihmisistä peruskuntoalueen ylärajaa, ei mitään kovaa aerobista rasitusta!

Pyöräilyn voisi lisätä niveliä säästäväksi hyväksi liikuntamuodoksi, se on itsellä päälaji ja harrastuskaveri viime raskaudessaan taisi ajaa viimeiset lenkit rv38 kun käveleminen sattui lonkkiin. Toki ajoasentoa ja tahtia joutuu säätämään, mutta silti. Kuntosalilla aion jatkaa niin kauan kuin vain voi, siellä tulee toki vastaan keskivartalon tukea kovasti vaativien liikkeiden kanssa jossain raskauden puolivälissä, samoin selällään ja vatsallaan tehtävät liikkeet vaikeutuvat - mutta käyttäen siitä eteenpäin laitteita ja säätämällä vastusta pystyy varmasti jatkamaan pitkälle! Ohjaus on varmasti suositeltavaa, jos muuten saliympäristö ei ole tuttu.
 
Takaisin
Top